מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לחם יומם - לוחם בספר היומם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 27, 2011 6:06 pm

תוך כדי דיבור כתב:מכובדנו אוצה"ח, אולי כדאי להפריד בין הדיון והשאלות שלך (שיכולות אולי להמשיך את האשכול הקודם בנושא, או לפתוח חדש), לבין האשכול הזה שבו צריך לברר תחילה האם המכתב שלכבודו נפתח האשכול, הינו אותנטי.



כרצונכם, אותי באופן אישי, מעניין התוכן הרבה יותר מאשר האותנטיות, אני כותב את התמיהות שלי כדי שיסתרו אותם וישיבו עליהם כמובן.

שמונה עשרה שעות
הודעות: 31
הצטרף: א' יולי 17, 2011 1:39 am

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי שמונה עשרה שעות » ד' יולי 27, 2011 6:11 pm

אוצר החכמה כתב:כרצונכם, אותי באופן אישי, מעניין התוכן הרבה יותר מאשר האותנטיות, אני כותב את התמיהות שלי כדי שיסתרו אותם וישיבו עליהם כמובן.


היות ואמיתות המכתב ברורה מעל כל ספק אין שום מניעה שתמשיך להגיב והמטרה של כולנו היא בירור הנושא ההלכתי רק על הדרך כשרואים את ההנהגה של הרימ"ט זה שופך הרבה אור...

שמונה עשרה שעות
הודעות: 31
הצטרף: א' יולי 17, 2011 1:39 am

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי שמונה עשרה שעות » ד' יולי 27, 2011 6:17 pm

סגנון מכתבו של הרימ"ט הסעיר גם את מרן הגרי"ז הלוי ותגובתו היתה כפי שמוסר בנו הגרמ"ד הלוי ונד' בעובדות והנהגות:
והנה באותה תקופה רצו הרבנים שהתנגדו לפסקו של ה"חזון איש", להוציא ספר שלם ובו להוכיח כי הם צודקים, ושדעת ה"חזון איש" בזה, בטעות יסודה וכו'... אולם מרן הגרי"ז זצ"ל שלח אליהם שלוחים להודיעם כי עד עכשיו לא התערב באופן מעשי במחלוקת זו, אך אם הם יוציאו את הספר, אזי יכנס גם הוא לעובי הקורה בעניין זה, וזה אינו כדאי עבורם... ואכן כאשר שמעו אותם רבנים מזה, מיד נסוגו ולא הוציאו את הספר .
והגר"מ הלוי מוסר כפי שנדפס בספר תאריך ישראל:
עוד אמר לי הגר"מ שליט"א דבתחלה הדפיס הגרי"מ טוקצינסקי זצ"ל את ספרו "היומם" על הקו התאריך, ושוב השיב עליו מרן החזו"א זצ"ל בספרו "י"ח שעות". אמנם אח"כ רצה הגרי"מ להשיב על השגותיו של החזו"א, אלא דשלח לו אביו מרן הגרי"ז זצ"ל שלא ימשיך עוד בענין זה, שהרי אתה כבר אמרת דבריך והחזו"א אמר דבריו, ודי בכך. ואם לא תשמע לי, אז אני אכנס בענין זה ואצא כנגדך! וכששמע הגרי"מ דברים אלו, שוב לא השיב עוד נגד החזו"א. עכ"ד.
נערך לאחרונה על ידי שמונה עשרה שעות ב ד' יולי 27, 2011 6:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי הבונה » ד' יולי 27, 2011 6:24 pm

אוצר החכמה כתב:וגם עניין מה שכתב החזו"א שהוא קו בלי שטח הוא דבר מסתבר, ובלשון אחרת הייתי אומר, שכל מה שצריך הוא שבאופן עקרוני יוכל מישהו ממזרח לקו התאריך לראות את המולד ואין צורך שייראהו מישהו בפועל ולכן לא איכפת לן שעובר בים או באמצע היבשה ובפועל יש גרירה, (ואע"פ שיש גרירה מעשית בחלק מן המקומות אין זה נפ"מ לעניין כי מדובר).

רבינו בעל האוצר: אני מנסה לראות בדברי הגרימ"ט המובאים כאן היכן כותב שיש שטח לגבול בין מז' למע' ולא מוצא, אולי תצביע על המילים הרלוונטיות?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 27, 2011 6:41 pm

התכוונתי ללשון הזו
גם תירוצו האחד (לאחת משבעת התמיהות) שהקו של הרז"ה אינו מוחשי "אלא קו שכלי בלא שטח" ודין זה (אומר שוב אח--) הוא הגיוני ולא מציאותי – אין זה מההגיון לומר שחכז"ל דברו הלכה (צריך שיהא לילה ויום מן החדש) על מקום שאין לו מציאות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 27, 2011 6:45 pm

גם הגרימ"ט לא דיבר על שטח לגבול בין מזרח למערב, הכוונה שלו היתה שלפי החזו"א אין אנשים שגרים בפועל בקצה המזרח כי הוא גבול היבשת וע"ז דבר החזו"א בי"ח שעות אות ג. ולזה הייתה התייחסותי

שמונה עשרה שעות
הודעות: 31
הצטרף: א' יולי 17, 2011 1:39 am

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי שמונה עשרה שעות » ד' יולי 27, 2011 7:07 pm

המכתב החדש שנדפס בגנזים ושו"ת חזון איש מהוה את אחת ההוכחות החותכות על היות שיטת הרימ"ט מופרכת מכל וכל וכיצד שינה דעתו מן הקצה אל הקצה מרגע לרגע

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי הבונה » ד' יולי 27, 2011 7:34 pm

אוצר החכמה כתב:גם הגרימ"ט לא דיבר על שטח לגבול בין מזרח למערב, הכוונה שלו היתה שלפי החזו"א אין אנשים שגרים בפועל בקצה המזרח כי הוא גבול היבשת וע"ז דבר החזו"א בי"ח שעות אות ג. ולזה הייתה התייחסותי

קצת לפני ששלחת את הודעתך עלה כך בדעתי, וכבר שנים הייתי תמה על כך, כיון שלא ראיתי את היומם, והכרתי כל הנושא מהקו' של החזו"א, ותמיד התפלאתי מה סובר הצד השני, הרי כל גבול בין שני דברים הוא חסר מימד של רוחב, רק כעת כשראיתי מכתבו של הגרימ"ט לפי מה שציינת לי, הבנתי שכנראה מדובר שטח יבשתי.

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי לחם_יומם » ד' יולי 27, 2011 11:43 pm

תודה על ההוכחות לאמינות המכתב, ולידיעה על היוזמה שנעצרה ע"י הגרי"ז זצ"ל.
מי יודע מה היתה התפוצה של המכתב, ומי התייחס אליה חוץ ממשפטי עזיאל?
אם יש מי שיתן מראה מקום (או אפילו העתקה) של התשובה הנ"ל למכתב זה, אשמח מאד.

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי לחם_יומם » ה' יולי 28, 2011 2:07 am

לאחר שאושרה אמינות המכתב, ניתן להשתמש בו כסיכום לספר היומם. והמעיין היטב יראה כי מבחינה עניינית הדברים אינם עומדים במבחן הביקורת.
הדגשתי קטעים מהמכתב, וההערות עליהן בסוף.
הגרימ"ט כתב:לרבנים וגאונים אחדים שבארה"ק ת"ו.
דבר חדש נפל בישראל, אחד מגדולי הרבנים אזר מתניו לפרסם קונטרס " י"ח שעות" לקיים פסקו שפסק להלכה ולמעשה, שבמדינות שונות במזרח הרחוק – ישנו את יום השבת ליום הראשון, בדברי ימי ישראל לא הי' עוד דבר כזה, (א) כל הוכוחים שהיו כבר בין רבנים בענין "קו התאריך". ביחוד לפני כשבעים שנה, הסתובבו אך ורק מסביב לקו התאריך "הבין לאומי" שבטבור הים, שום אחד לא העלה על דל שפתיו שבאיזו מדינה שהיא ישנו את יומם, אז לפני כשבעים שנה טרם ידעו רבנינו שיש ישוב יהודי (ישוב קדמוני) ביפן וכו' ולא עליהם הי' הדיון, (ב) וברור שאילו נשאלו אז ע"י יושבי יפן וכו' וידעו שיש להם קביעות ימים משנים קדומות- { -- } הי' גם הצד השני דן בהשקפה אחרת לגמרי, והיו אומרים כולם בהחלט שחלילה להם לשנות את שבתם.
(א) "הויכוחים שהיו כבר בין הרבנים" - כנראה הכונה לספר "דברי חכמים", לשאלת קו התאריך היהודי. ולא הצלחתי להבין מה הכונה שהשאלה היתה רק בנוגע לקו התאריך "הבין לאומי", ומה השאלה הנידונה שם שונה מהשאלה שנידונה בספר היומם ובקונטרס ח"י שעות.

(ב) מנין ברור הדבר כל כך?

הגרימ"ט כתב:והיות שכיום יצאה הוראה כזו מגדול אחד, והיות שכפי הידיעות שנתקבלו עלולה הוראה כזו לעשות מהפכה בהרבה עירות שבישראל, והיות שהכניסו אותי בעובי הקורה הלזו, אשר לפי' פרסמתי בעזה"י את ספרי "היומם" בו בארתי (ג)בהוכחות גדולות וגם מוחשיות שהמזרח והמערב מתחלקים לי"ב שעות (ד) ( וכאמור בירושלמי) – מוכן אני בע"ה להוכיח את בטול כל היסודות שבקונטרס הנז"ל, בשגם שהקונטרס לא הוסיף ביאור על כל מה שפרסם במכתביו שכבר פרסמתים בספרי.

(ג) שימו לב: הוכחות גדולות "ומוחשיות", בודאי הם שכל מקום שנזכר "מזרח" ו"מערב" בתורה נביאים כתובים משניות תלמודים ופוסקים הכונה היא למזרח עולמי ומערב עולמי. איזה הוכחה נוספת יש?

(ד) הירושלמי הזה לא שייך כלל וכלל לענין.
הגרימ"ט כתב:א. שכל הראשונים המדברים בענין קביעת הימים חולקים על הרז"ה (והכוזרי) שיש י"ח שעות לאחור היום, כאשר הוכחתי מס' העבור (דעות הנשיאים רבי חסן רבי יצחק ב"ר ברוך ורבי אברהם ב"ר חייא) ומס' יסוד עולם ומס' כתוב שם מהראב"ד, וכל הראשונים, ורובם ככלם, המדברים בבאור הסוגיא בארו אותה בבאורים אחרים {-- --- ----- -- -----} כאשר הראיתי בספרי, ובכל התשובות שבקונטרס אין אף תשובה אחת (ובבקשה להשוות ההוכחות שבס' היומם כלפי תשובות הקונטרס).
בשגם הרז"ה בעצמו משמיע בהקדמתו שרוב החכמים בארו את הסוגיא דלא כוותי' ואת באורו הוא – מכנה בעצמו "הפירוש הרחוק מי ידענו והוא עמוק מי ימצאנו".
ב.

ו-שיטת הרב בעל הקונטרס שהמערב הוא ג' חלקי כדור העולם ונהמזרח הוא רק רבע כדור – מופרכהת מכולם, וגם (ה) מהרז"ה האומר שקצה המערב הוא ג"כ רק רבע כדור והרז"ה (כמו הכוזרי) (ו) מדגיש היטב שדברו רק מחצי כדור העליון ( וכ---האחרונים בכללם רבנו הגר"א), משום שכל דבריהם הי' רק ביחס לטבור הארץ היא ירושלם, (ז) ושללו את חצי הכדור התחתון "ששם לא היו בני אדם הקוראים שמות לימים", ולפיכך אין שם ענין לקו התאריך ולמזרח ולמערב, והאומר שהרז"ה מיחס ג' רבעי כדור למערב ואין דעתו להזדקק לכל שום דעה אחרת ולכל שום פתרון אחר בשיטת הרז"ה – עושה את דברי רבנו הרז"ה למוזרים ומופלאים {{מבלי ליישבם}}.

(ה) הדבר הזה אינו כתוב ברז"ה, אדרבה היפוכו!

(ו) הרז"ה מדגיש שמדבר גם על חצי הכדור התחתון!

(ז) לשון זו היא מדברי היסוד עולם בהשגתו על הרז"ה והכוזרי, ואיך ניתן לייחס את הדברים שזו דעת הרז"ה והכוזרי?
הגרימ"ט כתב:ובכל תירוציו וישוביו שנסה הרב הנז"ל (באות –') ליישב את (ח) שבעת הפלאות שרשמתי שם – לא העלה כלום, גם תירוצו האחד (לאחת משבעת התמיהות) (ט) שהקו של הרז"ה אינו מוחשי "אלא קו שכלי בלא שטח" ודין זה (אומר שוב אח--) הוא הגיוני ולא מציאותי – אין זה מההגיון לומר שחכז"ל דברו הלכה (צריך שיהא לילה ויום מן החדש) על מקום שאין לו מציאות.


(ח) שבע הפלאות הללו, רובם מבוססים על יסוד מוסד שהמציא שיש מזרח עולמי ומערב עולמי, ובמקום להוכיח מכמה פלאות שהיסוד הזה אינו נכון, הרי היסוד נשאר והפלאות מוכיחות שהרז"ה אינו נכון. פלא ופלאים.

(ט) הוא דבר פשוט לכל בר-דעת כי כל השטח עד הקו הוא מערב והשטח מהקו והלאה הוא מזרח. והכוזרי לא קרא לו "קו התאריך" אלא מקום שצדו האחד מזרח וצדו השני מערב (בערך).

הגרימ"ט כתב:ג. וכדי לאיים עלינו חדש עכשיו הרב בעל הקונטרס (י) "ששיטת י"ח שעות היא קבלה בישראל"(כל כך גורמת נטית דעתו), אלא שלאחרונה רכך את הטון שלו וכותב שהראשונים עשו פשרה בין שתי הסברות, האחת שברושלים גומר היום ויש להיקף היום כ"ד שעות, הסברה השני' שמתחלק ההיקף לי"ב שעות וי"ב שעות "ועשו פשרה נכונה לשתי הסברות כו' ועפי"ז יצא החשבון שירושלם יש לה 270 מעלות למערב שמתאחר היום, ו90 למזרח שמתקדם היום, ע"כ תוכן דבריו "פשרה נכונה" שאין לה פשר.
ד. ובטולו שמבטל בבטול גמור את כל היסוד {שהבאתי} בספר היומם שקו התאריך קשור בהחלט בקו המרכז למזרח ולמערב, ולועג עליו {-------} שהיא רק פילוסופי' ובאמת אין כלל לפנינו לא מקום קבוע למזרח ולמערב ולא כלל שום מרכז, וממילא לא כלל מקום מיוחד לקו התאריך, אין ספק בלבי שאילו לא הי' הרב הזה [מ---ה) לשיטת י"ח השעות "שהיא קבלה" הי' לועג ביותר על מי שהי' מהין לבטל כל ענין המרכז וכו', וחושבני שאין כדאי לדבר על בטולם של הדברים, כל יושבי תבל היודעים כיום שמכרח להיות מקום קבוע לקו תאריך (יא) מוכרחים להודות שיש כנגדו קו מרכזי למזרח ולמערב, שהרי במציאות קו התאריך (יב) הכירו כלם אך ורק ע"י הנוסעים שמתפצלים ממקום אחד שמתנגשים בהפגשם בק"פ מעלות ביום תמים, ואם הקו לא נקבע לו מקום למרכז הרי כל אדם ואדם יש לו קו תאריך שלו וכן כל אדם משנה את קו תאריך שלו עפ"י מעמדו שמשנה ממקום למקום, ושוב אין קביעות ימים בעולם, א) מקום קבוע לקו תאריך, ב) ושיש מרכז כנגדו, ג) (יג)ושהמרכז הישראלי הוא רק ירושלם – מתברר ממילא שאין עוד מקום לכל שום וכוחים בענין זה

(י) ערבוב מושגים יש כאן. בקונטרס כתוב שתחילת היום מקצה המזרח הוא קבלה בישראל, וזה אמת, כי כך דעת הראב"ח וריב"ב ור"ח הדיין והיסו"ע, כמפורש בדבריהם באר היטב. גם אם לא הסכימו עם י"ח שעות בשביל שחצי הכדור "התחתון" אינו בא בחשבונם, אבל פשוט היה להם שתחילת היום הוא בצין בקצה המזרח - וזה יסוד מקובל על כל הראשונים בלי יוצא מן הכלל!

(יא) הכוזרי מסביר באר היטב את ההכרח לקו התאריך, בלי להודות ב"קו מרכזי" (אלא שהיומם דילג בהעתקתו מהכוזרי את המלים הקריטיות הרלוונטיות).

(יב) העיב"ץ במור וקציעה וספר הברית ועוד מצאו את הסתירה באופנים שונים - בלי להיפגש בסוף ק"פ מעלות. ואין לזה שום הכרח שבעולם, כי יכולים שני בני אדם לצאת מכל נקודה שהיא במהירות שונה, ואז יפגשו בכל מקום אחר בעולם.

(יג) ירושלים כמרכז מופיע רק ברז"ה ובכוזרי! היסו"ע והכפו"פ והרמב"ם ועוד ראשונים רבים לא ראו את ירושלים כמרכז העולם!
הגרימ"ט כתב: ה. ושיטת הרב בעל הקונטרס שכל קביעות היום תלוי לא כלל בחצאי או ברבעי כדור, אלא אך ורק ביבשה ובים, ועם זה מסדר סדר חדש בעולם שכמה איים אע"ג שהם {תלושים} מיבשה מצטרפים הם לירושלים (וששאלתי ע"ז "שהוא תמהון על תמהון" מיישב בקונטרסו שהדבר פשוט "בפשטות" בלתי משוערה כלל וכלל) – חדשה זו בסדר החדש העולמי הזה מחדש מעצמו – לא נשמעה עד היום, מכל שום פוסק ומכל שום מחבר לא ראשון ולא אחרון ולא מכל שום אדם בעולם.
ואם על יסוד (יד) דברים חדשים כאלה יגיד רב בישראל דין עד כדי לשנות את יום השבת במדינות ידועות – זהו דבר מבהיל.
(יד) רק ההמצאה של י"ב וי"ב שעות, שאינה נמצאת כלל בראשונים, וכמדומה שהראשון שהמציא אותה הוא חז"ס והסכים עמו הר"ש מוהליבר זצ"ל, היא יסוד מוצק שאפשר לצאת ממנו נגד כל הראשונים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 28, 2011 8:04 am

הגרימ"ט כתב:
ה. ושיטת הרב בעל הקונטרס שכל קביעות היום תלוי לא כלל בחצאי או ברבעי כדור, אלא אך ורק ביבשה ובים, ועם זה מסדר סדר חדש בעולם שכמה איים אע"ג שהם {תלושים} מיבשה מצטרפים הם לירושלים (וששאלתי ע"ז "שהוא תמהון על תמהון" מיישב בקונטרסו שהדבר פשוט "בפשטות" בלתי משוערה כלל וכלל) – חדשה זו בסדר החדש העולמי הזה מחדש מעצמו – לא נשמעה עד היום, מכל שום פוסק ומכל שום מחבר לא ראשון ולא אחרון ולא מכל שום אדם בעולם.
ואם על יסוד (יד) דברים חדשים כאלה יגיד רב בישראל דין עד כדי לשנות את יום השבת במדינות ידועות – זהו דבר מבהיל.


אני לא הבנתי מה רצה בזה הלא החידוש של החזו"א של היבשה והים משנה את המצב לגבי מקומות מסויימים לכיוון ההפוך, שיהיה יותר דומה לקו התאריך הבנלאומי, ובכלל לאיזה איים כוונתו, אולי חוסר הידיעה הזאת שלי, גורמת לאי ההבנה.

להבהיר שאלתי אני שואל על זה
איים אע"ג שהם {תלושים} מיבשה מצטרפים הם לירושלים

וחיפשתי מקופיא בקונטרס ח"י שעות ולא מצאתי למה הדברים מתיחסים, אולי לאוסטרליה, אבל כאמור זה רק גורם שלא ישנו ממנהג האומות שאוסטרליה מקדימה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 28, 2011 9:29 am

אוצר החכמה כתב:גם הגרימ"ט לא דיבר על שטח לגבול בין מזרח למערב, הכוונה שלו היתה שלפי החזו"א אין אנשים שגרים בפועל בקצה המזרח כי הוא גבול היבשת וע"ז דבר החזו"א בי"ח שעות אות ג. ולזה הייתה התייחסותי


הסתכלתי שוב וזה נראה מהדיון שגם אם זה היה באמצע היישוב זה היה מפריע להם כי הלא נולד קודם חצות הוא אפילו רגע קצר ולפי זה צריך להיות נקודה ממש (ללא רוחב) בה נמצאים וע"ז כתב שאינו מסתבר שלא יהיה שטח מעשי.

אבל אני לא מבין הרי גם זמן הראייה בפועל הוא משהו לא מדוייק ממש שתלוי בגודל הירח בחדות הראייה ובצלילות האויר וע"כ שעניינו שכל מידות חכמים כך הם ואם כך מה הקושייה בכלל.

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: המכתב בשם הגרימ"ט, אמיתי? מה מקורו?

הודעהעל ידי לחם_יומם » ב' אוגוסט 01, 2011 2:54 am

אוצר החכמה כתב:
אוצר החכמה כתב:גם הגרימ"ט לא דיבר על שטח לגבול בין מזרח למערב, הכוונה שלו היתה שלפי החזו"א אין אנשים שגרים בפועל בקצה המזרח כי הוא גבול היבשת וע"ז דבר החזו"א בי"ח שעות אות ג. ולזה הייתה התייחסותי


הסתכלתי שוב וזה נראה מהדיון שגם אם זה היה באמצע היישוב זה היה מפריע להם כי הלא נולד קודם חצות הוא אפילו רגע קצר ולפי זה צריך להיות נקודה ממש (ללא רוחב) בה נמצאים וע"ז כתב שאינו מסתבר שלא יהיה שטח מעשי.

אבל אני לא מבין הרי גם זמן הראייה בפועל הוא משהו לא מדוייק ממש שתלוי בגודל הירח בחדות הראייה ובצלילות האויר וע"כ שעניינו שכל מידות חכמים כך הם ואם כך מה הקושייה בכלל.


ראה ב"ספר היומם" עמוד כה אות ז. וב"לחם יומם" אות ל"ה ל"ו. ודי.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי אליהוא » ב' אוגוסט 01, 2011 12:05 pm


סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 01, 2011 12:13 pm

זה מאד מעניין איך עלה בדעתו של הגאון ר' שמחה זעליג שהבעה"מ מאחר גם את אנשי בבל לירושלים הלא כל ביאור בעה"מ מתבסס על זה שזה לא כך אלא עד קצה המזרח זה מקדים, וע"ז אומר שבזמנם בבל נמשכה עד קצה המזרח. וגם אח"כ כותב הגרש"ז שחילקו לו שלא מבואר הדבר בבעל המאור לאחר את בני בבל, ולכאורה כל עניין יח שעות וביאורו בסוגייא תלויים בזה.

מכל מקום חזינן שעניין היבשות שס"ל להחזו"א לא ס"ל.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי הבונה » ב' אוגוסט 01, 2011 12:27 pm

אוצר החכמה כתב:
וחיפשתי מקופיא בקונטרס ח"י שעות ולא מצאתי למה הדברים מתיחסים, אולי לאוסטרליה, אבל כאמור זה רק גורם שלא ישנו ממנהג האומות שאוסטרליה מקדימה.


אני חושב שיש כאן שני דברים, איים מנותקים אותם מכנה מתפצלים וודאי שזוו כונתו שהרי כתב וכאילו הם כמחוברים, משמע שבפועל מנותקים. (והמעיין בספרו של הרמש"כ יראה שנעלמו הדברים מעיניו, וקושיתו לה הקדיש מפה מיוחדת, מהאיים בים הצהוב שיבשה מקיפתם, אינה קושיה לפי"ז) ואוסטרליה זה ענין אחר שאינה אי הסמוך ליבשה אלא שמעט ממנה נכנס לתחום ו' שעות מא"י.
ועדיין אני שואל: כיון שלחזו"א לא נוקטים את שיטת הרז"ה כסכינא דמחתך, אלא עם פשרות מסוימות, מדוע לא נאמר שגם יפן אי הסמוך ליבשה, ושלום על ישראל.

איים.JPG
איים.JPG (72.64 KiB) נצפה 11681 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 01, 2011 12:30 pm

למה הוא מתכוון לאיים הנמצאים מזרחה לקו התשעים או מערבה?

אם נאמר מערבה העניין מובן, רק לא ברור למה הוסיף כאילו הם מחוברים ויש לדחוק.
ואם נאמר מזרחה ורק הסיבה היא כי הם מערבית לקצה היבשת, אז קושייתך קשה עוד יותר הלא יפן היא אי הנמצא מזרחה לקו התשעים אבל מזרחה לסוף היבשת בסיביר.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי אליהוא » ב' אוגוסט 01, 2011 12:37 pm

באמת שיטת החזו"א בענין אוסטרליה תמוהה מאוד. דבשלמא לענין בליטת סיביר, אפשר להבין שנגרר אחר רובה של היבשת, [למרות שמסברא אם תלוי בתחילת המזרח צריך הקו להיות שם ולא בקו ה90], אבל באוסטרליה שרק מקצתה בתוך הקו של החזו"א, מאן יימר דאזלינן בתרא, אולי להפך?

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי הבונה » ב' אוגוסט 01, 2011 12:40 pm

אוצר החכמה כתב:למה הוא מתכוון לאיים הנמצאים מזרחה לקו התשעים או מערבה?

אם נאמר מערבה העניין מובן, רק לא ברור למה הוסיף כאילו הם מחוברים ויש לדחוק.
ואם נאמר מזרחה ורק הסיבה היא כי הם מערבית לקצה היבשת, אז קושייתך קשה עוד יותר הלא יפן היא אי הנמצא מזרחה לקו התשעים אבל מזרחה לסוף היבשת בסיביר.

נראה בפשטות שהכונה לאיים שממזרח לקו ה90 הסמוכים ליבשה שכמעט כולה ממערב ל-90 שלמרות שאינו מחובר בפועל ליבשה נחשב עמה, אין דרך אחרת לפרש דבריו.
ותמיהתך שיפן מע' לסיביר, סיביר נגררת למע' אך אינה נחשבת בעצמה למע'.
נערך לאחרונה על ידי הבונה ב ב' אוגוסט 01, 2011 12:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי הבונה » ב' אוגוסט 01, 2011 12:42 pm

אליהוא כתב:באמת שיטת החזו"א בענין אוסטרליה תמוהה מאוד. דבשלמא לענין בליטת סיביר, אפשר להבין שנגרר אחר רובה של היבשת, [למרות שמסברא אם תלוי בתחילת המזרח צריך הקו להיות שם ולא בקו ה90], אבל באוסטרליה שרק מקצתה בתוך הקו של החזו"א, מאן יימר דאזלינן בתרא, אולי להפך?

אין לי עצבים לעיין כעת, לפי זכרוני זה בגלל שנגרר לצד א"י שהוא החשוב.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 01, 2011 12:45 pm

עדיין אני שואל: כיון שלחזו"א לא נוקטים את שיטת הרז"ה כסכינא דמחתך, אלא עם פשרות מסוימות, מדוע לא נאמר שגם יפן אי הסמוך ליבשה, ושלום על ישראל.


אבל את המשפט הזה אני לא מבין החזו"א לא עשה פשרות, שלכן כדי למנוע מחלוקת הוא יכול לעשות עוד פשרות,
לדעתו עניין היבשה הוא כוונת התורה וכן היא דעת הרז"ה לדעתו, ולדעתו על יפן היתה כוונת התורה שיעשו אחרי ירושלים, מה יש כאן להתפשר.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי אליהוא » ב' אוגוסט 01, 2011 12:49 pm

לענ"ד הכונה לאיים שממערב לקו ה90, והכונה דלדברי הראשונים שהעיקר הקביעות בירושלים רק שמתחילת הישוב ממזרח אזיל בתר ירושלים, א"כ היה מקום לדון באיים התלושים ממזרח לירושלים, [כמו שדנו במת בקונטרס שהבאתי], וע"ז קאי דברי החזו"א.
אך כבר כתבתי שאם בעיקר הוא קצה המזרח ולא קו ה90 הרי שמסברא צריך לדון אחר הקצה האמיתי והוא קרוב לקו הבינלאומי. אלא שהחזו"א כתב שדנים לקו כנגד ירושלים וצ"ע.

אך כמובן שאין כאן פשרות אלא דעת נוטה מעיקר הדין, וכמו שכבר כתב בהקדמת אגן הסהר.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי הבונה » ב' אוגוסט 01, 2011 12:52 pm

אוצר החכמה כתב:
עדיין אני שואל: כיון שלחזו"א לא נוקטים את שיטת הרז"ה כסכינא דמחתך, אלא עם פשרות מסוימות, מדוע לא נאמר שגם יפן אי הסמוך ליבשה, ושלום על ישראל.


אבל את המשפט הזה אני לא מבין החזו"א לא עשה פשרות, שלכן כדי למנוע מחלוקת הוא יכול לעשות עוד פשרות,
לדעתו עניין היבשה הוא כוונת התורה וכן היא דעת הרז"ה לדעתו, ולדעתו על יפן היתה כוונת התורה שיעשו אחרי ירושלים, מה יש כאן להתפשר.

צודק שלא התבטאתי בצורה ראויה, חלילה אין פשרות בהלכה.
כונתי, שההלכה הזו לדעת החזו"א לא חותכת את הדין בקו ה-90, אלא בנויה על פשרה, בין הקו לבין המציאות הגיאוגרפית.
המציאות הגיאוגרפית, שישנם גושי יבשות שהאיים הסמוכים להם קשורים אליהם ברצועת ים דלילה, בלב האוקינוס ישנם רק איים ולקניים שאינם על בסיס צורת היבשה אלא עשויות מהתפרצויות געשיות תת-מימיות.
כיון שיפן יושבת על גוש אסיה (או אירואסיה) וכיון שהחזו"א מודה שאיים הסמוכים ליבשה נגררים אחריה, וכיון שגם כבר נהגו שם לעשות שבת כמו במע', נראה לענ"ד שיש כאן צד הלכתי לומר שאף אם ננקוט כהרז"ה, אם ננקוט גם כסברת החזו"א נוכל להרחיב את דבריו על האיים גם ליפן.
נערך לאחרונה על ידי הבונה ב ב' אוגוסט 01, 2011 12:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 01, 2011 12:53 pm

הבונה כתב:
אליהוא כתב:באמת שיטת החזו"א בענין אוסטרליה תמוהה מאוד. דבשלמא לענין בליטת סיביר, אפשר להבין שנגרר אחר רובה של היבשת, [למרות שמסברא אם תלוי בתחילת המזרח צריך הקו להיות שם ולא בקו ה90], אבל באוסטרליה שרק מקצתה בתוך הקו של החזו"א, מאן יימר דאזלינן בתרא, אולי להפך?

אין לי עצבים לעיין כעת, לפי זכרוני זה בגלל שנגרר לצד א"י שהוא החשוב.



החזו"א כותב כך שלא תלוי ברוב היבשת אלא אם חלק מהיבשה נמצא בתוך הקו של ירושלים נמשכת כל היבשת אחריה.

וביאור הדברים נלע"ד שלדעתו אין כל העולם שווה אלא יש יישוב העליון ובו ירושלים ובו עיקר הזמן, ויש יישוב התחתון שנמשך אחריו, וכל מה ששייך ליישוב העליון באיזה צד שהוא כבר נחשב מהעיקר ולא מהטפל.
וכשמסתכלים על זה כך מבינים למה הוא בכלל לא הבין מה רוצה הגרי"מ טיקוצינסקי עם החלוקה של הי"ב שעות וחשיבות ירושלים, כי זה להיפך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 01, 2011 12:59 pm

אליהוא כתב:לענ"ד הכונה לאיים שממערב לקו ה90, והכונה דלדברי הראשונים שהעיקר הקביעות בירושלים רק שמתחילת הישוב ממזרח אזיל בתר ירושלים, א"כ היה מקום לדון באיים התלושים ממזרח לירושלים, [כמו שדנו במת בקונטרס שהבאתי], וע"ז קאי דברי החזו"א.
אך כבר כתבתי שאם בעיקר הוא קצה המזרח ולא קו ה90 הרי שמסברא צריך לדון אחר הקצה האמיתי והוא קרוב לקו הבינלאומי. אלא שהחזו"א כתב שדנים לקו כנגד ירושלים וצ"ע.

אך כמובן שאין כאן פשרות אלא דעת נוטה מעיקר הדין, וכמו שכבר כתב בהקדמת אגן הסהר.



בעניין האיים זו הייתה כוונתי שיותר טוב להסביר כך ולדחוק את כוונתו במחובר.

אך כבר כתבתי שאם בעיקר הוא קצה המזרח ולא קו ה90 הרי שמסברא צריך לדון אחר הקצה האמיתי והוא קרוב לקו הבינלאומי. אלא שהחזו"א כתב שדנים לקו כנגד ירושלים וצ"ע.


חייבים לומר שהקו העיקרי הוא קו התשעים ולא קצה היבשת כי אם נאמר שגם הים יימשך אחרי קו סיביר, אין לנו שום נקודה שהיא יח שעות אחרי ירושלים והרי על זה מתבסס כל הפירוש של הבעה"מ,

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי הבונה » ב' אוגוסט 01, 2011 2:06 pm

ראיתי באמת שבבירור הלכה (זילבר) הבין אף הוא שהכונה לאיים בתוך 90, (ותמה על טעמו של החזו"א ראה מה שמבאר או"ח סי' שדמ עמ' קו), ואם כך חוזרני בי מקושיתי על יפן להחזו"א.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי הבונה » ב' אוגוסט 01, 2011 2:09 pm

עוד מצאתי בישראל והזמנים (הארפענעס) ב-ג עמ' תתקסה, שהחזו"א עצמו לא היה ברור לו חידושו בענין אוסטרליה, לכן הורה שלא לדור שם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 01, 2011 2:38 pm

יש לו שם אריכות בביאור הדעות
וראיתי שם את זה



ועוד דמה יענה בנוגע מדינת הודו אשר לפי כל השיטות שייכה למזרח העולם ואילו בספר המטפחת להיעב"ץ )ח"ב פ"ח אות י"ג( מובא שמדינח הודו החזיקוהו תחלה למערב העולם מחמת שהספרדים באו לשם מצד מערב דרך הים )ועיי"ש דאילו באיי הפיליפונס היוחר מרותק ממזרח ירושלים החזיקוהו למזרח העולם מחמת שאנשי הולנד שבאו לשם באו מצד מזרח שסבבו בשיפולי ארץ אפריקע( הכי יעלה על




וזה נראה שהתחלף לו בין הודו לאמריקה.

http://www.otzar.org/crops/52591205-5346100338.html

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 01, 2011 2:56 pm

הסתכלתי במטפחת ספרים והנה הקטע
http://www.otzar.org/crops/127456428693740980.html

ובאמת אין הכוונה לאמריקה אבל לא כמו שהבין הרב הארפאנעסס
אלא שהיעבץ אומר שבאיי הפיליפיניים מנו הספרדים למערב העולם בגלל שהגיעו ממערב, לעומת הודו הסמוכה לה שבה מנו ממזרח, והאמת היא שזה היה מעולם כן כי דרך המשי המזרחית להודו היתה עתיקה ולכן הוזכרה הודו בראשונים כי הגיעו אליה בדרך היבשה (זה מה שהתפלאתי בתחילה).


וכך הוא אכן בויקיפדיה
אירופים הגיעו אל הפיליפינים רק ב-16 במרץ 1521 כאשר התגלו האיים על ידי מגלה הארצות פרדיננד מגלן במסעו מסביב לעולם. החל מ-1565 החל יישוב האיים על ידי הספרדים בהנהגת מיגל לופז. ההתיישבות החלה באי סבו והצפינה אל האי לוזון שם התרכזה בעיקר באזור מנילה שהפכה עד מהרה לעיר הבירה.


כידוע שמגלן הקיף את העולם ממערב.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי הבונה » ב' אוגוסט 01, 2011 3:07 pm

אוצר החכמה כתב:
כידוע שמגלן הקיף את העולם ממערב.

לא די בזה שגילה והגיע ממערב העולם, הענין הוא שההתישבות הספרדית שם היתה המשך להתישבות הספרדית באמריקה הדרומית, שמשם נסעו לפיליפינים, כי הדרך ממזרח (אפריקה והודו) היתה תפוסה בידי הפורטוגזים.

שיבר
הודעות: 849
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי שיבר » ד' אוגוסט 03, 2011 10:34 pm

הקונטרס המדובר כאן, בעל הסגנון הפאשקווילי נדפס בספר החדש "גנזים ושו"ת חזון איש".

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי לחם_יומם » ה' אוגוסט 04, 2011 12:09 am

הם העתיקו את כל הקונטרס לשם, עם ה"לשונות בחרדל"?
לא יאומן!

גנזים ושות
הודעות: 21
הצטרף: ג' יולי 26, 2011 2:59 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי גנזים ושות » ה' אוגוסט 04, 2011 12:12 am

לחם_יומם כתב:הם העתיקו את כל הקונטרס לשם, עם ה"לשונות בחרדל"?
לא יאומן!

ואכן באמת לא הועתק.

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי לחם_יומם » ה' אוגוסט 04, 2011 12:20 am

אז מה כן?

גנזים ושות
הודעות: 21
הצטרף: ג' יולי 26, 2011 2:59 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי גנזים ושות » ה' אוגוסט 04, 2011 12:22 am

יקנה מר את הספר או יעיין בחנויות הספרים וירוה נחת.

שיבר
הודעות: 849
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי שיבר » ה' אוגוסט 04, 2011 3:33 am

נכון, זה קונטרס אחר. המשפט הראשון בו הטעני. אך מעניין התזמון של הקונט' דכאן עם הספר הנז' (יחד עם ספרו של בראון...)

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי לחם_יומם » א' אוגוסט 07, 2011 4:14 pm

ראיתי בגנזים ושו"ת הנ"ל, שעיקר גדול עשו ממכתב מרן הג"ר איסר זלמן מלצר זצ"ל המתנוסס בראש ספר קו התאריך הישראלי של הרב "קאשער" (כך מאויית שם!), כי הוא זיוף גמור, עם רגלים לדבר.
יש מי שיכול להחכימנו יותר בענין?

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי כרם » ב' אוגוסט 22, 2011 12:27 pm

עברתי בין בתרי קונטרס המלחמה "לחם יומם".
אין ספק כי הדבר מצוי בספרים מסוג זה, שהמחבר יש לו השקפה כללית כי הדין הוא כך וכך, וכך הוא מביא את כל המסייע לו ודוחה את מה שמנגדו.
המהלך הזה ניכר גם בקונטרס שמונה עשרה שעות של החזון איש, והן בספר היומם בכדור הארץ של הגרימ"ט.
השאלה העומדת לפני הקורא העומד מהצד היא, הטענות של מי הן חזקות יותר, והתירוצים של מי טובים יותר.
הקונטרס הזה מוכיח דבר אחד, כי הגרימ"ט לא רק "הבין" בדברי הראשונים כפי מהלך המחשבה שלו, הוא גם "קרא" בהם את הלך המחשבה שלו. ואכן שחור על גבי לבן הוכח, כי הוא מעתיק בשם הראשונים דברים שלא כתבו, ומסביר בשמם דברים שבודאי לא ניתן להסבירם.
הקטע המרגיז ביותר הוא כאשר הגרימ"ט מצטט בשם ספר "יסוד עולם": "ואיך השתדלו לתת סדר נכון לפי סברתם לדגי הים לקריאת ימי השבוע וקבעו את התחלת היום בקצה הישוב המזרחי שיתבלבלו עי"ז בני אדם השוכנים זא"ז בקביעת יומם". כשדברי היסוד עולם הם: "איך נשתדלו לתת סדר נכון לפי סברתם לדגי הים הגדול בקריאת ימי השבוע ונלאו כל כך וקצרה ידם לתת אותה לבני חצי הישוב המזרחי כולו".

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי לחם_יומם » ד' אוקטובר 05, 2011 2:55 pm

בימים אלו מלאו שבעים שנה, למברק הנחרץ והחד-משמעי:

"אחים יקרים, אכלו ביום הרביעי וצומו תענית יום כפור ביום החמשי ואל תחושו לשום דבר".

תיקו
הודעות: 208
הצטרף: א' יולי 04, 2010 5:56 pm

Re: לחם יומם - לוחם בספר היומם

הודעהעל ידי תיקו » ד' אוקטובר 05, 2011 5:36 pm

בימים אלו מלאו שבעים שנה לפסק הנחרץ והחד משמעי
של הבי"ד שבא"י שח"ו לשנות את יום השבת.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 423 אורחים