מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קולופון בספרי דפוס

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

קולופון בספרי דפוס

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' פברואר 09, 2022 11:53 am

בסוף מאמרו על כתיבת וחיבור ספר ״משנה ברורה״, בגליון שבת קדש של יתד נאמן פ׳ תרומה תשפ״ב (עמ׳ 15), כותב הרב דב אליאך שבסוף החלק האחרון של משנה ברורה מסיים מרן החפץ חיים במילים: ״סיימתי בחסד הש״י ביום י״ט לחודש מרחשוון תרס״ז לפ״ק״, ותמה הכותב לשם מה ולמה פירט את התאריך.
ומוסיף שישמח לקבל מקהל הקוראים כל ידיעה או סברא שתבהיר את הענין.
יש להעיר שגם אם עדיין לא התברר טעמו של החפץ חיים בזה, כמדומה שכתיבת קולופון עם תאריך הוא מנהג נפוץ מאוד, לא רק בכתבי יד, אלא גם בספרי הדפוס.
די לציין את מרן הבית יוסף שכתב בסוף ס׳ בית יוסף (סוף חשן משפט) שהתחיל את הספר באנדרינופולי שנת רפ״ב והשלימו בעיר צפת ביום ד׳ י״א לאלול שנת בק״ר, ועיי״ש שסיים מהדורא תניינא בשנת די״ש.
מעניין לבדוק עד כמה נפוץ המנהג הזה.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: קולופון בספרי דפוס

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 09, 2022 11:56 am

בראשית תקופת הדפוס, חיקו המדפיסים את צורת כתב היד, וממילא נפוצים הרבה הקולופונים,
אח"כ הדבר פחת והלך.

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: קולופון בספרי דפוס

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' פברואר 09, 2022 1:14 pm

בעצם יש שני סוגי קולופון, דבר המדפיס על סיום ההדפסה, ודברי המחבר על סיום הכתיבה.
ובמשנה ברורה מדובר בדברי המחבר.
וזה מה שראוי לבדוק עד כמה נפוץ סיום המחבר עם תאריך.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: קולופון בספרי דפוס

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 09, 2022 1:31 pm

הבחנה נכונה.
לזכרוני העבש, בכמה מספרי חכמי צפת בשנות השי"ן מופיע קולופון המחבר עם תאריך.
(הצצתי לשניה בספר 'כונות האגדות', באסיליה שמ, בסופו, יש שם קלופון המחבר אבל בלי תאריך)

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קולופון בספרי דפוס

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 09, 2022 1:43 pm

תופעה לא נדירה כ"כ.
כך גם נוהג הרח"ק בסוף קונטרסיו וספריו.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: קולופון בספרי דפוס

הודעהעל ידי אספקלריא » ד' פברואר 09, 2022 3:28 pm

הג"ר דוד פארדו זצ"ל, בעל חסדי דוד, סיים שלש מחיבוריו ביום הולדתו, וציין בסופם את התאריך, ורמז את גילו, ראה ס' מאורות בשמי היהדות (וייס) עמ' 141-142.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenu ... ook=157683

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: קולופון בספרי דפוס

הודעהעל ידי פלגינן » ד' פברואר 09, 2022 5:26 pm

וונדרבר כתב:בסוף מאמרו על כתיבת וחיבור ספר ״משנה ברורה״, בגליון שבת קדש של יתד נאמן פ׳ תרומה תשפ״ב (עמ׳ 15), כותב הרב דב אליאך שבסוף החלק האחרון של משנה ברורה מסיים מרן החפץ חיים במילים: ״סיימתי בחסד הש״י ביום י״ט לחודש מרחשוון תרס״ז לפ״ק״, ותמה הכותב לשם מה ולמה פירט את התאריך.
ומוסיף שישמח לקבל מקהל הקוראים כל ידיעה או סברא שתבהיר את הענין.
יש להעיר שגם אם עדיין לא התברר טעמו של החפץ חיים בזה, כמדומה שכתיבת קולופון עם תאריך הוא מנהג נפוץ מאוד, לא רק בכתבי יד, אלא גם בספרי הדפוס.
די לציין את מרן הבית יוסף שכתב בסוף ס׳ בית יוסף (סוף חשן משפט) שהתחיל את הספר באנדרינופולי שנת רפ״ב והשלימו בעיר צפת ביום ד׳ י״א לאלול שנת בק״ר, ועיי״ש שסיים מהדורא תניינא בשנת די״ש.
מעניין לבדוק עד כמה נפוץ המנהג הזה.

שאלתו של הכותב אכן מוזרה ואינה במקומה. אני מצרף דברים שכתבתי לו בראשית השבוע:

לא הצלחתי להבין את השאלה בסוף הכתבה מדוע צריך לפרט את התאריך. הרי כבר מזמן הגאונים ובטח אצל הראשונים נהגו הסופרים לציין בקולופון כתב-היד את תאריך הכתיבה. כמעט מראשית הדפוס ציינו את התאריך על שער הספר (הראשון הוא רש"י עה"ת מאיטליה רל"ה), ועדיין המשיכו לכתוב את התאריך גם בקולופון.
בעידן כתבי-היד הציון של התאריך היה מקובל אצל המעתיקים בעיקר כדי להראות שעמדו בהסכם בינם לבין מזמין הכת"י לגבי זמן השלמת ההעתקה. אבל תאריך הופיע גם אצל המחברים עצמם, וכמובן התופעה המשיכה לתוך עידן הדפוס כשסיבה זו כבר לא שייכת. אך הסיבות לכך הן די פשוטות.
יש חשיבות גדולה לדעת מתי חובר הספר. ראשית, לעצם מעמדו ומיקומו בהיררכיית המסורת. שנית, לדעת איזה ספר של הכותב חובר קודם ואיזה מאוחר יותר, לעניין אם חזר בו או סתירות בדברים. לעתים גם יש כמה מהדורות. שלישית, לעתים הכותב מציין את היום כי זה יום גדול בעיניו וראוי לציון כיום שבו זכה להשלים חיבור גדול. מיותר לשאול למה הח"ח אחרי מאות רבות של שנים שנוהגים בכך, נהג אף הוא במנהג זה, בפרט שהוא כותב זאת בסיום יצירה כה מופלאה שעליה עמל והקיז דם במשך שנים רבות.
המחקר העצום שיודע היום לזהות חיבורים לפי קולופונים או לזהות תאריך כתיבה לפי סגנון הכתיבה בהתאם לכ"י אחרים, יוכיח כמה חכם ונחוץ הוא מנהג זה.
אני באמת מתפלא משום כך, מה עניינה של השאלה שבסוף הכתבה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 336 אורחים