ר_חיים_הקטן כתב:היום ראיתי בהערות לספר הגור (במדבר, עמ' מא) וכו'
מחילה על הסטת האשכול
מתי יצא ספר הגור על במדבר, והיכן ניתן להשיגו?
ר_חיים_הקטן כתב:היום ראיתי בהערות לספר הגור (במדבר, עמ' מא) וכו'
הבטחתי כתב:ר_חיים_הקטן כתב:היום ראיתי בהערות לספר הגור (במדבר, עמ' מא) וכו'
מחילה על הסטת האשכול
מתי יצא ספר הגור על במדבר, והיכן ניתן להשיגו?
פלגינן כתב:מצוין לי באיזה מקום שרב"ב שפירא בזרע בירך ח"ב מצדד בעד שיטת החילוקים, ולא מצאתי מקומו.
אודה למי שימצא עבורי את המקום.
מה שנכון נכון כתב:פלגינן כתב:מצוין לי באיזה מקום שרב"ב שפירא בזרע בירך ח"ב מצדד בעד שיטת החילוקים, ולא מצאתי מקומו.
אודה למי שימצא עבורי את המקום.
ראה כאן לאיזה צד הוא מצדד.
ומכאן תוכחה לאלו הדרשנים שקרנים אשר מקרוב באו... מעשה חדודים חדודים בחריפות של הבל ומבהילים הזמן שמחפשים בחיפוש נרות דוקא אחר איזה מאמר או מדרש שמסדר זה אחר זה הרבה עניינים והמה רחוקים בבחינת' זה מזה כרחוק מזרח ממערב... והמה מייגעי' עצמם עד שמעלים הבל וקושרים נימא בנימא... והנה חכמים הם בעיניהם ושתו בשמים פיהם ואומרים שהמחברי' הראשוני' בדרשת' לא השיגו ולא טעמו טעם התורה וטוב בעיניהם עולליהם מבציר הראשונים... צאו נא וראו כמה נתחבטו קדמונינו זלה"ה וקראו מר וצווחו ככרוכיא על לימוד החלוקים אשר המציאו דורות שלפנינו מה שלא היה כוונתן כי אם לחדודא בעלמא לאחר שכבר מילאו כריסם מן אמיתת הפשט שתחלה נשאו ונתנו בהלכה ובפירש"י והתוס' וירדו לעומקה של ההלכה זה מותיב וזה מפרק ורווחא שמעתא אליבא דהלכתא, ולבסו' עמד הרב לחדד את התלמידים כדי שיהא להם לב ממהר לשמוע ולפלפל בחכמה מצד האמת, וכל זאת מפני שראו שהלבבות התחילו להתמעט בערך שכל הראשונים שלפניה' ז"ל. ועם כל זה חכמי דורות שבאו אחריה' כשראו המכשול הגדול שמגיע מזה שעשו את העיקר טפל ואת הטפל עיקר, כי לא היו מהדרים התלמידי' אחר פשט האמת ונמשכו אחר חריפות של הבל, ועל כן נתאספו חכמי הדור והתקינו תקנות על זה והיו מגנים זה הלימוד עד שהיה נמאס בעיני כל ובטלוהו. ומכ"ש שראוי ונכון לקנאת קנאת ה' וקנאת תורתו הקדוש' לבטל לימוד שקר מוחלט כזה שמשכו הללו בהבלי שוא לתורה שבכתב וראוי טפי להרחיקו מלימוד פלוסופי' ולימוד חיצוני שבימי הרשב"א והרא"ש ז"ל החרימו עליה. ובעינינו ראינו שמע' שבא לימוד המבולבל הזה במדינתינו בא ערבוביא וחשיכה גדולה לעולם וצרות צרורות הוה על הוה שבר על שבר ונשפך דמים כמים ואין קובר וכמה קהילות נחרבו ובתי כנסיות ומדרשו' שנהרסו וכמה ס"ת שנקרעו וכמ' גאוני ארץ שנאספו ונידונו במיתות קשות ומשונות בעו"ה וכמה אלפי אלפים נפשות מישראל שנהרגו... ובודאי לא עביד הקב"ה דינא בלא דינא ח"ו, אבל סיבה גדולה היה לימוד זה שנתנו כח לאיש תהפוכות לשון שקר ועשה בהם רקיע שוא להרוג כמה אוכלסין... ואף גם דבלא זאת נמי יש במה לתלות במכשולו' גדולות שהיתה במדינתינו ברוב הקהלות הן בענין חילול שבתות... ועוד יש לתלות החורבן במה שהקילו בענין החרמות... גם יש סיבה גדולה מזו באשר כמעט אין לנו תפלת צבור... ועם כל זאת זכות תורה שהית' במדינתינו יותר מבכל שאר ארצות וכידוע ומפורס' לכל היא שעמד' לנו ולאבותינו עד שבא הבילבול מלימוד תוהו ושוא הנזכר. והא והא גרמא לנו חורבן גדול שנעשה במדינתינו בעו"ה ומי שאמר לעולמו די יאמר לצרתינו די.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 162 אורחים