עמוד 1 מתוך 1

מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ד' יולי 27, 2011 4:04 pm
על ידי היא שיחתי
הידוע ביאור בזה או ספר המבאר זאת?

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ד' יולי 27, 2011 4:27 pm
על ידי ישבב הסופר
עד שאתה שואל על זה, אבקש שיביאו הסברים לכל השמות והכינויין של מעלה שנתקנו בתקופות שונות, מדוע בחרו בם דווקא. "המקום" [שהוא מקומו של עולם], "הקדוש ברוך הוא" [נסתר] "רבונו של עולם" [נוכח], ועוד.

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ד' יולי 27, 2011 4:28 pm
על ידי יאיר.
כל השאלות לא מובנות (לי לפחות) ורחמנא מל' [ה]רחמן וכך גם כתב במילון ארמי עברי-מלמד למרות שבארמית פירוש רחימנא מתפרש גם אוהב.

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ד' יולי 27, 2011 4:38 pm
על ידי ישבב הסופר
יאיר. , לא פירוש המילות ביקש הפותח, אלא ביאור מדוע שבח זה דייקא "רחמנא" נתקבל ככינוי המצוי בש"ס? (ככה אני הבנתי, לפחות).

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ד' יולי 27, 2011 4:41 pm
על ידי יאיר.
כנראה שאתה צודק ר' ישבב.
אגב, ידוע לכל שיש ה"מפרשים" רחמנא-התורה. (קוב"ה ואורייתא חד הוא).

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ד' יולי 27, 2011 5:30 pm
על ידי אדג
יאיר. כתב:כנראה שאתה צודק ר' ישבב.
אגב, ידוע לכל שיש ה"מפרשים" רחמנא-התורה. (קוב"ה ואורייתא חד הוא).

כך הורגלתי אף אני מנעוריי, אולם מהו המקור לכך ג"כ?

הכינוי רחמנא לה' עבר גם לאידיש!

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 12:21 am
על ידי לחם_יומם
רחמנא ליצלן, לא ניתן להתפרש על התורה.

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 1:58 am
על ידי שיבר
בשפ"א ר"ה תרס"ד ד"ה עיקר:

עיקר השופר לעורר רחמים בזכות התורה, דאיתא עלה במחשבה לברוא במדה"ד וראה שאין העולם מתקיים ושיתף עמה מדה"ר, זה התורה דאיתא מי שאין בו דעת אסור לרחם עליו, והקב"ה בחסדו נתן לנו התורה שנזכה לדעת ועי"ז מרחם עלינו. לכן נקרא התורה רחמנא בגמ', שכל הרחמים בא בכח התורה...

ודו"ק שרחמנא בגמ' בא ביחס לפסוק או מצוה. בד"כ הכינוי הוא קוב"ה, וכשזו פניה אליו: רבש"ע.

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 2:05 am
על ידי היא שיחתי
תודה הרב שיבר
את הטעם הזה בדיוק חיפשתי

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 2:36 am
על ידי לחם_יומם
שיבר כתב:ודו"ק שרחמנא בגמ' בא ביחס לפסוק או מצוה. בד"כ הכינוי הוא קוב"ה, וכשזו פניה אליו: רבש"ע.


לחם_יומם כתב:רחמנא ליצלן, לא ניתן להתפרש על התורה.


גם לא בריך רחמנא מריה דהאי פיתא.

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 2:53 am
על ידי יאיר.
לחם_יומם כתב:
שיבר כתב:ודו"ק שרחמנא בגמ' בא ביחס לפסוק או מצוה. בד"כ הכינוי הוא קוב"ה, וכשזו פניה אליו: רבש"ע.


לחם_יומם כתב:רחמנא ליצלן, לא ניתן להתפרש על התורה.


גם לא בריך רחמנא מריה דהאי פיתא.


אך אין מכאן ראיה שפירוש רחמנא הוא לא תורה. יש מילים שיש להן כמה משמעויות.

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 9:42 am
על ידי הקיק
שיבר כתב:בשפ"א ר"ה תרס"ד ד"ה עיקר:

עיקר השופר לעורר רחמים בזכות התורה, דאיתא עלה במחשבה לברוא במדה"ד וראה שאין העולם מתקיים ושיתף עמה מדה"ר, זה התורה דאיתא מי שאין בו דעת אסור לרחם עליו, והקב"ה בחסדו נתן לנו התורה שנזכה לדעת ועי"ז מרחם עלינו. לכן נקרא התורה רחמנא בגמ', שכל הרחמים בא בכח התורה...

ודו"ק שרחמנא בגמ' בא ביחס לפסוק או מצוה. בד"כ הכינוי הוא קוב"ה, וכשזו פניה אליו: רבש"ע.


אולם מתוך מאות הפעמים ש'רחמנא' מוזכר בש"ס רבים מאוד המקומות שאינם דווקא ביחס לפסוק או מצוה, דוק ותשכח. גם במקומות ש'רחמנא' בא בקשר לפסוק, כמו המקומות הרבים שהגמ' אומרת 'אמר רחמנא' ומביאה פסוק פלוני, בפשוטו אין הכוונה שהתורה מכונה 'רחמנא', ולו רק בגלל שהתורה היא לשון נקיבה והיה צ"ל 'רחמניתא' או כעין זה, אלא שהכוונה למה שכתב הקב"ה בתורה; ואין זה סותר כמובן את דברי בעל השפ"א שנאמר דווקא כך ולא 'אמר רבש"ע' וכד' כדי להדגיש 'שכל הרחמים בא בכח התורה' וכו' וכו'. כנלענ"ד. הק' יואל

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 10:31 am
על ידי אוצר החכמה
נ"ל שמה שהיה קשה לו הוא מפני מה כשמדברים בלשה"ק אומרים מפני מה אמרה תורה וכאן אמרינן מאי טעמא אמר רחמנא וע"ז תירץ.

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 10:57 am
על ידי אדג
הקיק כתב:
אולם מתוך מאות הפעמים ש'רחמנא' מוזכר בש"ס

צ"ל אלפי, 1137 פעמים בסה"כ.

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 4:57 pm
על ידי ישבב הסופר
בקשר לשאר כינויין, בסו"ס הערתי פעם אחד, שהכינוי 'הקדוש ברוך הוא' מורה על נסתר ולא כשמדברים אליו יתברך, והכינוי 'רבונו של עולם' בש"ס נזכר בדרך כלל בנוכח, כשמדברים אל נוכח פני ה'. ולכן כל התפילות פותחות ב'רבוש"ע'. ("הקב"ה" אינו יכול להתשמש בלשון נוכח מפני שכולו מבוסס על הבנין הנסתר "ברוך הוא".)

ולדוגמא אביא דברי הגמ' (פסחים קי"ב ועוד הרבה מאוד) "אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא, "רבונו של עולם..."

ולאור הנ"ל, השיר "הקדוש ברוך הוא - אנחנו אוהבים אותך" בטעות יסודו, וצ"ל "רבונו של עולם - אנחנו אוהבים אותך"....

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 4:59 pm
על ידי עשוי לנחת
ישבב הסופר כתב:ולאור הנ"ל, השיר "הקדוש ברוך הוא - אנחנו אוהבים אותך" בטעות יסודו, וצ"ל "רבונו של עולם - אנחנו אוהבים אותך"....

מי חיבר שיר קדוש זה? רבי יהודה הלוי, האבן עזרא, או שמא בעל החרדים??

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 5:06 pm
על ידי ישבב הסופר
עשוי לנחת כתב:
ישבב הסופר כתב:ולאור הנ"ל, השיר "הקדוש ברוך הוא - אנחנו אוהבים אותך" בטעות יסודו, וצ"ל "רבונו של עולם - אנחנו אוהבים אותך"....

מי חיבר שיר קדוש זה? רבי יהודה הלוי, האבן עזרא, או שמא בעל החרדים??

יש מייחסים אותו לתקופת חסידי אשכנז, אבל ישנם הטוענים שזה מוקדם יותר (אחרי שמצאו את הפתגם חרות בחרב מהתקופה הביזנטית).

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 6:28 pm
על ידי אוצר החכמה
התכוונת בסטיקרים על חלונותיהם האחוריים של הכרכרות מהתקופה הביזנטית

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 6:46 pm
על ידי גוראריה
אוצר החכמה כתב:התכוונת בסטיקרים על חלונותיהם האחוריים של הכרכרות מהתקופה הביזנטית

כרכרות סובארו בדר"כ.
ובסמוך להפיוט הנ"ל מוסיפים וכותבים ומזמרין לחש נורא, פשוט כפול משולש ומרובע ו...
קופץ....

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 10:49 pm
על ידי יאיר.
אדג כתב:
הקיק כתב:
אולם מתוך מאות הפעמים ש'רחמנא' מוזכר בש"ס

צ"ל אלפי, 1137 פעמים בסה"כ.

א"א להגיד אלפי על פחות מאלפיים.

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 10:53 pm
על ידי יאיר.
גוראריה כתב:
אוצר החכמה כתב:התכוונת בסטיקרים על חלונותיהם האחוריים של הכרכרות מהתקופה הביזנטית

כרכרות סובארו בדר"כ.
ובסמוך להפיוט הנ"ל מוסיפים וכותבים ומזמרין לחש נורא, פשוט כפול משולש ומרובע ו...
קופץ....

לא הבנתי את הקטע עם הקופץ...(עכשיו בטח הכל ימחק)...

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 11:16 pm
על ידי חכם באשי
יאיר,
הכוונה לזמר הקדוש 'רבי נ נח נחמ נחמן מאומן',
שלפי קבלת הקדמונים (כנראה כבר מהתקופה הביזנטית, ו'ישבב' יעדכן אותנו בענין...), יש לאומרו בקפיצות גדולות ונוראות...

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ה' יולי 28, 2011 11:44 pm
על ידי ישראל הר כסף
גם כאן לא יתפרש רחמנא על התורה בשום אופן.
ירושלמי ברכות פ"א ה"ב
"אילו הוינא קאים על טורא דסיני בשעתא דאיתיהיבת תורה לישרל הוינא מתבעי קומוי רחמנא דיתברי לבר נשא תרין פומין חד דהוה לעי באורית' וחד דעביד ליה כל צורכיה חזר ומר ומה אין חד הוא לית עלמא יכיל קאים ביה מן דילטוריא דיליה אילו הוו תרין על אחת כמה וכמה".

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ב' מאי 07, 2012 5:05 pm
על ידי למאי_נמ?
יאיר. כתב:
אדג כתב:
הקיק כתב:
אולם מתוך מאות הפעמים ש'רחמנא' מוזכר בש"ס

צ"ל אלפי, 1137 פעמים בסה"כ.

א"א להגיד אלפי על פחות מאלפיים.

בבלי ברכות ג, ב: "רב אשי אמר: משמרה ופלגא נמי משמרות קרו להו".

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ג' מאי 08, 2012 6:25 am
על ידי הגהמ
נראה לי שהתואר 'רחמנא' נתייסד בימים קדומים ככינוי לשם אדנות שמשמעו מדת הרחמים לעומת אלקות שמשמעו מדת הדין.

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ג' מאי 08, 2012 6:40 am
על ידי הסרפד
למאי_נמ? כתב:
יאיר. כתב:א"א להגיד אלפי על פחות מאלפיים.

בבלי ברכות ג, ב: "רב אשי אמר: משמרה ופלגא נמי משמרות קרו להו".

אולי פלגא דווקא, עי' קידושין ד' י"ב ע"א: כיון דנפקא להו מפלגא קרוב לאלפים קרי ליה

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ג' מאי 08, 2012 11:35 am
על ידי תוכן
בארמית שורש רחם ושורש אהב שניהם מתורגמים בשרש רחם.

Re: מדוע נקרא הקב"ה בגמרא בשם "רחמנא"

פורסם: ו' יוני 04, 2021 11:22 am
על ידי מנין
הקיק כתב:
שיבר כתב:בשפ"א ר"ה תרס"ד ד"ה עיקר:

עיקר השופר לעורר רחמים בזכות התורה, דאיתא עלה במחשבה לברוא במדה"ד וראה שאין העולם מתקיים ושיתף עמה מדה"ר, זה התורה דאיתא מי שאין בו דעת אסור לרחם עליו, והקב"ה בחסדו נתן לנו התורה שנזכה לדעת ועי"ז מרחם עלינו. לכן נקרא התורה רחמנא בגמ', שכל הרחמים בא בכח התורה...

ודו"ק שרחמנא בגמ' בא ביחס לפסוק או מצוה. בד"כ הכינוי הוא קוב"ה, וכשזו פניה אליו: רבש"ע.


אולם מתוך מאות הפעמים ש'רחמנא' מוזכר בש"ס רבים מאוד המקומות שאינם דווקא ביחס לפסוק או מצוה, דוק ותשכח. גם במקומות ש'רחמנא' בא בקשר לפסוק, כמו המקומות הרבים שהגמ' אומרת 'אמר רחמנא' ומביאה פסוק פלוני, בפשוטו אין הכוונה שהתורה מכונה 'רחמנא', ולו רק בגלל שהתורה היא לשון נקיבה והיה צ"ל 'רחמניתא' או כעין זה, אלא שהכוונה למה שכתב הקב"ה בתורה; ואין זה סותר כמובן את דברי בעל השפ"א שנאמר דווקא כך ולא 'אמר רבש"ע' וכד' כדי להדגיש 'שכל הרחמים בא בכח התורה' וכו' וכו'. כנלענ"ד. הק' יואל

היעב"ץ שואל למה אמרה הגמ' (ר"ה טז.) "רחמנא אמר 'תקעו' "
הרי זה לא כתוב בתורה אלא בתהילים
ומתרץ: שגם תהילים נקרא "תורה".

אבל יותר נראה שלא כדבריו, אלא שכוונת הגמ' שה' (הרחמן) אמר כן בתהלים.