מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' ינואר 30, 2021 8:13 pm

איתא בגמרא פסחים קיא, א שאין מתמצעין בין ב' נשים, ושם איתא משום סכנה/מזיקים/רוח רעה, ומובאת שם תקנה למי שאירע לו כן.

ובהוריות יג, ב איתא שלהתמצע בין ב' נשים קשה ללימוד. וכתב המהרש"א בהוריות שלקושי הלימוד לא מועילה התקנה שנזכרת בגמרא בפסחים.

[עוד יש לדייק בלשון הגמרא פסחים שהתקנה נאמרה רק לממצעין, היינו שאשה עוברת בין ב' אנשים, ולא למתמצעין (וראה במתיבתא שם מ"מ בזה), וכמו"כ שהתקנה מועילה רק למי שאירע לו כן באונס וליכא דרכא אחרינא (אבל לא בדקתי במפרשים ובפוסקים האם אכן כך הוא)].

מצ"ב תמונת הגה"ק בעל השדי חמד עם משפחתו, ונראה שהוא יושב (= קביעות שחמורה מהילוך ומעבר) בשופי בין ב' נשים, וצ"ע.

Inkedהשדי חמד ומשפחתו_LI.jpg
Inkedהשדי חמד ומשפחתו_LI.jpg (1.23 MiB) נצפה 2258 פעמים


ואולי סבר כשלמת חיים (מובא במתיבתא פסחים שם) שהתקנה מועילה גם לקושי הלימוד (וצ"ל גם שהיא מועילה גם כשאיכא דרכא אחרינא. כי קשה לומר שהישיבה בסידור הזה דוקא היתה בגדר הכרח ואונס).

ואולי סבר כשלמת חיים (ג"ז מובא שם) שדברי הגמרא אמורים רק ברחוב או בדרך שהוא מקום סכנה וכשפים, אבל בבית אין קפידא כלל [גם לא לענין קושי הלימוד], והצילום הנ"ל אולי נעשה בחצר הבית.

ואולי סבר כשלמת חיים (ג"ז מובא שם) שלמד מסמיכות המימרות בגמרא פסחים שכל הסכנה היא רק כשאשה נדה (ואולי למד כן גם לגבי קושי הלימוד בגמרא בהוריות, ואף שלא מוזכר ד"ז בהוריות למד כן מהגמרא בפסחים, וכעין שלמד השלמת חיים את התקנה לקושי הלימוד מפסחים להוריות, ודלא כמו שדייק המהרש"א, וצ"ע), והיושבת לימינו היא הרבנית וידע בה שטהורה היא / שכבר היא "אחרי בלותה" (וצ"ע, כי מדרך צניעות לא לפרסם הדבר).

ואולי האשה שיושבת לשמאלו יושבת מעט אחורה, ובאופן שאילו היתה עומדת ורגליה היו בקו ישר עם היכן שנמצא כעת גופה היתה מאחוריו ולא לצדו, וסבר שדי בזה לבטל הסכנה והבעיה. וצ"ע.

נ.ב.
העירוני באישי שלא ראוי להכניס בפורום תמונות נשים בלי טשטוש, לכן טשטשתי פנים. מקוה שזה מספיק.
התמונה עצמה נשארת גלויה גם כשאני מצרף את הקובץ ולא מכניסו בשורה. אודה למי שידריני כיצד להכניס את הקובץ כמצורף בלי שיראו אותו עצמו.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ש' ינואר 30, 2021 8:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי הרואה » ש' ינואר 30, 2021 8:25 pm

ואולי סבר שכל החשש הוא בסתם נשים אבל בקרובותיו מותר. (כמדומה שיש מ"ד כזה).

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' ינואר 30, 2021 8:31 pm

הרואה כתב:ואולי סבר שכל החשש הוא בסתם נשים אבל בקרובותיו מותר. (כמדומה שיש מ"ד כזה).


לא ראיתי, ואשמח לדעת מקורו.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' ינואר 30, 2021 8:33 pm

הרואה כתב:ואולי סבר שכל החשש הוא בסתם נשים אבל בקרובותיו מותר. (כמדומה שיש מ"ד כזה).


אם באנו לדבריך, י"ל עוד שאשתו שאני שהיא כגופו. וגם לזה אשמח למקור מבוסס.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי זקן ששכח » ש' ינואר 30, 2021 8:38 pm

רש"י, על אתר, כותב: 'אין ממצעין - לא יעברו בין שני אנשים, ואין מתמצעין לא יעבור איש אחד... בין שתי נשים'.
כלומר, הבעיה - הסגולית במקרה דנן איננה, אלא במצב של 'עובר' ולא במצב של יושב.
ודבריו מבוססים, לכאורה, על דברי הגמרא (הוריות יג ע"ב: ): 'עשרה דברים קשים ללימוד... והעובר בין שתי נשים'. ונתפרש שם, כאמור, שכל הבעיה היא רק ב'עובר'.

וראיתי פעם בשו"ת מנחת יצחק לרי"י וייס אב"ד ירושלים, שדעתו נוטה להתיר, אם כי אינו מכריע ממש.
וכאן בתמונה המתפרסמת - מעשה רב להיתרא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' ינואר 30, 2021 8:46 pm

יעוי' שמירת הגוה"נ סי' קיא.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' ינואר 30, 2021 8:48 pm

זקן ששכח כתב:רש"י, על אתר, כותב: 'אין ממצעין - לא יעברו בין שני אנשים, ואין מתמצעין לא יעבור איש אחד... בין שתי נשים'.
כלומר, הבעיה - הסגולית במקרה דנן איננה, אלא במצב של 'עובר' ולא במצב של יושב.
ודבריו מבוססים, לכאורה, על דברי הגמרא (הוריות יג ע"ב: ): 'עשרה דברים קשים ללימוד... והעובר בין שתי נשים'. ונתפרש שם, כאמור, שכל הבעיה היא רק ב'עובר'.

וראיתי פעם בשו"ת מנחת יצחק לרי"י וייס אב"ד ירושלים, שדעתו נוטה להתיר, אם כי אינו מכריע ממש.
וכאן בתמונה המתפרסמת - מעשה רב להיתרא.


כפי שכתבתי בהודעתי בסוגריים - הכוונה אפילו מעבר, אבל אני ראיתי שקביעות גרועה ממעבר גרידא. ואין לך קביעות כמו כשכולם יושבים.

אדרבה, אשמח למקור שהבעיה רק במעבר ולא בעמידה או ישיבה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי זקן ששכח » ש' ינואר 30, 2021 8:51 pm

צופה_ומביט כתב:
זקן ששכח כתב:רש"י, על אתר, כותב: 'אין ממצעין - לא יעברו בין שני אנשים, ואין מתמצעין לא יעבור איש אחד... בין שתי נשים'.
כלומר, הבעיה - הסגולית במקרה דנן איננה, אלא במצב של 'עובר' ולא במצב של יושב.
ודבריו מבוססים, לכאורה, על דברי הגמרא (הוריות יג ע"ב: ): 'עשרה דברים קשים ללימוד... והעובר בין שתי נשים'. ונתפרש שם, כאמור, שכל הבעיה היא רק ב'עובר'.

וראיתי פעם בשו"ת מנחת יצחק לרי"י וייס אב"ד ירושלים, שדעתו נוטה להתיר, אם כי אינו מכריע ממש.
וכאן בתמונה המתפרסמת - מעשה רב להיתרא.


כפי שכתבתי בהודעתי בסוגריים - הכוונה אפילו מעבר, אבל אני ראיתי שקביעות גרועה ממעבר גרידא. ואין לך קביעות כמו כשכולם יושבים.

אדרבה, אשמח למקור שהבעיה רק במעבר ולא בעמידה או ישיבה.


מי גילה לך רז זה שהדבר תלוי בקביעות?!
כבר רמזתי לעיל שבענין סגולי - אין לך בו אלא מה שבו!
מה שאמרו - אמרו, ואין כאן מקום לחידושים.
ולעצם הענין, כפי דברי לעיל, הדיוק ברש"י ובעצם בדברי הגמרא עצמה מוכיחים את שכתבתי,
וכתוספת ציינתי לדברי המנחת יצחק.
היה ברוך!

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' ינואר 30, 2021 9:03 pm

בספר שמירת הגוה"נ שציינו לעיל מסתפק לגבי כשעומדים או יושבים, וכפי שכתבת כ"ה במנחת יצחק ח"י סימן סח אות ב.

ראיתי מביאים בזה מהתוס' בפסחים לעיל מינה, קי, א, בתירוץ השני.

ואה"נ, יש לומר שהשדי חמד נקט בזה לקולא.

עוד משמע שם בתוס' בתירוץ השלישי, שכל שיש תועלת בדבר - יכול להכניס עצמו לכתחילה למצבי סכנה אלה ולסמוך על התקנה המובאת בגמרא, ואולי כאן היתה תועלת של שלו"ב וכיו"ב, וסמך השדי חמד על התקנה שבגמרא (וסבר שהיא גם למתמצעין).

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' ינואר 30, 2021 9:12 pm

זקן ששכח כתב:רש"י, על אתר, כותב: 'אין ממצעין - לא יעברו בין שני אנשים, ואין מתמצעין לא יעבור איש אחד... בין שתי נשים'.
כלומר, הבעיה - הסגולית במקרה דנן איננה, אלא במצב של 'עובר' ולא במצב של יושב.
ודבריו מבוססים, לכאורה, על דברי הגמרא (הוריות יג ע"ב: ): 'עשרה דברים קשים ללימוד... והעובר בין שתי נשים'. ונתפרש שם, כאמור, שכל הבעיה היא רק ב'עובר'.


אם כנים דבריך (ויפים הם) שרש"י למד מהגמרא בהוריות לגמרא בפסחים כי הבין שחדא מילתא הוא, יש לכאורה לסייע בזה לשלמת חיים שהתקנה המובאת בגמרא בפסחים מועילה גם לבעיה המובאת בגמרא בהוריות.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי סליחות » ש' ינואר 30, 2021 9:22 pm

יעויין בשלהי דקייטא סי' מז, וגם בשיטת ר' ידעיה הפניני.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' ינואר 30, 2021 9:42 pm

ויעו"ע בקונטרס זה.

תבא
הודעות: 398
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: אין מתמצעין בין ב' נשים והנהגת השדי חמד

הודעהעל ידי תבא » א' ינואר 31, 2021 1:18 am

לבי במערב כתב:ויעו"ע בקונטרס זה.

יש שם שני נידונים השייכים כאן: א. בנותיו ואשתו. ב. יושב.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 307 אורחים