מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

הודעהעל ידי יוסףלוי » א' ינואר 22, 2012 9:23 am

האם מישהו יודע מקור לשיטה המצריכה לענות איש״ר עד בריך הוא (שלשת השיטות הידועות, הם עד עלמיא, יתברך, בעלמא, ואף פעם לא מצאתי מקור לשיטה הראשונה הנ״ל, וראיתי כמה שנוהגים כך...)

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

הודעהעל ידי מורה צדק » ב' ינואר 23, 2012 7:34 pm

חיפשתי בזה ולא ראיתי מי שכתב כן, והאמת שגם לא ראיתי מי שנהג כך.

מה שאפשר לומר שמי שנוהג כן הוא מפני החזן הממהר, ובשביל שיספיק לומר אמן על דאמרינן בעלמא, מפסיק בבריך הוא כמ"ש בשלמי ציבור דף פד ע"ב שאם החזן ממהר מספיק לומר עד יתברך.

חיימקה
הודעות: 1001
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

הודעהעל ידי חיימקה » ב' ינואר 23, 2012 9:42 pm

מורה צדק כתב:
מה שאפשר לומר שמי שנוהג כן הוא מפני החזן הממהר, ובשביל שיספיק לומר אמן על דאמרינן בעלמא, מפסיק בבריך הוא כמ"ש בשלמי ציבור דף פד ע"ב שאם החזן ממהר מספיק לומר עד יתברך.

התכוונת לומר שמספיק לומר עד בריך הוא.
ומה באמת הפשט בדבריו מאימתי מספיק עד בריך הוא?

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

הודעהעל ידי מורה צדק » ב' ינואר 23, 2012 9:49 pm

אני התכוונתי לדון לכף זכות את מי שנוהג כך שהוא עושה כן בשביל להספיק את האמן של בעלמא.
והשלמי ציבור מדבר עד יתברך, ואני הוספתי עד בריך הוא (אם החזן יותר איטי מזה של השלמי ציבור).

חיימקה
הודעות: 1001
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

הודעהעל ידי חיימקה » ב' ינואר 23, 2012 10:07 pm

יסלח לי כבודו אבל זה לשון הש"צ "ונראה דלכו"ע אם ממהר האומר קדיש שבעוד שיאמר עד דאמירן בעלמא יאבד מלענות אמן ,טפי עדיף שיאמר עד שמיה דקודב"ה וירויח שני אמנים" עכ"ל.
א"כ להדיא כתב שיאמר עד בריך הוא - וע"כ שאלתי מה הפשט שירויח ב' אמנים -מה הוא מרוויח הלא זה אמצע הקדיש [והרי לכאורה לא שמע מבריך הוא עד בעלמא כי החזן מיהר והוא אמר בעצמו אז איך עולה לו האמן על כל הקדיש הרי חסר לו קטע]

ציבור
הודעות: 500
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

הודעהעל ידי ציבור » ג' ינואר 24, 2012 12:33 am

ובהאי עניינא:

אמירת בריך הוא - עד היכן היא נמשכת, כי גם בזה מצאנו כמה מנהגים.

יחכימונו החכמים דכאן.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

הודעהעל ידי מורה צדק » ג' ינואר 24, 2012 12:43 am

חיימקה כתב:יסלח לי כבודו אבל זה לשון הש"צ "ונראה דלכו"ע אם ממהר האומר קדיש שבעוד שיאמר עד דאמירן בעלמא יאבד מלענות אמן ,טפי עדיף שיאמר עד שמיה דקודב"ה וירויח שני אמנים" עכ"ל.
א"כ להדיא כתב שיאמר עד בריך הוא - וע"כ שאלתי מה הפשט שירויח ב' אמנים -מה הוא מרוויח הלא זה אמצע הקדיש [והרי לכאורה לא שמע מבריך הוא עד בעלמא כי החזן מיהר והוא אמר בעצמו אז איך עולה לו האמן על כל הקדיש הרי חסר לו קטע]


יישר כח, אני לא ראיתי את דברי השלמי ציבור בפנים אלא במה שהב"ד בספר הלכה ברורה (יוסף), וא"כ אדרבה ואדרבה.
ולא הבנתי איזה קטע חסר לו?

הוגה
הודעות: 1072
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

הודעהעל ידי הוגה » ג' ינואר 24, 2012 12:03 pm

(בלא"ה לא קיי"ל כמ"ש הש"צ, אלא לעולם צ"ל כ"ח תיבות עד דאמירן בעלמא, רק אם העונה אמן מסיים לומר עד דאמירן בעלמא קודם שיאמר החזן שמיה דקב"ה, רק אז צריך לענות אמן, וכמ"ש הפוסקים).

חיימקה
הודעות: 1001
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

הודעהעל ידי חיימקה » ה' ינואר 26, 2012 12:04 am

מורה צדק כתב:
חיימקה כתב:יסלח לי כבודו אבל זה לשון הש"צ "ונראה דלכו"ע אם ממהר האומר קדיש שבעוד שיאמר עד דאמירן בעלמא יאבד מלענות אמן ,טפי עדיף שיאמר עד שמיה דקודב"ה וירויח שני אמנים" עכ"ל.
א"כ להדיא כתב שיאמר עד בריך הוא - וע"כ שאלתי מה הפשט שירויח ב' אמנים -מה הוא מרוויח הלא זה אמצע הקדיש [והרי לכאורה לא שמע מבריך הוא עד בעלמא כי החזן מיהר והוא אמר בעצמו אז איך עולה לו האמן על כל הקדיש הרי חסר לו קטע]


יישר כח, אני לא ראיתי את דברי השלמי ציבור בפנים אלא במה שהב"ד בספר הלכה ברורה (יוסף), וא"כ אדרבה ואדרבה.
ולא הבנתי איזה קטע חסר לו?

התכוונתי שחסר לו מבריך הוא עד דאמירן בעלמא שהוא לא שמע מכיוון שהחזן מיהר והוא אוחז רק בבריך הוא בעוד שהחזן אוחז בדאמירן בעלמא
-א"כ ממילא איך לדעת הש"צ עולה לו האמן על כל הקדיש אע"פ שלכאורה חסר לו מחציתו


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שבע ו־ 32 אורחים