מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 16, 2011 1:00 pm

כידוע, פעמים נאמר במקרא לשון רבים והכוונה ללשון יחיד, ועסקו בענין הרבה מפרשני הפשט, בראשם ר"א אבן עזרא, ואחת מההוכחות המפורסמות שלהם הוא מהפסוק (שמ"ב ז כג): "וּמִי כְעַמְּךָ כְּיִשְׂרָאֵל, גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר הָלְכוּ אֱ'לֹהִים לִפְדּוֹת לוֹ לְעָם...".
אך אני מחפש דבר הפוך: שהמקרא אמר לשון יחיד ובאמת כוונתו ל-רבים. לדוגמא, במקרא נאמר 'בית', משמע בית אחד, אך באמת הכוונה להרבה בתים.
אודה על כל הפנייה הדנה בענין, בעדיפות לחז"ל או ראשונים (או מחקר מסודר ומקיף).

עזריאל21
הודעות: 26
הצטרף: ג' נובמבר 15, 2011 2:17 pm

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי עזריאל21 » ד' נובמבר 16, 2011 1:02 pm

ויהי לי שור וחמור, צאן ועבד ושפחה.

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 16, 2011 1:15 pm

רש"י:"ותעל הצפרדע" – צפרדע אחת היתה והיו מכין אותה והיא מתזת נחילים נחילים זהו מדרשו.
ופשוטו יש לומר שרוץ הצפרדעים קורא לשון יחידות.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 16, 2011 6:39 pm

תודה רבה (ואשמח למקורות נוספים).
איני בקי בדקדוק לשון הקודש, ממש חלש, ולפיכך אכתוב את שאלתי:
ה'צפרדע' וה'שור וחמור' יכולים לשמש לרבים, כי הם שם המין. אך האם זה יתכן גם בחפצים דוממים, דוגמא: בית = הרבה בתים?

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 16, 2011 6:46 pm

הא לך צומח:
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת-כָּל-עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ, וְאֶת-כָּל-הָעֵץ אֲשֶׁר-בּוֹ פְרִי-עֵץ, זֹרֵעַ זָרַע: לָכֶם יִהְיֶה, לְאָכְלָה."

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 16, 2011 8:00 pm

תודה לך יאיר,
אבל לא נראה שבאמת 'העץ' כאן משמש בלשון רבים, שאף אחד מהמפרשים על אתר לא ביאר כן. וכנראה יש כאן הסבר אחר שאיני יודעו.

נו, מי יכול לעזור?
היכן לייטנר ושאר בעלי מקרא של בית מדרשינו?

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 16, 2011 8:06 pm

חכם באשי כתב:תודה לך יאיר,
אבל לא נראה שבאמת 'העץ' כאן משמש בלשון רבים, שאף אחד מהמפרשים על אתר לא ביאר כן. וכנראה יש כאן הסבר אחר שאיני יודעו.

בשביל מה צריך לפרש דבר כזה פשוט?

לייטנר
הודעות: 4835
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי לייטנר » ד' נובמבר 16, 2011 8:49 pm

חכם באשי כתב:
נו, מי יכול לעזור?
היכן לייטנר ושאר בעלי מקרא של בית מדרשינו?


כרגע עולה בדעתי: "ויתפרו להם עלה תאנה", כשהכוונה ל'עלי'. נעל - "נעלך מעל רגליך" (ישעיה כ ב).

ברור לי שיש עוד הרבה דוגמאות.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 16, 2011 8:59 pm

תודה לך, לייטנר (שנענת לקריאתי...)
ועדיין אשמח לקבל דוגמאות נוספות.

עתה אסביר את מה שעמד ביסוד שאלתי:
קיימות כמה מסורות מדרשיות על מספר חומותיה של יריחו, יש אומרים: שתים, ויש אומרים: שבע.
בעלי מסורות אלו כלל לא יצאו להסביר כיצד דעתם אינה סותרת מקראות מפורשים: יהושע ו ה: "וְנָפְלָה חוֹמַת הָעִיר תַּחְתֶּיהָ"; שם פסוק כ: "וַתִּפֹּל הַחוֹמָה תַּחְתֶּיהָ".
לכן אני רוצה לטעון, שהם הסבירו (וכנראה הכריחם משהו, ויש לי השערה בענין) ש'חומת' ו'החומה' נאמר אכן בלשון יחיד אך כוונת המקרא ל-רבים, כמה חומות. וגם הפעל 'נָפְלָה' ו'תִּפֹּל' (האם זה באמת 'פעל'?) שבלשון יחיד הוא באמת בלשון רבים.
האם השערתי נכונה או פורחת באויר???

ואבקש, מקורות כתובים ומוסמכים, לא השערות פורחות באויר, מהן יש לי מספיק...

לייטנר
הודעות: 4835
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי לייטנר » ד' נובמבר 16, 2011 9:38 pm

חכם באשי כתב:תודה לך, לייטנר (שנענת לקריאתי...)
ועדיין אשמח לקבל דוגמאות נוספות.

עתה אסביר את מה שעמד ביסוד שאלתי:
קיימות כמה מסורות מדרשיות על מספר חומותיה של יריחו, יש אומרים: שתים, ויש אומרים: שבע.
בעלי מסורות אלו כלל לא יצאו להסביר כיצד דעתם אינה סותרת מקראות מפורשים: יהושע ו ה: "וְנָפְלָה חוֹמַת הָעִיר תַּחְתֶּיהָ"; שם פסוק כ: "וַתִּפֹּל הַחוֹמָה תַּחְתֶּיהָ".
לכן אני רוצה לטעון, שהם הסבירו (וכנראה הכריחם משהו, ויש לי השערה בענין) ש'חומת' ו'החומה' נאמר אכן בלשון יחיד אך כוונת המקרא ל-רבים, כמה חומות. וגם הפעל 'נָפְלָה' ו'תִּפֹּל' (האם זה באמת 'פעל'?) שבלשון יחיד הוא באמת בלשון רבים.
האם השערתי נכונה או פורחת באויר???

ואבקש, מקורות כתובים ומוסמכים, לא השערות פורחות באויר, מהן יש לי מספיק...


אם לכך התכוונת, אז אין צורך להרחיק לכת. החומה מייצגת את ביצורי העיר. לא לעיר אחת ולא לשתיים היו יותר מחומה אחת. הציון בירושלים 'חומותיים' הוא יוצא מן הכלל המעיד על הכלל (כנראה בגלל מפעל המים שהיה בין החומות).

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 16, 2011 10:32 pm

לייטנר, חביבי,
יישר כוחך.
דבריך נשמעים, אך מקור אני צריך.
היש בידך להפנותינו לאיזשהו מקור? בין תורני ובין אקדמי?

זקן ששכח
הודעות: 2648
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' נובמבר 18, 2011 12:13 am

לגבי דומם:
רש"י (שמות פרק יד פסוק ז): "בחור - נבחרים. בחור לשון יחיד; כל רכב ורכב שבמנין זה היה בחור".

לגבי אדם:

רמב"ן (שמות פרק כב פסוק כא): "ואמר אם ענה תענה אותו, כל יחיד מהם".

רש"י (יהושע פרק כד פסוק ז): "ויבא עליו את הים, על כל יחיד ויחיד שבהם".

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ש' נובמבר 19, 2011 7:46 pm

ישנו באוצר החכמה מאמר שלך זיידל על כך שבלשון נקבה לשון יחיד ורבים משמשים לפעמים בערבוביא (בערך, כך מהזיכרון). בע"ה אכתוב בהמשך ציון מדויק

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » א' נובמבר 20, 2011 9:49 pm

חקרי לשון, זיידל, עמ' 7-9

אפשר לטעון שגם עם הוא צודק לגבי שקיימת סיומת "-ה" לציון רבים נקבה זה עדיין לא אומר שגם היא תהפוך לסיומת "-ת" ברבים, מכל מקום יש שם כמה דוגמאות לחילופי לשון רבים ויחיד לנקבה.
untitled.JPG
untitled.JPG (1.04 MiB) נצפה 1478 פעמים

untitled1.JPG
untitled1.JPG (1.09 MiB) נצפה 1478 פעמים

untitled2.JPG
untitled2.JPG (1022.01 KiB) נצפה 1478 פעמים

בר בי רב דחד יומא
הודעות: 24
הצטרף: א' מאי 16, 2010 6:40 pm

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי בר בי רב דחד יומא » ב' נובמבר 21, 2011 3:03 pm

ומענין לענין באותו ענין.
אם אפשר להפנות אותי לאחד מן המפרשים שמבארים מה שלפעמים הכתוב מדבר לכלל ישראל כגוף אחד או כעם אחד בל' יחיד, ולפעמים מדבר לכל יחיד בעצמו בל' רבים. ויש מהפסוקים שמתחילים בל' יחיד ומסיימים בלשון רבים, כגון ועבדתם את ד'אלקיכם וברך את לחמך ואת מימיך וגו', או להיפך כגון בפרשה שניה דק"ש ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם בשבתך בביתך וגו', וכהנה רבות.

אליהועיני
הודעות: 23
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 10:28 pm

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי אליהועיני » ב' נובמבר 21, 2011 4:04 pm

בר בי רב דחד יומא כתב:ומענין לענין באותו ענין.
אם אפשר להפנות אותי לאחד מן המפרשים שמבארים מה שלפעמים הכתוב מדבר לכלל ישראל כגוף אחד או כעם אחד בל' יחיד, ולפעמים מדבר לכל יחיד בעצמו בל' רבים. ויש מהפסוקים שמתחילים בל' יחיד ומסיימים בלשון רבים, כגון ועבדתם את ד'אלקיכם וברך את לחמך ואת מימיך וגו', או להיפך כגון בפרשה שניה דק"ש ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם בשבתך בביתך וגו', וכהנה רבות.

ולקחתם לכם פרי עץ הדר כפת תמרים וענף עץ עבות.
לפי המפרשים שפרי עץ הדר הוא יחיד, הרי שהכוונה שכל אחד ואחד יקח פרי עץ הדר אחד, וכן "וענף עץ עבות", וכמו ויקחו להם איש שה לבית אבות. והנה לך מעבר מצורת רבים לצורת יחיד.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 18, 2012 9:36 pm

עזריאל21 כתב:ויהי לי שור וחמור, צאן ועבד ושפחה.

מפירושי רס"ג לספר ישעיה
ג.png
ג.png (49.46 KiB) נצפה 1452 פעמים

חיימקה
הודעות: 1001
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי חיימקה » ד' ינואר 18, 2012 11:32 pm

ע' מנחת שי בראשית על הפסוק ויתפרו עלה תאנה [שהזכיר לייטנר] והביא שם 4 דוגמאות לכך

לייטנר
הודעות: 4835
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי לייטנר » ד' ינואר 18, 2012 11:53 pm

אני טרם עיינתי, אך נזכרתי גם ב'רועה צאן עבדיך'.
לדעתי, יש קשר בין עלה-עלי לרועה-רועי, אך לא ברור שכאן המקום.

חיימקה
הודעות: 1001
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי חיימקה » ה' ינואר 19, 2012 12:04 am

כבודו יעיין ויראה שהוא צודק
ובוודאי שיש קשר
נ.ב. ברעה צאן עבדיך ברוב החומשים בתרגום אונקלוס מתורגם רעי שהוא לשון יחיד והוא טעות וצ"ל רען שהוא לשון רבים וכ"ה בתאג'ים התמניים ובמדוייקים .
וכ"כ שם רבינו בחיי והמ"ש שהוא ל"ר

מעיין
הודעות: 1250
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: לשון יחיד במקרא והכוונה ל-רבים

הודעהעל ידי מעיין » ה' ינואר 19, 2012 6:17 am

עיין אילת השחר [והוא הקדמה למלבי"ם ויקרא] מאות קס"א והלאה ובמצויין שם [לעיין בפנים פירושו ושם נצטיינו הרבה דוגמאות] והדברים נפלאים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שבע ו־ 34 אורחים