מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דברי יחזקאל - עיונים בספר וסביבו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: דברי יחזקאל - עיונים בספר וסביבו

הודעהעל ידי ברזילי » ש' אוגוסט 17, 2013 10:51 pm

הרב אליעזר אייזנברג ביקש להודיע כי ישלח בלנ"ד ספר לכל ישיבה\כולל\מוסד שיפנו אליו (מוסדות בארה"ב; בא"י נא לפנות לטלפון 0548412949 כנ"ל). נא לשלוח את הבקשות לכתובת eneisenberg@gmail.com

וואס
הודעות: 150
הצטרף: א' אפריל 29, 2012 6:46 pm

Re: דברי יחזקאל - עיונים בספר וסביבו

הודעהעל ידי וואס » א' אוגוסט 18, 2013 6:30 pm

האם המשלוח - שעל ידי כתובת מייל זו - הוא גם למוסדות בארץ ישראל

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: דברי יחזקאל - עיונים בספר וסביבו

הודעהעל ידי ברזילי » א' אוגוסט 18, 2013 7:57 pm

למוסדות בא"י נא לפנות לטלפון 0548412949 כנ"ל

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דברי יחזקאל - עיונים בספר וסביבו

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוגוסט 18, 2013 10:10 pm

אברהם כתב:יש לציין לדעת המג"א שיש איסור ספייה להאכיל קטן חוץ לסוכה, ואע"פ דשם אפילו לשיטת הפנ"י דהוי איסור אכילה חוץ לסוכה מ"מ אינו אלא מחמת מצות הישיבה בסוכה, ולפי סברת הדברי יחזקאל לא שייך בזה ספייה.
(שוב נזכרתי שהמג"א עצמו בהל' שבת מחמיר בספייה קודם קידוש ולא ס"ל דכיון שאינו חייב בעשה כו', אע"פ דשם בודאי אינו אלא איסור דרבנן לחזק העשה, עיי"ש במג"א אם אין הזכרון משובש, וממילא יתכן דדוקא איהו לשיטתו כתב כן גם גבי סוכה, אבל אה"נ המקלים בספייה קודם קידוש יקלו ג"כ חוץ לסוכה).

איני זוכר כעת את דברי המג"א לגבי חוץ לסוכה, אך מה שהובא פה בשמו לגבי קודם קידוש הוא טעות. דלהדיא התיר המג"א בסי' רסט סק"א להאכיל לקטן קודם קידוש.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: דברי יחזקאל - עיונים בספר וסביבו

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוגוסט 18, 2013 10:23 pm

איש_ספר כתב:בדברי יחזקאל סי' טו כתב לחדש שהלאו של אכילה ביוה"כ (כל הנפש אשר לא תעונה וכו' עיין יומא פא) הוא נועד רק לחזק העשה, כמוש"כ הרמב"ן על מעקה וכו', ולפי"ז קטנים שאינם בכלל המצוה אינם בכלל הלאו.
ובזה ביאר מה דספינן אוכלים לקטנים.
עיקר החידוש שאין ספיה באיסור שמגיע מכח עשה כבר כתבו כמה אחרונים לענין איסור טעימה קודם קידש (חקרי לב ופרי יצחק ועוד)
אבל לא מצאתי מי שיבאר כן גדר דאיסור אכילה ביוה"כ שאינו אלא עשה.

עיקר החידוש שאין ספיה באיסור שמגיע מכח עשה מבואר כבר במגן אברהם (סי' תעא סק"ז) לגבי האיסור דרבנן שלא לאכול מצה בערב פסח. שכתב המג"א שכיון שאיסור זה הוא משום ביטול עשה אין בו משום ספי'. וכעי"ז בסי' רסט סק"א לגבי קודם קידוש.
אמנם עדיין יש לחלק בין איסור דרבנן הבא משום עשה דאו', לבין איסור דאו', אף אם כל עצמו לא בא אלא לחזק האיסור. וכפי שבאמת המג"א נותן טעמים אחרים להיתר להאכיל קטנים ביוה"כ ולא כתב שהוא משום העשה.



חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], לוצאטי ו־ 211 אורחים