להלן מצורף העתק מאתר אהלי צדיקים (ר' לינק מצורף בהמשך) אודות מקום קבורת בעל הטורים,
האם לחו"ר הפורום יש מה להוסיף אודות מקום קבורתו של ר"י בעל הטורים?
מקום קבורתו של ר"י בעל הטורים: בכיוס או בטולדו?
ישנם חילוקי דיעות באשר למקום קבורתו של רבנו: יש טוענים כי רבנו קבור בטולדו שבספרד, ואילו אחרים טוענים שרבנו קבור על אי בשם כיוס הסמוך לאיזמיר שביוון.
ידוע כי בבית הקברות היהודי בטולדו עמדה מציבה ושמו של רבנו חרוט עליה, דבר שכביכול מעיד על קבורתו במקום, אך מאידך ישנם עדויות מובהקות של גדולי עולם וראיות ומסמכים אחרים שמוכיחים כי רבנו טמון בכיוס. העובדות הללו יוצרות דילמה לא קטנה באשר למקום קבורתו של רבנו.
ידוע כי רבנו החל בסוף ימיו במסע לארץ ישראל, מסע כזה ארך באותם ימים ימים ארוכים של תלאות ונסיעות ממקום למקום.
את מסעו החל רבנו בעיר טולדו שבספרד, והוא חצה את אירופה עד לכיוס שביוון כאשר בכוונתו להפליג מכיוס לארץ ישראל.
הרבה יהודים וצדיקים גדולים נפטרו באיזורים אלו, אחרי תלאות הדרך בדרכם לארץ ישראל, כך גם רבנו, כאשר הגיע לכיוס נפל למשכב ממנו לא קם.
בני הקהילה בכיוס כנראה התוודעו לרבנו ולכן קברוהו בכבוד גדול במרכז בית הקברות. יש להניח כי באותו הזמן, בצידו השני של הגלובוס, בטולדו שבספרד יושבים בני הקהילה מדוכדכים וליבם מר, הם ידעו שרבנו כבר היה אמור להגיע לארץ ישראל ומבירורים שעשו עלה כי כף רגלו לא דרכה בארץ, במר ליבם חיכו עוד ימים ארוכים לתשובה ובליבם תקווה, כעבור זמן מה הבינו שרבם אהובם כנראה נפטר בדרכו ולכן העמידו מציבה לזכרו בבית הקברות על יד אביו בעל הרא"ש, על מנת לכבדו ולהוקירו ולבל ישכח שמו.
ספרים ומקורות:
′סדר הדורות′ - חלק ימות עולם - האלף השישי - ה′ אלפים ק:
רבינו יעקב בעל הטורים בן הרא"ש (ע"ל פ"ח) חבר הטורים שנת ה′ אלפים ק′, כנראה בטור או"ח סי′ תכ"ז (צמח דוד). וחבר פירוש על התורה בגימטריאות, וקיצור פסקי הרא"ש. ושמעתי מאיש אחד שהראו לו קבורתו בעיר שאייה רחוק מאיזמיר יום אחד. ולפי הנראה לעיל שנת פ"ח לא היה בספרד רק באשכנז.
החיד"א כותב בספרו ′שם גדולים′ - חלק גדולים - מערכת י אות רח:
...ורבינו יעקב בעל הטורים נסע מאשכנז לבא לארץ ישראל ובעיר כיא"ו נתבקש בישיבה של מעלה והיתה מנוחתו כבוד.
רבי נתן שטרנהארץ מברסלב כותב בספרו ′ימי מוהרנ"ת′ - חלק שני - קעב-קעג:
וְהִנֵּה בְּעֵת שֶׁעָמַדְנוּ שָׁם אֵצֶל הָעִיר סָאקֶיס הַנִּזְכֶּרֶת לְעֵיל, אָמַר לָנוּ הַקַּפִּיטַאן שֶׁהוּא יַעֲמֹד שָׁם עַד יוֹם שֵׁנִי שֶׁהוּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה...גַּם אֲנַחְנוּ הָיָה בְּדַעְתֵּנוּ לֵירֵד לָעִיר בְּעֶרֶב רֹאשׁ הַשָּׁנָה כְּדֵי לִהְיוֹת שָׁם עַל קֶבֶר רַבֵּנוּ יַעֲקֹב בַּעַל הַטּוּרִים שֶׁהוּא קָבוּר שָׁם, אַךְ רַבּוֹת מַחֲשָׁבוֹת בְּלֵב אִישׁ וְכוּ′...וּבְיוֹם רִאשׁוֹן שֶׁהוּא עֶרֶב רֹאשׁ הַשָּׁנָה זָזָה הַסְּפִינָה מִסָּאקֶיס.
שלא כמו שכותבים האנשים, מוהרנ"ת לא היה על קבר הבעל הטורים אבל הוא מעיד כמשיח לפי תומו שהוא קבור שם.
במהלך המחקר שערכה האגודה על מקומות קדושים בגליל, מצאו חוקרי האגודה תפילה עליה נכתב כי תפילה זו נהגו לומר על קברו של בעל הטורים באי כיוס.
את התפילה ניתן למצוא בספר זכותיה דיעקב שנדפס באיזמיר שנת תר"כ. כמו"כ באוסף בנייהו אות ז′ מספר 9 [מס′ פריט f 44021] שם הנוסח קצת שונה מהנדפס בספר זכותיה דיעקב. את הצילום ניתן להשיג בבית הספרים הלאומי.
בספר ′אבני זכרון′ סימן ז′ נכתב כי רבנו נקבר על יד קבר אביו בטוליטולא (כהיום טולדו), בספר אף מובא נוסח המציבה וזו לשונה:
עדה המצבה מחזה עליון לחזות / כי תחתיה נגנז איש תם יושב אהלים. / . . . . . . . . רב פעלים, / צדיק מושל ביראת א-להים. . . הר"ר / יעקב בן הרא"ש ז"ל - אמרתו כטל תזל, / מפי ספרים אשר חבר בשפה ברורה / פרוש ופוסקים לשלשה סדרים, / ומלאכת ארבעה טורים וכו′ / כל ימיו היו מכאובים, סבל יסורים / בחבה, ונפטר באהבה רבה. וכ"ב / תמוז הובא עד אביו הרא"ש לשכב אצלו / בקבר אשר כרה לו.
לינק למאמר באתר אהלי צדיקים של ר' ישראל מאיר גבאי: http://www.zadikim.org/46352.html