מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שנה עליו הכתוב לעכב בקדשים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

שנה עליו הכתוב לעכב בקדשים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אוקטובר 10, 2011 11:58 pm

אבקש עזרת הת"ח דכאן, מהיכן קי"ל לחז"ל דבקדשים בעינן שנה עליו הכתוב לעכב?

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: שנה עליו הכתוב לעכב בקדשים

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ג' אוקטובר 11, 2011 10:17 am

תוס' זבחים ה' ע"א ד"ה (מעמוד הקודם) אימא, כתבו: ואי נאמר דבכל דוכתא דמצרכינן שנה לעכב היינו מהכא מדכתיב מוצא שפתיך וכו'. ע"ש.
ועי' חזו"א זבחים בליקוטים סי' כ', שכתב שאין צריך כלל לימוד על זה, שכן הוא המידה. ע"ש.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שנה עליו הכתוב לעכב בקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 04, 2018 10:33 pm

חזון איש - שנה הכתוב לעכב.png
חזון איש - שנה הכתוב לעכב.png (16.46 KiB) נצפה 3315 פעמים


לא הבנתי כ"כ, הוא סובר שזה לא דין מיוחד בקדשים?

דרומי
הודעות: 9179
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שנה עליו הכתוב לעכב בקדשים

הודעהעל ידי דרומי » ה' ינואר 04, 2018 11:17 pm

ראה תוספות מנחות לח,סוף עמוד א. יד מלאכי כלל תריח. לקח טוב כלל ה.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שנה עליו הכתוב לעכב בקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 24, 2019 12:36 am

לגבי הנידון האם זה רק בקדשים,
ע"ע ראבי"ה תתקצא, ערוגת הבושם (לר"א בר עזריאל), הכריתות ח"ה שער א סי' כב, ערכי תנאים בערך ר"י בן ברוקה, רבינו דוד פסחים יא.
(העתקתי מקורות אלו מס' ראשי פרקים להגאון ר' יהושע גרינמן).

דרומי
הודעות: 9179
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שנה עליו הכתוב לעכב בקדשים

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 24, 2019 10:12 am

ב'לקוטי שיחות' נתבאר למה באמת דין זה הוא דוקא בקדשים, וזה תוכן הדברים:

לכאורה הסברא תמוהה: הרי עניני הקדש חמורים ומדוייקים יותר מאשר עניני חולין. ואיך יתכן שבעניני חולין מספיקה פעם אחת ללמדנו שהדבר לעיכובא, ודוקא בהקדש העיכוב הוא רק כאשר "הכתוב שנה עליו"?! הרי ההגיון הוא בדיוק להיפך!

אלא, כללות ענין ה"הקדש" הוא נטילת דבר גשמי, שמצד עצמו הוא חולין וגשמיות, והפיכתו לדבר קדוש. וענין זה הוא למעלה מדרך הטבע: מצד הבריאה עצמה 'גשמיות' ו'רוחניות' הם שני דברים נפרדים שאין ביניהם קשר – וכדי להפוך 'גשמיות' לדבר בעל קדושה 'רוחנית', הרי זה רק על ידי נתינת כח מיוחדת מהקב"ה.

כיון שכן מובן, שבעצם פעולת האדם בענינים של 'הקדש' אינה נוגעת כל כך. הרי הפיכת הדבר הגשמי לדבר קדוש אינה בכחו של האדם, זו היא פעולה על טבעית שבאה דוקא בכחו המיוחד של הקב"ה – והסברא נותנת, איפוא, שפעולתו של האדם בענין זה היא דבר טפל וחסר ערך.

ולפי זה: עצם הציווי על האדם לפעול פעולה מסויימת בקשר להקדש – עדיין אינו מלמד שפעולה זו מעכבת היא, ובלעדיה לא יחול ההקדש. הרי בלאו הכי ההקדש אינו בא בזכות עשייתו של האדם המוגבל, אלא מצד הכח המיוחד שלמעלה, והוא בוודאי 'יכול להסתדר' גם בלי פעולת האדם! ..

ולכן, בעניננו (כדוגמא), אם היה כתוב "במכסת" פעם אחת בלבד, היתה משמעות הדברים שגם אם עבר האדם על המצוה ושחט את הפסח שלא למנוייו – עדיין אין בכך הפרעה לקדושה העליונה של הקרבן, כי בעצם הקדושה באה היא מלמעלה ומעשה האדם לא מעלה ולא מוריד [ואמנם, האדם מצידו הפסיד מצוה, אבל אין זה פוגע בקדושה העליונה];

וכאשר באים לחדש שהקדושה כן תלויה במעשה האדם ואינה חלה בלעדיו [כמו בעניננו: אם האדם שחט את הפסח שלא למנוייו אין אפשרות לקדושה לשרות על הקרבן] – הרי זה דוקא על ידי הדגשה כפולה, "שנה עליו הכתוב", שדוקא אז יודעים שפעולת האדם בענין זה היא אכן "לעכב".

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2133
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: שנה עליו הכתוב לעכב בקדשים

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' פברואר 24, 2019 10:12 pm

ענין זה שייך גם לסוגיא דאם יש לחלק בין לכתחלה ובדיעבד בדאורייתא שכתבתי עליה מכבר: http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... t=&pgnum=4

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שנה עליו הכתוב לעכב בקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 09, 2019 10:10 pm

דרומי כתב:למה באמת דין זה הוא דוקא בקדשים,

אכן צ"ב,

ועוד יל"ע בסוג' הגמ' בזבחים פרק ב"ש, דמבואר חילוק גם לענין דבר הנלמד בהיקש אם חוזר ומלמד בהיקש, ועוד הרבה כיו"ב, דבחולין למדים ובקדשים אין למדים. וצ"ע בטעם החילוק.

(גם יל"ד האם יש שייכות בין ב' החילוקים הנ"ל מקדשים לחולין, ועי' אתוון דאורייתא כלל יב).

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שנה עליו הכתוב לעכב בקדשים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 29, 2019 2:11 pm

לגבי אכילת קדשים, ראיתי כעת -
קר"א מנחות נב: ועוד למה ליה הכא קרא לעכב, כיון דכתיב מצות תאכל שמעינן מינה דחמץ לא יאכל, וכיון דאסור לאכול השירים ממילא המנחה פסולה, ולענין אכילת השירים לכאורה לא בעינן שישנה הכתוב לעכב, דאין זה בכלל קדשים דבעינן שינה הכתוב.

פולסברג
הודעות: 1768
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: שנה עליו הכתוב לעכב בקדשים

הודעהעל ידי פולסברג » ו' אפריל 16, 2021 1:52 am

עושה חדשות כתב:
חזון איש - שנה הכתוב לעכב.png


לא הבנתי כ"כ, הוא סובר שזה לא דין מיוחד בקדשים?


עי' פה מה שתמה המשמר הלוי על דברי החזו''א

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 90&hilite=


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 364 אורחים