מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תספורת בחורים דרך שחוק - כסף משנה.

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

תספורת בחורים דרך שחוק - כסף משנה.

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ה' דצמבר 15, 2011 1:16 pm

כסף משנה, מלכים פ"א ה"ו:
אין מעמידין מלך וכו'. בסוף קידושין (דף פ"ב) ת"ר כל שעסקו עם הנשים סורו רע הצורפין והסריקין והנקורות והרוכלים והגרדין והספרים והכובסים והגרע והבלן והבורסקי אין מעמידין מהם לא מלך ולא כ"ג מ"ט לא משום דפסילי אלא משום דזיל אומנותייהו. וסובר רבינו דהא דכל שעסקו עם הנשים לא שייך אלא עד הגרדיים ומספרים ואילך מיירי לענין שאין מעמידין מלך ולא כ"ג ובמקום כובסין גרים קצבים ולא גריס גרע ומשמע ליה נמי שכיון שלא נתנו קצבה ביום אחד שיעשה במלאכה מאלו נפסל ונ"ל דה"מ כשעשה כן דרך אומנות אבל אם עשה דרך שחוק כדרך הבחורים שמספרים זה את זה אין בכך כלום והיינו דקאמר משום דזיל אומנתייהו אלמא מתורת אומנות נגעו בה:


מה שייך "דרך שחוק" לכאן, וממתי מסתפרים דרך שחוק, והאם יש מקור אחר שבו כתוב דברים דומים (עשיית משהו בצורה רצינית ואעפ"כ נקרא ("בדרך שחוק")?
נערך לאחרונה על ידי י. רבינוביץ ב ה' דצמבר 15, 2011 3:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תספורת דרך שחוק - כסף משנה.

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' דצמבר 15, 2011 2:02 pm

מה תמוה כל כך? היום יש בחורים שכשהם 'שמחים' מתיזים המה מים האחד על חברו, ופעם היה שחוק בצורה שונה. הרי גם בשטויות ומשחקים יש תחלופה.

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: תספורת דרך שחוק - כסף משנה.

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ה' דצמבר 15, 2011 3:09 pm

דבריך אינם נראין כ"כ לכאורה.
לפי מה שהבנתי מדבריך, בזמנם בחור (בן תורה) היה ישן, היה מגיע חבירו ומספר אותו בשחוק. בחור ישב באיזה מקום ומישהו בא מאחוריו וסיפרו בלאט וכו' וכו'.

ממה נפשך, אם כך הייתה דרכם של בני תורה, האם כך דרכה של תורה? ואם לא הייתה זו דרכם של בני תורה, הייתכן שהכ"מ יביא בחיבורו דוגמאות מהנך? מה גם שכאן הייתה לו אפשרות לומר בסתם שבדרך הדיוטות אין בכך כלום (וכבהלכות חוה"מ), ומה גם שכאן אנו עוסקים בנושא של מי ראוי להיות למלך! אז לפי דבריך הכ"מ התכוון לומר שבחור שסיפר את חבירו בדרך שחוק, ('כמו שזורקים מים זה על זה'), אין לו לחוש לאותה תספורת, ויכול להיות מלך על ישראל.


לעניות דעתי, ייתכן שכוונת הכ"מ במילים "בדרך שחוק" היינו למשהו אחר ולא ממש לבדרך שחוק כפי שאנו מבינים, ראה תוכן שאלתי וש"נ.

נ.ב.
איני שולל את הסברך לחלוטין, סוף סוף זה פשט המילים וכך משתמע לכל אחד שקורא את זה לפני עיון.

אגרת
הודעות: 239
הצטרף: ה' אוגוסט 25, 2011 12:36 pm

Re: תספורת בחורים דרך שחוק - כסף משנה.

הודעהעל ידי אגרת » ה' דצמבר 15, 2011 3:20 pm

אומנתייהו היינו מקצועו דבכך עיסוקו ופרנסתו אך הבחורים שהאחד מספר את חבירו שלא בצורה "מקצועית" כדרך הספרים המומחים הוא דרך שחוק. כנלנ"ד.

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: תספורת בחורים דרך שחוק - כסף משנה.

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ה' דצמבר 15, 2011 3:52 pm

אגרת כתב:אומנתייהו היינו מקצועו דבכך עיסוקו ופרנסתו אך הבחורים שהאחד מספר את חבירו שלא בצורה "מקצועית" כדרך הספרים המומחים הוא דרך שחוק. כנלנ"ד.


הוא אשר כתבתי בהודעה הראשונה. וכעת, כדי לאשש את ההסבר הזה, אני מחפש מקור מקביל בספרי הקודש לכך ש"דרך שחוק" אינו במובן המוכר כיום.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 176 אורחים

cron