מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ינואר 03, 2012 5:49 pm

פייטן, מלפני כשבע מאות שנה, מפייט:
נקודת סגול.png
נקודת סגול.png (13.29 KiB) נצפה 5382 פעמים


מדוע 'נקודת סגול' רומזת להכנעה?
ואולי הכוונה לנקודה התחתונה מבין השלוש המרכיבות את הצורה?

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חקר » ג' ינואר 03, 2012 5:57 pm

ראה תורת חיים [חב"ד] פרשת ויחי עמ' [רלח].

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ינואר 03, 2012 6:03 pm

האם ההסבר שם הוא ע"פ קבלה או יותר 'פשט'? (כי הפייטן הנ"ל לא נראה שהיה מקובל).

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ג' ינואר 03, 2012 6:06 pm

בפשטות נראה שנקודת הסגול היא שפלה, קטנה ותוחתונה, מתחת שתי הנקודות שמעליה.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חקר » ג' ינואר 03, 2012 6:24 pm

חכם באשי כתב:האם ההסבר שם הוא ע"פ קבלה או יותר 'פשט'? (כי הפייטן הנ"ל לא נראה שהיה מקובל).

פשט בלשון קבלית, ולא נתכוונתי אלא לתת קצה חוט, וצריך לבדוק במקורותיו.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' ינואר 03, 2012 6:54 pm

יתכן שהביאור הוא שכשאדם כורע על ברכיו גופו נראית כצורת סגול [שהוא נקודה ימנית עליונה, נקודה אמצעית תחתונה ונקודה שמאלית עליונה]
פי' כשהאדם כורע על ברכיו נמצא שרלגיו לעלה מברכיו מצד אחד וראשו למעלה מברכיו מצד השני וברכיו נמצאים בנקודת השפל שהוא צורת סגול, דהיינו שרגליו הנמצאים בקצה האחד הם כנקודה הימנית (או השמאלית, תלוי מאיזה כיוון וזווית) העליונה, וברכיו הנמצאים באמצע במקום השפל הם כנקודה האמצעית התחתונה שהוא למטה ושפלה מב' הנקודות, וראשו הנמצא בקצה השני הוא כמו הנקודה השמאלית העליונה שהוא מצד השני של ברכיו שהם באמצע וראשו נמצא למעלה מברכיו
ונמצא שאדם הכורע על ברכיו צורת גופו הוא כצורת סגו"ל

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ינואר 03, 2012 7:00 pm

שבטי,
יפה ומחודד!!
ובדרך זו ניתן אולי להמשיך לבאר מדוע מכנה הפייטן את הכורע 'חרגול'. כי אדם הכורע צורתו גופו דומה לחרגול!

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' ינואר 03, 2012 8:56 pm

מתחילה חשבתי כמו שבטי, אך מלשון הפייטן נראה שהוא אומר ללבו להיות שפל כנקודת סגול.

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי ס''ק » ד' ינואר 04, 2012 9:33 am

בקשה:
היכן הוא מודפס?
ומי הוא זה הפייטן הלזה?
ואדרבה, הבא לנו [להורדה] את כל ספרו!

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 04, 2012 9:44 am

מדוע הנך צריך את כל הפיוט?!...
זה לא ספר, רק פיוט בודד (ארוך מאוד), שהדפיסו ד' יונה במאמר ב'מהות', יב (תשנד).

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי ס''ק » ד' ינואר 04, 2012 12:08 pm

בבקשה,
הבא לנו PDF לכה"פ של זה הפיוט [עם המבוא שעליו]
וכל דורשי חכמה יהללוך.
גם, יש מהיכן זה הפייטן, מא"י מאשכנז או מארץ אחרת.
ועוד, יש מכאן ראי' לניקוד המילה סגול, שיש המנקדים הג' בצירי וס' בקמץ.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 04, 2012 2:23 pm

הפייטן היה איטלקי.
אם יפתרו את בעיית הגודל של הקבצים (ראה כאן: viewtopic.php?f=7&t=7326&p=65059&hilit=%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%AA#p65008) אני יעלה לכאן את הקובץ (הוא שוקל יותר מ-9 מ"ב).

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי צh33 » ד' ינואר 04, 2012 2:30 pm

חכם באשי כתב:שבטי,
יפה ומחודד!!
ובדרך זו ניתן אולי להמשיך לבאר מדוע מכנה הפייטן את הכורע 'חרגול'. כי אדם הכורע צורתו גופו דומה לחרגול!

לא עיינתי אבל לכאורה מתמיה לומר על עם קודש בכורעם לפני האלוקים 'חרגולים'.... ועיין פסחים ג,ב בההוא כהן שלא נקט לשון נקיה וכו'. צ"ע.
דרך אגב, כיוון אפשרי למה קוראים לניקוד סגו"ל בשם זה (מילא קובוץ ע"ש קיבוץ כמה נקודות אבל סגול מה טיבו?. יל"ע.)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 04, 2012 2:59 pm

הפייטן כתב את הכינוי 'חרגול' על עצמו, בעקבות חטאיו שפירט קודם לכן. אין הוא כותב את הדברים על 'עם קדוש' בכלליות.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 04, 2012 6:21 pm

ס''ק כתב:בבקשה,
הבא לנו PDF לכה"פ של זה הפיוט [עם המבוא שעליו]
וכל דורשי חכמה יהללוך.
גם, יש מהיכן זה הפייטן, מא"י מאשכנז או מארץ אחרת.
ועוד, יש מכאן ראי' לניקוד המילה סגול, שיש המנקדים הג' בצירי וס' בקמץ.


ס"ק,
שבתי וראיתי, כי א"מ הברמן הדפיס את הפיוט הזה, מאותו כתב היד, למעלה מעשרים שנה לפני י' דוד!
ראה: ספר היובל לד"ר ש' פדרבוש, ירושלים תשכא, עמ' קעג ואילך
וכבר העיר על כך ח' ח' שירמן, תולדות השירה העברית בספרד הנוצרית ובדרום צרפת, ירושלים תשנז, עמ' 552 הערה 28: "ראה: א"מ הברמן... החיבור נדפס שנית, ללא סיבה נראית לעין, על ידי י' דוד...".
(אגב, שירמן שם טוען, שהפייטן הוא-הוא המומר המפורסם אבנר מבורגוס! ודבריו מופרכים מגופו של פיוט, וגם שני מהדירי הפיוט שוללים דעה זו מכל וכל)
עכ"פ, 'ספר היובל' לפדרבוש מצוי באוצרינו היקר. גש אליו וטול את הפיוט!

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי איש שלום » ד' ינואר 04, 2012 6:36 pm

צh33 כתב:דרך אגב, כיוון אפשרי למה קוראים לניקוד סגו"ל בשם זה (מילא קובוץ ע"ש קיבוץ כמה נקודות אבל סגול מה טיבו?. יל"ע.)

ולמה קורין לחיריק חיריק ולצירי צירי ולחולם חולם ולמה קורין לכיוון כיוון ולאפשרי אפשרי?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 04, 2012 6:45 pm

איש שלום,
אל תצחק, היו שדנו בשמותיהם של הנקודות (להבדיל מצורותיהן). זכור לי שבספר 'צפוני ציוני' לר"מ ציוני דן בענין, בדפים הראשונים של הספר.

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי איש שלום » ד' ינואר 04, 2012 6:54 pm

חכם באשי כתב:איש שלום,
אל תצחק, היו שדנו בשמותיהם של הנקודות (להבדיל מצורותיהן). זכור לי שבספר 'צפוני ציוני' לר"מ ציוני דן בענין, בדפים הראשונים של הספר.

אני לא צוחק. וכראיה לדבר הנה מה שמצאתי בחיפוש קל, ויש עוד הרבה:
קבצים מצורפים
111.JPG
111.JPG (128.08 KiB) נצפה 5240 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 04, 2012 9:41 pm

סליחה,
מהודעתך הקודמת שמעתי קולות לעג. טעיתי, ועמך הס"ר.

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי ס''ק » ג' ינואר 10, 2012 9:33 am

ועדיין לא נתברר מה טיבה של הכנעה לסגול.
ולענין דברי הגר"א כץ, אחר בקשת המחילה, הנה כי ניים ושכיב אמר להא שמעתא. והנה ז"ל רס"ג בספרו על דקדוק לה"ק [הזכירוהו רש"י לנ"ך והאב"ע] "ושמעו אותה מהם קצת מתושבי עירק וחשבוה בטעות לבי"ת ואמרו 'שבא' ואין הדבר כך. " ובכל ספרו שם יש שני כינויים לשוא. שוא כרגיל בו', ובערבית קורא לו "גזם", מלשון גיזום קטיעה והפסקה. ולפיכך אף השוא כן פירושו, מלשון שוא ואין, קמץ הש'.
ואף על שאר התנועות, הרי זה דומה לאלו שביקשו "פשט" בשמות החדשים, ובמקום ללמוד בבלית ואכדית נכנסו ל"דרש" שמרחשון מלשון מרחשין שפוותי', או שנוסף עליו מר משום שאין בו חגים, וכל זה אינו פשט, אבל האמת שהשם המקורי הי' "ורח-שמן" כלומר הירח השמיני..
ואף הסגול אינו שייך כלל לסגולה, אפילו לא לדרש ורמז, רק הוא תרגום של "אשכול", בלשון בני ארץ ישראל, עיין תרגום ירושלמי לפר' שלח [ואשכול ענבים אחד]. ואף החירק צירי חלם ושרק מקורם מלשון זו [עי' ב"ק פג,א לשון סורסי למה] ופעמים שיש ביניהם קירבה ללה"ק, כמו בשורק ע"ש השריקה בשפתים [כמו ו' W], ואינו שייך לחירק כלל.
ועיין ג"כ בתפארת ישראל למהר"ל פ' ס"ו ביאורים פשוטים לנקודות ושמותיהם ודרכי מוצאיהם.

בריושמא
הודעות: 1339
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי בריושמא » ג' ינואר 10, 2012 11:28 am

שמא הכוונה ל'עבד' הנקוד פעמיים בסגול.
וכוונת המשורר: היה לפניו נכנע כעבד הנקוד סגול.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ינואר 10, 2012 12:19 pm

הצעה מעניינת.
אבל גם 'מלך' ננקד בסגו"ל כפול! (אלא שנוסף להן יש בו גם שבא)

מורשת-דורות
הודעות: 24
הצטרף: ו' אוקטובר 14, 2011 12:06 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי מורשת-דורות » ד' ינואר 11, 2012 1:28 am

לענ"ד כוונת המשורר היא על נקודת סגול שבטעמים, ולא לסגול שבניקוד, וכידוע מיקומה תמיד באות אחרונה של התיבה, וזו ענוותנותה...

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' ינואר 12, 2012 2:04 pm

מורשת-דורות כתב:לענ"ד כוונת המשורר היא על נקודת סגול שבטעמים, ולא לסגול שבניקוד, וכידוע מיקומה תמיד באות אחרונה של התיבה, וזו ענוותנותה...


האם מצאת למי שיגדיר את טעמי המקרא כנקודות?!

מורשת-דורות
הודעות: 24
הצטרף: ו' אוקטובר 14, 2011 12:06 am

Re: סֶגול רומז להכנעה, מדוע?

הודעהעל ידי מורשת-דורות » ה' ינואר 12, 2012 3:37 pm

זוה"ק ח"א דף כד ע"ב: לית נקודה דלית כגוונא דילה בטעמי סגול לגבי סגולתא...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 214 אורחים