מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תלמוד של כלים בארץ רומא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי הבונה » ד' אוגוסט 24, 2011 9:24 pm

ידועים דברי הר"ש והרא"ש בכלים פט"ו מ"ו, וכן בערוך ע' מרכוף בשם ר' האי גאון: "מצאו תלמוד של כלים בארץ רומא" (ויש כמה שיבושים במקום "תלמוד" יש שהעתיקו "תללים" במקום "רומה" - "רומח" או "רווחה"), ומובא בהסכמת השואל ומשיב לסדרי טהרות כלים.
המובאה הנ"ל, מפרשת את התיבה "מרכוף" הנזכרת במשנה: סוסיא דבר גיניתא - ומבארים שהכונה לסוס של עץ.

האם כיום ידוע למה הכונה? האם יש שריד לתלמוד זה על כלים שנמצא ברומא, או ידיעה כלשהי עליו, מלבד מה שהעתיקו ממנו בענין מרכוף?
והאם בטוח בכלל שמדובר על תלמוד מחז"ל כמו שרבים הבינו מכאן, או שמא הכונה לפירוש מתקופת הגאונים? ואז לא יסתרו דבריו את דברי רש"י בסוכה יד. שסדר טהרות אין ממנו שום גמרא בעולם.

בבקשה, מידע, לא קישורים, מהם שבענו כבר.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי הבונה » ד' אוגוסט 24, 2011 9:39 pm

בינתיים אכתוב מה שמצאתי באוצר:
באוצר הגדולים הביא בשם חכם א' שכתב בקובץ סיני שבערוך כ"י הגי': אמרו שמצאו התלמידים כלים בארץ רווחה (כנראה שיבוש מ"רומא" כנ"ל), ומצאו בו פירוש זה הדיבור.
החכם הנ"ל מפרש שלפי הכלים שמצאו התלמידים בארצם פירשו את הכונה, לענ"ד זה דחוק בלשון.
יש עוד כמה שנלאיתי להביאם, שאכן כתבו שזה היה כנראה רק פירוש קצר אם כי חלקם הבינו שמזמן האמוראים.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' אוגוסט 24, 2011 11:44 pm

לא אביא קישור, כי הספר הבא לא קיים ברשת....
היה ראוי לבדוק בספרו הגדול של רי"נ אפשטיין על המשנה, מסתבר ביותר שהוא דן בדבר, וכיד ה' הטובה עליו.

הוגה ומעיין
הודעות: 1981
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' אוגוסט 25, 2011 9:14 am

כפי הנראה אינו מדבר שם על זה. (על מרכוף מדבר בעמוד 1222, אך מילה לא על התלמוד של רומי).

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי הבונה » ה' אוגוסט 25, 2011 1:35 pm

ב"חומת ירושלים" הנדפס בריש ירושלמי וילנא מאת שפ"ן הסופר שער ד' מביא דברי ר' האי הנ"ל להוכיח שהיה ירושלמי כלים והוא מרחיב את הענין לכל סדר טהרות, הוא טוען, אם היה על כלים מדוע שלא יהיה על כל טהרות?!
רק לא הבנתי היכן ראה בדברי רה"ג שזה ירושלמי אולי בבלי ואולי רומי?
עוד הוכחה מביא מדברי הרמב"ם: "ונמצא מן הירושלמי חמשה סדרים שלמים, אבל סדר טהרות לא נמצא לו תלמוד בשום ענין, לא בבלי ולא ירושלמי." והוא טוען: משמע מדברי הרמב"ם שרק לא נמצא אבל כן חובר...
כמדומה שזו הכוחה פחות מקלושה.

מדברי אחד ממחברי דורנו, עולה הוכחה נוספת להמצאות ירושלמי טהרות:
בב"מ נט,א "חתכו חוליות ונתנו ..." ודנים הראשונים בקשר לכתיב המדויק של "חתכו". ובר"פ המובא בשטמ"ק כתב "בכל בספרים גרסינן חתכו והכי נמי איתא בירושלמי". והעיר המו"ל של שטמ"ק בהוצאת מוסד הר' קוק: "בר"פ הנדפס הגירסה "במשניות" ואם גירסת השיטה נכונה, צ"ב אם היה להר"פ ירושלמי טהרות.
זו נקודה מענינת, אלא שבאמת גם אם נגרוס בדברי הר"פ "בירושלמי" אין הכונה לירושלמי כלים כדהבין המו"ל הנכבד, אלא לירושלמי מו"ק שהביא גם כן המשנה הנ"ל של חתכו חוליות, וציין לו המו"ל כמה קטעים אח"כ (בע"ב) במובא מדברי הרא"ש (שגם לפנינו בתוס') שבירושלמי הגירסה במקום "עכנאי" - "חכנאי", ומציין המו"ל שזה בירושלמי מו"ק פ"ג ה"א (וכמו שמצוין גם לפנינו בתוס'). כך שאין כל הוכחה מדברי הר"פ לענייננו.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 06, 2016 1:29 am

כעת ראיתי עוד מקור, (אולי זה ידוע, לי עכ"פ זה היה חדש).

גמרא לטהרות - בעל 'העיתים'.png
גמרא לטהרות - בעל 'העיתים'.png (51.85 KiB) נצפה 3479 פעמים

עיניו כיונים
הודעות: 348
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי עיניו כיונים » א' נובמבר 06, 2016 12:34 pm

חכם באשי כתב:היה ראוי לבדוק בספרו הגדול של רי"נ אפשטיין על המשנה, מסתבר ביותר שהוא דן בדבר, וכיד ה' הטובה עליו.
במבוא לנוסח המשנה לא בדקתי, גם לא במבואות לספרות האמוראים, אבל מקור הציטוט הוא בפירוש הגאונים לסדר טהרות, אותו כידוע ההדיר אפשטיין במהדורה מדעית ומוערת, ושם גילה את דעתו.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' פברואר 07, 2017 10:07 am

חיסורי מיחסרא בסדר טהרות.png
חיסורי מיחסרא בסדר טהרות.png (51.99 KiB) נצפה 3167 פעמים

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' פברואר 07, 2017 5:22 pm

רש"י (סוכה יד. ד"ה משום הכי) כתב:שאלתי את מורי: מגופה דמשנה דמייתי אגב גררא בשמעתין, מי שייך למיתני גופא כדגר' במימרות האמוראים? ואמר לי רבי: משום דהך משנה מן הטהרות, שאין מהם שום גמרא בעולם ולא מפורשת כשאר המשניות, לפיכך נוהג הש''ס לומר גופא כדי לפרש.


ראיתי פעם (אינני זוכר איפה), שאין אלו דברי רש"י, אלא דברי תלמידו בשם רש"י.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' פברואר 07, 2017 6:58 pm

איש גלילי כתב:
רש"י (סוכה יד. ד"ה משום הכי) כתב:שאלתי את מורי: מגופה דמשנה דמייתי אגב גררא בשמעתין, מי שייך למיתני גופא כדגר' במימרות האמוראים? ואמר לי רבי: משום דהך משנה מן הטהרות, שאין מהם שום גמרא בעולם ולא מפורשת כשאר המשניות, לפיכך נוהג הש''ס לומר גופא כדי לפרש.

ראיתי פעם (אינני זוכר איפה), שאין אלו דברי רש"י, אלא דברי תלמידו בשם רש"י.
קבצים מצורפים
דקדוקי סופרים - סוכה.pdf
(57.34 KiB) הורד 217 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 08, 2017 12:27 am

נפקא לן עכ"פ, דבעל העיתים, והחפץ חיים, לכאו' נקטו ד"חיסורי מיחסרא" זה לא פלוג' עם תנא דמתני' כמו שנקטו המאירי והגר"א, עי' כאן, אלא פירוש במשנה גופא.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' פברואר 08, 2017 8:14 am

לכאורה לא התכון הגר"א לומר שכל חסורי מחסרא הם באופן זה, אלא רק שיש חסורי מחסרא שזהו פירושן. ובספר רב פעלים איתא פירוש אחר לחסורי מחסרא, שהוא כן ביאור לשון המשנה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' פברואר 08, 2017 12:17 pm

עושה חדשות כתב:כעת ראיתי עוד מקור, (אולי זה ידוע, לי עכ"פ זה היה חדש).

גמרא לטהרות - בעל 'העיתים'.png


לא הצלחתי להבין היטב את כל דברי בעל העתים, וברור שיש בהם כמה וכמה שיבושים. השאלה שלי היא, מה זה משנה אם יכול להיות שתירצו את המשנה בגמרא האבודה. מה זה תורם לדיון או להכרעת ההלכה שלנו היום כשאין לנו את אותה גמרא? ואם לא היתה גמרא כזאת מלכתחילה, זה היה משנה?

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 08, 2017 9:41 pm

איש גלילי כתב:לכאורה לא התכון הגר"א לומר שכל חסורי מחסרא הם באופן זה, אלא רק שיש חסורי מחסרא שזהו פירושן...
מן הסתם הצדק עם כבודו. הרי כל הענין הוא שאין לחלוק על מה שאמרו התנאים להדיא, וכעין שכ' המאירי, ואם חיסורי מיחסרא אינו בגדר אפשרות כלל, הרי זה נחשב כמו לחלוק להדיא. (ומן הסתם הגר"ש פישר מבאר דבר זה ע"פ הכס"מ שקיבלו האחרונים שלא לחלוק על הקדמונים, ולא קיבלו אלא על המפורש להדיא, וכעין שפי' כך את דברי החזו"א).

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תלמוד של כלים בארץ רומא

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ש' פברואר 18, 2017 8:38 pm

ר"י שור התייחס לכמה מקורות שנזכרו כאן במבואו לספר העתים עמ' XVI-XVII בהערה, יעוי"ש בכיוונים שלו להסביר אותם אחרת


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 584 אורחים