מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יעקב ולבן סימן לבנים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

יעקב ולבן סימן לבנים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' נובמבר 26, 2023 8:58 am

האם נתבאר בחז"ל ובקדמונים מהם המאורעות שעברו על עם ישראל אשר שורשם נמצא במעשי יעקב ולבן?

ארופאי
הודעות: 159
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: יעקב ולבן סימן לבנים

הודעהעל ידי ארופאי » א' נובמבר 26, 2023 2:01 pm

עושה חדשות כתב:האם נתבאר בחז"ל ובקדמונים מהם המאורעות שעברו על עם ישראל אשר שורשם נמצא במעשי יעקב ולבן?

ביאור הגר"א לת"ז (תי"א מתיקונים אחרונים):
והענין כי יעקב בלבן דוגמת ישראל במצרים כמ"ש האבות הן סימן לבנים גלות יעקב ואח"כ לקח את כל רכושו כמ"ש הנה ראיתי את כל אשר לבן כו' וכן וינצלו את מצרים ובמקל לקה לבן ברכושו דוגמת מטה דמצרים והמקל הוא ה' כנ"ל וז"ש. מקל. לבנה. לח. לוז. וערמון. ה' דברים ובעל המטה יעקב דוגמת מרע"ה ו' כידוע זה מלגאו וזה מלבר ועשר מכות כמש"ו ובאת י' כו' וכמו שברח יעקב כן במצרים שאמרו דרך כו' כמ"ש בהת"ז בפורקנא קדמייתא דנפקו במנוסה כו' וכן דרך שלשת ימים וכן ויגד ללבן ביום השלישי וכן השיגו ביום השביעי כמ"ש וירדוף אחריו דרך כו' הכל כמו במצרים וכן כל המעשה למי שמדקדק ולכן אמרו בספור יציאת מצרים ודורש מארמי אובד אבי עד כו' וז"ש ואמאי בגין כו' ור"ל היאך ע"י היו"ד לא הושב ריקם ואמר בגין דאתמר בלבן ותחלף כו' להשיבו ריקם ולבן לקה בכולם כמ"ש אם כה יאמר עקודים כו'. וז"ש ובאת י' אתעביד ליה נס. כמו בייציאת מצרים דעשר מכות היו עשרה נסים לישראל כמ"ש עשרה נסים נעשו לאבותינו וכן ביעקב (א"ה, אול כוונתו לעשרת מונים) ולבן לקה בממונו ונתקיים ביעקב כמו במצרים ואחרי כן יצאו ברכוש כו' וכן ביעקב כתיב ומאשר לאבינו כו'.
יתכן להוסיף ש'אם אני לא אעבר אליך את הגל הזה ואם אתה לא תעבר אלי את הגל הזה ואת המצבה הזאת' מקביל ל'לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם'. [אבל אינו מדוייק, כיון שבלבן ויעקב הדגש הוא ההמשך '...לא אעבור... לרעה'.]

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעקב ולבן סימן לבנים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 07, 2023 2:14 pm

שאלה נוספת
מה המקור -הראשון- למובא בספרים שמעשה שמעון ולוי עם דינה אחותם הוא סימן לבנים של החשמונאים עם מלכות יון?

ארופאי
הודעות: 159
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: יעקב ולבן סימן לבנים

הודעהעל ידי ארופאי » א' דצמבר 10, 2023 12:30 am

עושה חדשות כתב:שאלה נוספת
מה המקור -הראשון- למובא בספרים שמעשה שמעון ולוי עם דינה אחותם הוא סימן לבנים של החשמונאים עם מלכות יון?

של"ה (וישב מקץ ויגש, תורה אור יא):
צרת דינה שנלקחה לזנות רומז על גלות יון, שהגזירה הגדולה היתה להיות כל בתולה בתחילה נבעלת להגמון, ועל כן חנה בת חשמונאי קדשה השם ואירע הגאולה על ידה.
(בילקוט ראובני פ' וישלח הובא מהחסד לאברהם).
לא מוזכר כאן על האחים, אבל מסתבר מאד לפ"ז. ובספרים דהיום האריכו כולם הרבה, [והביאו גם שבני מתתיהו יצאו למלחמה אחר שאחותם אמרה להם שעליהם ללמוד משמעון ולוי].

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעקב ולבן סימן לבנים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 12, 2023 1:31 am

יש"כ.

ואפשר להוסיף את דברי חז"ל שבאה צרת דינה על יעקב מפני שלא קיים את נדרו להקים מזבח, מעין הא ד'נתרשלו בעבודה', ואח"כ קיים הנדר ויצק שמן, הוא השמן של נס חנוכה כהדרוש הידוע.

צופה_ומביט
הודעות: 4657
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: יעקב ולבן סימן לבנים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 12, 2023 11:19 am

בעצם העניין שמעשי יעקב עם לבן ועשיו, ובמסוים אותם הדברים שעליהם אמרו חז"ל שכל מה שאירע ליעקב אירע ליוסף - הם סימן לבנים על מצב הגלות, האריך הגר"א וסרמן בביאורי אגדות ע"ד הפשט שבסוף קובץ הערות יבמות, סימן ו.

ארופאי
הודעות: 159
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: יעקב ולבן סימן לבנים

הודעהעל ידי ארופאי » ג' דצמבר 12, 2023 8:22 pm

עושה חדשות כתב:יש"כ.

ואפשר להוסיף את דברי חז"ל שבאה צרת דינה על יעקב מפני שלא קיים את נדרו להקים מזבח, מעין הא ד'נתרשלו בעבודה', ואח"כ קיים הנדר ויצק שמן, הוא השמן של נס חנוכה כהדרוש הידוע.

כל זה כתבו המחברים דהיום, וראשון לכולם נ"ל שהוא באור גדליהו על חנוכה, ועוד הוסיף כהנה וכהנה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 320 אורחים