מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15600
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אפריל 12, 2024 2:46 am

איה 1.jpg
איה 1.jpg (26.66 KiB) נצפה 4113 פעמים
איה 2.jpg
איה 2.jpg (26.99 KiB) נצפה 4113 פעמים
איה 3.jpg
איה 3.jpg (21.64 KiB) נצפה 4113 פעמים

17-201.jpeg
17-201.jpeg (300.18 KiB) נצפה 4113 פעמים
17-202.jpeg
17-202.jpeg (298.13 KiB) נצפה 4113 פעמים
17-203.jpeg
17-203.jpeg (308.12 KiB) נצפה 4113 פעמים


17-204.jpeg
17-204.jpeg (211.07 KiB) נצפה 4113 פעמים

החיבור כולו להורדה:
איה שוקל 10.pdf
(880.87 KiB) הורד 317 פעמים

ספרים וועלט
הודעות: 1225
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ו' אפריל 12, 2024 4:52 am

תודה רבה - נפלא ביותר!

הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ו' אפריל 12, 2024 5:06 am

לא רשום מקום ושנת הדפוס אבל נראה לי שנדפס בקושטא

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי פלוריש » ו' אפריל 12, 2024 10:20 am

מדהים!
תודה רבה!
ומזל טוב לחתן

בריושמא
הודעות: 1339
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי בריושמא » ו' אפריל 12, 2024 12:48 pm

'איה שוקל' הוא קונטרס מיוחד במינו, וכל כולו מעיד על יהודי מיוחד במינו.
אנשים יודעי הלכה יש הרבה, אבל לא כולם מדקדקים במעשיהם.
אנשים מדקדקים במעשיהם יש הרבה, אבל לא כולם יודעי הלכה.
מקובלים יש הרבה. גוונים שונים, סיעות רבות.

ר' שריה היה מן היחידים היודעים הלכה ומדקדקים במעשיהם. לאמר, דקדוק נכון וראוי הוא.
ר' שריה הלך בדרכה של קבלת הרש"ש, שממנה תוצאות רבות ועמוקות במעשה - בתפילה ובמצוות.
יחיד היה ר' שריה שהחזיק בהלכה ובקבלה גם יחד - בידיעה ובדקדוק אחוזים זה בזה.
ואל יקל הדבר בעינינו. פעמים הרבה שפרטי הלכה מתנגשים בפרטי קבלה, ור' שריה ידע לכוונם יחד.
הקונטרס כולו, סעיף אחר סעיף, מספר את מלחמתו של ר' שריה להחזיק בשני העולמות גם יחד -
כי שרה ר' שריה עם בעלי ההלכה ועם בעלי הקבלה ויכול להם.

ועל כל אלה מרחפת דרך ארץ.
ר' שריה שקל כל מעשה ומעשה - בהלכה ובקבלה - על פי כללי דרך ארץ שקדמה לתורה.
שמר על כבוד הבריות, כבודו של כל אדם ואדם, ושזר אותו בכל הכרעה בהלכה ובקבלה.

את הכול תיים ר' שריה בלולב אחד שכל עליו דבוקים זה בזה, בלולב אחד ישר.

ברכה והערכה לנכד ר' בצלאל האוסף והעורך בטוב טעם ודעת.
ברכה והערכה לר' חנוך האוחז ביד לה בה ביופי נוי והדר.

צופה_ומביט
הודעות: 4664
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' אפריל 12, 2024 1:02 pm

כאבק דק ועוד לרב הגדול בריושמא, תודה תודה שהיטיב מעלתו לבטא את מחשבותיי ותחושותיי אחת לאחת.
יחיד היה הגר"ש ואין תמורתו.

מזל טוב וכל טוב סלה לחתן החשוב ולאביו הגדול ולכל המשפחה הרוממה שליט"א,
וימשיכו כולם עד סוף כל הדורות בדרך הסבא הענק עד לאחת,
ויפוצו מעיינותיהם-מעיינותיו חוצה ופנימה, ימה וקדמה וצפונה ונגבה, מטה ומעלה, עד בלי די.

הוגה ומעיין
הודעות: 1971
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' אפריל 12, 2024 1:03 pm

זכיתי ודברים שנשמעו בשבח חכמ"ת בצלא"ל שעלו ובאו בחלון ביתי, הביאוני אל בית היין, יינה של תורה, לשמוח בשמחת שבע-ברכות באולם הסמוך, ולקבל כשי את הקונטרס הנכבד הזה.

כבכורה בטרם קיץ בלעתיו, ונתעורר החשק לעבור בין בתריו בנחת וישוב הדעת, להתבשם ממשקל הפלס והמתקלא שבו נשקל כל בדק על ידי הס"ק, וליהנות מההגשה המלבבת.

לולי דמיסתפינא
הודעות: 279
הצטרף: ה' אוקטובר 28, 2010 7:46 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי לולי דמיסתפינא » ו' אפריל 12, 2024 8:33 pm

יישר כח , נפלא מאד

יש כאן קטע מענין על החסידים הקוראים נשיא בחודש ניסן ולא ההפטרה.

י. אברהם
הודעות: 2797
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' אפריל 13, 2024 9:17 pm

מעניין שלא ראה פסול בלציין "ארץ חיים סתהון" בלי שום תואר

דרומי
הודעות: 9076
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי דרומי » ש' אפריל 13, 2024 10:21 pm

יישר כח, יצירה נדירה ונחוצה, מעניינת ומחכימה.

ומזל טוב לרגל השמחה, הרבה נחת מתוך בריאות והרחבה!

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4674
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' אפריל 13, 2024 11:47 pm

היכן ניתן להשיג בירושלים?

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » א' אפריל 14, 2024 12:49 am

בריושמא כתב:'איה שוקל' הוא קונטרס מיוחד במינו, וכל כולו מעיד על יהודי מיוחד במינו.
אנשים יודעי הלכה יש הרבה, אבל לא כולם מדקדקים במעשיהם.
אנשים מדקדקים במעשיהם יש הרבה, אבל לא כולם יודעי הלכה.
מקובלים יש הרבה. גוונים שונים, סיעות רבות.

ר' שריה היה מן היחידים היודעים הלכה ומדקדקים במעשיהם. לאמר, דקדוק נכון וראוי הוא.
ר' שריה הלך בדרכה של קבלת הרש"ש, שממנה תוצאות רבות ועמוקות במעשה - בתפילה ובמצוות.
יחיד היה ר' שריה שהחזיק בהלכה ובקבלה גם יחד - בידיעה ובדקדוק אחוזים זה בזה.
ואל יקל הדבר בעינינו. פעמים הרבה שפרטי הלכה מתנגשים בפרטי קבלה, ור' שריה ידע לכוונם יחד.
הקונטרס כולו, סעיף אחר סעיף, מספר את מלחמתו של ר' שריה להחזיק בשני העולמות גם יחד -
כי שרה ר' שריה עם בעלי ההלכה ועם בעלי הקבלה ויכול להם.

ועל כל אלה מרחפת דרך ארץ.
ר' שריה שקל כל מעשה ומעשה - בהלכה ובקבלה - על פי כללי דרך ארץ שקדמה לתורה.
שמר על כבוד הבריות, כבודו של כל אדם ואדם, ושזר אותו בכל הכרעה בהלכה ובקבלה.

את הכול תיים ר' שריה בלולב אחד שכל עליו דבוקים זה בזה, בלולב אחד ישר.

ברכה והערכה לנכד ר' בצלאל האוסף והעורך בטוב טעם ודעת.
ברכה והערכה לר' חנוך האוחז ביד לה בה ביופי נוי והדר.


אין הרבה מה להוסיף על כתיבה משובחת זו.
לבד זאת, שהאוסף והעורך עשה כאן עבודה שאף היא מלאכת מחשבת של ממש, וגם היא מעניין זה של משקל ומידה, מה לפרסם ואיך להגיש, כיצד לנסח ועל מה לוותר.

ממש מיוחד.

מן הדרום
הודעות: 716
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי מן הדרום » א' אפריל 14, 2024 2:37 pm

בעמוד צד מדובר על יראתו של הבית הלוי ממהרי"ל דיסקין שבגללה לא שלח לו ספר. ראיתי שמועה נוספת מהרב חרל"פ [מופיע ברשימה של אחד מהמשפחה] שכתב לו מכתב, והוסיף שכמה פעמים התחיל לכתוב והפסיק, מעוצם היראה כלפיו

בברכה המשולשת
הודעות: 14161
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 15, 2024 3:26 pm

תודה רבה למורנו מנהל אתרא קדישא הדין שליט"א על החיבור הנשגב והמרומם עצמו ועל טוב העין שנהג בנו בהעלותו אותו לכאן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15600
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אפריל 15, 2024 4:18 pm

תודה למברכים ועל צבאם לרב בריושמא על תיאורו המדויק והרגיש. קראתי ודמעתי.
(אגב, מי שקבע את עיצובו של הספר לפרטי פרטי הוא א"מ שליט"א).

חד מחשובי חברי בית מדרשינו, המצוין גם במידותיו התרומיות, העירני באישי, כנראה כדי לא להכלימיני, שהאמור בלקט החזו"א ('אנשי אמנה' אות טז) הוא טעות. הציטוט מתוך המקור לא פוסק באופן נכון, ואליבא דאמת ההנהגה הנזכרת שם אינה של החזו"א אלא של הרי"צ הלוי מיפו זצ"ל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15600
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אפריל 15, 2024 6:19 pm

איש_ספר כתב:
חד מחשובי חברי בית מדרשינו, המצוין גם במידותיו התרומיות, העירני באישי, כנראה כדי לא להכלימיני, שהאמור בלקט החזו"א ('אנשי אמנה' אות טז) הוא טעות. הציטוט מתוך המקור לא פוסק באופן נכון, ואליבא דאמת ההנהגה הנזכרת שם אינה של החזו"א אלא של הרי"צ הלוי מיפו זצ"ל.

סליחה. סעיף יט. בענין קדיש בין עמידה להלל בליל פסח.

ישעיהו לוריא
הודעות: 492
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ב' אפריל 15, 2024 11:39 pm

רציתי לקראת הפסח ללקט ולהביא לכאן תמצית חידושיו הקשורים לחג.
אבל לרגל החג ולרגל המלאכה והילדים אתנהלה לאטי, ולא נראה שאספיק.

שימו לבכם לחידושים נפלאים ולדינים העולים בנוגע לאכילת מצות מכונה ויד, אכילת אפיקומן לפני חצות, הזהירות בזה מול זהירות בשמחת יו’’ט, הטרחת קרובים ודרך חירות, ועוד חידושים ודיוקים.

חידוש נוסף שראיתי, שמציע לבדוק כל ארון שעושים לפסח, כבר כמה ימים קודם מול האור, לשם בדיקה, ורצוי בלילה בנ, כמובן ר בלא ברכה, בשביל שלא יהיה כעס ואונאת והלבנת פנים בפרט בדברים ומקומות שקשה לבדוק אחר שהכניסו אליהם מצרכי פסח, במיוחד המקרר.
בדיקה זאת, יכולה להיעשות גם בידי נשים. עיי’ש.

כן תמה למנהג מקומות מסוימים, הקוראים את הנשיאים מתוך ספר תורה אבל אתההפטרה בנביאים קוראים בחומש.

סגי נהור
הודעות: 5659
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אפריל 16, 2024 3:05 pm

ישר כח על החיבור העשוי כולו בטעם ובחן, בחיצוניותו ובפנימיותו.
ומז"ט לרגל השמחה במעונכם.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' אפריל 16, 2024 7:58 pm

פתחתי קצת ונהניתי מאד מהדברים, כי זה מהדברים הרגישים אצלי - החסידות ללא משקל. כאשר רואים אנשים מתחסדים עם קונם, ובכ"ז לא התבלבלו במדת חסידותם, ויודעים המה מתי החסידות מחייבת להמנע מהחסידות, יש בזה חיזוק גדול.

רק רציתי להעיר בענין הלימוד בעת חזרת הש"ץ וכדו' (אות מב.), שחוץ מעצם הזלזול בתפילה וביטול ההלכה שיש בעיון בספר בעת חזרת הש"ץ, יש עוד ענין שצריכים להעיר, ומאז שהרגשתי את זה, התעוררתי להפסיק לגמרי במדה מגונה זו.
ככל שאנו רואים בספרי אגדה ובמדרשים בגודל מעלת התורה, הרי כל עניינו הוא קשר בין האדם לבוראו, זיכוך מדותיו וחמריותו, וקריבה לה' ע"י ידיעת מדותיו ורצונותיו שגילה אך ורק ע"י התורה הקדושה. מי שלומד תורה באופן שאסור לו ללמוד, יש בזה גישה כאילו התורה היא דבר מענין, משהו משעשע, וידיעות כלליות. חוץ מזלזול התפילה שיש בו, יש זלזול נורא בהתורה עצמה, בשעה שהאדם לומד אותה נגד רצון נותנה. המעיין בראשון על הסוגיא שהוא לומד, פירושו שגם עיונו באמצע סדר א' אינו יותר ממה שעיין באמצע חזרת הש"ץ - חיפוש ידיעות ושעשועי מוחו, ולא תורת ה' שניתנה לנו בדחילו ורחימו.
בכל עת שנמנעים מעיון בספר בעת חזרת הש"ץ, מחדדים את הידיעה שהתורה הוא למעלה מחכמה גרידא, והגישה אליה צריכה להיות ע"י חוקי נותנה ולא ע"י סברת הכרס.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' אפריל 16, 2024 8:34 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב: בענין הלימוד בעת חזרת הש"ץ וכדו' (אות מב.), שחוץ מעצם הזלזול בתפילה וביטול ההלכה

הרב בערל אויערבאך (אחיו של הגרש"ז) אמר שצריכים להדפיס עבור האברכים סידור תפילה עם רמב"ם סביב נוסח התפילה

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי חרסון » ג' אפריל 16, 2024 9:11 pm

לבד מעושרו של החיבור מלא העניין הזה, התחושה היא ש'ספר תולדות אדם' לפניך. הנידונים, הצדדים, הסברות והמיית הלב המפעמת בם למלא כנדרש את רצון אבינו שבשמיים - הרי הם ככניסה מרוממת לבתי גוואי של נשוא הספר. זכר צדיק לברכה ופריו מתוק לדורו אחריו.

צופה_ומביט
הודעות: 4664
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אפריל 16, 2024 9:34 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:רק רציתי להעיר בענין הלימוד בעת חזרת הש"ץ וכדו' (אות מב.), שחוץ מעצם הזלזול בתפילה וביטול ההלכה שיש בעיון בספר בעת חזרת הש"ץ, יש עוד ענין שצריכים להעיר, ומאז שהרגשתי את זה, התעוררתי להפסיק לגמרי במדה מגונה זו.
ככל שאנו רואים בספרי אגדה ובמדרשים בגודל מעלת התורה, הרי כל עניינו הוא קשר בין האדם לבוראו, זיכוך מדותיו וחמריותו, וקריבה לה' ע"י ידיעת מדותיו ורצונותיו שגילה אך ורק ע"י התורה הקדושה. מי שלומד תורה באופן שאסור לו ללמוד, יש בזה גישה כאילו התורה היא דבר מענין, משהו משעשע, וידיעות כלליות. חוץ מזלזול התפילה שיש בו, יש זלזול נורא בהתורה עצמה, בשעה שהאדם לומד אותה נגד רצון נותנה. המעיין בראשון על הסוגיא שהוא לומד, פירושו שגם עיונו באמצע סדר א' אינו יותר ממה שעיין באמצע חזרת הש"ץ - חיפוש ידיעות ושעשועי מוחו, ולא תורת ה' שניתנה לנו בדחילו ורחימו.
בכל עת שנמנעים מעיון בספר בעת חזרת הש"ץ, מחדדים את הידיעה שהתורה הוא למעלה מחכמה גרידא, והגישה אליה צריכה להיות ע"י חוקי נותנה ולא ע"י סברת הכרס.

אני תמיד מרגיש את זה כלפי עיסוק בתורה שלא כפי הסדר הכתוב ב... הלכות תלמוד תורה. הלכות מצוה זו עצמה, ש-כן, יש לה הלכות, בדיוק כמו מצות סוכה ותפילין. ומי שלומד תורה שלא כפי הלכות אלה - הלכות מצוה זו בעצמה - אות הוא שלומד תורה מסיבות שונות, אבל לא כי זו מצוה [רצון ה' ממנו], שהרי למצוה זו יש הלכות, כמו כל מצוה, והוא לא לומד לפיהן אלא כפי החשק האישי שלו והטעם האישי שמוצא בה.

קרית מלך
הודעות: 1035
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' אפריל 16, 2024 10:20 pm

לולי דמיסתפינא כתב:יישר כח , נפלא מאד

יש כאן קטע מענין על החסידים הקוראים נשיא בחודש ניסן ולא ההפטרה.


קונטרס פלאי! ש"י ודפח"ח. הלוואי ישוטטו רבים ותרבה הדעת

מעניין שלא הזכיר שר דברי התורת רפאל שאסור להוציא ס"ת לקריאה בלי ברכות. וכדבריו החמיר כידוע הגריש"א זצלה"ה.

דרומי
הודעות: 9076
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 16, 2024 10:24 pm

מה שכתבו כאן בענין עיון בספרים בחזרת הש"ץ וכיו"ב - נראה לי שקצת הגזמתם.
ברור שמבחינה מעשית אין לנטות מההלכה האוסרת עיון בספרים בעת חזרת הש"ץ,
אבל כשרואים מישהו שכן עושה זאת אין לבטל את כל תורתו כעפרא דארעא.
ובהחלט יש הבדל בין 'תורה' לבין 'מצוות' בענין זה, ש'מצוה' צריך לקיימה רק כפי רצון העליון ולולי זאת אין לה שום ערך, בעוד ה'תורה' היא שעשועי המלך בעצמותו.
ומצינו עד"ז בגמרא לגבי הרהור במקומות המטונפים ש"לאונסו שאני". היינו, שמי שנמשך בתורה ותענוגו בה עד שקשה לו להפסיק, יש כבוד לו ולתורתו.

בן המחבר
הודעות: 162
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי בן המחבר » ג' אפריל 16, 2024 10:32 pm

דרומי כתב:ומצינו עד"ז בגמרא לגבי הרהור במקומות המטונפים ש"לאונסו שאני". היינו, שמי שנמשך בתורה ותענוגו בה עד שקשה לו להפסיק, יש כבוד לו ולתורתו.

תלמוד ערוך הוא בחולין קלג ע"א: 'אמר אביי מריש הוה חטיפנא מתנתא... כיון דשמענא להא דתניא הצנועים מושכין את ידיהם והגרגרנים חולקים משקל נמי לא שקילנא לבר ממעלי יומא דכיפורי לאחזוקי נפשאי בכהני. ולפרוס ידיה. אנסיה ליה עידניה'. ופירש"י: 'אנסיה ליה עידניה - עתים שקבע לתלמידיו היו טורדים אותו מלישא את כפיו שהיה עוסק לתלמידיו בעת שהצבור נאספים לבית הכנסת'.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי במסתרים » ג' אפריל 16, 2024 11:23 pm

לידיעה בעלמא, ולא להלכה - כפשוט:
שמעתי על אחד מגדולי הפוסקים בארה"ב שהיה מעיין בספר בחזרת הש"ץ ונתן להנהגתו טעם (קשה לענ"ד).

צופה_ומביט
הודעות: 4664
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' אפריל 16, 2024 11:46 pm

בן המחבר כתב:
דרומי כתב:ומצינו עד"ז בגמרא לגבי הרהור במקומות המטונפים ש"לאונסו שאני". היינו, שמי שנמשך בתורה ותענוגו בה עד שקשה לו להפסיק, יש כבוד לו ולתורתו.


תלמוד ערוך הוא בחולין קלג ע"א: 'אמר אביי מריש הוה חטיפנא מתנתא... כיון דשמענא להא דתניא הצנועים מושכין את ידיהם והגרגרנים חולקים משקל נמי לא שקילנא לבר ממעלי יומא דכיפורי לאחזוקי נפשאי בכהני. ולפרוס ידיה. אנסיה ליה עידניה'. ופירש"י: 'אנסיה ליה עידניה - עתים שקבע לתלמידיו היו טורדים אותו מלישא את כפיו שהיה עוסק לתלמידיו בעת שהצבור נאספים לבית הכנסת'.

אנא מייתינא לה מיבמות סד, ב:
ר' אבא בר זבדא איעקר מפרקיה דרב הונא רב גידל איעקר מפרקיה דרב הונא רבי חלבו איעקר מפרקיה דרב הונא רב ששת איעקר מפרקיה דרב הונא רב אחא בר יעקב אחדתיה סוסכינתא תליוה בארזא דבי רב ונפק מיניה כהוצא ירקא אמר רב אחא בר יעקב שיתין סבי הוינא וכולהו איעקור מפרקיה דרב הונא לבר מאנא דקיימי בנפשאי (קהלת ז, יב) החכמה תחיה בעליה:

רש"י שם סב, ב:
איעקר מפרקיה דרב הונא - שהיה מאריך בדרשה וצריכים למי רגלים ומעמידים עצמן ונעקרים כדתניא בבכורות (דף מד:):

והוא נורא ואיום למתבונן [ובאמת טעמא בעי, ואולי מחמת מורא רבו, אבל האם עד כדי סכנת נפשות ולהיבטל מפו"ר עי"ז ולתא דלאו של המסרס עצמו? וראה שם סד, ב שלר"א ב"ז לא היו ילדים בגלל זה! וגם מה סבר רב הונא (וצ"ל שלא שיער את מצב התלמידים, וכמו שהוא בעצמו לא הוצרך לנקביו כל הדרשה, וצ"ע)].

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אפריל 17, 2024 12:05 am

לא דיברתי על אלו שלאונסיה שאני. דיברתי על אלו שלא רוצים לבזבז הזמן, או באמת רוצים לדעת מה כותב האבני מילואים על הסוגיא שהוא לומד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15600
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אפריל 17, 2024 9:52 am

ישעיהו לוריא כתב:רציתי לקראת הפסח ללקט ולהביא לכאן תמצית חידושיו הקשורים לחג.
אבל לרגל החג ולרגל המלאכה והילדים אתנהלה לאטי, ולא נראה שאספיק.

שימו לבכם לחידושים נפלאים ולדינים העולים בנוגע לאכילת מצות מכונה ויד, אכילת אפיקומן לפני חצות, הזהירות בזה מול זהירות בשמחת יו’’ט, הטרחת קרובים ודרך חירות, ועוד חידושים ודיוקים.

חידוש נוסף שראיתי, שמציע לבדוק כל ארון שעושים לפסח, כבר כמה ימים קודם מול האור, לשם בדיקה, ורצוי בלילה בנ, כמובן ר בלא ברכה, בשביל שלא יהיה כעס ואונאת והלבנת פנים בפרט בדברים ומקומות שקשה לבדוק אחר שהכניסו אליהם מצרכי פסח, במיוחד המקרר.
בדיקה זאת, יכולה להיעשות גם בידי נשים. עיי’ש.

כן תמה למנהג מקומות מסוימים, הקוראים את הנשיאים מתוך ספר תורה אבל את ההפטרה בנביאים קוראים בחומש.

חיבור שלם וכולל מתורתו של הס"ק זצ"ל בעניני הפסח ימצא המבקש בהגדה של פסח 'מחשבת בצלאל' שערך אחי הרח"מ שליט"א. חיבור שיולד על ברכי הס"ק זצ"ל (והוא שנתן לו את שמו, ע"ש אביו ז"ל).

כמדומה שאזל מכבר בחנויות, עותקים אחרונים אצל הרהמ"ח 0504129437
=========
בענין שמיעת החזרה, יש בלי סוף בכתביו. וגם בחיבור הזה הובא לענין כמה דברים (נט"י לברכת כהנים מול שמיעת החזרה ועוד הרבה). וכך למשל השיב לשואל לענין מי שלא יכל לפסוע ג' פסיעות (כי חבירו התפלל מאחוריו) עד שהתחילה החזרה:
חזרה.jpg
חזרה.jpg (60.86 KiB) נצפה 2057 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15600
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אפריל 17, 2024 9:57 am

ואם כבר מכתב נחמד מאותו יום:

'נא ונא לא להכניס אותי בגלריה של גדולים'

השואל האריך בענין שימוש ברמקול ב'שבע ברכות' וזו חתימתו ותשו' הקצרה של הס"ק
גלריה.jpg
גלריה.jpg (211.69 KiB) נצפה 2053 פעמים

יהושפט
הודעות: 911
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי יהושפט » ד' אפריל 17, 2024 10:38 am

מן הראוי לציין שעל אף המקורות החשובים מאד שהביאו הגרש"ד ואחרים להקשיב לכל חזרת הש"ץ, מכל מקום הרמ"ע מפאנו בתשובתו סימן קב הליץ זכות על הלומדים:
"שמינית - מי שהוא בקי בתפלה והתפלל בלחש עם הצבור מהו שיעסוק בתורה בשעה ששליח צבור יורד להוציא את שאינו בקי ובלבד שיענה אמן, ואף על פי שלפעמים לא ידע על איזו ברכה הוא עונה הנפת סודרים של אלכסנדריא תוכיח. תשובה, רוב העולם אינם נזהרים וקורין בסדר קרבנות וכיוצא בשעה שש"צ יורד אף על גב דלא יאות עבדין ובכל כי האי גוונא איכא משום הנח להם"
ובמג"א קכד ח ועוד אחרונים דחו דבריו, אך כמבואר בדבריהם ובמשנה ברורה סקי"ז ככל שאין חשש אמן יתומה, עיקר הטעם שלא ילמדו עמי הארץ לדבר, טעם שבימינו לא שייך בכל מקום [אם כי מהשל"ה שהביא המג"א נראה שאין ראוי לעשות כן מצד עצמו].

כמובן, יש כאן ענין למשקל החסידות, או ליתר דיוק למשקל סתם אדם, האם כאן בדיוק הוא יתפוס התמדה, ומה גם שכאמור הרבה מגדולי עולם הקפידו שיש לשמוע חזרת הש"ץ ושכן הוא על פי נסתר וכו' וכו'.
ורק היות וצוייר כאן כאילו הוא דבר האסור מדינא ללא חולק, ציינתי שלא כן הוא.

צופה_ומביט
הודעות: 4664
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אפריל 17, 2024 11:09 am

יהושפט כתב:מן הראוי לציין שעל אף המקורות החשובים מאד שהביאו הגרש"ד ואחרים להקשיב לכל חזרת הש"ץ, מכל מקום הרמ"ע מפאנו בתשובתו סימן קב הליץ זכות על הלומדים:
"שמינית - מי שהוא בקי בתפלה והתפלל בלחש עם הצבור מהו שיעסוק בתורה בשעה ששליח צבור יורד להוציא את שאינו בקי ובלבד שיענה אמן, ואף על פי שלפעמים לא ידע על איזו ברכה הוא עונה הנפת סודרים של אלכסנדריא תוכיח. תשובה, רוב העולם אינם נזהרים וקורין בסדר קרבנות וכיוצא בשעה שש"צ יורד אף על גב דלא יאות עבדין ובכל כי האי גוונא איכא משום הנח להם"
ובמג"א קכד ח ועוד אחרונים דחו דבריו, אך כמבואר בדבריהם ובמשנה ברורה סקי"ז ככל שאין חשש אמן יתומה, עיקר הטעם שלא ילמדו עמי הארץ לדבר, טעם שבימינו לא שייך בכל מקום [אם כי מהשל"ה שהביא המג"א נראה שאין ראוי לעשות כן מצד עצמו].

כמובן, יש כאן ענין למשקל החסידות, או ליתר דיוק למשקל סתם אדם, האם כאן בדיוק הוא יתפוס התמדה, ומה גם שכאמור הרבה מגדולי עולם הקפידו שיש לשמוע חזרת הש"ץ ושכן הוא על פי נסתר וכו' וכו'.
ורק היות וצוייר כאן כאילו הוא דבר האסור מדינא ללא חולק, ציינתי שלא כן הוא.

ייש"כ.

רק להאיר שזה בדר"כ לא עניין של "כאן בדיוק הוא יתפוס התמדה" אלא הקושי להיות יושב ובטל, ובפרט כשלצערנו הרבה פעמים חזרת הש"ץ אינה נשמעת כתפילה ומעוררת ושיהיה בהקשבה לה כעין תפילה של השומע, אלא היא יותר דקלום מהיר ומונוטוני, כביכול יש תפקיד כזה לגרוס את הטקסט הכתוב בסידור מעמוד זה עד עמוד זה, במין "נוסח" אמירתי קצוב, בלי טעם ובלי ריח. לעמוד ולהקשיב לזה בשימת לב הרבה פעמים הוא חסר טעם, ואף מעורר התנגדות פנימית מהיפך החיבור לכזו מין "תפילה". וסתם כך שישמעו האוזניים ולבו בל עמו - הוי יושב ובטל כנ"ל והדבר קשה על האדם. וגם כך ישוטטו מחשבותיו אנה ואנה ויחשב חשבונותיו, וא"כ כבר עדיף שיעסוק אז בתורה - ובלבד כמובן שיענה אמן כראוי על הברכות.

כמובן שהוא מגרע בזה ממנין ה"עשרה/ששה שומעים" הנצרך לחזרת הש"ץ ושאלמלא כן כמעט הוי ברכותיו לבטלה כמש"כ המשנ"ב. וצריך שלפחות יהיה כן ואמיתי ויראה לש"ץ שלא למנות אותו בכללם.

צופה_ומביט
הודעות: 4664
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אפריל 17, 2024 11:11 am

דרומי כתב:ומצינו עד"ז בגמרא לגבי הרהור במקומות המטונפים ש"לאונסו שאני". היינו, שמי שנמשך בתורה ותענוגו בה עד שקשה לו להפסיק, יש כבוד לו ולתורתו.

כעי"ז מצינו מגדולי ישראל שכשישבו שבעה ל"ע לא יכלו להפסיק מלעסוק בתורה כדרכם בכל חלקי התורה ובעיון, וגדולים אחרים אמרו להניח להם כי היא חייהם, וכמובן לא רק שלא קטנה ההערכה אליהם ולתורתם, אלא שעוד מספרים זאת עליהם בספרי תולדותם כעוד פן של גדלותם ודביקותם בתורה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15600
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אפריל 17, 2024 11:26 am

צופה_ומביט כתב:כשלצערנו הרבה פעמים חזרת הש"ץ אינה נשמעת כתפילה ומעוררת ושיהיה בהקשבה לה כעין תפילה של השומע, אלא היא יותר דקלום מהיר ומונוטוני, כביכול יש תפקיד כזה לגרוס את הטקסט הכתוב בסידור מעמוד זה עד עמוד זה, במין "נוסח" אמירתי קצוב, בלי טעם ובלי ריח. לעמוד ולהקשיב לזה בשימת לב הרבה פעמים הוא חסר טעם, ואף מעורר התנגדות פנימית מהיפך החיבור לכזו מין "תפילה".

נקודה מאד חשובה.
סבי זצ"ל כשהיה ניגש לפני התיבה היה מתפלל את החזרה בנעימה של בני ירושלים (והחסידים הירושלמים) שנעימתה תחנונים, וכשנכדיו היו עושים כן אחריו ובפניו, היה לו קורת רוח מרובה מכך...
עד היום שאני הק' ניגש פעמים אפילו בבתי כנסיות ישיבתיים אני מתפלל כך, אע"פ שאני בטוח שלא מעט מסתכלים עלי כתמהוני...
הבעיה בניגון הזה (כמו ברוב הניגונים...) שהוא מותאם להגיה שכולה מלעיל... וצריך מאמץ כדי להגות את המילים בצורה נכונה וזה גם פוגם בנעימה...

הניגון הישיבתי והניגון של עוד כמה קהילות (למשל ויזניץ) אין בו טעם וריח כפשוטו.

צופה_ומביט
הודעות: 4664
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אפריל 17, 2024 11:48 am

אולי קצת להמתיק את הדבר:
היתה לי פעם התחושה והמבט לראות את חזרת הש"ץ - "שליח ציבור" - כ"תפילת ציבור" במובן האמיתי שלה, דהיינו שכל הקהל כיחידה אחת מתפלל, מה שנעשה באופן שכל הקהל שולח נציג אחד מטעמו לעמוד לפני המלך ולהתפלל בשמו. [רק באופן זה היינו תפילת הציבור, ולא תפילת הרבה יחידים - בציבור].
והתחושה שלי היתה לראות זאת [עם ההבדלים המובנים] כעין מקהלה וסולן, שבשעה שהסולן שר כל המקהלה שותקים, ואף לא צריכים לכוון לשירתו, או להתעורר ממנה, והם כפשוטו יושבים בטלים, וכעת הוא שר בשם כולם. וכך היא שירת רבים, שירה של ציבור, של מקהלה. חלקים רבים ממנה שר אחד בשם כולם, וכל השאר פשוט שותקים ובטלים, ולא מבקשים מהם להיות חלק ממה שהוא שר באיזה אופן, אלא הם משתלבים בקטעי חיבור של שירתו, וכמובן שעבור זה הם צריכים להיות קשובים לשירתו, לשמוע ולאחוז בדיוק מה הוא שר ואיך וכו'. [וכעין זה - בתחושה כנ"ל, עם ההבדלים וכו', אנו עונים ברוך הוא וברוך שמו ואמן על ברכות שליח הציבור, ועניית אמן היינו ששמענו מה אמר הנציג שלנו ואנו מאשרים את זה ומצטרפים לזה והכל בשמנו ואומרים שאמת הדבר והלוואי ויתקיים וכו'].
ממילא אכן יושבים בטלים בחזרת הש"ץ [לא מצד הדין כנ"ל שצריך להקשיב לברכות הש"ץ אלא מצד המציאות] אבל כך היא צורת וצביון הדבר של "תפילת הציבור" שבחרו לעצמם נציג שיתפלל בשמם לפני המלך, והם שותקים ומלווים אותו מדי פעם.
וכשזה המבט, אזי כמובן מי שמפקיע עצמו מאותה "מקהלה" ו"ציבור ששלח נציג מטעמו" אלא עוסק בענייניו באותה שעה [כי "משעמם לו"] - הוא באמת הפקיע עצמו לגמרי מ"תפילת הציבור" ונותר "יחיד המתפלל" מתחילתו ועד סופו. כי הוא לא תפס את העניין, ולא כך הוא רואה/מבין את העניין של חזרת ה"שליח ציבור", אלא אצלו זה רק להוציא את מי שאינו בקי או על פי סוד וכיו"ב, איני יודע. ואולי אצלו הוי כקהילה ששלחה נציג מטעמה אל המלך לעיר אחרת, שכולם נשארו בבתיהם ורק הנציג הלך אל המלך בשמם והוא עומד לבדו לפני המלך ומדבר בשם כולם.
צריך לברר בדיוק את גדר התפילה הזו של חזרת השליח ציבור, ממקורה ועד אלינו, ואולי שם נמצאת התשובה.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ד' אפריל 17, 2024 1:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' אפריל 17, 2024 12:23 pm

[/quote]
סבי זצ"ל כשהיה ניגש לפני התיבה היה מתפלל את החזרה בנעימה של בני ירושלים (והחסידים הירושלמים) שנעימתה תחנונים, וכשנכדיו היו עושים כן אחריו ובפניו, היה לו קורת רוח מרובה מכך...
[/quote]
אולי תזכינו עם הקלטה של הנעימה?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15600
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אפריל 17, 2024 1:44 pm

מהס"ק אין לי לצערי. רצ"ב מאחד הנכדים...
הקלטה חזרה.zip
(1.16 MiB) הורד 87 פעמים

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי אור עולם » ד' אפריל 17, 2024 1:48 pm

איש_ספר כתב:מהס"ק אין לי לצערי. רצ"ב מאחד הנכדים...
הקלטה חזרה.zip

נאה מאד
כשהתפללתי בחורבה שמתי לב כמדומני שהם מנגנים חזרת הש"ץ בתור המשך למנגינה של ברכות ק"ש
(היינו לא כמו חזרת הש"ץ של מנחה)
ויש לזה ג"כ אפקט יותר מבקש
אבל מסתמא תלוי מאד מאד בבע"ת

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אפריל 17, 2024 2:08 pm

מש"כ באות ס"ז בענין קריאת הנשיאים מס"ת, ראיתי את זה מכבר משמו, ותמיהני שהסתכל על מנהג קריאת הנשיאים כאיזה מנהג חדש שהנהיגו אנשים מסוימים, והם יכולים לוותר עליה.
כמובן שאין זה מנהגינו, ואין זה מנהג וותיק, אבל הדבר כבר נידון ע"י פוסקים גדולים, ואם דעתו לחלוק עליהם, זה זכותו וחובתו כמובן, אבל מדבריו נראה שחשב שאין זה אלא מנהג הרבילעך, כעין סעודות ר' שעיה בערעב מוישע וכדו'. ועי' שו"ת דברי יואל ח"א סי' ט' שדן בהטענות שיש על המנהג הזה, והדברים עתיקין.

מה שמענין הוא להיפך, שאלו שאין קוראים אותו מס"ת, אין אומרים אותו כלל. המנהג המובא במ"ב הוא לומר פסוקים אלו אחרי התפלה, ומאיזה טעם נשתכח.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15600
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: איה שוקל - משקל החסידות בדרכו של הגר"ש דבליצקי זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אפריל 17, 2024 2:35 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מש"כ באות ס"ז בענין קריאת הנשיאים מס"ת, ראיתי את זה מכבר משמו, ותמיהני שהסתכל על מנהג קריאת הנשיאים כאיזה מנהג חדש שהנהיגו אנשים מסוימים, והם יכולים לוותר עליה.
כמובן שאין זה מנהגינו, ואין זה מנהג וותיק, אבל הדבר כבר נידון ע"י פוסקים גדולים, ואם דעתו לחלוק עליהם, זה זכותו וחובתו כמובן, אבל מדבריו נראה שחשב שאין זה אלא מנהג הרבילעך, כעין סעודות ר' שעיה בערעב מוישע וכדו'. ועי' שו"ת דברי יואל ח"א סי' ט' שדן בהטענות שיש על המנהג הזה, והדברים עתיקין.

מה שמענין הוא להיפך, שאלו שאין קוראים אותו מס"ת, אין אומרים אותו כלל. המנהג המובא במ"ב הוא לומר פסוקים אלו אחרי התפלה, ומאיזה טעם נשתכח.

חלילה. איך הגעת לזה.
בבית מדרשו היו - ועדיין - אומרים את פרשת הנשיא אחר התפילה בציבור.
ראה הרצ"ב.
(וזרח - מנהגי בית מדרשו, הגדה - הנהגותיו).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 211 אורחים