מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קבלה מעשית או תמים תהיה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

קבלה מעשית או תמים תהיה

הודעהעל ידי גימפעל » ה' יולי 07, 2022 1:47 pm

חלק מהמבוא לספר החדש 'שימושי שרים' קבלה מעשית שיו"ל ע"י הרב אוהד תורג'מן שליט"א,
נערך לאחרונה על ידי גימפעל ב ד' ינואר 18, 2023 7:28 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 4506
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קבלה מעשית או תמים תהיה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יולי 07, 2022 2:06 pm

נקודה אחת לגבי נטילת ממון. באחד משיעוריו של הרב תורג'מן בעניינים אלו, על הטלת גורל כמדומני, ראיתי שאמר שדוקא כשהשואל פותח ידו ונותן מתת הגונה לנשאל אז יש יותר ס"ד והשראה לנשאל ולשואל, [אולי בגדר החיבור שנעשה אז ביניהם, וכעין ברכת יצחק לעשו שאמר לו שיצוד ויעשה לו מטעמים כאשר אהב בעבור תברכני נפשך, כמדומה כתב ע"ז ברבינו בחיי שם. אבל לא כך היה משמע לי בדבריו, אבל עבר זמן מאז שראיתי שיעור זה ואיני זוכר בדיוק]. ואם שואל בחינם או מקמץ כפי מיסת ידו אין כ"כ הצלחה.
וכנראה החילוק הוא האם הנשאל תובע ממון וקוצב תעריף וכו', או שהשואל נותן מרצונו ומביע בזה רצון וביטול וסמיכה על הנשאל ויש לנשאל הכרת הטוב יותר גדולה אליו וכו'.

גם מוהר"ן כותב [בתורה ס] וזה לשונו:
דַּע, שֶׁיֵּשׁ שְׁבִילֵי הַתּוֹרָה, שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם הִתְבּוֹנְנוּת גָּדוֹל מְאֹד, שֶׁאִי אֶפְשָׁר לָבוֹא לַהִתְבּוֹנְנוּת הַזּאת, כִּי אִם עַל יְדֵי עֲשִׁירוּת. כמו שבפשטי אוריתא "אם אין קמח אין תורה" (אבות פ"ג) וְצָרִיך שֶׁיִּהְיֶה לוֹ עַל כָּל פָּנִים פַּרְנָסָה, כְּמוֹ כֵן לַהִתְבּוֹנְנוּת הַזּאת, שֶׁהוּא גָּדוֹל מְאֹד, צָרִיך שֶׁיִּהְיֶה לוֹ עֲשִׁירוּת גָּדוֹל מְאֹד, שֶׁיִּהְיֶה לוֹ הוֹן רַב, וְלא תֶּחְסַר כּל בָּהּ, כִּי צָרִיך כָּל הוֹן דְּעָלְמָא לַהִתְבּוֹנְנוּת הַזּאת.
וּבְנֵי יִשָּׂשׂכָר, שֶׁהָיָה לָהֶם זאת הַהִתְבּוֹנְנוּת, בִּבְחִינַת: (דברי הימים א יב לג): "וּמִבְּנֵי יִשָּׂשׂכָר יוֹדְעֵי בִינָה", לא זָכוּ לָזֶה, כִּי אִם עַל יְדֵי עֲשִׁירוּת, בְּחִינַת: (בראשית מט): "יִשָּׂשׂכָר חֲמוֹר גָּרֶם", וְתַרְגּוּמוֹ: "עַתִּיר בְּנִכְסִין".
וְעַל כֵּן, משֶׁה וְכָל הַנְּבִיאִים הָיָה לָהֶם עֲשִׁירוּת גָּדוֹל מְאֹד כְּדֵי לָבוֹא עַל יָדוֹ לַהִתְבּוֹנְנוּת הַזּאת. וּמֵחֲמַת שֶׁיֵּשׁ בְּהַתּוֹרָה הִתְבּוֹנְנוּת הַזּאת, עַל כֵּן נִקְרֵאת הַתּוֹרָה הוֹן.
וְכֵן, כָּל מִי שֶׁעָבַר דֶּרֶך יָדָם הַתּוֹרָה הָיָה לָהֶם עֲשִׁירוּת גָּדוֹל מְאֹד".
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ה' יולי 07, 2022 3:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: קבלה מעשית או תמים תהיה

הודעהעל ידי פרנצויז » ה' יולי 07, 2022 3:23 pm

מבלי להכנס לעצם הויכוח, נראה שיש כאן אי הבנה של הכותב בהבנת דברי הג"ר בן ציון אבא שאול זצ"ל (שהובאו בסוף ס' תמים תהיה), הגרב"צ מדבר על הרמאים שהקמיעות שלהם אינם שוים כלום, ועליהם הוא אומר שהכסף שהם מקבלים הוא גזל.
ואינו אומר שמי שהקמיע שלו אמיתי יש לו בעיה לקבל כסף.
ויש לדעת, שהמציאות לא נשתנתה מאז, וכמדומה שגם בימינו רוב כותבי הקמיעות הם עמי הארץ ואנשים שאינם הגונים.

יש להוסיף שספר "תמים תהיה" השפיע על הציבור בכמה דברים. ביניהם נקודה אחת חשובה, שמרוב שכל מיני "עושי מופתים" מכנים את עצמם "מקובלים", היה מצב שהציבור כמעט שכח מה נקרא מקובל אמיתי, שפירושו כפשוטו "לומד ספרי קבלה".
ואם היו שומעים שפלוני מקובל, היו מיד מתענינים האם הוא עושה מופתים ואיפה הוא מקבל קהל. והיו מאוד מאוכזבים לשמוע שהמקובל הוא "רק" ת"ח גדול שאומר שיעורים בכתבי האר"י בעיון עמוק.
ובימינו הציבור יודע שיש ת"ח ששקועים בלימוד ספרי קבלה, תורה לשמה.

יש סיפור ידוע, על האדמו"ר רמ"מ מליובביץ זצ"ל, בשנותיו הראשונות באמריקה, לפני שנהיה אדמו"ר, שאחד ממקורביו פגש בזמן הנופש בהרים, "מקובל" שהיה מגלה כל מיני סודות על אנשים, וכשחזר לניו יורק סיפר לו עליו בהתלהבות, ותגובת האדמו"ר היתה: אני מתפלא עליך, היתכן שאתה פוגש מקובל, ואתה לא שואל אותו אם הוא יודע פירושם של כל מיני מושגים עמוקים בקבלה ...
https://tablet.otzar.org/#/book/157297/ ... /2/end/6/c

תא חזי
הודעות: 918
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: קבלה מעשית או תמים תהיה

הודעהעל ידי תא חזי » ד' ינואר 18, 2023 5:19 pm

גימפעל כתב:חלק מהמבוא לספר החדש 'שימושי שרים' קבלה מעשית שיו"ל ע"י הרב אוהד תורג'מן שליט"א,

קומץ הערות:
א. אמת, ניתנה רשות לחולק לחלוק על הגרי"מ הלל שליט"א, ואינו מרא דשמעתתא היחיד בעניין זה (וכמו שהביא למהר"י צוביירי), ברם - לומר שהספר נכתב אדעתא דחו"ר האשכנזים בלבד (כי כל ההסכמות היו מרבני האשכנזים - למעט מהר"י כד'ורי זיע"א), הר"ז חוכא ואטלולא, מתרי טעמי: 1. וכי עדתו של המסכים/כותב קובעת אוטומטית את פסקיו? (לרעה חולה זו הורגלנו מכמה תלמידים המתיימרים ליקרא תלמידיו של מרן מלכא הגרע"י, שלא שימשו כל צורכם, וצווחים בייא בייא ככרוכיא כאילו כל האשכנזים וכו'. הגם בחכמת הקבלה ובסעיפיה אנו עדים להופעתה של תשפוכת דברים זו?) וכן ברור וידוע לכל, כי בענייני "השקפה" נוטה דעתו של הגרי"מ לדעת חו"ר אשכנז בכמה אופנים, וזו היא דעתו. האם בשל כך תיפסל? (או מאידך - האם בשל כך דינה לחול על כולי עלמא?).
2. הדיון בנוגע לקבלה מעשיית אינו נוגע כלל לחילוקי מנהגי ספרדים ואשכנזים (אולי ואולי לחילוקי תפיסות בין הספרדים ורוב החסידים מחד, ובין ליטאים (ואפשר גם חסידי חב"ד) מאידך), שכן ספריות כתבי היד, וספרים שיצאו לאור - מנוקדים נקודי'ם נקודי'ם ממיני קמיעות ופעולות מעשיות שהיו נחלת חכמי אשכנז, ואין הקבלה המעשית נחלת הספרדים בלבד לשנעלה על הדעת (כמשתמע קצת) כאילו מחמת אי-רגילות או אפילו "קנאה" מחו בהו האשכנזים. אין זה כי אם שראו סכנתא חמירא ולכן החזיקו בידי מהרי"מ שליט"א, ולא זולת. ולבי אומר לי כי לו יצוייר והיה מהרי"מ לוקח הסכמה ממרן הגרע"י שליט"א - היה נוסחו ותוכנו זהה ואף חריף יותר מכל הסכמותיהם של חו"ר האשכנזים ותוכנו של הספר יחדיו, טובה כפולה ומכופלת!
לכן הרי זה כאילו הודה לו בשעורים מבלי שטען כנגדו בכלל.

ב. כבודו של הדיין המצויין ראב"ד מקודש הגר"א אבירג'ל במקומו מונח, אבל גם מכך נודף מעט ריח של כמעין "מלחמה" באשכנזים, וכעין מה שידועים דבריו של הגרא"א בעניין מדורות של ל"ג לעומר (הנהוגות אצל החסידים), שמכנה אותם כעבו"ז, וכו' (ותמהני מה ניתן לומר על ריבוי הדברים המובאים בספרי קבלה מעשית למיניהם, שגובלים ואף נכללים בעבו"ז גמורה לכל או רוב הדיעות (והתירוצים והדקויות הנלמדים מדברי מרן ביו"ד סי' קע"ט לא שמיע להו לרוב העם, כלומר לא סבירא להו, ושוגים ברואה ממש, גם כאלה שנחשבים ליותר חכמים).

ד. צ"ל "והשחיתות" ולא "והשחיטות" (אם כי גם בתחום השחיטה רבה השחית'ה...)

ו. הערת אנינות טעם: השימוש במילה "מיסטיקה" למרות הערת השוליים המוצמדת, מיותר, ומוריד את הרמה.

ז. ההערה בעמ' כ"ז על "שמירת העיניים" - דבר שפתיים אך למחסור, וכי מה בין הנדון לראיה? (מחקתי השאר מפני רגישות הדברים)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: תורת המן ו־ 154 אורחים