עמוד 2 מתוך 4

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 10:33 am
על ידי צופר הנעמתי
הוגה ומעיין כתב:יש כאן מעבר אסור בין העובדות אודות החיבור ופרשנותן, לבין העובדות אודות המחבר זצ"ל ופרשנותן. מעבר זה כולל את חרם הקדמונים, ומלבדו, כמדומה, מתעלם (או שמא לא שנה...) מהגמרא בעירובין נא. ממנה הוכיחו האחרונים שבמקום שהסברא אמיתית מותר לתלותה בבעלי-סמכא כי היכי דליקבלוה מיניה, עיי' באר שבע חולין קיא:, מהרלב"ח סי' קכא, גופי הלכות פרק יט - כללי אות ק' כלל תצח, עין זוכר להחיד"א מערכת קו"ף כלל כג, שדי חמד כללים מערכת השי"ן כלל כז, רב פעלים ח"ג חו"מ סי' א.


חשבונות רבים כתב:
הוגה ומעיין כתב:כמדומה, מתעלם (או שמא לא שנה...) מהגמרא בעירובין נא. ממנה הוכיחו האחרונים שבמקום שהסברא אמיתית מותר לתלותה בבעלי-סמכא כי היכי דליקבלוה מיניה
מה?!
אתה בא לומר שאכן מותר וראוי לזייף ספר בשם אחד מהראשונים?!!


כמובן, כל האחרונים שם דברו על אופן שמישהו יודע בהלכה מסוימת כאחותו שהיא מותרת לו, ולכן תולה אותה בשם גדול (וגם זה נסוב שם רק על שיחה ודיון בהלכה, ולא לקבעה בשקר משמו בבית המדרש). עיי"ש במהרלב"ח שכתב שזה שייך רק כשיודע באותה ברייתא שהיא הלכה, ע"כ שונה אותה משמו של ר' יוסי, אבל לא בדבר שתלוי בסברת לבו. והגם שבאחרונים האחרים המובאים נראה שסברו שגם במקום שתלוי בסברא מותר לעשות זאת, מובן מאליו שמדובר בלומר דבר מסוים שברור לו כשמש כמקרה מסוים שבו הוא נזקק לומר זאת כדי שיתקבלו דבריו. אף אחד מהם לא העלה בדעתו חלילה, שיהיה מותר לאדם לחבר ספר שלם, שמדרך הטבע יש בו דברים ברורים יותר או פחות, וסברות מתקבלות יותר או פחות, ושמובן מאליו שבאף אחת מן ההלכות שבו אין צורך שעה דוחק שתתקבל דעתו דווקא, ולהנציח בדפוס את שמו של אחד מגדולי הראשונים על חידושיו האישיים של המחבר. מה גם, שכאן המזייף תלה באשכול סברות ושיטות רבות שכבר נאמרו ונתקבלו ע"י גדולי הראשונים והאחרונים שלפניו, ולא יתן ולא יוסיף כלום במעשה הזיוף.
וכאן הדבר חמור פי כמה, באשר המזייף לא רק זייף את שמו של הראב"ד על חידושיו, אלא "לקח בשבי" את ספרו האמיתי של הראב"ד, וערבב את דבריו בדברי האשכול עד שלא יהיה אפשר להבחין בין התבן לבר, ומנע את סולת תורתו האמיתית של ספר האשכול מפי הציבור. היעלה על הדעת להצדיק מעשה זיוף שכזה?

כמובן שמי שמחזיק את הצב"א לגדול בדורו וצדיק לא ימהר כל כך להוציא עליו את משפט הזיוף, ומצוה עלינו להפך בזכותו בכל מה שאפשר, אבל גם אם מישהו השתכנע שאין ברירה אלא להודות בכך שנכשל במעשה הזיוף הזה, אין טעם לשים חושך לאור ואור לחושך על מנת להדר פני גדול.

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 11:27 am
על ידי חכם באשי
איש_ספר כתב:בספרה של החכמנית שולמית אליצור למה צמנו, ירושלים תשס"ז, עמ' 115 הערה 2 – הובאו דברים מעניינים משמו של ר"ש עמנואל על תשובה של ראב"י אב"ד שמצאה את מקומה בתוך ספר האשכול מהדורת הצב"א.
מי שיש בידו את הספר, נא יעלה הדברים בכאן ושכמ"ה.

למה צמנו.jpg
למה צמנו.jpg (139.72 KiB) נצפה 16172 פעמים

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 12:49 pm
על ידי וואס
צריך לדעת להבדיל שיכול להיות אדם גדול בתורה ובחכמה והוא יכול לסבול ממחלה גופנית, וכמובן שאין זה סתירה, ובדיוק כך הוא יכול לסבול ממחלה נפשית של זיופים למשל. ואין זה מוריד מגדלותו בתורה אלא זו בלבד שהיה זייפן
וזה לא המקרה היחיד.
ישנם עוד אנשים חשובים שמספרים סיפורי בדיות והמצאות, וגם בדורינו, ויש כאלה שגם מדפיסים זאת לספרים, ויש כמה דוגמאות כאלה.
ישנם אנשים חשובים שמתוכחים על מציאות (כגון במעשה דגולובנציץ, ואין אני מחווה דעה בעניין) והרי מוכרח למעלה מכל ספק כי רבני צד אחד הם שקרנים במקרע הגרוע או הוזים במקרה הטוב, כי הרי הויכוח ביניהם הוא קיצוני: יש או אין.
וכך בעוד כל מיני תחומים. כך בדיני ממונות.
יש גם כמובן רבנים שלא סובלים מבעיות כאלה, אבל יש כאלה עם בעיות, וזה לא סותר שהם מופלגים בתורה.

ולכן צודק מי שכתב על הרב הצב"א כי אין טעם להסתיר את פעלו, וזה לא סותר שהיה רב צדיק וכו' אלא שהייתה לו בעיה.

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 3:03 pm
על ידי אוצר החכמה
הדמיון שעשית בין מחלה גופנית ונפשית לא מתקבל על הדעת.
גדול בתורה שכואבת לו הרגל הדבר אינו משפיע על שיפוטו לרעה ופסקיו ודעותיו שווים לאם היה ללא הכאב. לעומת זאת גדול בתורה הלוקה ב"מחלת הנפש" כהגדרתך של שקרנות אינו נאמן לפסוק שום דין.

טענה אחרת היא לטעון שמישהו על אף גדלותו נכשל בעניין מסויים. אבל זה לא מה שטענת.

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 3:04 pm
על ידי קומי_אורי
ע"ע גניבא

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 5:45 pm
על ידי וואס
אז אדרבה, אולי יואיל הרב "אוצר החכמה" לעזור לי להבין
עד עתה חשבתי כי זו לא סתירה
הרי כשהוא קובע מה ההלכה בהלכות בשר וחלב אין לזה קשר לכך שהוא משקר או מקל בדיני ממונות (לשון עדינה)
וכשהרב מנהל את עניני הרבנות שלו כמו שצריך, תוקע בשופר בראש השנה ומוכר חמץ בערב פסח, אומר דרשה בשבת שובה ועונה שאלות בענייני הבית וכו' - מה אכפת לי האם הוא ממציא איזה ספר בשביל הראשונים או ממציא סיפורי סבתא על האחרונים.
היה איזה תלמיד חכם שחיבר ספר חשוב על מסכת נדרים, והוא גם היה שקרן ובדאי והמציא סיפורים וספרים, וכי לכן החידושים על נדרים לא טובים?
ויש לכך עוד הרבה דוגמאות, בכל מיני תחומים של עבירות.
לכן רציתי ללמד זכות שזה לא סותר, אבל אם לדעתך זה סותר אז אדרבה אולי תנסה להסביר לי איך זה לא קשה

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 5:53 pm
על ידי כהן
גם זו לטובה כתב:וז"ל הרד"ד דביליצקי - חובה עלינו להדגיש כי אין בעבודה זו משום הטלת דופי ח"ו במהדיר, הגאון והצדיק רצב"א, שהיה מגדולי דורו יר"א מרבים, ראש לחסידי אשכנז, עומד בפרץ ולוחם מלחמות ד', ולא נחשד חלילה על כגון דא, כבר נמנו וגמרו שאין זאת אלא שכך היה תוכנו של כתב היד שנתגלגל לידיו והקולר תלוי במעתיק כתה"י ולא ח"ו במהדיר, שעשה עבודותו נאמנה וההדיר את מא שמצא לפניו.




העולה מהדברים

[א] הוכח מעל לכל ספק שא"א לייחס את הזיוף לזמן מוקדם, משום שבספר ישנם ציטוטים מגדולי האחרונים, וכן הוכיח א"ס מהנוסח שלא חסר וכו', וא"כ קשיא קושית אליהוא- האם זה מתאים לתיאורו של הרב הצב"א של כת"י מתפורר בלה מיושן?
[ב] כל הסיפור של כת"י שלא ראה אדם מלבדו לא לפניו ולא אחריו, לא מריח טוב בלשון המעטה כפי שהאריך בזה אליהוא הו"ד לעיל.
[ג] הרבה העירו על ההשלמות וכו' שיש בנחל אשכול, שנראה שהספר כולו ("למעלה" ו"למטה") יצאו מתחת ידו של מחבר אחד.
[ד] הבטחות על העתיד לבוא בספרים אחרונים, לא נתקיימו.


ומעתה דברי הרד"ד צ"ת, גם התוארים של הגאון הצדיק מגדולי דורו...צ"ת למה לא קאמר רשכבה"ג וכו'. - קשה להאמין שהגר"ד באמת האמין במה שכתב. וד"ל

אחרי כל הדברים עדין אינם חמורים מההיא דשבת קכ"ז ע"ב וודאי עלינו לדונו לכף זכות [והרי באמת אין הסבר הגיוני מה ראה לעשות כן] וודאי ראה איזה צורך בזה או תי' אחר ואין שום מקום לזלזולים ודיוני הבל על עצם אישיותו

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 5:59 pm
על ידי יעקובי
ע"מ להוסיף לסיכום הדברים דלעיל, רק נעורר הזכרון במה שכבר העיר אלבק, שבנחל אשכול עמ' 117 הערה י', כתב: "...כמו שכתב רב אחא והבאתי דבריו ס"ס ל"ט". והנה לכשיבוקש הדבר במקום אליו ציין הנחל אשכול, הרי שאינו נמצא כי אם ב... גוף ספר האשכול עצמו, כפי שיראה המעיין שם.

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 6:08 pm
על ידי אוצר החכמה
וואס כתב:אז אדרבה, אולי יואיל הרב "אוצר החכמה" לעזור לי להבין
עד עתה חשבתי כי זו לא סתירה
הרי כשהוא קובע מה ההלכה בהלכות בשר וחלב אין לזה קשר לכך שהוא משקר או מקל בדיני ממונות (לשון עדינה)
וכשהרב מנהל את עניני הרבנות שלו כמו שצריך, תוקע בשופר בראש השנה ומוכר חמץ בערב פסח, אומר דרשה בשבת שובה ועונה שאלות בענייני הבית וכו' - מה אכפת לי האם הוא ממציא איזה ספר בשביל הראשונים או ממציא סיפורי סבתא על האחרונים.
היה איזה תלמיד חכם שחיבר ספר חשוב על מסכת נדרים, והוא גם היה שקרן ובדאי והמציא סיפורים וספרים, וכי לכן החידושים על נדרים לא טובים?
ויש לכך עוד הרבה דוגמאות, בכל מיני תחומים של עבירות.
לכן רציתי ללמד זכות שזה לא סותר, אבל אם לדעתך זה סותר אז אדרבה אולי תנסה להסביר לי איך זה לא קשה


אני לא מכיר את הנושא, ובוודאי לא כתבתי דברים בגנותו של הרב צב"א וחובה עלינו ללמד זכות על ת"ח המוחזקים יר"ש ולענ"ד אפילו טענות הנראות דחוקות ראוי לקבלן וכשם שאנו דנין אותם לכף זכות יהי רצון שידונו גם אותנו.

אבל לטעון טענה כללית שאין חסרון בזה שאדם מוחזק בשקרנות או באיזה מידה רעה אחרת והרי זה כמחלה גופנית זה אינו מתקבל על הדעת כמו שכתבתי.

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 6:12 pm
על ידי אוצר החכמה
יעקובי כתב:ע"מ להוסיף לסיכום הדברים דלעיל, רק נעורר הזכרון במה שכבר העיר אלבק, שבנחל אשכול עמ' 117 הערה י', כתב: "...כמו שכתב רב אחא והבאתי דבריו ס"ס ל"ט". והנה לכשיבוקש הדבר במקום אליו ציין הנחל אשכול, הרי שאינו נמצא כי אם ב... גוף ספר האשכול עצמו, כפי שיראה המעיין שם.


מזה דווקא אין להתפעל. כי גם לדעתך הרי לא התכוון לגלות שהוא מחבר האשכול אלא ששכח אם כתב למעלה או בנחל. אותו דבר אפשר לומר שלא זכר שהדברים היו כתובים בגוף הספר והיה נדמה לו שהוא הביא את הדברים בהערתו.

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 6:16 pm
על ידי יעקובי
רק התכוונתי דחזי לאצטרופי לכל הנ"ל שהיתה כאן... מעידה, וחשיפה בטעות של האמת.

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 6:19 pm
על ידי איש_ספר
כהן כתב:
גם זו לטובה כתב:וז"ל הרד"ד דביליצקי - חובה עלינו להדגיש כי אין בעבודה זו משום הטלת דופי ח"ו במהדיר, הגאון והצדיק רצב"א, שהיה מגדולי דורו יר"א מרבים, ראש לחסידי אשכנז, עומד בפרץ ולוחם מלחמות ד', ולא נחשד חלילה על כגון דא, כבר נמנו וגמרו שאין זאת אלא שכך היה תוכנו של כתב היד שנתגלגל לידיו והקולר תלוי במעתיק כתה"י ולא ח"ו במהדיר, שעשה עבודותו נאמנה וההדיר את מא שמצא לפניו.




העולה מהדברים

[א] הוכח מעל לכל ספק שא"א לייחס את הזיוף לזמן מוקדם, משום שבספר ישנם ציטוטים מגדולי האחרונים, וכן הוכיח א"ס מהנוסח שלא חסר וכו', וא"כ קשיא קושית אליהוא- האם זה מתאים לתיאורו של הרב הצב"א של כת"י מתפורר בלה מיושן?
[ב] כל הסיפור של כת"י שלא ראה אדם מלבדו לא לפניו ולא אחריו, לא מריח טוב בלשון המעטה כפי שהאריך בזה אליהוא הו"ד לעיל.
[ג] הרבה העירו על ההשלמות וכו' שיש בנחל אשכול, שנראה שהספר כולו ("למעלה" ו"למטה") יצאו מתחת ידו של מחבר אחד.
[ד] הבטחות על העתיד לבוא בספרים אחרונים, לא נתקיימו.


ומעתה דברי הרד"ד צ"ת, גם התוארים של הגאון הצדיק מגדולי דורו...צ"ת למה לא קאמר רשכבה"ג וכו'. - קשה להאמין שהגר"ד באמת האמין במה שכתב. וד"ל

אחרי כל הדברים עדין אינם חמורים מההיא דשבת קכ"ז ע"ב וודאי עלינו לדונו לכף זכות [והרי באמת אין הסבר הגיוני מה ראה לעשות כן] וודאי ראה איזה צורך בזה או תי' אחר ואין שום מקום לזלזולים ודיוני הבל על עצם אישיותו

יש"כ על התגובה ובמיוחד על ההגדרה המדויקת: דיוני הבל.

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 10:43 pm
על ידי ציבור
הרד"ד כותב שנמנו וגמרו כי נתגלגל לידו כתב יד וכו'. ואילו למעשה מתברר את ההיפך הגמור.
האם באמת יפרסם הרד"ד בגליון הבא של עץ חיים הבהרה כי ההשערה הזאת התבררה כלא נכונה
או שמא, כפי שמשום מה נראה לי, גם הרד"ד ידע היטב בעת הכתיבה כי התירוץ אינו נכון.

בר מן דין איני מצליח להבין:
"גם זו לטובה" שאל כמה שאלות על הרד"ד - ונקבע כי שאלותיו הם הבל - מדוע השאלות הללו הם הבל?
מדוע על רבי יודל רוזנברג מותר לשאול ועליו אסור לשאול.
האם אילו היה למשל מארץ הונגריה - גם היו משתיקים את השואלים?

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ה' אוגוסט 07, 2014 11:59 pm
על ידי יעקובי
הרד"ד אינו צריך לדידי ולדכוותי, אך המדייק כראוי יבחין כי הביטוי "דיוני הבל" לא כוון כלפי הקושיות על דברי הרד"ד, כי אם כלפי הדיון שהתפתח סביב אישיותו של הצב"א ("מחלה גופנית/נפשית" וכד').

לעצם הענין: מה שכתב הרד"ד "נמנו וגמרו" וכו', כוונתו לתלמידי חכמים המחזיקים בדעה זו (וישנם כאלה), ויש מקום לכבד ולהבין דעתם (הגם שבאופן אישי אני הקטן איני סבור כן כרמוז לעיל), מ"מ מאחר ואכן היה הצב"א רב גדול ונכבד בדורו, והואיל והראיות לאשמתו אינן כל כך חד משמעיות, על כן משום כבוד התורה ולומדיה מעדיפים לחשוב בכיוון זה של הרד"ד.

עכ"פ נחדד הבדלי הגישה של הרד"ד והרב יואל קטן המוזכרים פה, שכן בעוד הרד"ד סבור כי "המהדיר עשה עבודתו נאמנה וההדיר את מה שמצא לפניו", הרי שלדעת הרב קטן "המו"ל לפחות עשה כבתוך שלו בספר, הוסיף וגרע כאשר ישר בעיניו, ולא חשב כלל שיש לו חובת נאמנות לכתב היד שהיה לו". וכן "מעשה שטן, החליט להתעסק באשכול וקיצץ בנטיעותיו". ויורשה להוסיף, כי כנגד זה ישנם לא מעט חכמים מובהקים הסבורים שאכן הצב"א עצמו חיבר את האשכול (מלבד הנחל), וכמו שכתב למשל הרד"צ הילמן זצ"ל במכתבו שהוזכר פה למעלה, וכמו כן ידוע שכן רמז בכמה מקומות הרי"א זילבר זצ"ל בספרו בירור הלכה ועוד...

לסיכום: הראיות (לבנתיים) לחיבור האשכול ביד הצב"א אינן כה חד משמעיות, וכל אחד הולך בזה כנטיית לבו.

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ב' אוגוסט 11, 2014 9:49 am
על ידי קרית-ספר
מלבד "כופר האשכול" (הנמצא בהיברו בוקס) "צדקת הצדיק" ומאמרו של הבלין בישורון, יש עוד דברים כתובים בנושא, נגיש למעוטי יכולת כמוני (עם מסנן אינטרנט)?

Re: ספר האשכול, מהדורת הרב הצב"א

פורסם: ג' אוגוסט 12, 2014 10:45 am
על ידי יעקובי
לעיל הוזכר פה ספר 'שמרי משמרת הקדש' ח"ב. וכמו"כ מאמרו של הגר"ד דבליצקי בקובץ 'עץ חיים' החדש (הובא צילום המאמר לעיל). וכמו"כ ישנו קונטרס בסוף האשכול ח"ד.

Re: קדמותו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 9:33 pm
על ידי איש_ספר
אם פעם מישהו ילקט מכאן חומר על האשכול של הרב הצב"א.

יעוין באשכול הל' תפילה סי' יא ויש מחבורתינו מביאים ראיה מהירו',
וכל מש"כ הוא שיבוש, ואף אחד לא הביא מהירו' הזה ראיה למה שמובא שם, והקושיות שמקשה שם בעל האשכול, הם אכן קשות אבל אין להם מקום כי איש לא טען כך.
ומקור הדברים הוא ברא"ש מי שמתו סי' יז ושם הכל כהוגן. דוק ותשכח.

Re: קדמותו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה

פורסם: א' נובמבר 15, 2015 11:05 am
על ידי איש_ספר
בהמשך למה שכתבתי מעלה, נקודה נוספת.

בכל הראשונים (תוס ברכות כא ב תוס' הרא"ש ותוס' ר"י שירלאון שם וראבי"ה ברכות סג וראש בפסקים שם) הובא בשם ר' חיים כהן שטען שמוסף של ר"ח וחוה"מ היה ראוי שיהיה בו י"ח ברכות ולא שבע, והוכיח כן מהירושלמי, ומובא בתוספות שר' אלחנן דחה את דבריו מכמה מקומות וכו'. יעו"ש.

והנה רוב ככל המו"מ הראיות והדחיות נמצא באשכול המדובר. והרי הר"א אב"ד קשיש טובא מר"ח כהן תלמיד ר"ת. וגם זה מדבר בעד עצמו.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה

פורסם: ד' נובמבר 18, 2015 12:25 am
על ידי עושה חדשות
איש_ספר כתב:אם פעם מישהו ילקט מכאן חומר על האשכול של הרב הצב"א.


ז"ל הספר: "וקצת ראי' שכל שאינו מהודק בצואר אי שחט תחתוהי לא מקרי חלדה מדאי׳ בהמקשה בעי ר״ה הושיט ידו למעי בהמה ושחט בן ט׳ חי מהו, עד כאן לא קאמר ר״מ בן פקועה טעון שחיטה ה״מ היכא דיצא לאויר, אבל במעי אמו לא שרי' שחיטה פי׳ להתירו כשנולד אח״כ, או דלמא אפי' לרבנן ד' סימנין אכשר בי' רחמנא, ואס״ד אפי' מכסה מרופה על הצואר ושחט תחתיו מקרי חלדה, מאי קמבעי' לי' הרי הולד נתכסה מרחם אמו והוי חלדה. שאני רחם אמו דהוי כביתו של ולד וכשוחט בדיר הבהמה דלא שייך חלדה, א״נ למאי דלא אפשט הכא אם תחת מטלית ועור חלדה הויא, קמבעי' לי' את״ל משום חלדה ליכא אי הוי' ש' במעי אמו, א״נ למ״ד תחת העור כשרה קמבעי' ליה".

הקו' והתירוצים נראים (לכאו') כלקוחים מהט"ז ונקוה"כ יו"ד סי' כד ושאר נו"כ שם. הסברא המחודשת (לכאו') שהרחם הוא כביתו של ולד ול"ה חלדה, אף היא מופיעה בנקוה"כ.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ב' דצמבר 07, 2015 9:25 am
על ידי איש_ספר
בספרו החדש של ר' יעקב גרטנר (עיוני תפילה הוצאת תבונות) בפרק הראשון, טוען המחבר, שהקביעה של הפסוק "ונשלמה פרים שפתינו", (שנאמר בפרשת התשובה ומתייחס לווידוי דברים) מלמד שאמירת פסוקי הקרבנות נחשבת כהקרבתן, התחדשה אצל חכמי אשכנז, ואין לו זכר אצל ראשונים אחרים.
והנה באשכול של הרב הצב"א מצאנו: "ולמה לא נזכיר פסוקי המוספין של ר"ח ונשלמה פרים שפתינו"?

אגב במקו"א (הערה 7) מציין ר"י גרטנר קטע מאשכול של אלבק עמ' 10, בדיון על אמירת קרבנות בבוקר, מקום שהיינו מצפים לשימוש בביטוי המוכר הנזכר ובמקום זה הוא אומר: להזכיר סדר הקרבנות בכל יום וכו'. וזה עולה יפה עם הטיעון שלו.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ג' דצמבר 08, 2015 12:37 am
על ידי גם זו לטובה
החזו"א "במקוואות" דן בכמה מקומות בשיטת "האשכול" (הצב"א) [ופלא, שמרן שנזהר כ"כ בעניין הנדמ"ח, שגה בזה.]

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ג' ינואר 12, 2016 9:55 pm
על ידי עושה חדשות
באשכול דרצב"א כ' בהל' ס"ת -
ואמר רב האי הא דאמר מגלה צריכה שרטוט כאמתה של תורה מאן אמתה של תורה אלעזר ומשה ונשיאים ועדה פי' משה ואלעזר ונשיאים ועדה היינו דברי בנות צלפחד דכתיב ותקרבנה ב"צ ותעמדנה לפני משה ולפני וגו' אע"פ שהם דברי נשים צריכין שרטוט כך במגלת אסתר אעפ"י שהן דברי נשים ושתי ואסתר צריכות שרטוט.


ואמנם כן אי' במאירי בקרית ספר א-ג, ז"ל "ואף בירושלמי אמרו עליה במקום אחר כאמתה של תורה משה ואלעזר נשיאים ועדה. ופירושו שאעפ"י שמגילה באה על ידי נשים הרי באו קצת גופי תורה על ידי בנות צלפחד ונתעסקו בעניינם משה ואלעזר והנשיאים והעדה כדכתיב ותעמודנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ולפני הנשיאים וכל העדה, וכן הדברים ברורים", ובמאירי מגילה טז: כתב "מגלה צריכה שרטוט כאמיתה של תורה ר"ל כגופה של תורה עצמה אף על פי שעיקרה דברי נשים וזהו שאמרו בתלמוד המערב משה ואלעזר נשיאים ועדה כלומר שאע"פ שעקר המגלה בא על ידי נשים הרי מצינו בתורה בבנות צלפחד שנתעסקו בדבריהם משה אלעזר ונשיאים ועדה".

האם שמועה זו מיוחסת בעוד מקומות לרה"ג מלבד בס' האשכול הנ"ל?

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 12:54 am
על ידי יבנה
עושה חדשות כתב:באשכול דרצב"א כ' בהל' ס"ת -
ואמר רב האי הא דאמר מגלה צריכה שרטוט כאמתה של תורה מאן אמתה של תורה אלעזר ומשה ונשיאים ועדה פי' משה ואלעזר ונשיאים ועדה היינו דברי בנות צלפחד דכתיב ותקרבנה ב"צ ותעמדנה לפני משה ולפני וגו' אע"פ שהם דברי נשים צריכין שרטוט כך במגלת אסתר אעפ"י שהן דברי נשים ושתי ואסתר צריכות שרטוט.


ואמנם כן אי' במאירי בקרית ספר א-ג, ז"ל "ואף בירושלמי אמרו עליה במקום אחר כאמתה של תורה משה ואלעזר נשיאים ועדה. ופירושו שאעפ"י שמגילה באה על ידי נשים הרי באו קצת גופי תורה על ידי בנות צלפחד ונתעסקו בעניינם משה ואלעזר והנשיאים והעדה כדכתיב ותעמודנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ולפני הנשיאים וכל העדה, וכן הדברים ברורים", ובמאירי מגילה טז: כתב "מגלה צריכה שרטוט כאמיתה של תורה ר"ל כגופה של תורה עצמה אף על פי שעיקרה דברי נשים וזהו שאמרו בתלמוד המערב משה ואלעזר נשיאים ועדה כלומר שאע"פ שעקר המגלה בא על ידי נשים הרי מצינו בתורה בבנות צלפחד שנתעסקו בדבריהם משה אלעזר ונשיאים ועדה".

האם שמועה זו מיוחסת בעוד מקומות לרה"ג מלבד בס' האשכול הנ"ל?

תשובות הגאונים - שערי תשובה סימן רד
לרבינו האיי זצ"ל
גרסינן במגלה מגלת אסתר צריכה שרטוט כאמתה של תורה מאן אמתה של תורה אלעזר ומשה נשיאי' ועדה פי' משה ואלעזר נשיאים ועדה היינו דברי בנו' צלפחד דכתי' בהן ותקרבנ' בנו' צלפחד וגו' ותעמדנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ואעפ"י שהם דברי נשים צריכי' שרטוט כך מגלת אסתר אעפ"י שהם דברי נשים כגון ושתי ואסתר צריכי' שרטוט:
ובאוצר הגאונים הביא מהעיטור רק תחלת הדברים ובשם שדרו ממתיבתא.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 1:52 am
על ידי איש_ספר
לא התעמקתי בכתבי הפולמוס, אולי מישהו יודע.

האם כתב היד של האשכול ממנו הדפיס אלבק את מהדורתו, היה לנגד עיני הרב הצב"א?

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 8:24 am
על ידי יעקובי
אכן. מדובר בכ"י כרמולי, עליו השתית הרצב"א את מהדורתו.
בגליונות הכ"י, ישנן מידי פעם הערות בכ"י הרצב"א עצמו, מעין: "חסר כאן הלכות אלו ואלו, ונמצאות בכ"י מרציג".
(כ"י הנ"ל ניתן לצפיה באחד המקומות ברשת, כרגע איני זוכר היכן, אקוה שהמומחים לעניני לינקים ישלימו את המלאכה).

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 11:57 am
על ידי עדיאל ברויאר
באתר של הספרייה הלאומית יש כת"י של האשכול סרוק (שחור-לבן), אולי התכוונת אליו. קישור תמצא כאן: http://aleph.nli.org.il:80/F/?func=dire ... ase=NNLMSS

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 12:14 pm
על ידי איש_ספר
אז איך הסבירו מצדדי הנח"א בזמנו את העובדה שישנם קטעים באשכול של אלבק (כת"י כרמולי) שלא נמצאים בכלל באשכול של הרצב"א?

וכי הרצב"א רצה להשתית את מהדורתו על כת"י אחד בלבד? וא"כ לכה"פ בהערות היה צריך להביא מכת"י נוסף.

מה הפשט בכל זה.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 8:20 pm
על ידי יעקובי
איני יודע אם לזאת בדיוק הכוונה, אך להלן חילופי דברים הקרובים לענין זה, בין הקטגור לסנגורים.

תחלה טען אלבק במכתבו הראשון (והנני מצטט מתוך צה"צ עמ' 6 שהעתיקו דבריו):
בחר לו תחלה ההלכות אשר מצאו חן בעיניו, כלומר אותם אשר מצא לאפשר לספח אליהם את ביאוריו... וכל אותם ההלכות הרחבות והעמוקות מסדר זרעים ומועד ונדרים ושבועות... משך לעת עתה את ידו מהם ולא הדפיסם, יען כי בעת ההיא לא היו לו עוד מוכנים ההערות והחידושים.

על כך כתבו המצדיקים להשיב (צה"צ עמ' 7):
והנה אם בא להשמיענו בזה שהשמיט המו"ל כמה הלכות הכתובות בכ"י, אין בזה מקום לקטרוג, דהרב הצב"א בעצמו כותב בפירוש בהקדמה לחלק ג' שלא היה בידו להוציא את כל הספר בפעם אחת, לכך בחר להוציא לאור את ההלכות השלמות, ואותן שאינן שלמות כי אם קטועות השאיר לחלק רביעי, ובפירוש אמר שרבו עליו ההוצאות עד שלא היה יכול להוציא לאור שאר ההלכות.

ושוב חזר אלבק והשיב על הדברים (כופר האשכול עמ' 11):
...סלפו בזדון את דברי הפשוטים, שהצב"א עזב באשכולו את סדרו של רבינו המחבר, ומשך את ידו מלהדפיס כל אותן ההלכות (השלמות! לא מקוטעות) מסדר זרעים ומועד ונדרים ושבועות וצדקה הסדורים בכ"י באמצע הספר, אשר לא נשמע כזאת עוד שמו"ל ירשה לו לעשות מעשים כאלו. ומדוע עשה כזאת? וזה מראה ברור שההלכות האלו עוד לא הספיק אז לזייפם (והראיה שלא נמצאו בבית גנזיו!) ולעשות עליהם הערותיו.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 9:36 pm
על ידי חובב_ספרים
איש_ספר כתב:אז איך הסבירו מצדדי הנח"א בזמנו את העובדה שישנם קטעים באשכול של אלבק (כת"י כרמולי) שלא נמצאים בכלל באשכול של הרצב"א?

וכי הרצב"א רצה להשתית את מהדורתו על כת"י אחד בלבד? וא"כ לכה"פ בהערות היה צריך להביא מכת"י נוסף.

מה הפשט בכל זה.

השאלה הפוכה. איך הסבירו מתנגדי הנח"א שהוא לא העתיק קטעים אלו כשלדבריהם כל מהדורת הנח"א מבוסס על כת"י כרמולי. [הטענה שזה לא התאים לו משום שלא היה מה לכתוב עליו בנח"א אינו ראוי להתייחסות. הוא היה ת"ח עצום כמבואר בנח"א, ולטעון שדוקא בקטעים אלו לא מצא מה לכתוב גובל בין סכלות לרשעות].
משא"כ לדברי מצדדי הנח"א הוא העתיק מכ"י מרציג ולא בא לידיו כת"י כרמולי אלא אחר שגמר עריכת הספר.
אגב, האם כת"י מרציג קיים היום.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 10:13 pm
על ידי יעקובי
חובב_ספרים כתב:[הטענה שזה לא התאים לו משום שלא היה מה לכתוב עליו בנח"א אינו ראוי להתייחסות. הוא היה ת"ח עצום כמבואר בנח"א, ולטעון שדוקא בקטעים אלו לא מצא מה לכתוב גובל בין סכלות לרשעות].

איני סנגורו של אלבק, וגם אין לי ענין בכך, אך למען הדיוק הוא לא טען שבאותם מקומות "לא היה לו מה לכתוב", אלא ש"לעת עתה עוד לא היו לו עוד מוכנים ההערות והחידושים". כלומר עדיין לא הספיק לעיין באותן סוגיות על מנת לחבר את חידושיו.

חובב_ספרים כתב:אגב, האם כת"י מרציג קיים היום.

כ"י מרציג לא קיים היום, ולא היה ידוע על קיומו מעולם, ואף בהקדמתו לא סיפר עליו הרצב"א שום מילה, כלומר לא נקב בשמו, ולא הודיע כלל מהיכן בא לידו. ה"גילוי" בדבר קיומו של כ"י זה, נזכר רק בדברי המצדיקים, שמצאו בגליונות הרצב"א הנ"ל שהזכיר כמה פעמים את ההשלמות שבכ"י מרציג. ועל השאלה א"כ היכן הוא כ"י זה, אשר לא נמצא ולא נודע בשום מקום ולא נראה מעולם לשום אדם (ואף לא אצל יורשי הר"מ מרציג), כתבו המצדיקים, שמצאו בצוואת ר"מ מרציג שציווה לקברו יחד עם כל חידושי התורה שלו. ועל זאת כתבו, שבודאי יורשיו התבלבלו וקברו יחד עם חידושיו גם הכ"י הנ"ל...

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 10:36 pm
על ידי חובב_ספרים
יעקובי כתב:איני סנגורו של אלבק, וגם אין לי ענין בכך, אך למען הדיוק הוא לא טען שבאותם מקומות "לא היה לו מה לכתוב", אלא ש"לעת עתה עוד לא היו לו עוד מוכנים ההערות והחידושים". כלומר עדיין לא הספיק לעיין באותן סוגיות על מנת לחבר את חידושיו.

לא טענה ממש משכנע. יותר כמו: מדוחק יש להקשות.
יעקובי כתב:כ"י מרציג לא קיים היום, ולא היה ידוע על קיומו מעולם, ואף בהקדמתו לא סיפר עליו הרצב"א שום מילה, כלומר לא נקב בשמו, ולא הודיע כלל מהיכן בא לידו. ה"גילוי" בדבר קיומו של כ"י זה, נזכר רק בדברי המצדיקים, שמצאו בגליונות הרצב"א הנ"ל שהזכיר כמה פעמים את ההשלמות שבכ"י מרציג. ועל השאלה א"כ היכן הוא כ"י זה, אשר לא נמצא ולא נודע בשום מקום ולא נראה מעולם לשום אדם (ואף לא אצל יורשי הר"מ מרציג), כתבו המצדיקים, שמצאו בצוואת ר"מ מרציג שציווה לקברו יחד עם כל חידושי התורה שלו. ועל זאת כתבו, שבודאי יורשיו התבלבלו וקברו יחד עם חידושיו גם הכ"י הנ"ל...

זה אינו כ"כ מדויק. נמצא בכתבי רצב"א שהוא הזכיר כת"י מרציג. הוא לא כתב עליו במהדורתו של האשכול אבל הוא לא כתב מבוא כמו שמקובל היום ואין לראות בהשמטת פרטים על טיב הכת"י ריעותא. זה לא היה מנהג מהדירי ספרים בימיו, לא אצלו ולא אצל אחרים. הוא הזכיר כת"י מרציג בכתביו הפרטיים שלא נודעו לדפוס, וזה דוקא משווה להם אמינות גבוהה יותר, שלא היה לו ענין לשקר לעצמו.
אגב, באופן כללי הגם שאין לי הזמן הדרוש לעיין בענין זה שאינו כ"כ נוגע לי למעשה ואף אחד אינו שואל לדעתי, אבל למעשה איני משוכנע מכל ההוכחות שהביאו לזיופים בחיבור האשכול. הקושיות של אלבוק אין להם מקום במציאות ומי שקורא הכופר אשכול הנוטף שנאה וארס ישתכע דוקא להיפך. טענה היחידי שראיתי שם שעשה עלי רושם היה הטענה שרצב"א כבר הוחזק זייפן בהוציאו ספר שהוא התחייחס לאחר (דומני רי"א) כשלא נודע על קיומו משום מקור אחר, והתברר לי שוב שמציאות חיבור זה היה נודע ממקורות אחרים ודוקא אלבק הוחזק שקרן בזה. היום יש קושיות הנראות יותר חזקות, אבל אפשר לתרץ הרבה מהם בעובדא שהמקובל היום בהוצאת ספרים לא היה כ"כ מקובל בימיו. פעם היה מקובל להתאים נוסח כת"י לנוסח המקובל בספר, ואפשר לראות דוגמתו בעוד ספרים. הם לא חשבו שזה היה זיוף, או שהם חשבו שהם מתקנים הספר ע"פ נוסחאות אחרות ובודאי זה היה רצון המחבר, או שהם לא ראוי ענין בהשינוים והעדיפו נוסח מקובל יותר.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 11:10 pm
על ידי יעקובי
חובב_ספרים כתב:זה אינו כ"כ מדויק. נמצא בכתבי רצב"א שהוא הזכיר כת"י מרציג.

לא הבנתי. אני כתבתי למעלה: "הגילוי בדבר קיומו של כ"י זה, נזכר רק בדברי המצדיקים, שמצאו בגליונות הרצב"א הנ"ל שהזכיר כמה פעמים את ההשלמות שבכ"י מרציג".
ואבהיר יותר: המצדיקים מצאו שתי הערות - פרי עטו של הרצב"א - בגליון כ"י כרמולי, בהן הוא כותב כי כאן חסר ובכ"י מרציג ישנן תוספות.
על איזה כתבי רצב"א הנך מדבר, מעבר לשתי ההערות הנ"ל, בהם הזכיר כ"י מרציג? או לפחות מה המקור לדברים אלו?

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 11:19 pm
על ידי ברזילי
בשנת תרצ"ו (טרם עלייתו לארץ) הפקיד נינו של רצב"א כת"י של ספר האשכול בספריית הסמינר בברלין (גלויה המאשרת את קבלת ההפקדה מצורפת). כתב היד צורף לאוסף כת"י של משפחת אויערבך שהופקד בסמינר עוד קודם לכן. האוסף כולו נעלם בסערת המלחמה או אחריה, ורובו נתרם לאחר כמה שנים לספרית ישיבה-אוניברסיטה ב-NY (ולאחרונה נסרק, כאן). מצער שדווקא כתה"י של האשכול לא נמצא לע"ע, ואין ידוע מה טיבו.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 11:25 pm
על ידי חובב_ספרים
יעקובי כתב:לא הבנתי. אני כתבתי למעלה: "הגילוי בדבר קיומו של כ"י זה, נזכר רק בדברי המצדיקים, שמצאו בגליונות הרצב"א הנ"ל שהזכיר כמה פעמים את ההשלמות שבכ"י מרציג".
ואבהיר יותר: המצדיקים מצאו שתי הערות - פרי עטו של הרצב"א - בגליון כ"י כרמולי, בהן הוא כותב כי כאן חסר ובכ"י מרציג ישנן תוספות.
על איזה כתבי רצב"א הנך מדבר, מעבר לשתי ההערות הנ"ל, בהם הזכיר כ"י מרציג? או לפחות מה המקור לדברים אלו?

אני מדבר על כתב זה. זה הוזכר ב'להצדיק צדיק' ולא שמעתי הכחשה לקיומו. האם אתה חושב שגם מחברי להצדיק צדיק היו זייפנים. א"כ אין ענין להמשיך אם כל ראיה להצדיק רצב"א הוקבע מיד כזיוף, וזה כבר מזכיר הראיה שיעקב אבינו הלך עם כובע מדכתיב וילך יעקב ולא יתכן שהוא לא הלך עם כובע.
ולא הבנתי מה בכך שהוא כתב זה רק שני פעמים. אא"כ תאמר שהוא השכיל לראות שיבא יום שהוא יואשם בזיוף והשכיל לכתוב זה בכת"י כרמלי בתקוה שבבוא היום יבדקו אולי הוא כתב איזה הערה שם על כת"י אחר שהיה לו. א"א להוציא זה מהאפשרות, אבל אם אני הייתי מזייף ספר ורציתי לכסות את עצמי הייתי עושה זה בדרך הרבה יותר טוב מזה.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 11:37 pm
על ידי יעקובי
חובב_ספרים כתב:אני מדבר על כתב זה. זה הוזכר ב'להצדיק צדיק' ולא שמעתי הכחשה לקיומו. האם אתה חושב שגם מחברי להצדיק צדיק היו זייפנים. א"כ אין ענין להמשיך אם כל ראיה להצדיק רצב"א הוקבע מיד כזיוף, וזה כבר מזכיר הראיה שיעקב אבינו הלך עם כובע מדכתיב וילך יעקב ולא יתכן שהוא לא הלך עם כובע.

מתון מתון. את זה כתבתי כבר למעלה בהודעתי, שבכ"י כרמולי ניתן לראות את הערות הרצב"א שהזכיר את כ"י מרציג. ולזה בעצם נתכוונו בעלי 'צדקת הצדיק'. אח"כ כתבתי כי זולת הערות אלו לא ידוע עוד על איזכור לכ"י זה. על זאת כתבת לי שאינו מדוייק, כי נזכר בכתבי הרצב"א. ולזה שאלתי היכן עוד? כעת מתברר שלא הבנתני, ופשוט חזרת על דברי. זה הכל.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 11:51 pm
על ידי יעקובי
ברזילי כתב:בשנת תרצ"ו (טרם עלייתו לארץ) הפקיד נינו של רצב"א כת"י של ספר האשכול בספריית הסמינר בברלין (גלויה המאשרת את קבלת ההפקדה מצורפת). כתב היד צורף לאוסף כת"י של משפחת אויערבך שהופקד בסמינר עוד קודם לכן. האוסף כולו נעלם בסערת המלחמה או אחריה, ורובו נתרם לאחר כמה שנים לספרית ישיבה-אוניברסיטה ב-NY (ולאחרונה נסרק, כאן). מצער שדווקא כתה"י של האשכול לא נמצא לע"ע, ואין ידוע מה טיבו.

הרב ברזילי, האם הנך סבור שזהו כ"י מרציג המדובר, עליו כתב הרצב"א בגליונות כ"י כרמולי כי השלים מתוכו את החיבור? הדבר נראה בלתי סביר לחלוטין, שכן כבר בשנת תר"ע, כשכתבו מצדיקי הרצב"א את קונטרסם, הם לא מצאו, ולא ראו, ולא ידעו איה הוא כ"י מרציג זה, והודיעו בפירוש שאינו נמצא אף אצל יורשי מרציג. (ופשיטא בעיני שקודם כל ביררו אצל יורשי הצב"א אם יש משהו כזה, על מנת שיהיה שוברם בידם להפריך את אשמת הזיוף). ומשלא מצאו כלום, נאלצו לומר שבודאי יורשי מרציג קברו בטעות הכ"י יחד עם שאר חידושי תורתו של אביהם. וא"כ היאך יתכן לפתע שבשנת תרצ"ו ימצא כ"י זה ביד נינו, דבר שנתעלם מן העין קרוב לשלשים שנה קודם לכן?!

לבי אומר לי שהכונה לספר האשכול בהעתק כתב ידו של הרצב"א עצמו (שערך לפניו).

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 11:55 pm
על ידי איש_ספר
ברזילי כתב:בשנת תרצ"ו (טרם עלייתו לארץ) הפקיד נינו של רצב"א כת"י של ספר האשכול בספריית הסמינר בברלין (גלויה המאשרת את קבלת ההפקדה מצורפת). כתב היד צורף לאוסף כת"י של משפחת אויערבך שהופקד בסמינר עוד קודם לכן. האוסף כולו נעלם בסערת המלחמה או אחריה, ורובו נתרם לאחר כמה שנים לספרית ישיבה-אוניברסיטה ב-NY (ולאחרונה נסרק, כאן). מצער שדווקא כתה"י של האשכול לא נמצא לע"ע, ואין ידוע מה טיבו.

יש להניח שמדובר בכת"י של האשכול בהעתקת הרצב"א ואולי ע"פ הנח"א. אולי בכך יפתר הענין התמוה שכבר הוזכר כאן בעבר. והוא הופעת החלק הרביעי של האשכול הל' מועדים עם ביאור נחל אשכול ע"י מכון אריאל לפני כשלושים שנה. במבוא שם אין מילה, היכן היה כתב היד עד עתה ואיך פתאום התגלה. (מלבד העובדה המשונה שכבר עמדו עליה שיש בתוך הנח"א אזכור לספר מאוחר ממנו בקרוב למאה שנה...). יתכן שמדובר בכת"י גנוב שמקורו מאוסף זה, ומשום כך, כמקובל ("הערמות מזדמנות...") לא הזכירו את מוצאו ומבואו.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ד' מרץ 16, 2016 11:58 pm
על ידי עיניו כיונים
ברזילי כתב:בשנת תרצ"ו (טרם עלייתו לארץ) הפקיד נינו של רצב"א כת"י של ספר האשכול בספריית הסמינר בברלין (גלויה המאשרת את קבלת ההפקדה מצורפת). כתב היד צורף לאוסף כת"י של משפחת אויערבך שהופקד בסמינר עוד קודם לכן. האוסף כולו נעלם בסערת המלחמה או אחריה, ורובו נתרם לאחר כמה שנים לספרית ישיבה-אוניברסיטה ב-NY (ולאחרונה נסרק, כאן). מצער שדווקא כתה"י של האשכול לא נמצא לע"ע, ואין ידוע מה טיבו.

לא ברור מהאישור שמדובר בכ"י מקורי של ספר האשכול, יתכן מאד שהכוונה לכתב ידו של רצב"א שהכין לדפוס את האשכול יחד עם הערותיו נחל אשכול.

(עכשיו ראיתי שהקדימוני יעקובי ואי"ס)

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ה' מרץ 17, 2016 12:08 am
על ידי ברזילי
כאמור, אין ידוע מה טיבו של כתה"י או מה עלה בגורלו. ייתכן כדבריכם שמדובר בכת"י של רצב"א, אבל גם מזה היה אפשר ללמוד משהו לעניננו.

אגב, לא אולי אלא ודאי היה שם גם כת"י של הנח"א, כמבואר בגלויה שצרפתי. הספרן בעל הגלויה מזכיר כתבי יד, לשון רבים, אך אולי כוונתו למנות האשכול והנח"א בנפרד.

Re: זמנו של ספר האשכול מהדורת הצב"א לפי מטבעות תפילה ולשון

פורסם: ה' מרץ 17, 2016 12:51 pm
על ידי איש_ספר
אחרי ככלות הכל נשאר הדבר בלתי מובן, אתן דוגמא. באשכול של אלבק מובא פירוש, שלע"ע לא מצאתי עוד מי שיפרש כמותו, שד' הגמ' בברכות כא א, היה עומד בתפילה ונזכר שהתפלל פוסק באמצע ברכה, היינו במוסף! ומשום דמוסף לא באה נדבה לד'. (כל הראשונים פירשו באופ"א, שמדובר בכל התפילות שבאות נדבה אבל א"א להתפלל מחצה חובה ומחצה נדבה). מה ראה הרב הצב"א להשמיט? על כיו"ב לא יושיעו לא ההאשמות של אלבק ולא ההסברים של הסנגורים. העירני ח"א באישי, שאלבלק היה כת"י נוסף שלא היה בשימושו של הצב"א, והוא כת"י פריס, ואם המקור משם, אז לק"מ ואין לי כח לבדוק עוד.