מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בגלל איזה חטאים כהן גדול מת בכניסתו לקדש הקדשים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אשי ישראל
הודעות: 931
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

בגלל איזה חטאים כהן גדול מת בכניסתו לקדש הקדשים

הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' ינואר 06, 2021 12:12 pm

לפי מה שבדקתי [ע"פ המובא בספר מזהב ומפז לרב זביחי, ח"א, עמ' קנו-קס] מובאות שתי סיבות למיתת כה"ג בכניסתם לקה"ק ביוה"כ:

א - אם היו עושים כצדוקים ששינו בקטורת והיו מתקנים אותה מבחוץ (פיהמ"ש לרמב"ם יומא ה, א, והובא בתויו"ט שם, וכן במאירי יומא ע"א ד"ה חזר ואמר, וכעי"ז בגמ' יומא יט ע"ב על כה"ג צדוקי שהתקין מבחוץ ומת)

ב - אם אם הכה"ג היה "אינו הגון" (יומא ט, ע"א, פיהמ"ש שם, ותויו"ט שם, ומאירי שם, וראה גליוני הש"ס יומא ט ע"א שהביא מהחת"ס ליקוטים יד שכתב שהכה"ג היו "מתנהגים ברשע", ודלא כמש"כ בתשב"ץ ח"ג סי' רלז שכתב שהם היו כשרים)

שאלתי: האם יש איזה מקור שמציין חטא מסויים שבגללו היו נחשבים הכה"ג הללו כמי "שאינו הגון"? (או חטא מסויים שמובא שבגללו כה"ג מת כשנכנס לקה"ק)

יש לי הנחת יסוד (שאיני מפרטה כעת, עקב אורכה וכו') שכה"ג שלא היה נקי בעריות היה מת, אלא שלעת עתה לא מצאתי שום מקור לכך. אודה לעזרתכם

אליהו חיים
הודעות: 960
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: בגלל איזה חטאים כהן גדול מת בכניסתו לקדש הקדשים

הודעהעל ידי אליהו חיים » ד' ינואר 06, 2021 2:53 pm

אשי ישראל כתב:לפי מה שבדקתי [ע"פ המובא בספר מזהב ומפז לרב זביחי, ח"א, עמ' קנו-קס] מובאות שתי סיבות למיתת כה"ג בכניסתם לקה"ק ביוה"כ:

א - אם היו עושים כצדוקים ששינו בקטורת והיו מתקנים אותה מבחוץ (פיהמ"ש לרמב"ם יומא ה, א, והובא בתויו"ט שם, וכן במאירי יומא ע"א ד"ה חזר ואמר, וכעי"ז בגמ' יומא יט ע"ב על כה"ג צדוקי שהתקין מבחוץ ומת)

ב - אם אם הכה"ג היה "אינו הגון" (יומא ט, ע"א, פיהמ"ש שם, ותויו"ט שם, ומאירי שם, וראה גליוני הש"ס יומא ט ע"א שהביא מהחת"ס ליקוטים יד שכתב שהכה"ג היו "מתנהגים ברשע", ודלא כמש"כ בתשב"ץ ח"ג סי' רלז שכתב שהם היו כשרים)

שאלתי: האם יש איזה מקור שמציין חטא מסויים שבגללו היו נחשבים הכה"ג הללו כמי "שאינו הגון"? (או חטא מסויים שמובא שבגללו כה"ג מת כשנכנס לקה"ק)

יש לי הנחת יסוד (שאיני מפרטה כעת, עקב אורכה וכו') שכה"ג שלא היה נקי בעריות היה מת, אלא שלעת עתה לא מצאתי שום מקור לכך. אודה לעזרתכם

אולי יש לדבריך שייכות להגמ' יומא ס"ז ב', תנא דבי רבי ישמעאל עזאזל שמכפר על מעשה [עון] עוזא ועזאל וברש"י כלומר על העריות מכפר, ובפירוש רבינו אליקים (אחרי הבאת מדרש על החטא שלהם, מסיק) ושעיר זה מכפר על אותן שעושין מעשה הדומה לאותו מעשה שמכפר על גילוי עריות.
ובשיח יצחק שם בשם מדרש אכביר הובא בליקוט סוף פ' בראשית 'עזאל לא חזר בתשובה ועדיין הוא עומד בקלקולו להסית בני אדם לדבר עבירה במיני צבעונין של נשים ולכך היו ישראל מקריבין קרבנות ביוה"כ איל לה' שיכפר על ישראל, ואיל א' לעזאזל שיסבול עונותיהם של ישראל הוא עזאזל שבתורה'.
ואמנם שם לא מבואר כלל שמחמת חטא זה נפגע הכה"ג, אבל יש לזה סברא (מדה כנגד מדה) שכה"ג בעל עריות ח"ו אינו ראוי להביא לידי כפרה על עריות.
[אולי קריאת התורה ביוה"כ בפרשת עריות יש לזה גם שייכות לגמ' ומדרש הנ"ל].


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 356 אורחים