מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיטת החידוד - מקורה, מהותה ועניינה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הבטחתי
הודעות: 1036
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: שיטת החידוד - מקורה, מהותה ועניינה

הודעהעל ידי הבטחתי » א' יוני 03, 2018 12:16 am

ר_חיים_הקטן כתב:היום ראיתי בהערות לספר הגור (במדבר, עמ' מא) וכו'


מחילה על הסטת האשכול
מתי יצא ספר הגור על במדבר, והיכן ניתן להשיגו?

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2101
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: שיטת החידוד - מקורה, מהותה ועניינה

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' יוני 03, 2018 9:52 pm

הבטחתי כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:היום ראיתי בהערות לספר הגור (במדבר, עמ' מא) וכו'


מחילה על הסטת האשכול
מתי יצא ספר הגור על במדבר, והיכן ניתן להשיגו?

כנראה זה יצא לאור בשנת תשע"ו, אני קיבלתי את הספר מהג"ר אהרן שפירא שליט"א רב דפרדס כ"ץ (אחד מן העורכים).

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: שיטת החידוד - מקורה, מהותה ועניינה

הודעהעל ידי פלגינן » ג' יולי 17, 2018 6:00 pm

מצוין לי באיזה מקום שרב"ב שפירא בזרע בירך ח"ב מצדד בעד שיטת החילוקים, ולא מצאתי מקומו.
אודה למי שימצא עבורי את המקום.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שיטת החידוד - מקורה, מהותה ועניינה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 17, 2018 6:15 pm

פלגינן כתב:מצוין לי באיזה מקום שרב"ב שפירא בזרע בירך ח"ב מצדד בעד שיטת החילוקים, ולא מצאתי מקומו.
אודה למי שימצא עבורי את המקום.

ראה כאן לאיזה צד הוא מצדד.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: שיטת החידוד - מקורה, מהותה ועניינה

הודעהעל ידי פלגינן » ד' יולי 18, 2018 10:22 am

מה שנכון נכון כתב:
פלגינן כתב:מצוין לי באיזה מקום שרב"ב שפירא בזרע בירך ח"ב מצדד בעד שיטת החילוקים, ולא מצאתי מקומו.
אודה למי שימצא עבורי את המקום.

ראה כאן לאיזה צד הוא מצדד.

יפה. הוא נותן כאן ביאור רטרו פרספקטיבי על מה שקרה לשיטת החילוקים שבתחילה הייתה חיובית ואז משהו השתבש והגדולים יצאו נגדה. לדבריו, החילוקים היו במקומם הראוי ולא כעיקר הלימוד, ובוודאי גם היו הגיוניים יותר, ואחר כך השתבשו עד שעשו דרשנות וחיברו קטעי מדרש שאין קשר ביניהם לפלפול אחד ארוך. בנועזות מה הוא תולה את גזרות ת"ח ות"ט בלימוד זה!
אלו הם דבריו:
ומכאן תוכחה לאלו הדרשנים שקרנים אשר מקרוב באו... מעשה חדודים חדודים בחריפות של הבל ומבהילים הזמן שמחפשים בחיפוש נרות דוקא אחר איזה מאמר או מדרש שמסדר זה אחר זה הרבה עניינים והמה רחוקים בבחינת' זה מזה כרחוק מזרח ממערב... והמה מייגעי' עצמם עד שמעלים הבל וקושרים נימא בנימא... והנה חכמים הם בעיניהם ושתו בשמים פיהם ואומרים שהמחברי' הראשוני' בדרשת' לא השיגו ולא טעמו טעם התורה וטוב בעיניהם עולליהם מבציר הראשונים... צאו נא וראו כמה נתחבטו קדמונינו זלה"ה וקראו מר וצווחו ככרוכיא על לימוד החלוקים אשר המציאו דורות שלפנינו מה שלא היה כוונתן כי אם לחדודא בעלמא לאחר שכבר מילאו כריסם מן אמיתת הפשט שתחלה נשאו ונתנו בהלכה ובפירש"י והתוס' וירדו לעומקה של ההלכה זה מותיב וזה מפרק ורווחא שמעתא אליבא דהלכתא, ולבסו' עמד הרב לחדד את התלמידים כדי שיהא להם לב ממהר לשמוע ולפלפל בחכמה מצד האמת, וכל זאת מפני שראו שהלבבות התחילו להתמעט בערך שכל הראשונים שלפניה' ז"ל. ועם כל זה חכמי דורות שבאו אחריה' כשראו המכשול הגדול שמגיע מזה שעשו את העיקר טפל ואת הטפל עיקר, כי לא היו מהדרים התלמידי' אחר פשט האמת ונמשכו אחר חריפות של הבל, ועל כן נתאספו חכמי הדור והתקינו תקנות על זה והיו מגנים זה הלימוד עד שהיה נמאס בעיני כל ובטלוהו. ומכ"ש שראוי ונכון לקנאת קנאת ה' וקנאת תורתו הקדוש' לבטל לימוד שקר מוחלט כזה שמשכו הללו בהבלי שוא לתורה שבכתב וראוי טפי להרחיקו מלימוד פלוסופי' ולימוד חיצוני שבימי הרשב"א והרא"ש ז"ל החרימו עליה. ובעינינו ראינו שמע' שבא לימוד המבולבל הזה במדינתינו בא ערבוביא וחשיכה גדולה לעולם וצרות צרורות הוה על הוה שבר על שבר ונשפך דמים כמים ואין קובר וכמה קהילות נחרבו ובתי כנסיות ומדרשו' שנהרסו וכמה ס"ת שנקרעו וכמ' גאוני ארץ שנאספו ונידונו במיתות קשות ומשונות בעו"ה וכמה אלפי אלפים נפשות מישראל שנהרגו... ובודאי לא עביד הקב"ה דינא בלא דינא ח"ו, אבל סיבה גדולה היה לימוד זה שנתנו כח לאיש תהפוכות לשון שקר ועשה בהם רקיע שוא להרוג כמה אוכלסין... ואף גם דבלא זאת נמי יש במה לתלות במכשולו' גדולות שהיתה במדינתינו ברוב הקהלות הן בענין חילול שבתות... ועוד יש לתלות החורבן במה שהקילו בענין החרמות... גם יש סיבה גדולה מזו באשר כמעט אין לנו תפלת צבור... ועם כל זאת זכות תורה שהית' במדינתינו יותר מבכל שאר ארצות וכידוע ומפורס' לכל היא שעמד' לנו ולאבותינו עד שבא הבילבול מלימוד תוהו ושוא הנזכר. והא והא גרמא לנו חורבן גדול שנעשה במדינתינו בעו"ה ומי שאמר לעולמו די יאמר לצרתינו די.

ציטרון
הודעות: 284
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 5:54 pm

Re: שיטת החידוד - מקורה, מהותה ועניינה

הודעהעל ידי ציטרון » ה' יולי 19, 2018 1:04 am

שיטת החידודים שאליה התכוון פותח האשכול (להבדיל, כאמור, משיטת החילוקים או הפלפול), מצויה בכמה מספרי דרשות של גדולי ישראל בארצות המזרח מלפני שלוש מאות שנה ויותר, דוגמת פרשת דרכים, הנותן אמרי שפר לראנ״ח, ועוד.
ואף בין האשכנזים דוגמת צמח צדקה לר׳ מנחם מנדל מניקלשבורג, נכד בעל הצמח צדק (הקדמון), שלל רב לרי״ד זינצהיים, ועוד.

ראו מה שכתב בענין רמ״מ בעל צמח צדקה (חידושים לסנהדרין י״ב.):

ונקדים תחילה הצעה הכרחית; מה שאנו אומרים סברת מלך אדום היה כך וכדומה, אל תתמה על החפץ שמלך אדום כתורה יעש, האמנם תדע שאין לך דבר הנעשה למטה שאינו בגזירת עירין פתגמא מב״ד של מעלה, שיש לכל אומה שר שלה העומד לטעון בעד בני עמו שהמה למטה תחת ממשלתו, והרי בב״ד של מעלה הכל עפ״י הדין וד״ת, וכשיזכה השר ההוא למעלה בדין לשלוט בישראל או באומה אחרת אז מעורר בני עמו למטה וכמ״ש המפרשים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 162 אורחים