מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פרה אדומה בזמן הזה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' אפריל 02, 2019 10:42 am

החושב כתב:
מקדש מלך כתב:ומה מוסיף לנו האפשרות לבנות את בית המקדש ? שכעת זה שתי מצוות, ומשתי מצוות כבר אי אפשר להתעלם?
הרי פרה גם היא מצווה שעומדת בפני עצמה, ואפשר על ידה לזכות לאכילת תרומות וחלה, וגם היא עצמה מצווה המוטלת על הציבור כמו בית המקדש.
פרט לעובדה שלכאורה אפשר לבנות בית המקדש בלי פרה, כי טומאה הותרה בציבור, כך שהם שתי נושאים נפרדים.

(שוב הבנתי שכנראה אתה סבור שאי אפשר לשרוף פרה בלי בית המקדש. אבל בזה כבר דנו בארוכה, ונראה לי שהעיקר לא כך).

אני מתקשה להבין מדוע אתה מתקשה להבין את דבריי.
נכון שיש נפקא מינה באפר פרה גם בלי בית המקדש, אבל עיקר העניין של טומאה וטהרה הוא בשביל המקדש.
כאשר יש אפשרות (מבחינה טכנית) לקדם את הנושא של בניין המקדש, הייתי מצפה לדיונים הלכתיים רציניים מצד גדולי התורה בנושא זה. ואכן, הן לגבי המקדש והן לגבי הפרה והן לגבי נושאים חופפים נוספים.
ורואים שלא כן הוא הדבר. אין דיון רציני. לא מורגש גם איזה רצון לקדם את העניין (מבחינה מדינית, רעיונית, דעת הקהל, שאיפה וכו'). בוודאי שאין רצון לפתור בעיות הלכתיות. אלא, אולי, להיפך.
זאת הייתה הערתי.
ושוב, לא באתי לערער או לפקפק, חלילה. אין זו היא דעתם של גדולי התורה, אז אין לנו אלא לבטל את דעתנו.

בעניין כל הסיפורים על בית המקדש והקרבת הקרבנות והפרה האדומה וכו', אין צורך לבטל את דעתינו, כי דעתם של גדולי ישראל מובנת ביותר.
רק דל גאה מסוגל לחשוב שביכולתו לפתור את כל הספיקות המעשיים וההלכתיים, שכל טעות קטנה בהם כרוכה בהם באיסורי כרת, ולעשות כמשנתו השטחית הלכה למעשה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 02, 2019 10:46 am

כידוע מרנא הח"ח חיבר את ליקוטי הלכות בדיוק כדי לדון (לקראת הכרעה, לא הכרעה, כמובן) בנושאים ההלכתיים של הקרבת קרבנות הלכה למעשה (כמפורש בהקדמתו)
ובאותה עת חיבר רבינו הגדוןל בעל ערוה"ש את ערוה"ש העתיד
את קונטרסו המקיף של מרן הגרצפ"פ כבר הזכרתי.

ברור שאני הקטן לא יכול להכריע דבר (ואפילו ת"ח כמו כתר"ה), אבל לדון בשאלות? להתקדם בהבנה ההלכתית לקראת הצגת השאלות להכרעת גדול"י? למה לא?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' אפריל 02, 2019 12:11 pm

לדון ודאי. להציג שאלות בפני גדולי הדור ודאי ואפילו רצוי.
אבל במציאות ידוע לכל שרוב ככל גדולי הדור חשים שאינם מסוגלים להכריע בשאלות אלו הלכה למעשה.
אז לבוא ולומר שבעצם נראה לנו שאפשר ורק אנו מבטלים דעתנו לגדולים מאיתנו בלי להבין?! להיפך, חוסר היכולת להכריע אמור להיות מובן לנו מאוד.

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי החושב » ג' אפריל 02, 2019 12:38 pm

הזלזול שאתה מביע כלפי גדולי התורה [כאילו אינם מסוגלים להכריע בשאלות הלכתיות חמורות] – אין לו מקום, והוא מופרך מיסודו.
רבותינו, גדולי התורה שבדורות האחרונים, אינם נרתעים מהכרעה בשאלות של כרת, חנק וסקילה. אבל זאת, כאשר הם רואים צורך בדבר.
ולא רק עצם זה שמכריעים בשאלות חמורות, אלא שהם גם לוקחים בחשבון שיקולים נוספים אשר בעקבותיהם בהכרעתם הם משתדלים להגיע למסקנא מסוימת: לפעמים להקל במידת האפשר (כמו בהיתר עגונות), ולפעמים להחמיר (כמו באיסורי שבת. כמו חשמל, למשל).
ולזה הם גדולי התורה, שהם יודעים מתי להפעיל את "השיקולים הנוספים".

בשאלות שהוזכרו כאן (בניין בית המקדש, פרה, תכלת) רק מי שטומן ראשו בחול חזק חזק יכול לא לראות ש"השיקולים הנוספים" גורמים להם שלא להזדקק להכרעה בשאלות אלו כלל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' אפריל 02, 2019 1:12 pm

כמובן שלא היה שום זלזול.
יש גם שיקולים נוספים, ורואים אותם במקצועות אחרים. לעניין הקרבה לא צריך להגיע אליהם.
אני מכיר עוד מישהו ש'זלזל', הלוא הוא הרדב"ז שכתב לפני 500 שנה שרחוק בעיניו שיש מישהו בדורו (דורם של המחבר והרמ"א) שיכול להורות בכל התורה כולה.
וכל הפוסקים מלאים ב'לא בקיאינן' בכל דבר שלא נהג באופן קבוע ולא היתה עליו מסורת.
וכל פסק ההלכה היום בנוי רק על המנהג וקבלת מוסכמות קדומות, ולא על הכרעות מתלמוד וראשונים. וכבר הבית יוסף כותב בהקדמתו שאין לנו כח להורות כן.
ומה גם ב'הקרבת קרבנות', שחוץ מהוראה בכל חלקי התורה שאין לנו עליהם מסורת, עוד צריכים להזדקק לחוקרים ומומחים מטעם עצמם, שמחדשים בנבואה כל סתום וכל נעלם.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ג' אפריל 02, 2019 2:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 02, 2019 1:55 pm

מקדש מלך כתב:לדון ודאי. להציג שאלות בפני גדולי הדור ודאי ואפילו רצוי.
אבל במציאות ידוע לכל שרוב ככל גדולי הדור חשים שאינם מסוגלים להכריע בשאלות אלו הלכה למעשה.
אז לבוא ולומר שבעצם נראה לנו שאפשר ורק אנו מבטלים דעתנו לגדולים מאיתנו בלי להבין?! להיפך, חוסר היכולת להכריע אמור להיות מובן לנו מאוד.


ושוב, סליחה שאני מציק.
אבל ראינו שגדולי הדורות בהחלט כן עסקו בשאלות הללו, וכפי שציינתי מגדולי הפוסקים בדורות הקודמים הסמוכים לנו.
מדוע לומר שהיום זה שונה?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' אפריל 02, 2019 2:06 pm

עסקו כן. להכריע למעשה, רובם ככולם לא.
פסקו של החתם סופר הוא מפתיע (אגב, הוא מצונזר, זכור לי שהאיגרת המקורית הרבה יותר מסתייגת), ובהרגשה שלי מדובר במשהו נעלה יותר, מעין 'כשם שמתירים בבית דין של מטה כך יקבלו למעלה', ואפילו הוא נכתב לאחר הקדמה שהפסק אינו מעשי ואפשרי, אלא יישוב של דעת רבינו יחיאל מפריז. אבל רוב הפוסקים לא קבלו מעולם הכרעה מעשית בנידון.
לא נראה לי שאני מחדש משהו בכך, האם כתר"ה רואה בספרי האחרונים מציאות אחרת?

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי ידידיה » ג' אפריל 02, 2019 6:12 pm

אולי כל הנידונים כגון דא חסרי התכלית לצערנו
יביאונו לזעוק ולהתחנן לפני אבינו מלכינו


די!
אנא מהרה מהרה מייד
בנה ביתך כבתחילה
וכונן מקדשך על מכונו
והראנו בבניינו
ושמחיתו בתיקונו
והשב שכינתך לתוכו
והשב כהנים לעבודתם ולויים לדוכנם, לשירם ולזמרם.
והשב ישראל לנויהם

ושם נעלה ונראה ונשתחווה לפניך
בשלוש פעמי רגלינו בכל שנה ושנה

ונעסוק כל אחד כמעמדו
בקרבנות
ונטהר בפרה האדומה
ונתהדר בכנף פתיל תכלת

ונהללך כי גבר עלינו חסדך

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 02, 2019 8:11 pm

מקדש מלך כתב:עסקו כן. להכריע למעשה, רובם ככולם לא.
פסקו של החתם סופר הוא מפתיע (אגב, הוא מצונזר, זכור לי שהאיגרת המקורית הרבה יותר מסתייגת), ובהרגשה שלי מדובר במשהו נעלה יותר, מעין 'כשם שמתירים בבית דין של מטה כך יקבלו למעלה', ואפילו הוא נכתב לאחר הקדמה שהפסק אינו מעשי ואפשרי, אלא יישוב של דעת רבינו יחיאל מפריז. אבל רוב הפוסקים לא קבלו מעולם הכרעה מעשית בנידון.
לא נראה לי שאני מחדש משהו בכך, האם כתר"ה רואה בספרי האחרונים מציאות אחרת?


עיינתי היום שוב בליקוטי הלכות ובערוך השלחן העתיד. לי הקטן היה נראה שכן יש בזה מהלך של הכרעות או לכה"פ כיוון כזה. (ויעויין בהסכמת רבינו הגדול האדר"ת, שכידוע כתבה מרן הראי"ה לבקשתו, לספר ליקוטי הלכות ובהקדמת מרנא הח"ח עצמו)
לענ"ד גם תשובת מרנא החת"ס היא בכיוון הכרעתי, ויעויין מש"כ בהתעוררות תשובה.
וכן הוא בקונטרס המקיף של מרן הגרצ"פ פרנק.

ולי הקטן ברור שאף אחד מגדול"י לא היה מרהיב עז להכריע בנושאים אלו בעצמו, כי זה עניין הנוגע לכלל ישראל בצורה המובהקת והברורה ביותר, אך לא שהם שללו את עצם העיסוק והחתירה והמגמה להכרעה כדי שניתן יהיה לעשות כן.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אפריל 03, 2019 2:33 pm

יש קצת דרך מהכרעה תאורטית, אם כי בהחלט הלכתית, להכרעה מעשית ממשית.

חוץ מכל עניני ההשקפה, אני לא רואה ציור הגיוני שגדולי ישראל יכריעו ממש למעשה בכל השאלות של מקום המזבח, מראהו, סוג האבנים, התכלת והארגמן ובגדי הכהונה וכו' וכו' ככל הספיקות הרבים שהקשו בזה, אשר כל אחד נפקא מינה לאיסורים חמורים מאוד.

ואם איני טועה באנו פחות או יותר לעמק השווה.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי בתבונה » ד' אפריל 03, 2019 3:12 pm

כיום ידוע שהגורם להתקף לב הוא חסימה בעורק כלילי, והטיפול הוא פתיחת זרימת הדם בעורק הכלילי באמצעות צינתור (או ניתוח מעקפים), בעבר הלא רחוק הטיפול להתקף לב היה בעיקר מנוחה רבה, וצינתור נחשב צעד מסוכן הגובל ברצח, מדובר בחשש מובן, גם קוצב לב היה נחשב פעולה מופרעת ומסוכנת ,לקח זמן רב עד שטיפולים אלו נחשבו כטיפול המוסכם ובינתיים רופאים רבים הותיקים והבכירים במערכת הרפואית התנגדו לכך ובצדק. הם עשו זאת מתוך דאגה ואחריות למטופלים, ברוב המקרים זהירות זו מנעה הרבה מאוד אסונות, רובם של הרעיונות התיאורטיים הרפואיים, אכן מסכנים מאוד תארו לכם אדם בסכנת חיים שמחליט לוותר על הרפואה הקונבנציונלית, ועובר להומאופתיה וכדומה, הוא לא יתרפא מזה וסיכוייו גבוהים למות .

כל זה ברפואה שיש רגולציה ברורה ויש יעילות שניכרת כאנשים מבריאים.
כך גם כולנו רוצים לחדש את עבודת הקרבנות ולעלות להר הבית, אלא שידעו שיש הרבה שאלות שדורשות בירור ויש בזה גם סכנה שמא יכנסו מזה לאיסורי כרת , וכמו ברפואה ההנחה הראשונית היא שהדברים שבעבר לא היו מבוררים גם כיום אינם מבוררים, עד שלא יתברר שחל שינוי למשל גילוי חילזון התכלת לא ידוע היה במשך דורות, ולוקח זמן עד שהאנשים יפנימו שהוא התגלה, כך גם בכל ענייני המקדש, לוקח זמן עד שיפנימו שעל פי מסכת מידות ידוע מקום המקדש ומקום המזבח, וכן שאר חוסר הידע שחשבו שהוא יכול לעכב את ביצוע הקרבנות

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי החושב » ד' אפריל 03, 2019 3:49 pm

בתבונה כתב:כך גם כולנו רוצים לחדש את עבודת הקרבנות ולעלות להר הבית

איני בטוח כלל.
נראה יותר שגם אם יימצא מהלך מסתבר והגיוני לפתור את כל הבעיות ההלכתיות, זה לא יגרום לשמחה אצל חלק ניכר מאנשים. ויחפשו בכוח להיתפס לאיזה חשש. [ולא מתוך זלזול למצוה, חלילה. אלא שזו ההיא ההשקפה, שלא משנים שום דבר].

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי בתבונה » ד' אפריל 03, 2019 4:30 pm

החושב כתב:
בתבונה כתב:כך גם כולנו רוצים לחדש את עבודת הקרבנות ולעלות להר הבית

איני בטוח כלל.
נראה יותר שגם אם יימצא מהלך מסתבר והגיוני לפתור את כל הבעיות ההלכתיות, זה לא יגרום לשמחה אצל חלק ניכר מאנשים. ויחפשו בכוח להיתפס לאיזה חשש. [ולא מתוך זלזול למצוה, חלילה. אלא שזו ההיא ההשקפה, שלא משנים שום דבר].

1. הכוונה לאלו של מקשים העולם,

איש פלוני
הודעות: 762
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי איש פלוני » ד' מאי 01, 2019 2:06 pm

https://www.inn.co.il/News/News.aspx/400636
הרב מנחם בורשטין והרב עזריה אריאל ביקרו בשתי חוות ברמת הגולן שנולדו בהן פרות אדומות. הרבנים בדקו האם פרות אלו עומדות בדרישות ההלכתיות של מצוות פרה אדומה.

בסיום הביקור אמר הרב בורשטין, ראש מכון פועה, "הקדוש ברוך הוא, אנחנו השתדלנו מצידנו, בבקשה כעת סגור המעגל ועזור לנו להיטהר בעזרת פרה אדומה".

במהלך הדרך הארוכה, התפתח דיון הלכתי נרחב, בעקבות מחקריו וכתיבת ההלכות על ידי הרב עזריה.

בתחילה בדקו הרבנים עגלה שנולדה בשבוע שעבר ולאחר מכן הם בדקו עגלה בת חודש ומספר עגלות אדומות בעלות שיערות בודדות בגוון חום בהיר. על פי ניסיון העבר גם שערות חומות עלולות להפוך לאדומות.
משם נסעו הרבנים לחוותו של אחד מתלמידיו של הרב בורשטין. הרבנים שמעו ממנו פירוט על דרך הגידול בזהירות ובדקו בקפידה את הפרות האדומות שנולדו בחוותו בסוכות השנה.

הרב ציין כי בעבר נולדה פרה אדומה בכפר חסידים. אך כעבור כשבוע פורסמה 'מודעת אבל' שצמחו לה מס שערות שחורות.

במהלך הביקור הציע הרב בורשטין ליצור קשר עם ארגון מגדלי פרות אדומות בסקנדינביה שבשרן נחשב לבשר איכותי וליבא מהם עוברים מוקפאים, בדיוק כפי שמתקיים הליך דומה בבני אדם. "כך יוכלו פרות אלו להתאים עצמן לגידול במזג אויר החם של ישראל", אמר הרב בורשטין.

בדרך חזרה דנו הרבנים כיצד יוכלו להשיג ילדים שנולדו בטהרה ולעולם לא נטמאו, כפי שמפרטת המשנה. אם אכן פרות אלו תוגדרנה כאדומות תמימות, כאשר תהיינה בנות שנתיים להשתמש בהן באופן מעשי.

לבסוף הוסיפו הרבנים, "מעניין הדבר ששנת תשפ"א זה בעצם ראשי תיבות - תהיה שנת פרה אדומה".

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: פרה אדומה בזמן הזה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יולי 05, 2019 12:18 am

שום בעל בכי כתב:
עושה חדשות כתב:
הגרד''ל.pdf

אטו ס"ל שהתכלת כבר נמצאה?

מנחת חינוך מצוה שצז אות יב
והכהן העובד בין שהי' כה"ג ובין כהן הדיוט לובש ד' בגדים, ודין זה מבואר במשנה פ"ז דפרה דבבגדי לבן הית' נעשית ומבוא' בתוספת' דילפינן חוקה חוקה מיוה"כ מה להלן בבגדי לבן אף כאן בבגדי לבן. ולשון הר"מ כאן והעושה אותה לובש ד' כלים של כהן הדיוט וכבר תמה המשנה למלך מה ענין בגדי כהן הדיוט לבגדי לבן של יוה"כ, דבגדי כהן הדיוט הי' האבנט כלאים ובגדי כה"ג ביוה"כ הי' האבנט של בוץ, ע' בר"מ פ"ח מהלכ' כלי המקדש, וכיון דילפינן כאן מיוה"כ צריכי' דוקא בגדי לבן ולא בגדי כהן הדיוט, וכן לשון המשנה 'בגדי לבן', והם בגדי יוה"כ דנקראים בגדי לבן, ודברי הר"מ תמוהים מאוד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 227 אורחים