עמוד 1 מתוך 1

"והיכן גנזו, בתורה" מה מקורו?

פורסם: ד' נובמבר 16, 2011 5:16 pm
על ידי בר-אילן
בחגיגה יב. אי':

א"ר אלעזר אור שברא הקב"ה ביום ראשון אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו כיון שנסתכל הקב"ה בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים עמד וגנזו מהן שנאמר (איוב לח) וימנע מרשעים אורם ולמי גנזו לצדיקים לעתיד לבא שנאמר וירא אלהים את האור כי טוב ואין טוב אלא צדיק שנאמר (ישעיהו ג) אמרו צדיק כי טוב כיון שראה אור שגנזו לצדיקים שמח שנאמר (משלי יג) אור צדיקים ישמח.

מה המקור א"כ להאי שיגרא דלישנא: "והיכן גנזו? בתורה"?

Re: "והיכן גנזו, בתורה" מה מקורו?

פורסם: ד' נובמבר 16, 2011 5:21 pm
על ידי קלונימוס הזקן
לפי הידוע לי - ואסייג שאינני 'יודע' - זה מופיע (בלשון זו) רק בספרי חסידות בשם חז"ל, וחלקם למדו שזה הפשט במאמר שהבאת

Re: "והיכן גנזו, בתורה" מה מקורו?

פורסם: ד' נובמבר 16, 2011 5:23 pm
על ידי חכם באשי
בזוהר או בתקוני זוהר.
עי' תורה שלמה בהערותיו לפסוק.

Re: "והיכן גנזו, בתורה" מה מקורו?

פורסם: ד' נובמבר 16, 2011 5:29 pm
על ידי בר-אילן
חכם באשי כתב:בזוהר או בתקוני זוהר.
עי' תורה שלמה בהערותיו לפסוק.


האם ניתן לעיין ב'תורה שלמה' ברחבי הנט?

Re: "והיכן גנזו, בתורה" מה מקורו?

פורסם: ד' נובמבר 16, 2011 5:52 pm
על ידי קלונימוס הזקן
ודאי. ישנו באוצר החכמה כמובן

חוצמיזה יש כמה כרכים בהיברו בוקס, אך אינני בטוח שהכרך על תחילת בראשית גם שם

Re: "והיכן גנזו, בתורה" מה מקורו?

פורסם: ד' נובמבר 16, 2011 7:10 pm
על ידי יאיר
מדרש תנחומא פרשת נח:
http://www.otzar.org/aspcrops/5159_39_1 ... 112011.asp

Re: "והיכן גנזו, בתורה" מה מקורו?

פורסם: ד' נובמבר 16, 2011 7:29 pm
על ידי היא שיחתי
יאיר כתב:מדרש תנחומא פרשת נח:
http://www.otzar.org/aspcrops/5159_39_1 ... 112011.asp


כל הכבוד יאיר
עדיין מעניין אם יש גם מקור לא רק שנגנז בעבור עמלי התורה אלא שגנזו בתוך התורה

Re: "והיכן גנזו, בתורה" מה מקורו?

פורסם: ד' נובמבר 16, 2011 7:31 pm
על ידי יאיר
ספר הבהיר:
"קמז. ואמר ר' יוחנן שני אורים גדולים היו שנאמר (שם) ויהי אור, ועל שניהם נאמר כי טוב. ולקח הקב"ה האחד וגנזו לצדיקים לעתיד לבא והיינו דכתיב (תהלים ל"א כ)ז מה רב טובך אשר צפנת ליראיך פעלת לחוסים בך גו', מלמד שאור הראשון אין כל בריה יכולה להסתכל בו שנאמר (בראשית א' ד) וירא אלהים את האור כי טוב, וכתיב (שם כ"א) וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד, ראה הקב"ה את כל אשר עשה וראה טוב מזהיר בהיר ולוקח מאותו הטוב וכלל בו, שלשים ושתים נתיבות החכמה ונתנו לעוה"ז והיינו דכתיב (משלי ד' ב) כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו, הוי אומר זו אוצרה של תורה שבעל פה, ואמר הקב"ה אם ישמרו זאת המדה בעוה"ז שזאת המדה נחשבת בכלל העוה"ז, והיא תורה שבע"פ, יזכו לחיי העוה"ב שהוא הטוב הגנוז לצדיקים, ומאי ניהו, עוזו של הקב"ה, דכתיב (חבקוק ג' ד) ונוגה כאור תהיה, עתיד הנוגה שנלקח מן האור הראשון להיות כאור, אם יקיימו בנים התורה והמצוה אשר כתבתי להורותם (שמות כ"ד י"ב) דכתיב ומשלי א' שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך:

קמח. וכתיב (חבקוק שם) קרנים מידו לו ושם חביון עוזו, מאי חביון עוזו, אלא אותו האור שגנז והחביא שנאמר (תהלים ל"א ב) אשר צפנת ליראיך, וזה שנשאר לנו (שם) פעלת לחוסים בך, אותם שחוסים בצלך בעוה"ז ושומרים תורתך ומקיימים מצותיך ומקדשים שמך הגדול ומיחדים בסתר ובגלוי שנאמר (שם) נגד בני אדם:

קמט. אמר רבי רחומאי מלמד שהיא אורה לישראל ותורה אורה דכתיב (משלי ו' ג) כי נר מצוה ותורה אור, ואמרינן נר זו מצוה ואורה זו תורה שבעל פה, ואור זו תורה שבכתב אלא מתוך שכבר מתקיים האור קרי ליה אור, משל למה"ד לחדר צנוע בסופו של הבית אע"פ שיום הוא ואור גדול בעולם אין אדם רואה באותו החדר אלא אם כן הכניס בו נר, כך תורה שבעל פה אע"פ שהוא אור צריכה היא לתורה שבכתב לפרק קושיותיה ולבאר סודותיה."

http://www.otzar.org/aspcrops/5947_28_1 ... 112011.asp

Re: "והיכן גנזו, בתורה" מה מקורו?

פורסם: ד' נובמבר 16, 2011 7:47 pm
על ידי היא שיחתי
אמרו חכמינו ז"ל שהקב"ה גנזו בתורה22.

22) מדרש רות בזהר חדש פה, א (עייג"כ זח"א רסד, א. זח"ב קמט, א), ובדגל מחנה אפרים פ' בראשית בשם הבעש"ט. כתר ש"ט (קרוב לתחלתו) הה"מ בשם הבעש"ט כו' (באריכות). ובכ"מ. וראה לקו"ת במדבר יח, ד. שם דברים פט, ד. דרך אמונה סה, א. וכל העם תרצ"ט ס"ג. ועוד.

http://www.mnow.co.il/node/108