עמוד 1 מתוך 1

פירוש 'מצודת דוד' לנ"כ

פורסם: ה' יוני 20, 2024 4:33 pm
על ידי חד ברנש
מהי המהדורה הטובה ביותר (מבחינת דיוק ואמינות הטקסט) של הפירוש המפורסם 'מצודת דוד' על נביאים-כתובים?
ראיתי להשתמש בדפוס הראשון (ברלין תק"ל), אבל הוא לא זמין במאגרים.
גם הדפוס השני, אינו זמין.
ומהמהדורות החדשות איני יודע מי מהן אמינה ומדויקת.

תודה רבה לעוזרים!

Re: פירוש 'מצודת דוד' לנ"כ

פורסם: ה' יוני 20, 2024 5:15 pm
על ידי ושא_נס
אם אתה צריך משהו נקודתי משתי המהדורות - תודיע. מקוה שאינך צריך מצודות על תהלים יען לצערי טרם שמתי ידי על המהדורה הראשונה מזאלקווא סביבות תקי"ג.

Re: פירוש 'מצודת דוד' לנ"כ

פורסם: ה' יוני 20, 2024 7:28 pm
על ידי תלמוד_ישן
חד ברנש כתב:מהי המהדורה הטובה ביותר (מבחינת דיוק ואמינות הטקסט) של הפירוש המפורסם 'מצודת דוד' על נביאים-כתובים?
ראיתי להשתמש בדפוס הראשון (ברלין תק"ל), אבל הוא לא זמין במאגרים.
גם הדפוס השני, אינו זמין.
ומהמהדורות החדשות איני יודע מי מהן אמינה ומדויקת.

תודה רבה לעוזרים!

תבדוק באיזו מהדורה השתמשו בנ"ך מקראות גדולות הוצאת ארטסקרול. אם הם השתמשו בדפו"ר, תוכל לבקש מהם מהיכן קיבלו אותו

Re: פירוש 'מצודת דוד' לנ"כ

פורסם: ה' יוני 20, 2024 8:10 pm
על ידי חד ברנש
ושא_נס כתב:אם אתה צריך משהו נקודתי משתי המהדורות - תודיע. מקוה שאינך צריך מצודות על תהלים יען לצערי טרם שמתי ידי על המהדורה הראשונה מזאלקווא סביבות תקי"ג.

תודה רבה!
אני צריך את הפירוש למלאכי א יא.

Re: פירוש 'מצודת דוד' לנ"כ

פורסם: ה' יוני 20, 2024 10:39 pm
על ידי זאב ערבות
מ"ג ארטסקרול

Re: פירוש 'מצודת דוד' לנ"כ

פורסם: ב' יוני 24, 2024 9:55 pm
על ידי ושא_נס
חד ברנש כתב:
ושא_נס כתב:אם אתה צריך משהו נקודתי משתי המהדורות - תודיע. מקוה שאינך צריך מצודות על תהלים יען לצערי טרם שמתי ידי על המהדורה הראשונה מזאלקווא סביבות תקי"ג.

תודה רבה!
אני צריך את הפירוש למלאכי א יא.

סליחה על העיכוב
מצורף פה

Re: פירוש 'מצודת דוד' לנ"כ

פורסם: ב' יוני 24, 2024 11:54 pm
על ידי חד ברנש
ושא_נס כתב:סליחה על העיכוב
מצורף פה

רוב תודות!
זה מדפוס ראשון, ברלין תקמ?

----
שמתם לב לפירוש המדהים שלו על "ובכל מקום מוקטר מוגש לשמי":
רצונו לומר, מה שהאומות מקטירין למערכות השמים להתרצות לפניהם, כוונתם היא שבזה יכבדו ויעבדו את סבתם הראשונה, ובזה באמת יטעו...

ובסגנון חריף יותר בפירוש תלמיד ר' ישעיה מטראני, מלאכי שם (מקראות גדולות: הכתר, ספר תרי עשר, בעריכת מ' כהן, רמת-גן תשעב, וכנראה בעל 'מצודות דוד' לא הכירו): "'מוקטר מוגש לשמי', שהאומות, אע"פ שהן מקטירין לאלהים אחרים, כל כוונתן אינן עושין כי אם 'לשמי', שהן סבורים שיתקבל לפני".

Re: פירוש 'מצודת דוד' לנ"כ

פורסם: ג' יוני 25, 2024 12:44 am
על ידי ושא_נס
לא, מה שצירפתי קודם הוא מדפוס ליוורנו, כעת אני מצרף מדפוס ברלין תק"ל (לא תק"ם), ובו אין בכלל הפירוש המדובר.
וראה רד"ק על אתר (מפרוייקט השו"ת):
"גדול שמי בגוים - כי אף על פי שעובדים לצבא השמים מודים בי שאני הסבה הראשונה, אלא שעובדים אותם לפי דעתם שיהיו אמצעיים ביני ובינם ואמרו רז"ל דקרו ליה אלהא דאלהין. ובכל מקום מוקטר ומוגש לשמי - אם הייתי מצוה אותם כמו שצויתי אתכם היו מקטירים ומגישים לשמי ועוד כי מנחה טהורה היו מגישים לא כמו שאתם עושים שאתם מגישים מנחה טמאה ונבזה או פירושו אף על פי שהם מקטירים ומגישים לעכו"ם דעתם לשמי".

Re: פירוש 'מצודת דוד' לנ"כ

פורסם: ג' יוני 25, 2024 1:17 am
על ידי חד ברנש
תודה רבה!!
פירוש רד"ק (שהכרתי אותו) מפרש כן את 'גדול שמי בגויים', ומקורו בחז"ל, כפי שהוא כתב, וכן גם פירשו מפרשים אחרים,
אבל מצודות דוד העביר את הפירוש להמשך הפסוק - 'ובכל מקום מוקטר מוגש לשמי', שאפילו קרבנותיהם של הגויים לעבודה זרה הם באמת מתכוונים ל'סיבה הראשונה'. וזה חידוש גדול יותר.