מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנחת תפילין אחרי ברכת 'ישתבח'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

הנחת תפילין אחרי ברכת 'ישתבח'

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' ינואר 04, 2021 6:04 pm

בלא מעט סידורים כת"י מופיעות ברכות הנחת תפילין אחרי ברכת ישתבח. מזה נראה שמנהגם היה להניח את התפילין שם, כדי לומר בהן את קריאת שמע וברכותיה ותפילת העמידה, שאמירתן בתפילין (ובטלית) הוגדרה חיובית. וכך למשל מפורש גם בכת"י לונדון, מונטיפיורי 204, דף 15ב, בתחילת הלכות תפילין שהועתקו אחרי ברכת ישתבח: "רגילין העולם לברך כאן בתפילין, וצריך לברך מעומד....".
שאלתי, האם מישהו כתב בעניין? מישהו בירר את הדבר באיזה מחקר מסודר?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2914
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: הנחת תפילין אחרי ברכת 'ישתבח'

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' ינואר 04, 2021 6:52 pm

יתכן עוד, שהקדימו אמירת פסוקי דזמרה קודם זמן הנחת תפילין.

אך ראה ספר מהרי"ל (מנהגים) סדר תפילות חג הסוכות
[ח] מעשה במגנצא בהושענא רבא השכימו הצבור ובראשם מהר"י סג"ל והיו סבורין שעמוד השחר עלה ושגגו שעדיין היתה הלבנה זורחת בתקפה. והיו מעטפין טלית והניחו תפילין וסיימו את פסוקי דזמרה, ואח"כ החשיך והמתינו כמעט שעה עד שעלה עמוד השחר. וערב ר"ח מרחשון אח"כ צוה וגזר מהר"י סג"ל לכל הקהל שיתענו על שאמרו פסוקי דזמרה והניחו טלית ותפילין בלילה, ואמרו ג' סליחות וקרו ויחל כדין כל תענית צבור.

ומשמע שאף פסוקי דזמרה אסור לאומרם בלילה. ואולי דוקא הכא שהמתינו עוד כשעה עד עלות השחר, משא"כ סמוך לזמן משיכיר את חבירו.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: הנחת תפילין אחרי ברכת 'ישתבח'

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' ינואר 04, 2021 7:15 pm

יישר כוח על הכיוון החדש!

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנחת תפילין אחרי ברכת 'ישתבח'

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ינואר 04, 2021 7:17 pm

חד ברנש כתב:בלא מעט סידורים כת"י מופיעות ברכות הנחת תפילין אחרי ברכת ישתבח. מזה נראה שמנהגם היה להניח את התפילין שם, כדי לומר בהן את קריאת שמע וברכותיה ותפילת העמידה, שאמירתן בתפילין (ובטלית) הוגדרה חיובית. וכך למשל מפורש גם בכת"י לונדון, מונטיפיורי 204, דף 15ב, בתחילת הלכות תפילין שהועתקו אחרי ברכת ישתבח: "רגילין העולם לברך כאן בתפילין, וצריך לברך מעומד....".
שאלתי, האם מישהו כתב בעניין? מישהו בירר את הדבר באיזה מחקר מסודר?


אולי קשור להנהגת חלק מחכמי אשכנז להניח תפילין רק לזמן המחוייב מחשש ענייני גוף נקי.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים