במבוא לנוסח המשנה לא בדקתי, גם לא במבואות לספרות האמוראים, אבל מקור הציטוט הוא בפירוש הגאונים לסדר טהרות, אותו כידוע ההדיר אפשטיין במהדורה מדעית ומוערת, ושם גילה את דעתו.חכם באשי כתב:היה ראוי לבדוק בספרו הגדול של רי"נ אפשטיין על המשנה, מסתבר ביותר שהוא דן בדבר, וכיד ה' הטובה עליו.
רש"י (סוכה יד. ד"ה משום הכי) כתב:שאלתי את מורי: מגופה דמשנה דמייתי אגב גררא בשמעתין, מי שייך למיתני גופא כדגר' במימרות האמוראים? ואמר לי רבי: משום דהך משנה מן הטהרות, שאין מהם שום גמרא בעולם ולא מפורשת כשאר המשניות, לפיכך נוהג הש''ס לומר גופא כדי לפרש.
איש גלילי כתב:רש"י (סוכה יד. ד"ה משום הכי) כתב:שאלתי את מורי: מגופה דמשנה דמייתי אגב גררא בשמעתין, מי שייך למיתני גופא כדגר' במימרות האמוראים? ואמר לי רבי: משום דהך משנה מן הטהרות, שאין מהם שום גמרא בעולם ולא מפורשת כשאר המשניות, לפיכך נוהג הש''ס לומר גופא כדי לפרש.
ראיתי פעם (אינני זוכר איפה), שאין אלו דברי רש"י, אלא דברי תלמידו בשם רש"י.
עושה חדשות כתב:כעת ראיתי עוד מקור, (אולי זה ידוע, לי עכ"פ זה היה חדש).
מן הסתם הצדק עם כבודו. הרי כל הענין הוא שאין לחלוק על מה שאמרו התנאים להדיא, וכעין שכ' המאירי, ואם חיסורי מיחסרא אינו בגדר אפשרות כלל, הרי זה נחשב כמו לחלוק להדיא. (ומן הסתם הגר"ש פישר מבאר דבר זה ע"פ הכס"מ שקיבלו האחרונים שלא לחלוק על הקדמונים, ולא קיבלו אלא על המפורש להדיא, וכעין שפי' כך את דברי החזו"א).איש גלילי כתב:לכאורה לא התכון הגר"א לומר שכל חסורי מחסרא הם באופן זה, אלא רק שיש חסורי מחסרא שזהו פירושן...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 584 אורחים