מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרים - מעשה בראשית

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אחד הרבנים
הודעות: 180
הצטרף: ו' יוני 24, 2011 5:07 pm

הרים - מעשה בראשית

הודעהעל ידי אחד הרבנים » ב' ינואר 17, 2022 11:09 pm

בגמרא מסכת ברכות כתוב מי שרואה את ההרים מברך עושה מעשה בראשית
וכן נפסק להלכה

יעויין במהר"ץ חיות מסכת נדה כג: דההרים נעשו ע"י המבול , ודבריו תמוהים מהנ"ל
ובספר הברית מאמר ט פרק ב כ שישנם הרים שנעשו ע"י הרוח אך כוונתו על מעשה בראשית יעו"ש

וכן יש לעיין בהרים שבאיטליה אם אפשר לברך עליהם דהא איטליה ורמי נוצרו כשנשא שלמה את בת פרעה
ויעויין בקנה בושם שיישב הדבר שאין הדברים כפשוטו

צופה_ומביט
הודעות: 4635
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הרים - מעשה בראשית

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' ינואר 17, 2022 11:27 pm

כדברי מהרצ"ה חיות כתב גם הנצי"ב בפרשת נח (ז, יט):
וְהַמַּיִם גָּבְרוּ מְאֹד מְאֹד עַל הָאָרֶץ וַיְכֻסּוּ כָּל הֶהָרִים הַגְּבֹהִים אֲשֶׁר תַּחַת כָּל הַשָּׁמָיִם, והמים גברו מאד מאד על הארץ – הוסיפו לעקור ארץ רבה ונעשה ע"י זה הרים וגבעות, מה שלא היה לפני המבול. תדע, שהרי לפי הנראה מפרשה זו היו הרי אררט גבוהים מכל הרים שבעולם ובאמת אינו כן אלא אותם ההרים נעשו בימי המבול. וכו' כל ההרים הגבוהים - אם נפרש ההרים הגבוהים ביותר כהיום, קשה, שאם כן לא נתפרש גובה המים כלל, כיון שלא נתפרש גובה ההרים. אלא מיירי בהרי אררט שמדבר באותה פרשה והמה היו אז הגבוהים שבעולם. וכמו שכתבתי כי ההרים הגבוהים עתה בארץ מהרי אררט נעשו בימי המבול.

צופה_ומביט
הודעות: 4635
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הרים - מעשה בראשית

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' ינואר 17, 2022 11:56 pm

לעיקר הקושיה, לדידי לא קשיא.
המבול שבו שינה הקב"ה את טבעי העולם בכמה וכמה דברים [כוונתי דברים שנשארו, והוא הוא העולם שאנו מכירים היום] הוא בכלל "עושה מעשה בראשית".
מה לי אם עשה זאת הקב"ה בששת ימי בראשית או אח"כ, סוכ"ס עניינם חד: בריאת ועיצוב העולם על ידי הקב"ה.
בפרט דברים שנעשו בדור המבול שמובא בהרבה מקומות שהיה כמו חזרת העולם לתוהו ובוהו ובריאת עולם חדש = חזרה על מעשה בראשית.

אפשר להביא עוד דוגמה לזה [אפילו לא מהמבול] מברכת עושה מעשה בראשית על "ימים", וכלול בזה הים התיכון, כמפורש במשנ"ב.
והנה מפורש בחז"ל שכמה פעמים הציף האוקיינוס את העולם וכיסה ממנו שטחים, וכהיום הוא אינו במקום שהיה במעשה בראשית, וכן איתא גם על ים התיכון שמתחילה היה קטן, ואח"כ עלה עד עכו ויפו וברבריאה. [אם כי יש לחלק בין דבר שהיה כבר כמות שהוא לפנינו ורק היה קטן וגדל בכמות/שטח, משא"כ מישור שהפך להר הוא שינוי איכותי ולא רק כמותי].

שו"ר שבכל נושא זה של דברים שנשתנו בעולם ע"י הקב"ה אחרי מעשי בראשית, האם אפשר לברך עליהם "עושה מעשה בראשית" האריך בבקיאות ועיון בספר "שער העין" [לגר"א אריאל על ברכות הראיה] סימן כב, עיי"ש הכל.

והביא שם שכדברי מהרצ"ה והנצי"ב שההרים מחודשים אחרי מעש"ב [אמנם לא במבול אלא לפני כן] - מפורש בילקוט שמעוני בראשית רמז מז [ויתכן שנרמז בירושלמי נדה פ"ג ה"ב עיי"ש] לגבי דור אנוש:
וְנִגְזַר עֲלֵיהֶן שְׁלֹשָׁה גְזֵרוֹת כְּנֶגֶד הַכַּעַס שֶׁהִכְעִיסוּ, א) אַחַת שֶׁנִּקְרַע אוֹקְיָנוֹס וְהֵצִיף שְׁלִישׁ הַיַּבָּשָׁה, ב) וְאַחַת שֶׁהָיָה כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ מִישׁוֹר וַעֲרָבָה, וְנַעֲשָׂה הָרִים וּטְרָשִׁיִים וְגִימִיוֹת וְעָתִיד לֶעָתִיד לָבֹא לַחֲזוֹר לְמִישׁוֹר, שֶׁנֶּאֱמַר (זכריה יד, י) "יִסּוֹב כָּל הָאָרֶץ כָּעֲרָבָה" כְּמוֹ שֶׁהָיָה, וכו'.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: הרים - מעשה בראשית

הודעהעל ידי אישצפת » ג' ינואר 18, 2022 8:21 am

גם במקור חיים לבעל חוות יאיר לפני למעלה משלש מאות שנה עמד בזה.
וז"ל בקיצור הלכות סימן רכח בעיף ג
הרים וגבעות המשוני' -צ"ע לדעת אלו הם המשונים, דשכיחא טובא הרים גבוהי' אצל הנהרות ריינוס, מאיין, מוזל, לורין ודכוותי', ובספריהם קריתי שהפליגו בהרי ראנצויא"ל בין ספרד לצרפת, עוד אלפין גבערג בין אטלי' שווייץ לצרפת, עוד אפינינא (זכרם עמנואל) באטליה, עוד אליימפ"א, ואטליס בנומידא נראה השמש עליו עד שליש הלילה (זכרו בשער השמים), וצוכאסוס, ... ואחאס בארץ מעקדאינן ציחומפ"ו פרסאות, והם הפלגות.

צופה_ומביט
הודעות: 4635
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הרים - מעשה בראשית

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 18, 2022 8:56 am

אישצפת כתב:גם במקור חיים לבעל חוות יאיר לפני למעלה משלש מאות שנה עמד בזה.
וז"ל בקיצור הלכות סימן רכח בעיף ג
הרים וגבעות המשוני' -צ"ע לדעת אלו הם המשונים, דשכיחא טובא הרים גבוהי' אצל הנהרות ריינוס, מאיין, מוזל, לורין ודכוותי', ובספריהם קריתי שהפליגו בהרי ראנצויא"ל בין ספרד לצרפת, עוד אלפין גבערג בין אטלי' שווייץ לצרפת, עוד אפינינא (זכרם עמנואל) באטליה, עוד אליימפ"א, ואטליס בנומידא נראה השמש עליו עד שליש הלילה (זכרו בשער השמים), וצוכאסוס, ... ואחאס בארץ מעקדאינן ציחומפ"ו פרסאות, והם הפלגות.

איך זה קשור לשאלת פותח האשכול?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הרים - מעשה בראשית

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 18, 2022 9:07 am

עי' מגדים חדשים חגיגה עמ' שפ-שפה.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: הרים - מעשה בראשית

הודעהעל ידי אישצפת » ג' ינואר 18, 2022 9:15 am

צופה_ומביט כתב:
אישצפת כתב:גם במקור חיים לבעל חוות יאיר לפני למעלה משלש מאות שנה עמד בזה.
וז"ל בקיצור הלכות סימן רכח בעיף ג
הרים וגבעות המשוני' -צ"ע לדעת אלו הם המשונים, דשכיחא טובא הרים גבוהי' אצל הנהרות ריינוס, מאיין, מוזל, לורין ודכוותי', ובספריהם קריתי שהפליגו בהרי ראנצויא"ל בין ספרד לצרפת, עוד אלפין גבערג בין אטלי' שווייץ לצרפת, עוד אפינינא (זכרם עמנואל) באטליה, עוד אליימפ"א, ואטליס בנומידא נראה השמש עליו עד שליש הלילה (זכרו בשער השמים), וצוכאסוס, ... ואחאס בארץ מעקדאינן ציחומפ"ו פרסאות, והם הפלגות.

איך זה קשור לשאלת פותח האשכול?

כמדומני שהוא הזכיר בשאלתו על אודות ההרים באיטליה.

צופה_ומביט
הודעות: 4635
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הרים - מעשה בראשית

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 18, 2022 9:23 am

אישצפת כתב:
צופה_ומביט כתב:
אישצפת כתב:גם במקור חיים לבעל חוות יאיר לפני למעלה משלש מאות שנה עמד בזה.
וז"ל בקיצור הלכות סימן רכח בעיף ג
הרים וגבעות המשוני' -צ"ע לדעת אלו הם המשונים, דשכיחא טובא הרים גבוהי' אצל הנהרות ריינוס, מאיין, מוזל, לורין ודכוותי', ובספריהם קריתי שהפליגו בהרי ראנצויא"ל בין ספרד לצרפת, עוד אלפין גבערג בין אטלי' שווייץ לצרפת, עוד אפינינא (זכרם עמנואל) באטליה, עוד אליימפ"א, ואטליס בנומידא נראה השמש עליו עד שליש הלילה (זכרו בשער השמים), וצוכאסוס, ... ואחאס בארץ מעקדאינן ציחומפ"ו פרסאות, והם הפלגות.

איך זה קשור לשאלת פותח האשכול?

כמדומני שהוא הזכיר בשאלתו על אודות ההרים באיטליה.

כן, אבל לא ראיתי שהחוות יאיר עמד בשאלה שהרים אלו ואחרים נוצרו אחרי ששת ימי בראשית.
הוא רק דן מה נקרא הרים "חריגים" בגובהם [בלשונו: "משונים", וכ"ה בשו"ע].
לגבי פירוט ההרים, בשולחן ערוך ג"כ משמע שכל הרים במשמע:
"לא על כל הרים וגבעות מברך אלא דוקא על הרים וגבעות המשונים וניכרת גבורת הבורא בהם".
ולא משמע כלל שהוציא מן הכלל את הרי איטליה. כל כה"ג הוה ליה לפרש.

צופה_ומביט
הודעות: 4635
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הרים - מעשה בראשית

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 18, 2022 9:27 am

לגבי נהרות, לשון השו"ע מכיל סתירה לכאורה מיניה וביה בנושא דידן - שינוי שחל בידי שמים אחרי מעש"ב:
לא על כל הנהרות מברך אלא על ארבע נהרות דכתיבי בקרא, כמו חדקל ופרת, והוא שראה אותם במקום שלא נשתנה מהלכם על ידי אדם.

משנ"ב:
כמו חדקל ופרת - לאו דוקא אלו אלא ה"ה כל הנהרות שהן גדולות כמו אלו הד' נהרות ושיהיו ידועים שהם מימי בראשית כמו אלו ולא נתהוו אח"כ מברך.
במקום שלא נשתנה - פי' דבמקום שחפרו ושינו מהלכו של הנהר לדרך אחרת אין מברכין מאותו המקום והלאה דשם לאו מעשה בראשית הוא.
ע"י אדם - וה"ה לענין ימים אם המשיכו בני אדם מאחד לחבירו ועשוהו לאחד אין מברכין על אותו מקום.

וצ"ע.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 199 אורחים