הבונה כתב:בענין הרוגאצ'ובי
זכור לי שיש מכתב מהאמרי אמת מגור, במענה למי שכתב לו בשם הרוגאצ'ובי, שאין לכתוב ב"ה בראש המכתב, והאמרי אמת מביע פליאתו שיש לו מכתב מהנ"ל בו מופיע ב"ה.
כמדומה שזה מופיע ב"מכתבי תורה" לאדמו"ר מגור
דברי הרוגאצ'ובי בענין, ראה שו"ת צ"פ סי' קצו-קצז
תשובה מהגאון האדיר שר התורה המפורסם בעמ"ח "צפנת פענח" שליט"א מדוע אינו כותב תיבת "ב"ה" בראשי המכתבים כמנהג העולם
מש"ק כ"ב כסלו שנת תרצ"ד לפ"ק דווינסק
אל כבוד הרב המפורסם וכו'... מו"ה משה ריינהאלד שיחי' בקאששוי
באמת יש להאריך בזה אם כתב אות אחת מן שם אם מותר למחוק, עיין ירושלמי סוטה (פ"ב הלכה ד' ופ"ג הלכה ג') דהוה בזה מחלוקת ב"ש וב"ה, ומה דפליגי בשבת (דף קט"ו ע"ב) דמצילין מפני הדליקה אי מצרפין אותיות או רק תיבות, ועיין ע"ז (דף י"ח ע"א). לכן נצרך להיזהר שלא לכתוב תיבת "ב"ה" על ראשי המכתבים.
יוסף ראזין רב דפה
ואני הצעיר אם כי יראתי בפצותי לדון בדברי אדם גדול שבענקים אשר מרעיש העולם בתורתו, עכ"ז יען כי תורה הוא וללמוד אני צריך, ע"כ שפתי לא אכלה למנוע מלהגיד מה שיש לעורר בדבריו הטהורים "כי מנהג ישראל תורה הוא".
הנה בירושלמי שם (פ"ב הלכה ד' ופ"ג הלכה ג') מובא בתוס' סוטה (דף כ' ע"א ד"ה מגילתה) פליגי ב"ש וב"ה אימתי חייב על מחיקת השם, ב"ש ס"ל דאפילו מחק רק אות אחת חייב, וב"ה ס"ל דאינו חייב רק על שתי אותיות. [נ.ב. עיין שו"ת חסד לאברהם תנינא או"ח (סי' ז') מה שפירש דברי הירושלמי]. וב"ש במקום ב"ה אינו משנה, ואסור אפילו להחמיר כדבריהם כדמשמע בפ"ק דברכות (דף י' ע"ב) גבי ר' טרפון שהטה לקרות כדברי ב"ש, ובמרדכי חולין פרק כל הבשר (סי' תרפ"ז) בשם תשו' מהר"ם ב"ב, והוא שם (בסי' ת"ק), וכן הביאו המהרש"ל בים של שלמה שם (סי' ו'), א"כ אין ראיה מהירושלמי לאיסור. ומש"כ משבת (דף קט"ו ע"ב), עיין בחי' הר"ן שם בשם הרא"ה ז"ל דשם גמור קרי אותיות של שם ומפני שלא נכתב בקדושה כראוי לו לא מצלי להו, עיי"ש. וגם בע"ז (דף י"ח ע"א) לא משמע רק שם י"ה כמ"ש בתוס' שם (ד"ה הוגה השם), והוא שם בפני עצמו כמ"ש בשבועות (דף ל"ה ע"ב), ובזה ג"כ לא אסור למחוק רק את כולו ולא אות אחת כדמשמע ברמב"ם, ודו"ק.
אבל לכאורה יש להביא ראיה להגאון מדווינסק מדברי הרמב"ם (פ"ו מהל' יסודי התורה הלכה ב') ומקורו מספרי פרשת ראה ומסכת סופרים (פ"ה הלכה ו') דכל המוחק אפילו אות אחת מן השם לוקה (ומה דקשה על דברי הרמב"ם מהירושלמי הנ"ל עיין במנחת קנאות ותורת הקנאות, וכן נראה בקונטרס אחרון מחול הכרם על סוטה שם ובכלי חמדה פרשת ראה עיי"ש). אבל זה דוקא אם היה כותב כל השם, ואז אפילו אם מחק רק אות אחת חייב, אבל לא כשהיה כותב רק אות אחת ומחקו דאז בודאי פטור כנראה מהרמב"ם שם [נ.ב. וכ"כ בשו"ת הרד"ם או"ח סימן ו']. ואפילו להפוסקים דס"ל דאף אם נכתב רק אות אחת מן השם אסור למוחקו, עיין בתשובת ר' חיים כהן יו"ד (סי' מ"ג) ובשואל ומשיב מהדורא קמא ח"ג (סי' ר"ד). אבל זה דוקא באות אשר השם מתחיל בו כמו יו"ד משם הוי"ה כמ"ש בספרי דבי רב פרשת ראה, ולמד כן מדרכי משה יו"ד (סי' רע"ו) עיי"ש, וכ"כ בשרשי הים ח"א (דף י"א) דיש חילוק בין יו"ד שהוא התחלת השם לאות שאינו התחלת השם, עיי"ש.
ומה שרצה השד"ח מערכת המ' כלל י"ב (סי' ל"ז ס"ק ט' ד"ה למדנו) ללמוד משו"ת הרדב"ז ח"א (סי' כ"ו) שגם אות ה' אם כתב במקום השם שאסור למוחקו, אבל דבריו צ"ע דברדב"ז שם לא משמע כן, דלא מייתי הרדב"ז רק מאות א' וכתר למעלה והי' דעתו לכתבו במקום אלקים והוי התחלת השם, עיי"ש. [נ.ב. ועיין בשו"ת מהרש"ם ח"א (סי' קנ"ט) ובמפתחות שם]. וגם מש"כ בשד"ח שם בשם עיקרי הד"ט או"ח (סי' כ"א אות כ"ד) בשם החיד"א בכסא רחמים שאסור להתיך כלי שיש בו אות א' או ה' להוראת שם אלקים או הוי"ה, ומזה הקשה על ס' טהרת המים, עיי"ש. ובאמת בכסא רחמים לא נזכר אות ה' כלל עיי"ש (פ"ה הלכה י"ג).
לכן נראה לפענ"ד שאין חשש כלל, ומנהג אבותינו תורה היא כתוס' מנחות (דף כ' ע"ב ד"ה נפסל), ומבטל את ההלכה כמבואר בירושלמי יבמות (פי"ב הלכה א'), ואפילו להקל כמ"ש בתשו' הרמ"א (סי' ל"ה), ובפרט שהוא מנהג ע"פ מדת הדין כנ"ל. ושויתי ה' לנגדי תמיד, חזו מה עמא דבר. [וראה גם בכוכבי יצחק ח"ג סימן י"ט אות ג' מש"כ בזה].
י. רבינוביץ כתב:איזה רבנים לא נהגו לכתוב בס"ד בראש מכתבים?
שמעתי בעבר שהיו כמה ואיני זוכר כרגע את שמותם.
ידיד נפש כתב:ר' חיים קנייבסקי אינו נוהג לכתוב שום תואר
ידיד נפש כתב:ר' חיים קנייבסקי אינו נוהג לכתוב שום תואר
זקן ששכח כתב:ידיד נפש כתב:ר' חיים קנייבסקי אינו נוהג לכתוב שום תואר
אי משום הא אינה ראיה, שהרי הוא נוהג להשיב על גבי מכתבו של השואל, ואפשר שמסתמך על ה'בסד' שכתב הכותב בראש המכתב.
י. רבינוביץ כתב:אז האם ניתן לומר באופן גורף/מוחלט שהחזו"א לא נהג להשתמש בבס"ד?
ושנית, האם יש מידע על הסטייפלר בנדון?
מורה צדק כתב:לגבי הרב מברדיטשוב, זה נראה יותר דף מתוך תכריך של כתבים, ובזה אף אחד לא כותב בס"ד בכל עמוד.
מותיב ומפרק כתב:מורה צדק כתב:לגבי הרב מברדיטשוב, זה נראה יותר דף מתוך תכריך של כתבים, ובזה אף אחד לא כותב בס"ד בכל עמוד.
אינה תכריך כתבים, הינה דף בפ"ע, הסכמה לספר דגל מחנה אפרים
איש_ספר כתב:על השימוש בבס"ד ותולדותיו, בספרו של הרי"ש שפיגל חלק שני.
בר ששת כתב:מותיב ומפרק כתב:מורה צדק כתב:לגבי הרב מברדיטשוב, זה נראה יותר דף מתוך תכריך של כתבים, ובזה אף אחד לא כותב בס"ד בכל עמוד.
אינה תכריך כתבים, הינה דף בפ"ע, הסכמה לספר דגל מחנה אפרים
כל הכתב הוא של הרה"ק מבא"ד? או רק החתימה?
י. רבינוביץ כתב:איש_ספר כתב:על השימוש בבס"ד ותולדותיו, בספרו של הרי"ש שפיגל חלק שני.
אני מניח שהכוונה היא ל'עמודים בתולדות הספר העברי'. ומקווה שאיני טועה ומטעה.
ראיתי בשו"ת מלמד להועיל או"ח (סי' קי"ג אות כ') שכתב בשם הגאון הנודע בשערים מוה"ר וואלף המבורג ז"ל שמותר לשרוף אגרת שכתב בה תיבת ב"ה, וגם אם נכתב עליו לה"ק, שכתב שלנו אין לו דין כתב. וכן בשו"ת זכר שמחה (סי' קמ"ג) נשאל לענין אם מותר לשרוף אגרת שלומים מפני שכתוב בהם בע"ה או ב"ה והשיב דאין שום חשש ע"ש. ועי' בשו"ת מהרש"ם ח"א (סי' קנ"ט) ובמפתחות לשם שהאריך לענין צירופי אותיות וגימטריות אשר רומזים לשמות הקדושים אם מותר למוחקם, וכן ראיתי עתה בפסקי תשובה ח"ג בהסכמה של האדמו"ר הגה"ק מגור זצ"ל שכתב ג"כ דאין בזה שום חשש ומנהג ישראל תורה, וכ"כ בשו"ת אגרות משה יו"ד מהד"ת (סי' קל"ח).
בר ששת כתב:מותיב ומפרק כתב:מורה צדק כתב:לגבי הרב מברדיטשוב, זה נראה יותר דף מתוך תכריך של כתבים, ובזה אף אחד לא כותב בס"ד בכל עמוד.
אינה תכריך כתבים, הינה דף בפ"ע, הסכמה לספר דגל מחנה אפרים
כל הכתב הוא של הרה"ק מבא"ד? או רק החתימה?
רצ"ב דברי רבי יעקב שמואל שפיגל, מתוך ספרו הנזכר. באדיבותו וברשותו ויש"כ.איש_ספר כתב:על השימוש בבס"ד ותולדותיו, בספרו של הרי"ש שפיגל חלק שני.
מותיב ומפרק כתב:רבינו החזו"א
מותיב ומפרק כתב:הרה"ק מברדיטשוב זלה"ה
מותיב ומפרק כתב:הבית אהרן מקרלין זלה"ה
מותיב ומפרק כתב:הגאון מרגטשוב זלה"ה
מותיב ומפרק כתב:י. רבינוביץ כתב:אז האם ניתן לומר באופן גורף/מוחלט שהחזו"א לא נהג להשתמש בבס"ד?
ושנית, האם יש מידע על הסטייפלר בנדון?
בהחלט.. עבר/יש תח"י כמה וכמה מכתבים ממנו, וטרם ראיתי אף פעם א' שמופיע בס"ד
ארזי ביתר כתב:מה מוסתר?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 170 אורחים