מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי בר ששת » ג' ספטמבר 20, 2011 11:31 pm

חכם באשי כתב:דרך אגב, בנוסף על פירסט, הסכים על הספר (לפי הרשום במפעל הביב'): ר' אפרים ישראל בר"ש [שמשון] בליחר.
מיהו היה? 'חרדי'? משכיל?

לפי הרשומות (במפעל הנ"ל) אותו מסכים הדפיס את תרגומו האשכנזי (בתוספת ביאור עברי) למגילת רות שנה אחת קודם ברד"ח! ואני כבר מתחיל לחשוש, שאותו ברד"ח הוא-הוא בליחר.... היו כמה מסכילים שזיפו הסכמות על שם רבנים (כנודע מיצחק סטנוב), או להפך, רבנים-מסכילים (כן, היה כזה דבר), שכתבו ספרים בשם בדוי וצירפו את הסכמתם-שלהם...
בליחר הדפיס גם 'מפת ארץ ישראל' ואיזה מילון על ארמית. בקיצור, העיסוקים הקלאסיים של משכילי זמנו.


השערה מרתקת ומרחיקת לכת. (באשי רשום אותה על שמך, שכן בימים הקרובים עלול איזשהו 'חוקר' לייבמה לו).

בכ"א חברים, באו נמשיך ונדון ביונה ברד"ח (האיש, לא הניק) ובמידת חרדיותו לפחות מתוך הספר (נבחון את מידת משכיליותו בסולם-היא-שיחתי):
רצוני להניח שאם היה משכיל - רדיקאלי - לא היה נאה לו לכתוב (כאשר כתב בפירוש פסוק ד'): "והוא ג"כ בספרי המקובלים וידועה ליודעי חן".

אם סבור מישהו אחרת - ויש בידו לבסס זאת - אשמח לשמוע (כפי הידוע לי, ראשית כפירתם בקבלה וביודעי חן - לא כך?).

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי בר ששת » ג' ספטמבר 20, 2011 11:40 pm

לטובת החברים המתעניינים לשם התעניינות (שלא ע"מ לקנטר)
אצטט ציטוט (ענוותני?) שתפס את עיני:
אל ירע בעיני הקורא המבקר, כי אנכי לא אתהלל לאמר אני אני הוא אשר ירדתי לסוף דעתו של החכם, חלילה לי מדבר כזאת, לא נכחד ממני קוצר השגת בני האדם כלם, אף כי תולעת כמוני, ריק מכל מדע נעדר כל תבונה, האנכי אתהלל לאמר חפשתי חדרי לב נבון אשר אין חקר לתבונתו. ואם בעל נפש אתה ושמת יד לפה, אם לא יאיר האמת נגד עיניך אז צא והלחם בי, והודע האמת לעיני השמש, או אז ברב גיל אקבלהו גם אני, ואהבת עולם אאהבך.


ציטוט זה - שאין רבים כמוהו - היה מתבקש לעורר את העורכים בדבר אי-זהותו למלבי"ם, שלמיעוט ידיעתי, כמעט ולא מתכתב עם הקורא בתוך הרצאת דבריו, וגם אינו חת מפני המבקר בהיכלו.

חברים, באשי, ברד"ח, אנא המשיכו לדון בגופם של דברים. לדעתי, נגיע למקומות שלא הגיע המאמר המלא...

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ספטמבר 20, 2011 11:45 pm

בר ששת כתב:בכ"א חברים, באו נמשיך ונדון ביונה ברד"ח (האיש, לא הניק) ובמידת חרדיותו לפחות מתוך הספר (נבחון את מידת משכיליותו בסולם-היא-שיחתי):
רצוני להניח שאם היה משכיל - רדיקאלי - לא היה נאה לו לכתוב (כאשר כתב בפירוש פסוק ד'): "והוא ג"כ בספרי המקובלים וידועה ליודעי חן".
אם סבור מישהו אחרת - ויש בידו לבסס זאת - אשמח לשמוע (כפי הידוע לי, ראשית כפירתם בקבלה וביודעי חן - לא כך?).


צודק,
המסכילים לא רק ש'ראשית כפירתם היתה בקבלה' אלא הם ממש תיעבו (אין לי ביטוי אחר) את הקבלה וגרורותיה. ואפילו אלו ש'חקרו' אותה כותבים את דבריהם מתוך לגלוג גלוי לעין (כך, היה עד שבא ג"ש).

יתר10
הודעות: 721
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי יתר10 » ד' ספטמבר 21, 2011 12:02 am

ר"מ קוניץ לא היה משכיל?

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 21, 2011 10:46 am

חכם באשי כתב:דרך אגב, בנוסף על פירסט, הסכים על הספר (לפי הרשום במפעל הביב'): ר' אפרים ישראל בר"ש [שמשון] בליחר.
מיהו היה? 'חרדי'? משכיל?
לפי הרשומות (במפעל הנ"ל) אותו מסכים הדפיס את תרגומו האשכנזי (בתוספת ביאור עברי) למגילת רות שנה אחת קודם ברד"ח! ואני כבר מתחיל לחשוש, שאותו ברד"ח הוא-הוא בליחר.... היו כמה מסכילים שזיפו הסכמות על שם רבנים (כנודע מיצחק סטנוב), או להפך, רבנים-מסכילים (כן, היה כזה דבר), שכתבו ספרים בשם בדוי וצירפו את הסכמתם-שלהם...
בליחר הדפיס גם 'מפת ארץ ישראל' ואיזה מילון על ארמית. בקיצור, העיסוקים הקלאסיים של משכילי זמנו.


חכם באשי כתב:המסכילים לא רק ש'ראשית כפירתם היתה בקבלה' אלא הם ממש תיעבו (אין לי ביטוי אחר) את הקבלה וגרורותיה. ואפילו אלו ש'חקרו' אותה כותבים את דבריהם מתוך לגלוג גלוי לעין (כך, היה עד שבא ג"ש).


על דברַי אלו העירני אחד מידידי:
שלום וברכה,
תמיהני עליך שאתה מעלה השערות ללא שום ביסוס. עוד לא ראיתי את המאמר בישורון, אבל מאמר מלא לתולדות משפחת ברד"ח נכתב במבוא לספר מעריך המערכות, ושם צריך לבדוק לפני שמעלים השערות מסוג זה.
באשר למה שטענת שהמשכילים תיעבו את הקבלה, הרי זה תלוי איך אתה מגדיר משכיל. אבל אם נלך לפי מה שמקובל היה בשיראל שמשכיל הוא כל אחד שמנסה לשנות הסדרים המקובלים, הרי היו משכילים רבים יראים ושלמים שאהבו את הקבלה.

בראנסוויל
הודעות: 279
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' ספטמבר 21, 2011 2:26 pm

חכם באשי, ראיתי המבוא למעריך המערכות לאליהו ברד"ח דודו של שי"ר, ולא הוזכר שם על יונה ברד"ח.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 21, 2011 3:02 pm

תודה לך,
אני עצמי לא עיינתי שם, והסתפקתי בציטוט דברי ידידי.

יונה ברד''ח
הודעות: 32
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 1:02 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי יונה ברד''ח » ד' ספטמבר 21, 2011 3:35 pm

במקומות ההגיוניים ואצל האנשים ה'מבינים' בהשכלה וגרורותיה לא נמצא כל מידע על ברד''ח. אגב, מבחינה הגיונית אדם שלא היה לו תפקיד או משרה כלשהיא, חי בעיירה בגליציה וכל מה שהשאיר אחריו הוא חיבור אחד בלבד, לאחר 160 שנה יהיה קשה מאוד למצוא עליו מידע. אולם אדרבה, יתכבדו החכמים ותלמידיהם באם יידעו דבר נוסף על החכם יונה ברד"ח, מעבר לכך שעסק במסחר לפרנסתו ובזיעת אפו הביא טרף לבני ביתו (יעויין בהקדמתו מהדורת תר''י ובהקדמת 'המלבי"ם למהדורת תשס"ח).
קבצים מצורפים
ח - סוחר.jpg
ח - סוחר.jpg (476.7 KiB) נצפה 3030 פעמים
13.jpg
13.jpg (126.51 KiB) נצפה 3030 פעמים
12.jpg
12.jpg (447.31 KiB) נצפה 3030 פעמים

הבונה
הודעות: 1131
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי הבונה » ד' ספטמבר 21, 2011 3:49 pm

האם אני מבין נכון?
האם יתכן שספרו של יונה ברד"ח נדפס שנית בברלין עם באור הרמ"ד כפי שנראה ממאורי יצחק של בן יעקב? או שסתם בטעות צורפו ב' ספרים אלו?
תמונה.JPG
תמונה.JPG (5.92 KiB) נצפה 3022 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 21, 2011 4:14 pm

הבונה,
לא!
הכוונה שמגילת קהלת נדפסה עם "עוד ביאור" של רמ"ד.

הבונה
הודעות: 1131
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי הבונה » ד' ספטמבר 21, 2011 4:16 pm

חכם באשי כתב:הבונה,
לא!
הכוונה שמגילת קהלת נדפסה עם "עוד ביאור" של רמ"ד.

חשבתי שאולי כך, אז רק שני ספרים אלו יש על קהלת?

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 21, 2011 4:19 pm

אולי בגלל ששני הפירושים הם באותו סגנון נקטם בעיול אחד.

יונה ברד''ח
הודעות: 32
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 1:02 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי יונה ברד''ח » ד' ספטמבר 21, 2011 4:22 pm

הבונה כתב:
חכם באשי כתב:הבונה,
לא!
הכוונה שמגילת קהלת נדפסה עם "עוד ביאור" של רמ"ד.

חשבתי שאולי כך, אז רק שני ספרים אלו יש על קהלת?

וזה ביאור דברי בן יעקב:
שני חיבורים נדפסו על קהלת במבנה הנחלק לשתי מחלקות: א.) ביאור מלות, ב.) ביאור הענין/הטעמים
והם; יונה ברד''ח ומנדלסון. אגב, מנדלסון נדפס שוב בתקמ''ט עם הוספות
הדברים הורחבו במאמר המלא.
צירפתי לכאן את קהלת ע''פ מנדלסון ברלין תקמ''ט
קבצים מצורפים
ל.jpeg
ל.jpeg (560.85 KiB) נצפה 3013 פעמים
ל - שער.jpeg
ל - שער.jpeg (163.06 KiB) נצפה 3013 פעמים

מראה כהנים
הודעות: 136
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 8:57 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי מראה כהנים » ד' ספטמבר 21, 2011 4:49 pm

בחיפוש הצירוף "רמבמ"ן" - "קהלת" באוצה''ח עלתה התוצאה לספר 'אמרי שפר' שנדפס בסוף ברית מלח להר"ר נפתלי בענט בנו של מהר"ם בענט.
מישהוא מבין מה קורה כאן? בן של גדול הלוחמים במשכילים שיידע היטב מי הוא רמבמ"ן ומצטטו בהספד על החתם סופר????
http://www.hebrewbooks.org/23987
בספר ישנם קטעים רבים בשפת היידיש, המהדיר משום מה לא תרגמם. למה?????
קבצים מצורפים
ברית מלח _מהדורה חדשה_ בנט, נפתלי בן מרדכי.jpg
ברית מלח _מהדורה חדשה_ בנט, נפתלי בן מרדכי.jpg (219.66 KiB) נצפה 3005 פעמים

בראנסוויל
הודעות: 279
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' ספטמבר 21, 2011 4:52 pm

ר' יונה, למה שתביא את מנדלסון? כדי להרבות זכויותינו ליום הדין הבעל"ט?

----

הי' אחד דר. בארצה"ב יליד אדעסא בשם יונה ברד"ח:
http://www.nytimes.com/2002/08/31/us/ja ... rgeon.html

יונה ברד''ח
הודעות: 32
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 1:02 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי יונה ברד''ח » ד' ספטמבר 21, 2011 5:11 pm

בראנסוויל כתב:הי' אחד דר. בארצה"ב יליד אדעסא בשם יונה ברד"ח:
http://www.nytimes.com/2002/08/31/us/ja ... rgeon.html

וזה לשון האתר שם:
Janusz Bardach was born in Odessa on July 28, 1919, and moved with his family to Poland in 1920. Poland was partitioned by Germany and the Soviet Union in 1939, and the next year he was drafted into the Soviet Army.

But after an accident in which a tank he was driving flipped onto its side, he was sentenced to 10 years at hard labor.

תרגום; יאנוש ברד"ח נולד באודסה ב -28 ביולי 1919, ועבר עם משפחתו בפולין בשנת 1920. פולין היתה מחולקת על ידי גרמניה וברית המועצות בשנת 1939, ובשנה שלאחר מכן הוא גויס לצבא הסובייטי.
אבל אחרי תאונה שבה טנק נסע התהפך על צדו, הוא נידון ל 10 שנות עבודת פרך. עכ"ל.

יתר על כן, לאחר בירור נראה לי לומר שהיו יותר ממשפחה אחת בשם ברד"ח ולא היו ביניהם קשרים משפחתיים. יש שפענחו את ברד"ח - ברבי דוד חריף...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17495
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ספטמבר 21, 2011 5:32 pm

נראה קצת מוזר לדון אם מישהו היה חרדי לפני 170 שנה

יונה ברד''ח
הודעות: 32
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 1:02 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי יונה ברד''ח » ד' ספטמבר 21, 2011 5:40 pm

אוצר החכמה כתב:נראה קצת מוזר לדון אם מישהו היה חרדי לפני 170 שנה

יש כאן אי מי מהחכמים ותלמידיהם שבקש לברר עניין זה, כשההגדרה 'חרדי' לסקטור שומרי תורה ומצוות עדיין לא היה קיים בכלל בתקופה ההיא? ובכלל מה עניין הגדרת השתייכותו המגזרית של מחבר הספר, שעה שעוסקים בבירור תוכנו של הספר ואמיתותו?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17495
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ספטמבר 21, 2011 5:43 pm

זו בדיוק היתה התמיהה שלי והתייחסתי לדברים כמו אלה

בר ששת כתב:ולעניננו, רבינו יונה,

אתה אכן סבור - או קראת כך במאמר - שברד"ח לא היה תלמיד-חכם מוכשר?
יש הוכחה שאינו חרדי?



היא שיחתי כתב:בואו נעמיד את הדברים על דיוקם

משכיל הוא מושג רב אנפין

יש משכילים אפיקורסים ומסתבר שרובם כאלו
ישנם הרבה כאלו שיתכן שנקראו משכילים אך אין זה אומר שהם אפיקורסים
לא כל מי שהשקפתו פסולה הוא אפיקורס
יותר נכון לקרוא לאותם משכילים מזרוחניקים...
(וכמובן גם מזרוחניק היא הגדרה רבת אנפין יש מרבני צוהר שהם אפיקורסים ויש מזרוחניקים שלא וכו')

יש כאלו (איני יודע אם בשם משכילים יכונו) שאף לא היו באמת כ"כ בעייתיים אלא היו עם השקפת עולם וידע וצורת התנהגות מודרנית לזמנם
כך שיצאו נגדם וקוטלגו כמשכילים
כמובן שאיני בא להצדיקם
שהרי מצא מין את מינו
ואם היו יראים ושלמים היו מוצאים חברה נאה יותר
אבל מכל מקום זה שהלכו אחרי תאוות ליבם ואינם בכלל בגדר צדיקים
אינו הופך אותם לרשעים גמורים

וכאן אנו דנים על יונה ברדח
האם היה אפיקורס=לשרוף הספר וכישלון אדיר
האם היה משכיל לייט=החוקרים בפורום יחזיקו הספר הציבור יוציא אותו מהבית כישלון סביר
האם היה סתם אדם משכיל וחרדי= אפשר להחזיק הספר אפי' לעיין בו והכישלון סתם כישלון (הרי כל הרבה ספרים של הראשונים היו עם כמה זהויות במהלך הדורות)

נטורי קרתא
הודעות: 100
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ד' ספטמבר 21, 2011 6:47 pm

אוצר החכמה כתב:נראה קצת מוזר לדון אם מישהו היה חרדי לפני 170 שנה.

על אף שבשאלת 'חרדיותו' של ברד"ח יש טעם לפגם והיא שוגה באנכרוניזם אופייני לדיונים כגון אלה, עדיין יש כאן היטפלות להגדרות ולא למהות. השאלה היא אם ברד"ח נמנה עם קהילת היראים (אף שבאותם זמנים היו רבנים משכילים שדקדקו על קלה כחמורה וכו'), או שנטה אחר השכלה. הגדרת השכלה אינה כה קשה, והיא בעצם חדשנות (נאורות), או אהבת החידוש. כלומר, מה שמוגדר כאן כחרדיות הכוונה בעצם לשמרנות.
כפי שנזכר, היו רמות שונות של השכלה. גם הרש"ש היה משכיל ברמה כלשהי, אבל פחות 'משכיל' משי"ר וכו' וכו'. השאלה היא היכן בסקאלה עמד ברד"ח מיודענו. אם אכן לא קיים כל חומר אחר אודותיו מלבד ספרו, יש לומר שהאשמתו כמשכיל על סמך ההסכמה היא מעט מרחיקת לכת, לאור זאת שלא נמצאו בספרו ממצאים מפלילים של ממש (ולמען האמת, פירושיו [ברובם] היו מספיק מסורתיים כדי לחשוד את המלבי"ם כמחברם, והפקפוקים לא התעוררו בשל תוכן הפירושים).

אליהועיני
הודעות: 23
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 10:28 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי אליהועיני » ד' ספטמבר 21, 2011 8:16 pm

חכם באשי כתב:
בר ששת כתב:בכ"א חברים, באו נמשיך ונדון ביונה ברד"ח (האיש, לא הניק) ובמידת חרדיותו לפחות מתוך הספר (נבחון את מידת משכיליותו בסולם-היא-שיחתי):
רצוני להניח שאם היה משכיל - רדיקאלי - לא היה נאה לו לכתוב (כאשר כתב בפירוש פסוק ד'): "והוא ג"כ בספרי המקובלים וידועה ליודעי חן".
אם סבור מישהו אחרת - ויש בידו לבסס זאת - אשמח לשמוע (כפי הידוע לי, ראשית כפירתם בקבלה וביודעי חן - לא כך?).


צודק,
המסכילים לא רק ש'ראשית כפירתם היתה בקבלה' אלא הם ממש תיעבו (אין לי ביטוי אחר) את הקבלה וגרורותיה. ואפילו אלו ש'חקרו' אותה כותבים את דבריהם מתוך לגלוג גלוי לעין (כך, היה עד שבא ג"ש).


תלוי איזה משכיל. היו משכילים שהקבלה היתה התחביב שלהם. יצחק סטאנוב [שהוזכר] למשל, העריץ את תורת הקבלה, ואילו את שנאתו נטר לתלמוד.

תלמיד אחד
הודעות: 13
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 6:47 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי תלמיד אחד » ד' ספטמבר 21, 2011 8:19 pm

הרש"ש היה משכיל? אולי אתה מתכוין לבנו ר"מ שטראשון?

יונה ברד''ח
הודעות: 32
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 1:02 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי יונה ברד''ח » ד' ספטמבר 21, 2011 8:50 pm

נטורי קרתא כתב:השאלה היא היכן בסקאלה עמד ברד"ח מיודענו. אם אכן לא קיים כל חומר אחר אודותיו מלבד ספרו, יש לומר שהאשמתו כמשכיל על סמך ההסכמה היא מעט מרחיקת לכת, לאור זאת שלא נמצאו בספרו ממצאים מפלילים של ממש (ולמען האמת, פירושיו [ברובם] היו מספיק מסורתיים כדי לחשוד את המלבי"ם כמחברם, והפקפוקים לא התעוררו בשל תוכן הפירושים).

אעתיק כאן מה שכבר נכתב בעמוד הקודם באשכול דפה;
'מצ''ב ביאורו של יונה ברד''ח (בכתב יד שהיה לעיני המו"ל - בשינויים קלים) לקהלת פרק ז פסוק ה'
יונה ברד"ח מציע 'לתקן טעות' בפסוק. טעות שלדעתו נגרמה בעקבות טעות-שמיעה של הסופר שכתב את קהלת לראשונה... על פי שמיעה ממי שהקריא והכתיב לו את המקרא... עפרא לפומיה.
יעיינו החכמים ותלמידיהם בקובץ המצורף, שהושמט על ידי המו"ל מתוך הנחה שאת החיבור כתב המלבי"ם בצעירותו [כך מסיק המו"ל במהדורת תשס"ח] (אולי המלבי"ם בצעירותו היה משכיל רח"ל...) ויחוו דעה האם יונה ברד"ח היה משכיל/אפיקורס או לא...
אי''ה המאמר המלא יפורסם בקרוב'
עד כאן ההודעה שהועתקה מדלעיל.
קבצים מצורפים
2.jpg
2.jpg (580.49 KiB) נצפה 2945 פעמים
1.jpg
1.jpg (583.93 KiB) נצפה 2945 פעמים
ח jpeg.jpg
ח jpeg.jpg (165.45 KiB) נצפה 2945 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11585
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ספטמבר 21, 2011 9:00 pm

דוקא מנדלסון התנגד מאד לפרשנות הכרוכה בהגהה של המקרא.
אם מעניין אחפש את המקור.

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי בר ששת » ד' ספטמבר 21, 2011 9:45 pm

איש_ספר כתב:דוקא מנדלסון התנגד מאד לפרשנות הכרוכה בהגהה של המקרא.
אם מעניין אחפש את המקור.

מעניין מאוד!.

====

רבינו יונה יקירא,
א, הטענה שכך כתב בצעירותו - נאמרה בהקשר לכ"מ אחרים שם ראו העורכים דברים שאינם עולים בשיטתו של המלבי"ם וטעו לסבור שבצעירותו עדיין לא גיבש את שיטתו. בשו"א לא נאמר הדבר כלפי אותה השמטה.
ב, ובהקשר להשמטה, במחילה מכ"ת אתה מעלה תחושה של איסתרא-בלגינא, בחזרתך שוב ושוב על אותה טענה, שכבר התייחסו אליה למעלה (באשי ועוד). התפיסה היתה שבכו"כ מכונים מצנזרים דברי גדולים שאינם עולים בקנה אחד עם המקובל לנו, ולא בשל עניין אחד יפסל החיבור כולו.

אנא, נמשיך לעיין בדבר. להביא ציטוטים מתוכו, לדרוש ולא לקבל שכר.

יונה ברד''ח
הודעות: 32
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 1:02 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי יונה ברד''ח » ד' ספטמבר 21, 2011 9:53 pm

איש_ספר כתב:דוקא מנדלסון התנגד מאד לפרשנות הכרוכה בהגהה של המקרא.
אם מעניין אחפש את המקור.

ככלל, כפי הנראה יונה ברד''ח מעולם לא ראה את משה מנדלסון... תזכורת: מנדלסון היה חי בברלין ונפטר בתקמ"ו, לעומתו החכ' הסוחר יונה ברד''ח היה סוחר גליצאי נכון לשנת תר"י - למעלה משישים (60) שנה! אחרי פטירת מנדלסון.
בעניין מנדלסון וביקורתו כלפי מבקרי ומגיהי המקרא, אשמח ואודה לך מאוד אם תחכימיני...

יונה ברד''ח
הודעות: 32
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 1:02 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי יונה ברד''ח » ד' ספטמבר 21, 2011 10:06 pm

בר ששת כתב:רבינו יונה יקירא,
א, הטענה שכך כתב בצעירותו - נאמרה בהקשר לכמה מקומות אחרים שם ראו העורכים דברים שאינם עולים בשיטתו של המלבי"ם וטעו לסבור שבצעירותו עדיין לא גיבש את שיטתו. בשו"א לא נאמר הדבר כלפי אותה השמטה.
ב, ובהקשר להשמטה, במחילה מכ"ת אתה מעלה תחושה של איסתרא-בלגינא, בחזרתך שוב ושוב על אותה טענה, שכבר התייחסו אליה למעלה (באשי ועוד). התפיסה היתה שבכו"כ מכונים מצנזרים דברי גדולים שאינם עולים בקנה אחד עם המקובל לנו, ולא בשל עניין אחד יפסל החיבור כולו.

אנא, נמשיך לעיין בדבר. להביא ציטוטים מתוכו, לדרוש ולא לקבל שכר.

א. אשמח מאוד לדעת מה הם ה'מקומות האחרים' שאינם עולים בקנה אחד לשיטת המלבי"ם. אצל הישראלים - כל התאילנדים דומים. אצל מי שלא שנה ולא למד, כל מי שחילק את ביאור לביאורי מילים וביאור העניין/הטעמים (שלמיטב ידיעתי בביאורים שנכתבו בעברית, מנדלסון הוא אבי הרעיון, והמלבי"ם שהחל להו"ל את ספריו כשישים שנה אחר מות מנדלסון וחבריו השתמש במודל הזה דווקא בשביל לתקוף אותם במגרשם הביתי...), ובנוסף, הוא כותב בצורה מעט מקראית (אמרתי מנדלסון?) - זה פרי עטו של המלבי"ם.
למעשה, החיבור לא מתחיל 'להריח' מלבי"ם. [מעבר לדברים נוספים שהופיעו בכתב היד וצונזרו ע"י המו"ל של מהדורת תשס"ח] התבונן שוב ביצירה ולמד פסוק פסוק. ראה כמה רדוד החיבור.
ב. לא זכיתי לראות התיחסות עניינית לעצם הביקורת שמעלה הח' יונה ברד"ח ולהשמטה ע"י המו"ל של מהדורת תשס"ח, שהרי ממה נפשך...
ג. חס ושלום, לא עלה על דעת להפריע מן המעיינים ותלמידיהם, ימשיכו נא לעיין ויחכימונו בהגיגיהם.

נטורי קרתא
הודעות: 100
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ד' ספטמבר 21, 2011 10:27 pm

יונה ברד''ח כתב:מי שחילק את ביאור לביאורי מילים וביאור העניין/הטעמים... למיטב ידיעתי בביאורים שנכתבו בעברית, מנדלסון הוא אבי הרעיון.

בעל המצודות קדם לו בכמה וכמה שנים.

כיהודא ועוד לקרא דחכם באשי לעיל, לפני מגפת ביקורת המקרא היה הנושא הרבה פחות רגיש וד"ל.
נערך לאחרונה על ידי נטורי קרתא ב ד' ספטמבר 21, 2011 10:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11585
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ספטמבר 21, 2011 10:28 pm

איש_ספר כתב:דוקא מנדלסון התנגד מאד לפרשנות הכרוכה בהגהה של המקרא.
אם מעניין אחפש את המקור.

לזה התכוונתי. נמצא בנתיים רק במקוון. הצפיה מתאפשרת גם לשאינם מנוים.
ראו כאן ואילך
http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.aspx?160755&&page=29
איני חופש חדרי בטן, אבל בעוד שדבריו של שי"ר מריחים צביעות אופינית, דוקא דבריו של מנדלסון נראים ככנים יותר. וה' יודע.

יונה ברד''ח
הודעות: 32
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 1:02 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי יונה ברד''ח » ד' ספטמבר 21, 2011 11:51 pm

נטורי קרתא כתב:
יונה ברד''ח כתב:מי שחילק את ביאור לביאורי מילים וביאור העניין/הטעמים... למיטב ידיעתי בביאורים שנכתבו בעברית, מנדלסון הוא אבי הרעיון.

בעל המצודות קדם לו בכמה וכמה שנים.

הכנסת ה'מצודות' ודימויו אינה ממין העניין.
נראה, שמבנה המחלקות ביאור העניין והמלות, כולל כותרות החיבור, דומה יותר לחיבורי מנדלסון מאשר לחיבורי בעל ה'מצודות' זיע"א.

היא שיחתי
הודעות: 3377
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' ספטמבר 22, 2011 12:01 am

איש_ספר כתב:
איש_ספר כתב:דוקא מנדלסון התנגד מאד לפרשנות הכרוכה בהגהה של המקרא.
אם מעניין אחפש את המקור.

לזה התכוונתי. נמצא בנתיים רק במקוון. הצפיה מתאפשרת גם לשאינם מנוים.
ראו כאן ואילך
http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.aspx?160755&&page=29
איני חופש חדרי בטן, אבל בעוד שדבריו של שי"ר מריחים צביעות אופינית, דוקא דבריו של מנדלסון נראים ככנים יותר. וה' יודע.


בישורון היה בכרך אחד או שניים מאמרים על מנדלסון (ור"ש מדובנא)
וכדאי לבדוק שם

נטורי קרתא
הודעות: 100
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ה' ספטמבר 22, 2011 12:38 am

היא שיחתי כתב:בישורון היה בכרך אחד או שניים מאמרים על מנדלסון (ור"ש מדובנא)
וכדאי לבדוק שם

מאמריו של ר' דוד קמנצקי, "הסכמותיהם של גדולי הרבנים לחומשים של רבי שלמה דובנא", ישורון ח עמ' תשיח, ישורון ט עמ' תשיא.

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי גוראריה » ה' ספטמבר 22, 2011 12:41 am

נטורי קרתא כתב:
היא שיחתי כתב:בישורון היה בכרך אחד או שניים מאמרים על מנדלסון (ור"ש מדובנא)
וכדאי לבדוק שם

מאמריו של ר' דוד קמנצקי, "הסכמותיהם של גדולי הרבנים לחומשים של רבי שלמה דובנא", ישורון ח עמ' תשיח, ישורון ט עמ' תשיא.

תגובה למאמרו של ר"י מונדשיין בצפונות?

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' ספטמבר 22, 2011 12:48 am

תגובה למאמרו של מונדשיין 'הסכמות שתוקות' שב'אור ישראל' (מונסי)

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי גוראריה » ה' ספטמבר 22, 2011 12:50 am

חכם באשי כתב:תגובה למאמרו של מונדשיין 'הסכמות שתוקות' שב'אור ישראל' (מונסי)

כן, לזה נתכוונתי. ייש"כ.

יונה ברד''ח
הודעות: 32
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 1:02 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי יונה ברד''ח » ה' ספטמבר 22, 2011 11:50 am

איש_ספר כתב:
איש_ספר כתב:דוקא מנדלסון התנגד מאד לפרשנות הכרוכה בהגהה של המקרא.
אם מעניין אחפש את המקור.

לזה התכוונתי. נמצא בנתיים רק במקוון. הצפיה מתאפשרת גם לשאינם מנוים.
ראו כאן ואילך
http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.aspx?160755&&page=29
איני חופש חדרי בטן, אבל בעוד שדבריו של שי"ר מריחים צביעות אופינית, דוקא דבריו של מנדלסון נראים ככנים יותר. וה' יודע.

מנדלסון, גם בימיו היה נשמע מאוד כנה ואמיתי... כאז גם היום...

נטורי קרתא
הודעות: 100
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ה' ספטמבר 22, 2011 12:22 pm

יונה ברד''ח כתב:
נטורי קרתא כתב:
יונה ברד''ח כתב:מי שחילק את ביאור לביאורי מילים וביאור העניין/הטעמים... למיטב ידיעתי בביאורים שנכתבו בעברית, מנדלסון הוא אבי הרעיון.

בעל המצודות קדם לו בכמה וכמה שנים.

הכנסת ה'מצודות' ודימויו אינה ממין העניין.
נראה, שמבנה המחלקות ביאור העניין והמלות, כולל כותרות החיבור, דומה יותר לחיבורי מנדלסון מאשר לחיבורי בעל ה'מצודות' זיע"א.

הכותב מתבקש לנמק.

יונה ברד''ח
הודעות: 32
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2011 1:02 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי יונה ברד''ח » ה' ספטמבר 22, 2011 1:17 pm

ישעיה יא, א - 'וְיָצָא חֹטֶר מִגֶּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה'.
וב'מצודות דוד' שם; 'ונצר וכו'' - כפל הדבר במ"ש:
נוסחא כזו לעולם לא נמצא במלבי''ם שכל שיטתו הייתה ההיפך הגמור.

נטורי קרתא
הודעות: 100
הצטרף: ד' יולי 27, 2011 12:59 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי נטורי קרתא » ה' ספטמבר 22, 2011 2:47 pm

יונה ברד''ח כתב:ישעיה יא, א - 'וְיָצָא חֹטֶר מִגֶּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה'.
וב'מצודות דוד' שם; 'ונצר וכו'' - כפל הדבר במ"ש:
נוסחא כזו לעולם לא נמצא במלבי''ם שכל שיטתו הייתה ההיפך הגמור.

טענתך לעיל היתה שהרעיון לחלק ביאור לביאורי מילים וביאור העניין/הטעמים, הוא למיטב ידיעתך רעיונו של מנדלסון (וברד"ח וכן המלבי"ם הלכו בעקבותיו. דהיינו, אין דמיון מבחינת תוכן הפירושים אלא מבחינה צורנית). הבאתי כפרכא את דוגמת המצודות, וענית ואמרת בלי לנמק שאין כאן דמיון. עכשיו אתה טוען שההבדל בין הפירושים הוא התוכן?

בן המחבר
הודעות: 100
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: שער חיבור קהלת של ר' יונה ברד''ח - ביאור הענין והמלות

הודעהעל ידי בן המחבר » ה' ספטמבר 22, 2011 5:49 pm

החידוש היחיד במאמר "המלא" בישורון שכבר יצא לאור סוף סוף, הוא בהערת המערכת בראש המאמר, בה נטען לכאורה שהמאמר נדפס בעידודם של ראשי ומנהלי מכון עוז והדר! [עוד חידוש נאמר שם, שהפרסום בעיתונים על המכשלה שיצאה מתחת ידם, היה עוד קודם שהדברים נתבררו עד תומם, בניגוד לנטען בעיתונים...]


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בן ראובן, הרואה, חיימקה, שמואל דוד ו־ 50 אורחים