עמוד 83 מתוך 119

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2020 1:29 am
על ידי אחד התלמידים
המילה היחידה במקרא, עם הכי הרבה ניקודי חיריק.

רמז: אין בה שום ניקוד אחר (אך דגש ומפיק ונקודת שין ימנית/שמאלית אינם נחשבים ניקוד).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2020 3:48 am
על ידי במסתרים
אחד התלמידים כתב:המילה היחידה במקרא, עם הכי הרבה ניקודי חיריק.

לכאורה אין אפשרות ליותר מארבעה (פיעל לנקבה עם פעול בגוף ראשון כגון רִמִּיתִנִי) אבל איני זוכר דוגמא

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2020 5:21 am
על ידי אחד התלמידים
במסתרים כתב:
אחד התלמידים כתב:המילה היחידה במקרא, עם הכי הרבה ניקודי חיריק.

לכאורה אין אפשרות ליותר מארבעה (פיעל לנקבה עם פעול בגוף ראשון כגון רִמִּיתִנִי) אבל איני זוכר דוגמא

אינך זוכר דוגמה של מה? של ארבעה? של יותר?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2020 6:08 am
על ידי במסתרים
אחד התלמידים כתב:אינך זוכר דוגמה של מה? של ארבעה? של יותר?

לפי חשבון מהיר לכאורה בפועל לא ימצאו יותר מארבעה וכאשר מניתי אותם למעלה, אך גם לזה איני זוכר דוגמא.

ואם בשם - רחוק לצייר חמשה חיריקים, אבל כיון שאין כללים לא אוכל לומר מסברא איננו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2020 11:24 am
על ידי אחד התלמידים
במסתרים כתב:לכאורה אין אפשרות ליותר מארבעה (פיעל לנקבה עם פעול בגוף ראשון כגון רִמִּיתִנִי)


לא רק פיעל, אלא גם הפעיל: הִשקִיתיני, הִרוִיתיני, הִלוִיתיני, הִנחִיתיני, הִראִיתיני, הִרבִּיתיני, הִגלִיתיני, הִפנִיתיני, הִשלִיתיני, הִקנִיתיני, ועוד.
לא זו אף זו: לפי כללי לה"ק, יתכן אפילו התפעל, שהלא: מחד גיסא מצינו (ביחזקאל) "והתגדלתי והתקדשתי" - עם ד' בחיריק, ומאידך גיסא התפעל יכול גם לצאת לאחרים - כולל אפילו עם כינוי גוף פעול - כפי שלמשל מצינו (בישעיה) "והתנחלום".

במסתרים כתב:לפי חשבון מהיר לכאורה בפועל לא ימצאו יותר מארבעה וכאשר מניתי אותם למעלה, אך גם לזה איני זוכר דוגמא.


מכך שכתבת "גם" - אני מבין, שבכך התכוונת להתייחס לתיבה בעלת ארבעה חיריקים, והכי קאמרת:
"[לא מיבעיא - שלתיבה בעלת יותר מארבעה חיריקים - איני זוכר דוגמא, אלא] גם לזה - [כלומר לתיבה בעלת ארבעה חיריקים בלבד] - איני זוכר דוגמא".
אבל אם כך, אז דבריך מאד מפתיעים אותי, שהלא כבר נתת דוגמה לתיבה בעלת ארבעה חיריקים (רימיתיני).

במסתרים כתב:לפי חשבון מהיר לכאורה בפועל לא ימצאו יותר מארבעה וכאשר מניתי אותם למעלה...ואם בשם - רחוק לצייר חמשה חיריקים, אבל כיון שאין כללים לא אוכל לומר מסברא איננו.


כיוון שהזכרת "כללים" וטענת שאין כאלה לענייננו, אז רק אזכיר כי - לפי כללי לה"ק - בודאי אפשר יותר מארבעה חיריקים. לדוגמה: בעקבות התיבה (בקהלת) "מִשֶּׁתִּדּוֹר", ואחרי שכבר נתת את התיבה "רימיתיני", יכולת באותה נשימה לחשוב - לפי כללי לה"ק - גם על התיבה: "משרימיתיני" (אבד אמוני בָּךְ). ויש עוד דוגמאות.

אבל אני שאלתי, לא על תיבות שבנויות לפי כללי לה"ק, אלא על תיבות שבאות להדיא במקרא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 1:31 am
על ידי במסתרים
אחד התלמידים כתב:.

כתבת מתחילה שיש רק חיריק ולא שוא.
בחפשי פתרון נסיתי לבנות מלים שתעמודנה בתנאים [ואולי ימצאון במקרא (לא דבר רחוק כהקדמת "מש-" שגם בלי לבדוק יודעים אנחנו שיש אחד ואין שני לו), ואם המצא תמצא כמעט ודאי שלא יפול עליו הגורל לחיריקים רבים] ופסלתי אפשרויות שיש בהן שוא ובכללן רוב בניני הפעיל, וכן אותיות נוספות בכלמ"ש כיון שע"פ רוב ואולי תמיד הן (או אחריהן) נקודה אחרת.
העליתי רמיתיני כמשקל כשר אך לא זכרתי לה דוגמא בכתבי הקודש.
[שוב ראיתי שיתכן גם הפעיל מנחי פ"נ, הכיתיני, לנוכחת. גם אפשר למדבר בעדו כמו עשיתיני.]
אחר הדברים האלה יובנו דבריי למעלה וסרו השגותיך.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 1:43 am
על ידי לבנון
אחד התלמידים כתב:המילה היחידה במקרא, עם הכי הרבה ניקודי חיריק.

רמז: אין בה שום ניקוד אחר (אך דגש ומפיק ונקודת שין ימנית/שמאלית אינם נחשבים ניקוד).

viewtopic.php?f=7&t=541&p=573284&hilit=%D7%A8%D7%9E%D7%96+%D7%9C%D7%9E%D7%94+%D7%9B%D7%9B%D7%94#p573158

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 1:49 am
על ידי במסתרים
מה נדבר ומה נצטדק. בושה תכסה פנינו.
זאת נחמתי. אולי ישב לי רמיתני בראש, אלא שבחיפוש רשלני מצאתי רק בבעלת אוב לשאול בלשון זכר, ואמרתי חלומות שוא ידברו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 2:05 am
על ידי אחד התלמידים
במסתרים כתב:כתבת מתחילה שיש רק חיריק ולא שוא.


נכון, אבל היעדר עוד ניקודים (חוץ מחיריק) בתיבה, נכתב בחידה - בתור "רמז" עבורה - לא בתור "תנאי" שלה, זאת אומרת שגם אילו היצלחת למצוא במקרא מילה - שחסרונה היחיד היה שיש בה עוד ניקודים - ושמספר החיריקים בה היה "גולש" מעבר לזה שבמילה בעלת מספר החיריקים הכי גדול שבה אין עוד ניקודים, אז המילה "הגולשת" עדין היתה פותרת את החידה (ואף יוצרת קושיא על חד החידה שהיטעה עם רמז מטעה).
מה שאין כן, אילו היעדר עוד ניקודים היה מוצג - בתור "תנאי" של החידה - ולא בתור "רמז" (גרידא) עבורה, אז המילה "הגולשת" לא הייתה פותרת את החידה.

במסתרים כתב:כהקדמת "מש-" שגם בלי לבדוק יודעים אנחנו שיש אחד ואין שני לו

יש עוד אחד: "משלנו".

במסתרים כתב:שוב ראיתי שיתכן גם הפעיל מנחי פ"נ, הכיתיני, לנוכחת.

נכון, אלא שאני העדפתי לתת דוגמאות מהשלמים (לגבי פה"פ), ורמזתי לנחים ע"י שהוספתי אחרי הדוגמאות מהשלמים הנ"ל: "ועוד".


במסתרים כתב:העליתי רמיתיני כמשקל כשר אך לא זכרתי לה דוגמא בכתבי הקודש.

המילה רימיתיני, אינה רק "משקל כשר" (כלשונך), ולא רק שהיא עצמה מובאת בכתבי הקודש (כפי שמובא בהודעה שאליה היפנה לבנון), אלא היא היא גם פתרון החידה...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 2:19 am
על ידי במסתרים
אחד התלמידים כתב:.

חטאתי כי לא ידעתי, חשבתי שהוא תנאי. (ואם לא דקתי היטב, חטאתי נגדי.)
יש אחד "מש-" כתבתי למליצה (שקלתי אם להקטין את הוודאות וסמכתי שמן הסתם אין דומה לו ובטחתי שבוודאי אין עוד רבים, לפחות בפעלים צדקתי).
רוב או כל השלמים כבר נפסלו אצלי לפי סברתי המוטעית הנ"ל שאני מחפש תיבה חרוקה כולה.

ראיתי הטוב והלבנון וכבר כסיתיני כלמה בהודעתי אחריו.

ייש"כ. היה לי למשיב נפש.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 9:05 am
על ידי אחד התלמידים
במסתרים כתב:ראיתי הטוב והלבנון וכבר כסיתיני כלמה בהודעתי אחריו.


"כסיתיני"? האם התכוונת לפנות אל הכלימה בלשון של נוכחת? או שמא כוונתך לפסוק בתהלים: "ובושת פני כיסתני"? אך שם האות ת' אינה בחיריק כמובן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 9:16 am
על ידי עזריאל ברגר
א. מה הפסוק שבו יש הכי הרבה מילים שמתחילות באותה האות?
ב. מה הפסוק שבו יש הכי הרבה מילים שמסתיימות באותה האות?

לע"ע מצאתי פסוק שיש בו 11 מילים שמתחילות באות ו' וגם 12 מילים שמסתיימות באות ם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 9:39 am
על ידי במסתרים
אחד התלמידים כתב:"כסיתיני"?

כסיתי את עצמי.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 9:46 am
על ידי במסתרים
עזריאל ברגר כתב:לע"ע מצאתי פסוק שיש בו 11 מילים שמתחילות באות ו' וגם 12 מילים שמסתיימות באות ם.

זה ממש קל
מעולם לא ספרתי אותיותיו ומ"מ תיאורך מעלה אותו מן הזכרון מיד, מוכר מרש"י עה"ת ומן המשנה

דברי הימים: ויקומו האנשים... וילבישום...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 10:36 am
על ידי אחד התלמידים
במסתרים כתב:
אחד התלמידים כתב:"כסיתיני"?

כסיתי את עצמי.


אם כך, אז היה עליך לכתוב "כסיתיני בִּכלימה", הלא כן?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 10:50 am
על ידי במסתרים
אחד התלמידים כתב:אם כך, אז היה עליך לכתוב "כסיתיני בִּכלימה", הלא כן?

איני ראשון ואיני אחרון שיצריכו דבריי עיון הדק היטב...

ברם מצינו ואכסך משי, ועוד

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 10:54 am
על ידי עזריאל ברגר
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:לע"ע מצאתי פסוק שיש בו 11 מילים שמתחילות באות ו' וגם 12 מילים שמסתיימות באות ם.

זה ממש קל
מעולם לא ספרתי אותיותיו ומ"מ תיאורך מעלה אותו מן הזכרון מיד, מוכר מרש"י עה"ת ומן המשנה

דברי הימים: ויקומו האנשים... וילבישום...

אכן. בשיעור החומש-רש"י של היום.
ובינתיים חבר שלי מצא 2 פסוקים שבכל אחד מהם יש 14 מילים המתחילות באות ו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 11:05 am
על ידי אחד התלמידים
במסתרים כתב:
אחד התלמידים כתב:אם כך, אז היה עליך לכתוב "כסיתיני בִּכלימה", הלא כן?

ברם מצינו ואכסך משי, ועוד


ייש"כ.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 12:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:לע"ע מצאתי פסוק שיש בו 11 מילים שמתחילות באות ו' וגם 12 מילים שמסתיימות באות ם.

זה ממש קל
מעולם לא ספרתי אותיותיו ומ"מ תיאורך מעלה אותו מן הזכרון מיד, מוכר מרש"י עה"ת ומן המשנה

דברי הימים: ויקומו האנשים... וילבישום...

אכן. בשיעור החומש-רש"י של היום.
ובינתיים חבר שלי מצא 2 פסוקים שבכל אחד מהם יש 14 מילים המתחילות באות ו.

והוא מצא גם פסוק עם 14 מילים המסתיימות באות ם.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 12:03 pm
על ידי עזריאל ברגר
ועוד חידות לפרשת שופטים:
א. אותן שתי מילים (רצוף) גם בפרשה וגם בהפטרה, אך במשמעות שונה.
ב. למי חם בלב?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 12:13 pm
על ידי עזריאל ברגר
מילה שמופיעה בתורה פעמיים בלבד, ושתיהן בפרשתנו, ורומזת על אירוע שהתרחש השבוע.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 12:49 pm
על ידי באר בשדה
עזריאל ברגר כתב:מילה שמופיעה בתורה פעמיים בלבד, ושתיהן בפרשתנו, ורומזת על אירוע שהתרחש השבוע.

viewtopic.php?f=19&t=52581#p653235

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 21, 2020 1:50 pm
על ידי עזריאל ברגר
באר בשדה כתב:
עזריאל ברגר כתב:מילה שמופיעה בתורה פעמיים בלבד, ושתיהן בפרשתנו, ורומזת על אירוע שהתרחש השבוע.

viewtopic.php?f=19&t=52581#p653235

מעניין שכל הפעמים שהוזכרה מילה זו בתנ"ך - הן לשלילה.
ואף הוא לא אהב את הכינוי הזה!

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוגוסט 22, 2020 9:03 pm
על ידי אחד התלמידים
עזריאל ברגר כתב:ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?
...
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
בַּקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַּּגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


חוץ מהדוגמאות שהבאת, איפה מצינו במקרא עוד מילה עם 4 נקודות פתח, אם כי לאו דווקא אחד אחרי השני?
למעשה, יש אפילו שתי מילים כאלה, ושתיהן באותו ספר.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוגוסט 22, 2020 11:22 pm
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:ועוד חידות לפרשת שופטים:
א. אותן שתי מילים (רצוף) גם בפרשה וגם בהפטרה, אך במשמעות שונה.
ב. למי חם בלב?

א. עין בעין
ב. גואל הדם

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוגוסט 22, 2020 11:33 pm
על ידי לבנון
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
במסתרים כתב:
עזריאל ברגר כתב:לע"ע מצאתי פסוק שיש בו 11 מילים שמתחילות באות ו' וגם 12 מילים שמסתיימות באות ם.

זה ממש קל
מעולם לא ספרתי אותיותיו ומ"מ תיאורך מעלה אותו מן הזכרון מיד, מוכר מרש"י עה"ת ומן המשנה

דברי הימים: ויקומו האנשים... וילבישום...

אכן. בשיעור החומש-רש"י של היום.
ובינתיים חבר שלי מצא 2 פסוקים שבכל אחד מהם יש 14 מילים המתחילות באות ו.

והוא מצא גם פסוק עם 14 מילים המסתיימות באות ם.

נחמיה יג כה
ואריב עמם ואקללם ואכה מהם אנשים ואמרטם ואשביעם באלהים אם תתנו בנתיכם לבניהם ואם תשאו מבנתיהם לבניכם ולכם

מלכים ב ז ח
ויבאו המצרעים האלה עד קצה המחנה ויבאו אל אהל אחד ויאכלו וישתו וישאו משם כסף וזהב ובגדים וילכו ויטמנו וישבו ויבאו אל אהל אחר וישאו משם וילכו ויטמנו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 12:06 am
על ידי לבנון
אחד התלמידים כתב:
עזריאל ברגר כתב:ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?
...
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
בַּקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַּּגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


חוץ מהדוגמאות שהבאת, איפה מצינו במקרא עוד מילה עם 4 נקודות פתח, אם כי לאו דווקא אחד אחרי השני?
למעשה, יש אפילו שתי מילים כאלה, ושתיהן באותו ספר.

דניאל ו, פסוק ב: לאחשדרפניא. ובפסוקים ד ה ז ח: ואחשדרפניא (חמש פעמים באותו הספר).
אם תחשיב גם את החט"ף פת"ח, יש שם 5 פת"חין

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 12:35 am
על ידי אחד התלמידים
לבנון כתב:
אחד התלמידים כתב:
עזריאל ברגר כתב:ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?
...
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
בַּקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַּּגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


חוץ מהדוגמאות שהבאת, איפה מצינו במקרא עוד מילה עם 4 נקודות פתח, אם כי לאו דווקא אחד אחרי השני?
למעשה, יש אפילו שתי מילים כאלה, ושתיהן באותו ספר.

דניאל ו, פסוק ב: לאחשדרפניא. ובפסוקים ד ה ז ח: ואחשדרפניא (חמש פעמים באותו הספר).
אם תחשיב גם את החט"ף פת"ח, יש שם 5 פת"חין


ייש"כ.
כמובן פתח אינו חטף.
כמובן רק שתי מילים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 1:06 pm
על ידי חגי פאהן
לבנון כתב:
אחד התלמידים כתב:
עזריאל ברגר כתב:ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?
...
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
בַּקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַּּגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


חוץ מהדוגמאות שהבאת, איפה מצינו במקרא עוד מילה עם 4 נקודות פתח, אם כי לאו דווקא אחד אחרי השני?
למעשה, יש אפילו שתי מילים כאלה, ושתיהן באותו ספר.

דניאל ו, פסוק ב: לאחשדרפניא. ובפסוקים ד ה ז ח: ואחשדרפניא (חמש פעמים באותו הספר).
אם תחשיב גם את החט"ף פת"ח, יש שם 5 פת"חין

גם בדניאל ג ב

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 1:11 pm
על ידי חגי פאהן
ברוח זו, מה הפסוק עם הכי הרבה קמצים? רמז: 40! בפער ניכר על זה שאחריו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 9:36 pm
על ידי לבנון
חגי פאהן כתב:ברוח זו, מה הפסוק עם הכי הרבה קמצים? רמז: 40! בפער ניכר על זה שאחריו.

דניאל ה כג
וְעַל מָרֵא שְׁמַיָּא הִתְרוֹמַמְתָּ וּלְמָאנַיָּא דִי בַיְתֵהּ הַיְתִיו קָדָמָךְ וְאַנְתְּ וְרַבְרְבָנָךְ שֵׁגְלָתָךְ וּלְחֵנָתָךְ חַמְרָא שָׁתַיִן בְּהוֹן וְלֵאלָהֵי כַסְפָּא וְדַהֲבָא נְחָשָׁא פַרְזְלָא אָעָא וְאַבְנָא דִּי לָא חָזַיִן וְלָא שָׁמְעִין וְלָא יָדְעִין שַׁבַּחְתָּ וְלֵאלָהָא דִּי נִשְׁמְתָךְ בִּידֵהּ וְכָל אֹרְחָתָךְ לֵהּ לָא הַדַּרְתָּ

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 10:47 pm
על ידי לבנון
היכן יש בתנ"ך שם של איש/אשה שיש בו את האותיות 'צ' ו'ט' (הסדר לא מעכב).
והיכן יש כנ"ל: ג ס. ד ט. ט ס. ט ע. כ ק. ז ז. ח ח. ט ט. כ כ. ע ע.
לחלק מהשאלות יש יותר מתשובה אחת

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: א' אוגוסט 23, 2020 10:52 pm
על ידי לבנון
חמש עשרה מילים בתנ"ך בנות ארבע אותיות, ששלוש מהן שוות והרביעית שונה. (דוגמה מהגש"פ: הקהה את שיניו).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 2:01 am
על ידי אחד התלמידים
לבנון כתב:חמש עשרה מילים בתנ"ך בנות ארבע אותיות, ששלוש מהן שוות והרביעית שונה. (דוגמה מהגש"פ: הקהה את שיניו).


אם כדבריך יש בדיוק 15 מילים כאלה - מה שאגב יוכל להיות נכון רק אם שינוי בניקוד נחשב כמשנה את המילה - אז זאת רק אם מחשיבים את האותיות הסופיות כאותיות נפרדות, אחרת יש עוד 7 מילים כאלה - ובסך הכול 22 (אלא אם כן שינוי בניקוד אינו נחשב כמשנה את המילה ואז בסך הכול יהיו 20).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2020 2:02 am
על ידי אחד התלמידים
ברוח זו: יש למצוא במקרא מילה, אשר רוב אותיותיה הן למעשה - אות אחת קבועה - שמופיעה במילה לפחות ארבע פעמים.

רמז: במקרא יש חמש מילים כאלה, בעוד שהאות הקבועה הנ"ל - גם אינה משתנה ממילה למילה - בכל חמש המילים הללו...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 28, 2020 7:13 am
על ידי אחד התלמידים
אחד התלמידים כתב:ברוח זו: יש למצוא במקרא מילה, אשר רוב אותיותיה הן למעשה - אות אחת קבועה - שמופיעה במילה לפחות ארבע פעמים.

רמז: במקרא יש חמש מילים כאלה, בעוד שהאות הקבועה הנ"ל - גם אינה משתנה ממילה למילה - בכל חמש המילים הללו...


האות הקבועה היא מ'.

חמש ממי"ן:
ממתקוממים (תהלים יז ז).

ארבע ממי"ן, ועוד שתי אותיות אחרות:
ממקומם (איוב ז יז).
מִמְּרֹמִים (שם לא ב).

ארבע ממי"ן, ועוד שלוש אותיות אחרות:
ממקומכם (יהושע ג ג).
ממעמקים (תהלים קל א).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' אוגוסט 28, 2020 7:19 am
על ידי אחד התלמידים
כידוע יש שמונה מיני ניקוד: קמץ, פתח, צירי, סגול, חיריק, חולם, שורוק, שוא.
וכידוע יש חמש אותיות סופיות: ך, ם, ן, ף, ץ.

א. מה הם, הניקוד היחיד, והאות הסופית היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?

שתי השאלות הבאות מניחות, שאות סופית אינה נחשבת אות נפרדת ממקבילתה הלא סופית:
ב. מה הם, הניקוד היחיד, והאות היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?
ג. יש למצוא לפחות זוג אחד (למעשה יש שניים), של ניקוד ושל אות אשר - אינה באה (מיד) אחרי ניקוד זה בשום מקום בחומש למרות שהיא - כן באה (מיד) אחרי ניקוד זה בנ"ך?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ש' אוגוסט 29, 2020 10:01 pm
על ידי לבנון
אחד התלמידים כתב:כידוע יש שמונה מיני ניקוד: קמץ, פתח, צירי, סגול, חיריק, חולם, שורוק, שוא.
וכידוע יש חמש אותיות סופיות: ך, ם, ן, ף, ץ.

א. מה הם, הניקוד היחיד, והאות הסופית היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?

שתי השאלות הבאות מניחות, שאות סופית אינה נחשבת אות נפרדת ממקבילתה הלא סופית:
ב. מה הם, הניקוד היחיד, והאות היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?
ג. יש למצוא לפחות זוג אחד (למעשה יש שניים), של ניקוד ושל אות אשר - אינה באה (מיד) אחרי ניקוד זה בשום מקום בחומש למרות שהיא - כן באה (מיד) אחרי ניקוד זה בנ"ך?

א. הניקוד שוא אינו מופיע לפני ץ (לפני ף יש במשלי ל ו, ולפני ם בישעיה ט ו).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 01, 2020 1:04 am
על ידי אחד התלמידים
לבנון כתב:
אחד התלמידים כתב:כידוע יש שמונה מיני ניקוד: קמץ, פתח, צירי, סגול, חיריק, חולם, שורוק, שוא.
וכידוע יש חמש אותיות סופיות: ך, ם, ן, ף, ץ.

א. מה הם, הניקוד היחיד, והאות הסופית היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?

א. הניקוד שוא אינו מופיע לפני ץ (לפני ף יש במשלי ל ו, ולפני ם בישעיה ט ו).


יש"כ.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' ספטמבר 01, 2020 1:08 am
על ידי אחד התלמידים
אחד התלמידים כתב:כידוע יש שמונה מיני ניקוד: קמץ, פתח, צירי, סגול, חיריק, חולם, שורוק, שוא.
ב. מה הם, הניקוד היחיד, והאות היחידה - שאינה באה (מיד) אחריו - בשום מקום במקרא?
ג. יש למצוא לפחות זוג אחד (למעשה יש שניים), של ניקוד ושל אות אשר - אינה באה (מיד) אחרי ניקוד זה בשום מקום בחומש למרות שהיא - כן באה (מיד) אחרי ניקוד זה בנ"ך?


ב. האות ו' לא תבוא אחרי שורוק, בשום מקום במקרא.
ג, האות ו' לא תבוא אחרי חולם, בשום מקום בחומש, אבל בנ"ך היא תבוא (בבנין קל בהווה בשרשים שבהם האות האמצעית היא ו' שנשמעת: גוע, לוה, קוה, שוה).