מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איך נמלטים מאיסור בורר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ישי
הודעות: 36
הצטרף: ה' מאי 27, 2010 5:33 pm

איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי ישי » א' יוני 06, 2010 3:34 pm

לתלמידי החכמים שלום. נשאלתי ע''י ת''ח אחד, איך נמלטים מאיסור בורר כאשר בסיום הסעודה מסלקים את המפה חד פעמית, ומגלים שבתוכו יחד עם הפסולת הכוסות והצלחות החד פעמי והקולה שנשפך, יש ברכון סכין וכד', והרי זה בורר אוכל מתוך פסולת, כידוע שאיסור בורר אינו דוקא באוכלין, מהי העצה מלבד כמובן אם נעשה הערמה, ונעשה איזה שימוש פיקטיבי כדי להינצל מאיסור בורר, וכלל לא בטוח ששימוש כזה יועיל?

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי אדג » א' יוני 06, 2010 5:16 pm

לא הבנתי, אוכל מתוך פסולת מותר! ואולי כוונתו פסולת מתוך אוכל שאין רצונו לסוגרם, ויש לעיין אם זהו גדר פסולת מתוך אוכל, שהרי כעת חפץ הוא בלקיחת החפץ.

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי סמבוסק » א' יוני 06, 2010 6:00 pm

לתשומת לב אדג
קבצים מצורפים
1.JPG
1.JPG (16.58 KiB) נצפה 6015 פעמים

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי אברך » א' יוני 06, 2010 6:44 pm

אין ברירה בדברים גדולים שניכר כל אחד לעצמו, ראה הלכות שבת בשבת ח"א דיני בורר סעי' ל"ב וסעי' מ' בשם הגריש"א לענין סכו"ם המעורב בתוך שאריות אוכל שאם קצות הסכו"ם בולטות מחוץ לצלחת ולשאריות אין זה חשוב תערובת ומותר להסירן.

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי סמבוסק » א' יוני 06, 2010 7:08 pm

זאת אומרת שבדברים קטנים יותר, כגון טבעת וכדו', אסור יהיה להוציאה מן המפה.

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי מבי מדרשא » א' יוני 06, 2010 8:09 pm

כל מה שצריך לאכול מיד זה בדבר מאכל. אבל אם צריך להוציא סכין, שם ודאי לא נאמר הכלל ומספיק שזקוק להשתמש בו, או בברכון לברך בו או להניחו במקומו.

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי סמבוסק » א' יוני 06, 2010 8:18 pm

פשוט שרק בדבר מאכל בענין שיאכל לאלתר, אבל פשוט דה"ה בשאר חפצים אינו יכול לברור האוכל מתוך הפסולת כל דלא צריך להשתמש בו לאלתר.
ולהניחו במקומו בודאי לא חשיב צריך להשתמש בו לאלתר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 06, 2010 8:27 pm

לפלפולא בעלמא יש להזכיר את דעת האו"ש שבכלים אין בורר.
תמיד יש את העצה של הגרמ"פ להשליך את כל התערובת כלפי מעלה כדי שתתפזר ואז ללקוט כל מין על מינו....

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי אברך » א' יוני 06, 2010 8:31 pm

סמבוסק כתב:זאת אומרת שבדברים קטנים יותר, כגון טבעת וכדו', אסור יהיה להוציאה מן המפה.


אכן, אלא שיש פתרון להשתמש שימוש קצר, ובטבעת זה ודאי יותר קל, כיון שיכול להלביש רגע על היד וכדו'.

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי סמבוסק » א' יוני 06, 2010 9:35 pm

ואם למשל התופסנים של המפה, הקליפסים האלו, נשכחו בתוך המפה?
יהיה מוכרח לזורקם לפח? הרי אין לו כרגע שום צורך בהם ושום שימוש. ואולי אה"נ. זו בעצם היתה השאלה בפתיחת האשכול...

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי סמבוסק » א' יוני 06, 2010 9:36 pm

איש_ספר כתב:תמיד יש את העצה של הגרמ"פ להשליך את כל התערובת כלפי מעלה כדי שתתפזר ואז ללקוט כל מין על מינו....

בבית שלי, אי אפשר לקיים את העצה הזו, בייחוד אם נאכלו פיצוחים לקינוח.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי אדג » א' יוני 06, 2010 11:02 pm

כבר ענה מבי מדרשא, שאם צריך להניחן במקומם הוי לצורך ואם כן נתקיימו כל הג׳ תנאים שהוי: ביד, מיד ואוכל מתוך פסולת. ומה לכם כי תלינו?

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי בנשק » ב' יוני 07, 2010 8:57 pm

להניחם במקומם חשיב לצורך?
מנין לו חידוש זה?
ולכאו' באמת אין עצה רק שישתמש תיכף בזה לאיזה ענין.

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: איך נמלטים מאיסור בורר

הודעהעל ידי img770 » ה' יוני 10, 2010 2:12 am

לכאו' אם להניחו במקומו הווי צורך, א"כ נמצא תנאי זה בטל. שהרי כל ברירה היא לצורך כל שהוא.
אלא וודאי הכוונה היא לצורך שימוש בדבר. וא"כ אם יש שם ברכון וכדו' יש לומר ממנו איזה מזמור וכיו"ב, כדי שיהיה בו גופא שימוש.
כן נראה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 155 אורחים