מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם הריטב"א ערך את מובאותיו מספרי קודמיו?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

האם הריטב"א ערך את מובאותיו מספרי קודמיו?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 26, 2011 12:02 pm

בחידושי הריטב"א, ראש השנה טז ע"ב, מצטט מהרז"ה בעל המאור:
כדי לערבב וכו'. הקשה בעל המאור ז"ל האיך אמר כדי לערבב את השטן דמשמע דמדינא לא צריכי והלא בתקיעות מיושב יצא ידי חובתו ולפיכך מברכין עליהן ברכת התקיעה וכדתנן (לק' ל"ג ב') מביאין לו שופר ותוקע ומריע ותוקע ג' פעמים, והתקיעות דמעומד נמי לצאת מן התקיעות על סדר ברכות ואמר רבא בצבור שאנו (עי' ל"ד ב'), ותירץ הוא נ"ר דהא כשהן עומדין היינו כשהן עומדין לצאת מבית הכנסת שהיו נוהגין להריע תרועה גדולה והיא לערבב השטן כמו שאמרו בהגדה בירושלמי ששלש תקיעות עתיד הקב"ה לתקוע ואחת מהם כדי לערבב את השטן, וכד שמע חד זימנא בהיל ולא בהיל אמר בנמוסיהון עסקין, וכד תנון ליה אמר ודאי שיפורא דשופר גדול דמטא זמניה, מתערבב ולית ליה פנאי למעבד קטגוריא וזהו שאמרו במכילתין (ל' א') כד מסיים שליחא דצבורא תקיעתא ביבנה לא שמע איניש קל אוניה מקל תקועיא, ולא נהיר, חדא דלא אתי שפיר כשהן עומדין הו"ל למימר כשהן יושבין,


הדברים מצויים לפנינו בספר 'המאור הקטן', בשלהי מסכת ראש השנה (דף יב ע"א מדפי הרי"ף, במהדורת ווילנא), אבל אין שם את הפיסקא 'כמו שאמרו בהגדה בירושלמי'.
מסתבר, שהריטב"א הביא את דברי בעל המאור בהוספת נופך.
האם מישהו מכיר אחד שעסק או העיר על דרכו של הריטב"א בעריכת מובאותיו?

אודה לכל סיוע.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: האם הריטב"א ערך את מובאותיו מספרי קודמיו?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 26, 2011 12:08 pm

יתכן שבאחד מהמבואות לחידושי הריטב"א בהוצאת מוה"ק עסקו בנושא (ויש גם לבדוק בהערות לחידושיו לראש השנה, על אתר), אך אין לי הרשאה.

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: האם הריטב"א ערך את מובאותיו מספרי קודמיו?

הודעהעל ידי דראל » ג' יולי 26, 2011 12:16 pm

שרגא אברמסון ('בלשון קודמים', בתוך: מחקר בשירת ישראל בספרד, ירושלים התשכ"ה, עמ' 10 הערות 3-2) מציין כי כך חלק מפרשני המקרא, אף שאמרו על חידושם: "ולא קדמני אדם בזה", הדברים כבר נאמרו לפניהם. בין מפרשי התלמוד הוא מונה את הרשב"א, הריטב"א והר"ן שבחידושיהם העתיקו את דברי הרמב"ן מבלי להזכיר את שמו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: האם הריטב"א ערך את מובאותיו מספרי קודמיו?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 26, 2011 1:40 pm

איני מדבר על העתקה (בהעלמת המקור), אלא על העתקה בתוספת נופך ובעריכה.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: האם הריטב"א ערך את מובאותיו מספרי קודמיו?

הודעהעל ידי הבונה » ג' יולי 26, 2011 1:49 pm

חכם באשי כתב:יתכן שבאחד מהמבואות לחידושי הריטב"א בהוצאת מוה"ק עסקו בנושא (ויש גם לבדוק בהערות לחידושיו לראש השנה, על אתר), אך אין לי הרשאה.

קשה לי להאמין שדברו על זה ספציפית לריטב"א, כי זה נושא מידי כללי ושכיח בהרבה ראשונים, כמו שרבנו בחיי מעתיק תמיד דברי הרמב"ן בהרחבה, וכן פי' הטור עה"ת. גם הרשב"א בש"ס מרחיב ייותר בהעתיקו דברי הרמב"ן. ועוד הרבה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: האם הריטב"א ערך את מובאותיו מספרי קודמיו?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 26, 2011 2:04 pm

כן גם אני יודע שזה נושא מדי כללי, אך עדיין חושש אני שאחד מן החכמים כתב בנושא בהרחבה.
והנה זה עתה ראיתי במבואו של הרב מ' גולדשטיין לחידושי הריטב"א למסכת ערובין, ירושלים תשלה, עמ' 21: "אנו מבחינים באורח תדיר שתוך כדי הרצאת דברי רבותיו מוסיף רבינו [=הריטב"א] פירוש בדבריהם, ואף מעורר ומדגיש את המחודש ואת הטעון בירור והרחבה בדבריהם".

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: האם הריטב"א ערך את מובאותיו מספרי קודמיו?

הודעהעל ידי אליהוא » ג' יולי 26, 2011 3:00 pm

אינני מבין את הבעיה, הריטב"א בא לבאר את דברי בעל המאור, ומפרש מהוא ערבוב השטן המוזכר בדבריו. [כיום מן הסתם היה מכניס זאת בסוגרים מרובעות].

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: האם הריטב"א ערך את מובאותיו מספרי קודמיו?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יולי 26, 2011 3:34 pm

אליהוא,
גם אני לא רואה בכך כל בעייה.
רק רציתי לברר, אם תופעה זו מצויה אצל הריטב"א ואם מישהו דן על כך בפירוט (ואפילו בקשר לשאר פרשנים ספרדיים בני דורו).

בור הגולה
הודעות: 608
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 1:58 am

Re: האם הריטב"א ערך את מובאותיו מספרי קודמיו?

הודעהעל ידי בור הגולה » ג' יולי 26, 2011 5:10 pm

מענין לענין יש לציין את הידוע, שמהג"א גם כשכותב וז"ל ועכ"ל, אינו העתקה ממש, רק העתקת התוכן.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: תורת המן ו־ 184 אורחים