עמוד 25 מתוך 119

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 28, 2014 12:12 am
על ידי מבקש לדעת
ברוך ברגר כתב:א. חכמתי תבונתי. של מי?

הנה
ברוך ברגר כתב:עַמִּי

ברוך ברגר כתב: אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם:

היאך?
מבקש לדעת כתב:שְּׁבוּעָה הִשְּבִּיעוּהוּ קוֹדֵם שֶׁנִּבְרָא

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ו' נובמבר 28, 2014 1:19 am
על ידי איש רגיל
העושה מלאכה בשבת, לא מיפסל לעדות (מן התורה). אך העושה מלאכה ביו"ט, פסול לעדות.

הייתכן?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 10:02 pm
על ידי איש רגיל
איש רגיל כתב:העושה מלאכה בשבת, לא מיפסל לעדות (מן התורה). אך העושה מלאכה ביו"ט, פסול לעדות.

הייתכן?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 11:58 pm
על ידי עתניאל בן קנז
איש רגיל כתב:
איש רגיל כתב:העושה מלאכה בשבת, לא מיפסל לעדות (מן התורה). אך העושה מלאכה ביו"ט, פסול לעדות.

הייתכן?

השאלה על עדות דוקא, או בכלל על איסור שאסור ביום טוב ומותר בשבת?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 1:23 pm
על ידי איש רגיל
על עדות דייקא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 7:02 pm
על ידי מבקש לדעת
מבקש לדעת כתב:אֶשָּׂא מְשָלִּי מִידִידַּיי אֲבַקְשָׁה
חַפְּשֹוּהָ מְצָאוּהָ בִּבְרֵאשִׁית בָּרָא
גַּן עֵדֶן לוֹ מֻצְפָּן לְדָבֵק וּמַשִּׂיגָה
מַעְלָה עֶלְיוֹנָה בְּלֵב בְּרִית נוֹדְעָה
שְּׁבוּעָה הִשְּבִּיעוּהוּ קוֹדֵם שֶׁנִּבְרָא
לִהְיוֹת וְלַחְפּוֹץ וְלֹא לְהַרְפּוֹתָּה
יָחִיד הוּא בִּלְבָד בְּשָׂפָה בְּרוּרָה
מִלְּבַדּוֹ בְּכַ"ד הַסְּפָרִים נֶעֱלָמָה
לְהִקָּרֵא בִּפְשָׁטָהּ שֶּׁל תּוֹרָה
לְּלֹא דְּרָשׁ וְסוֹד בְּדֶרֶךְ רְמִיזָה

נו?
הַאִ֬ם אֵ֣ין עֶזְרָתִ֣י בִ֑י וְ֝תֻשִׁיָּ֗ה נִדְּחָ֥ה מִמֶּֽנִּי

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 7:12 pm
על ידי שברי לוחות
ולא יכולנו להגיד החידה
ומבקש הדעת לנו יגידה
קורא האגרת יפשרנו
וכותב החידה יפתרנו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 7:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:תיבה אחת שמופיעה שלש פעמים בפסוק אחד בשלש משמעויות שונות (עכ"פ - כשתתרגם לעברית מדוברת תקבל שלש מילים שונות).

ונירם אבד חשבון עד דיבון ונשים עד נופח אשר עד מידבא.
לפירוש רש"י, תרגום הפסוק הזה לעברית מדוברת הוא:
שלטונם אבד/בוטל מהעיר חשבון, וסר מדיבון, ועשינו שממה את כל האיזור עד נופח הסמוכה למידבא.
פירושי המילה "עד" הם:
סר, עד, סמוכה ל...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 7:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
חידה ששמעתי מזאב פרנק:
שם עיר בתורה, שרק פעם אחת (בפרשת תולדות) מופיעה בצורתה המוכרת לנו היום, ובכל שאר הפעמים מופיעה בשינוי קל-מאוד.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 7:50 pm
על ידי הכהן
עזריאל ברגר כתב:חידה ששמעתי מזאב פרנק:
שם עיר בתורה, שרק פעם אחת (בפרשת תולדות) מופיעה בצורתה המוכרת לנו היום, ובכל שאר הפעמים מופיעה בשינוי קל-מאוד.

עַל כֵּן שֵׁם הָעִיר בְּאֵר שֶׁבַע עַד הַיּוֹם הַזֶּה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 7:53 pm
על ידי עזריאל ברגר
הכהן כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידה ששמעתי מזאב פרנק:
שם עיר בתורה, שרק פעם אחת (בפרשת תולדות) מופיעה בצורתה המוכרת לנו היום, ובכל שאר הפעמים מופיעה בשינוי קל-מאוד.

עַל כֵּן שֵׁם הָעִיר בְּאֵר שֶׁבַע עַד הַיּוֹם הַזֶּה

מדויק!
אכן בדקתי בכל חמשה חומשי תורה, ובכל שאר הפעמים מופיע באר שָׁבַע. לא בדקתי בנ"כ.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 7:57 pm
על ידי שברי לוחות
אכן בנ"ך מופיע כמה פעמים בסגול

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 8:09 pm
על ידי לייטנר
ובאותו סגנון של שאלה:
שם מקום שבכל התנ"ך אין אף פעם צורה מלאה ומדויקת שלו.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 8:19 pm
על ידי עזריאל ברגר
לייטנר כתב:ובאותו סגנון של שאלה:
שם מקום שבכל התנ"ך אין אף פעם צורה מלאה ומדויקת שלו.

אם התכוונת לירושלים - טעות בידך. מופיעה כמדומני 6 פעמים בנ"כ בכתיב מלא.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 8:25 pm
על ידי לייטנר
עזריאל ברגר כתב:
לייטנר כתב:ובאותו סגנון של שאלה:
שם מקום שבכל התנ"ך אין אף פעם צורה מלאה ומדויקת שלו.

אם התכוונת לירושלים - טעות בידך. מופיעה כמדומני 6 פעמים בנ"כ בכתיב מלא.

לא ירושלים

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 10:51 pm
על ידי אלי כהן
לייטנר כתב:ובאותו סגנון של שאלה:
שם מקום שבכל התנ"ך אין אף פעם צורה מלאה ומדויקת שלו.


יש הרבה תשובות, אבל אני מנחש שהתכוונת אל...רחובות (בא רק בלי האות ו הראשונה),

הנה עוד תשובות:

כפר העמונה (בא רק בצורת הכתיב: כפר העמני),
חשמונה (בא רק בלי ו),
עברונה (בא רק בלי ו),
בית הישימות (בא רק בלי האות י השניה),

תשובות פחות ודאיות:

פי החירות (בא רק בלי ו),
סדום (בא רק בלי ו),
חנתון (בא רק בלי ו).

ומסתמא יש עוד.

ועכשיו תורי לשאול אותך: איזה שם של איש מפורסם בספר בראשית, אינו מופיע בשום מקום בתנ"ך בצורתו המלאה המדוייקת?

אם אף אחד לא יפתור עד מחר, אתן את התשובה לפני חצות היום.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 1:45 pm
על ידי ברוך ברגר
אלי כהן כתב:
ועכשיו תורי לשאול אותך: איזה שם של איש מפורסם בספר בראשית, אינו מופיע בשום מקום בתנ"ך בצורתו המלאה המדוייקת?


האם כוונת כבודו ל‏‏‏‏‏ִבתיה בת פרעה.? { בתיה עם חיריק תחת הבי"ת ולא עם פתח }
מובא בנ"ך פעם אחת. ולא מובא כלל בחמשה חומשי תורה...

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 1:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
ברוך ברגר כתב:
אלי כהן כתב:
ועכשיו תורי לשאול אותך: איזה שם של איש מפורסם בספר בראשית, אינו מופיע בשום מקום בתנ"ך בצורתו המלאה המדוייקת?


האם כוונת כבודו ל‏‏‏‏‏ִבתיה בת פרעה.? { בתיה עם חיריק תחת הבי"ת ולא עם פתח }
מובא בנ"ך פעם אחת. ולא מובא כלל בחמשה חומשי תורה...

א. היא לא איש.
ב. היא לא בספר בראשית.
ג. מי אמר שבתיה בחיריק איננו הצורה המדויקת? אדרבא, לדעתי רוב העולם שמבטאים בתיה בפתח - טועים, והרי זה כמו להגיד "יהושע בן נון" בסגול.
(גילוי נאות: יש במשפחתנו אחת ששמה הוא בתיה, ואנו מקפידים לבטא את שמה בחיריק ולא בפתח, כבתנ"ך, כשם שאת שמי מבטאים עזריאל בפתח כבתנ"ך (שלשה אנשים שונים בשלשה מקומות, וכולם בפתח) ולא בסגול כפי שאנשים חושבים שזה מגיע מהפסוק "עזרי מעם ה'")

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 1:55 pm
על ידי ברוך ברגר
עזריאל ברגר כתב:
ברוך ברגר כתב:
אלי כהן כתב:
ועכשיו תורי לשאול אותך: איזה שם של איש מפורסם בספר בראשית, אינו מופיע בשום מקום בתנ"ך בצורתו המלאה המדוייקת?


האם כוונת כבודו ל‏‏‏‏‏ִבתיה בת פרעה.? { בתיה עם חיריק תחת הבי"ת ולא עם פתח }
מובא בנ"ך פעם אחת. ולא מובא כלל בחמשה חומשי תורה...


ג. מי אמר שבתיה בחיריק איננו הצורה המדויקת? אדרבא, לדעתי רוב העולם שמבטאים בתיה בפתח - טועים, והרי זה כמו להגיד "יהושע בן נון" בסגול.
(גילוי נאות: יש במשפחתנו אחת ששמה הוא בתיה, ואנו מקפידים לבטא את שמה בחיריק ולא בפתח, כבתנ"ך, כשם שאת שמי מבטאים עזריאל בפתח כבתנ"ך (שלשה אנשים שונים בשלשה מקומות, וכולם בפתח) ולא בסגול כפי שאנשים חושבים שזה מגיע מהפסוק "עזרי מעם ה'")


איפוא הנך רואה שכתבתי שאינה המדויקת להיפך כתבתי שצריך לומר עם חיריק תחת הבי"ת כבנ"ך. {לא כבתנ"ך}

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 1:56 pm
על ידי איש רגיל
איש רגיל כתב:
איש רגיל כתב:העושה מלאכה בשבת, לא מיפסל לעדות (מן התורה). אך העושה מלאכה ביו"ט, פסול לעדות.

הייתכן?

נסיון אחרון לפני שאני כותב את הפתרון.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 2:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
ברוך ברגר כתב:איפוא הנך רואה שכתבתי שאינה המדויקת להיפך כתבתי שצריך לומר עם חיריק תחת הבי"ת כבנ"ך. {לא כבתנ"ך}

באחד המקומות שבו למדתי, היה כלל חשוב שאמרו לנו לגבי מבחנים:
תקרא את השאלה, ותקרא את התשובה, ותשים לב האם באמת התשובה שלך עונה על השאלה.
חשבתי שענית על השאלה "איזה שם של איש מפורסם בספר בראשית, אינו מופיע בשום מקום בתנ"ך בצורתו המלאה המדוייקת?"

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 7:25 pm
על ידי עתניאל בן קנז
בנימין??

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 10:05 pm
על ידי יאיר
עזריאל ברגר כתב:
ברוך ברגר כתב:איפוא הנך רואה שכתבתי שאינה המדויקת להיפך כתבתי שצריך לומר עם חיריק תחת הבי"ת כבנ"ך. {לא כבתנ"ך}

באחד המקומות שבו למדתי, היה כלל חשוב שאמרו לנו לגבי מבחנים:
תקרא את השאלה, ותקרא את התשובה, ותשים לב האם באמת התשובה שלך עונה על השאלה.
חשבתי שענית על השאלה "איזה שם של איש מפורסם בספר בראשית, אינו מופיע בשום מקום בתנ"ך בצורתו המלאה המדוייקת?"


בכ"ז נ"ל שר' אלי כהן התכוון לבתיה..

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 11:02 pm
על ידי אלי כהן
עתניאל בן קנז כתב:בנימין??

אבל בנימין כן כתוב בצורתו המלאה המדוייקת.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 11:05 pm
על ידי אלי כהן
יאיר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
ברוך ברגר כתב:איפוא הנך רואה שכתבתי שאינה המדויקת להיפך כתבתי שצריך לומר עם חיריק תחת הבי"ת כבנ"ך. {לא כבתנ"ך}

באחד המקומות שבו למדתי, היה כלל חשוב שאמרו לנו לגבי מבחנים:
תקרא את השאלה, ותקרא את התשובה, ותשים לב האם באמת התשובה שלך עונה על השאלה.
חשבתי שענית על השאלה "איזה שם של איש מפורסם בספר בראשית, אינו מופיע בשום מקום בתנ"ך בצורתו המלאה המדוייקת?"


בכ"ז נ"ל שר' אלי כהן התכוון לבתיה..


בתיה אינה איש, ואינה בספר בראשית, ואין שום ראייה ששמה המופיע בתנך אינו מופיע בצורתו המלאה המדוייקת...
מה שאין כן השם שעליו אני מדבר, הוא: הן שם של איש, הן מופיע בספר בראשית, והן יש ראייה ברורה ששמו לא מופיע בשום מקום בתנ"ך בצורתו המלאה המדוייקת (אגב בכוונה כתבתי תנ"ך ולא נ"ך).

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 11:09 pm
על ידי ברוך ברגר
איך יכול להיות איש מפורסם בחומש בראשית שלא מופיע בתנ"ך?

אולי עוג מלך הבשן? הפליט וכו' ? או אולי פרעה מלך מצרים שכל מלכי מצרים נקראו כן...?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 11:58 pm
על ידי אלי כהן
ברוך ברגר כתב:איך יכול להיות איש מפורסם בחומש בראשית שלא מופיע בתנ"ך?


לא כתבתי ש"אינו מופיע בתנך נקודה" (שהרי הוא כאמור מופיע לפחות בספר בראשית שזה כמובן בתנך), אלא כתבתי "שאינו מופיע בתנך בצורתו השלמה המדוייקת". אמור מעתה: הוא אמנם מופיע בתנך - אך בצורתו הלא שלמה או הלא מדוייקת.

ברוך ברגר כתב:אולי עוג מלך הבשן? הפליט וכו' ? או אולי פרעה מלך מצרים שכל מלכי מצרים נקראו כן...?


למה אתה חושב שזה לא צורתו השלמה או הלא מדוייקת? הכל שלם ומדויק! ולטעמיך, כשכתוב "אברהם", האם נגיד - שזה לא שלם או לא מדויק - כי לא כתוב "אברהם בן תרח"? וכשכתוב "ותבט אשתו מאחריו", האם תגיד - שיש כאן משהו לא שלם או לא מדוייק - כי לא כתוב השם שלה? לענ"ד הכל שלם ומדוייק, וכל החושב אחרת - עליו הראייה!

מה שאין כן לגבי השם של האיש המפורסם מספר בראשית, יש הוכחה פשוטה שבשום מקום בתנ"ך לא נכתב שם זה באופן שלם ומדוייק.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 12:10 am
על ידי שברי לוחות
זבולון

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 12:28 am
על ידי אלי כהן
שברי לוחות כתב:זבולון


מעולה!

אמנם מצינו "זבֻלון", ומצינו "זבולֻן", אבל לא מצינו את המילה "זבולון", אשר לגביה מוכח - שהיא הצורה המלאה - שהרי כל אחת משתי הצורות הראשונות מעידה שחסר משהו בחברתה!

יישר כח!

ועכשיו עוד חידה:
מי היה חי במות נין-נין-נינו?
הבהרה: ב"נין" - הכוונה אל: הבן של הבן של הבן.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 1:15 am
על ידי שברי לוחות
נח במיתת הרן

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 1:43 am
על ידי אלי כהן
שברי לוחות כתב:נח במיתת הרן


מצטער, אבל מהפסוקים מוכח רק - שכאשר נח נפטר - אז הרן היה אמור להיות בן ששים (לפחות אילו הספיק לחיות עד אז), אך מנין לך שהרן נפטר לפני גיל ששים?
חוצמיזה, שהרן לא היה נין-נין-נינו של נח, אלא הבן של נין-נין-נינו של נח.

רמז לפיתרון הנכון: הזקן המופלג שאליו אני מתכוון, ושכאמור האריך ימים אף אחרי פטירת נין-נין-נינו, זכה לחיות אפילו בעת לידת הנכד של הנפטר הנ"ל.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 1:49 am
על ידי הכהן
אלי כהן כתב:
שברי לוחות כתב:זבולון


מעולה!

אמנם מצינו "זבֻלון", ומצינו "זבולֻן", אבל לא מצינו את המילה "זבולון", אשר לגביה מוכח - שהיא הצורה המלאה - שהרי כל אחת משתי הצורות הראשונות מעידה שחסר משהו בחברתה!

לא מוכח כלל!
מוכח שאפשר לכתוב אותה זבולן או זבולן. אי אפשר להוכיח ש'בעצם' צריך לכתוב אותה 'זבולון' כשלא כתוב כך בשום מקום.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 1:50 am
על ידי שברי לוחות
אברהם היה בן מ"ח או בן נ"ב במעשה דאור כשדים ואז מת הרן אחיו הצעיר ממנו נמצא שהיה זה בחיי נח
בכל מקרה ננסה לכוון למי כוונת מע"כ

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 1:51 am
על ידי הכהן
אלי כהן כתב:
ועכשיו עוד חידה:
מי היה חי במות נין-נין-נינו?
הבהרה: ב"נין" - הכוונה אל: הבן של הבן של הבן.

חנוך בן מתושלח,
בהנחה שהוא לא מת (כי יש מפרשים 'ואיננו' שהוא מת, כמו אונקלוס למשל), אז הוא היה חי במות נין-נין-נין-נין-נין-נין-נין-נין-נין-נין-נין-נין-נינו

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 1:56 am
על ידי הכהן
שברי לוחות כתב:אברהם היה בן מ"ח או בן נ"ב במעשה דאור כשדים ואז מת הרן אחיו הצעיר ממנו נמצא שהיה זה בחיי נח
בכל מקרה ננסה לכוון למי כוונת מע"כ

בסגנון אלי כהן:
לא כתוב בפסוק שהרן מת במעשה דאור כשדים.
בעצם לא כתוב בפסוק בכלל מעשה דאור כשדים.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 1:59 am
על ידי אלי כהן
הכהן כתב:
אלי כהן כתב:
שברי לוחות כתב:זבולון


מעולה!

אמנם מצינו "זבֻלון", ומצינו "זבולֻן", אבל לא מצינו את המילה "זבולון", אשר לגביה מוכח - שהיא הצורה המלאה - שהרי כל אחת משתי הצורות הראשונות מעידה שחסר משהו בחברתה!

לא מוכח כלל!
מוכח שאפשר לכתוב אותה זבלון או זבולן. אי אפשר להוכיח ש'בעצם' צריך לכתוב אותה 'זבולון' כשלא כתוב כך בשום מקום.


אמנם יש צד לומר זאת, אך בפשטות - הצד המסתבר הוא - שכל צורה מעידה שחסר משהו בחברתה.
משל אל מה הדבר דומה? משל לאלה שרוצים לדעת מה שמו של החזו"א. במקום אחד הם רואים שמופיע השם אברהם, ובמקום אחר הם רואים שמופיע השם ישעיהו, אז מזה הם מוכיחים שהשם המלא הוא אברהם ישעיהו. ואע"פ שיש צד לומר שהשם המלא הוא "אברהם" או "ישעיהו" - באופן שאפשר לבחור איזה שם שרוצים מתוך שני השמות הנ"ל - וכל אחד מהם יהיה שם מלא, וא"כ לכאורה עדין לא למדנו שהשם המלא הוא "אברהם ישעיהו", מ"מ בפשטות - הצד המסתבר הוא - שכל אחד משני השמות הנ"ל מעיד שבחברו חסר משהו (ומה שחסר זה השם השני).

ואוסיף עוד משהו: לפי כללי לשון הקודש, לא יתכן קובוץ בהברה פתוחה בלתי מוטעמת, וגם לא בהברה מוטעמת שבסוף מילה, אלא אם כן המילה אינה כתובה בכתיב מלא. אבל זה כבר מצריך את ידיעת כללי לה"ק (כמובא ברד"ק), לכן לא נזקקתי לזה - אלא רק כשראיתי שאתה מעלה את הצד הפחות מסתבר - כפי שמצויין בפיסקה הקודמת.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 2:00 am
על ידי שברי לוחות
שם בפטירת הרן ושרה

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 2:01 am
על ידי אלי כהן
שברי לוחות כתב:אברהם היה בן מ"ח או בן נ"ב במעשה דאור כשדים ואז מת הרן אחיו הצעיר ממנו נמצא שהיה זה בחיי נח
בכל מקרה ננסה לכוון למי כוונת מע"כ


הכהן העיר משהו נכון, וביתר הרחבה: שאלתי מתייחסת רק לפשט הכתובים, בלי דברי חז"ל (ולמעשה הייתי צריך לבאר זאת מלכתחילה).

שברי לוחות כתב:שם בפטירת הרן ושרה


לגבי הרן: אתה צודק, אבל עדין עליך להשיב לרמז, שהוא למעשה חידה בפני עצמה.

לגבי שרה: מנין שהיא הייתה נין-נין-נינו של נח?

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 2:10 am
על ידי הכהן
אלי כהן כתב:אמנם יש צד לומר זאת, אך בפשטות - הצד המסתבר הוא - שכל צורה מעידה שחסר משהו בחברתה.
משל אל מה הדבר דומה? לאלה שרוצים לדעת מה שמו של החזו"א. במקום אחד הם רואים שמופיע השם אברהם, ובמקום אחר הם רואים שמופיע השם ישעיהו, אז מזה הם מוכיחים שהשם המלא הוא אברהם ישעיהו. ואע"פ שיש צד לומר שהשם המלא הוא "אברהם" או "ישעיהו" - באופן שאפשר לבחור איזה שם שרוצים מתוך שני השמות הנ"ל - וכל אחד מהם יהיה נכון, וא"כ לכאורה עדין לא למדנו שהשם המלא הוא "אברהם ישעיהו", מ"מ בפשטות - הצד המסתבר הוא - שכל אחד משני השמות הנ"ל מעיד שיש משהו שחסר בחברו (ומה שחסר זה השם השני).

אם כך - יש לי עוד דוגמה:
יתרו-רעואל
כי במקום אחד כתוב שחותן משה אביה של צפרה שמו רעואל, ובבמקום אחר מופיע שמו היה יתרו, אם כן אם כי יש צד להניח שהוא היה נקרא כך או כך, ויש גם צד להניח שזו לא אותה צפרה או לא אותו משה, מכל מקום הצד המסתבר הוא שהוא היה נקרא בשני השמות כאחד.
משל אל מה הדבר דומה? לאלה שרוצים לדעת מה שמו של החזו"א...


אגב, גם צפרה כתובה פעמיים חסר, אם כי סביר מאוד להניח ש'בעצם' זה מלא, שהרי ברוב המקומות שכתוב 'צפור' זה מלא, וסביר להניח שזה מאותו שורש...

כמו כן סביר להניח שיהושוע ויעקוב בעצם נכתבים מלא, שהרי פעם אחת זה כתוב כך.

Re: אשכול אביעה חידות

פורסם: ה' דצמבר 04, 2014 2:20 am
על ידי שברי לוחות
שם עוד היה בברית של בתואל נכד הרן (בן בתו מלכה)
איש דורות שלש עשרה ראו עיניו