מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע לא נוהגים לברך הגומל על הצלת אביו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

מדוע לא נוהגים לברך הגומל על הצלת אביו

הודעהעל ידי אברהם » ה' אפריל 22, 2021 11:42 pm

נפשי בשאלתי לפני החכמים דפה

האם יודעים מי עוסק בשאלה הבאה:

בהלכות ברכת הגומל מבואר שבן מברך על אביו ורבו "שגמל לאבי כל טוב" (משנ"ב רי"ט סקי"ז וסקי"ח) ובביאור הלכה (שם סוף ד"ה ואין זה) צידד לומר שאין זה רשות אלא חיוב "אבל על אביו ורבו מסתברא שצריך לברך הגומל כמו שצריך לברך על ניסו".

והנה מעולם לא שמעתי מישהו שעלה לתורה ובירך נוסח זה לאחר שהחלים אביו ממחלה.

ומסתמא אין מקום לחלק בין אם אביו התרפא לבין אם אביו טס במטוס מעל ימים ומדבריות, וא"כ מדוע לא שמענו שמברכים הגומל לאבי אחרי שנסע אביו לחו"ל??

ומה הדין אם נסעו אביו ואמו יחד - האם מברך על שניהם בברכה אחת או ברכה לכל אחד?

ועוד ועוד ספיקות וציורים. אשר היו אמורים להיות הלכות מצויות בכל ישראל.

היכן הטעות שלי?

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדוע לא נוהגים לברך הגומל על הצלת אביו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אפריל 24, 2021 10:59 pm

להעיר מדברי המג"א, שהביא שיטה שאין כלל חיוב לברך הגומל, אפילו למי שבעצמו נעשתה לו הישועה.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מדוע לא נוהגים לברך הגומל על הצלת אביו

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אפריל 25, 2021 12:56 am

ממקום שבאת - לשון הבה"ל שם:
והנה ראיתי בספר א"ר שהביא בשם הרמב"ן דברכת הגומל גריעא דגם באביו ורבו אינו אלא רשות . . ואף דלא מצינו בשאר ברכות שירשו חכמים לברך במקום שאינו חייב לזה אפשר משום דכשנעשה לו נס גמור לאביו ורבו יש חיובא לברך ע"ז להכי הרשוהו גם בזה לברך ע"ז.


וראה כה"ח שם ס"ק כז.
בפשטות, גם הח"ח עצמו נהג כן... וכנכב"ב.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים