עמוד 1 מתוך 6

בירור ב"תורת חמד" - שיטת הדילוגים בתורה

פורסם: ג' ינואר 24, 2012 6:57 pm
על ידי יאיר
כידוע ר' חיים מיכאל דב וייסמנדל זצ"ל הוא שכתב בספרו על שיטת הדילוגים בתורה.
בלי להרחיב בנושא אגש מיד לשאלתי.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=47
כאן מובא אחד הרמזים הנפלאים שמצא - הצפנת המילה 'תורה' בכל החומשים (למעט ב"ויקרא" שם רמוז שם הוי"ה) בתחילתם ובסופם בדילוג מ"ט אותיות, לדוגמא:
ScreenShot001.gif
ScreenShot001.gif (32.33 KiB) נצפה 10221 פעמים

אלא שמי שיבדוק בתחילת ספר דברים יראה שהדברים מעט "לא מדוייקים" שכן שם הדילוג הוא של 48 אותיות שלא כבשאר החומשים שהדילוג הוא 49 אותיות:
ScreenShot002.gif
ScreenShot002.gif (16.29 KiB) נצפה 10221 פעמים

היש יודע על מישהו שמדבר בזה?
(כמו"כ אם יש מי שיכול לברר אצל העוסקים בנושא, אשמח מאוד).
תודה רבה ויישר כח.

Re: בירור ב"תורת חמד" - שיטת הדילוגים בתורה

פורסם: ג' ינואר 24, 2012 7:17 pm
על ידי בגולה
יאיר כתב:כ
אלא שמי שיבדוק בתחילת ספר דברים יראה שהדברים מעט "לא מדוייקים" שכן שם הדילוג הוא של 48 אותיות שלא כבשאר החומשים שהדילוג הוא 49 אותיות:
הקובץ המצורף ScreenShot002.gif לא זמין יותר.

היש יודע על מישהו שמדבר בזה?

אני רואה כאן דילוג של 49 ולא 48
וליתר שאת בדקתי עם פרוייקט השו"ת:
דילוג.jpg
דילוג.jpg (79.84 KiB) נצפה 10214 פעמים

Re: בירור ב"תורת חמד" - שיטת הדילוגים בתורה

פורסם: ג' ינואר 24, 2012 7:37 pm
על ידי יאיר
השווה בבקשה את הדילוגים האחרים ותראה ששם יכתוב לך 50.

Re: בירור ב"תורת חמד" - שיטת הדילוגים בתורה

פורסם: ג' ינואר 24, 2012 7:40 pm
על ידי בגולה
יאיר כתב:השווה בבקשה את הדילוגים האחרים ותראה ששם יכתוב לך 50.

צודק! לא טרחתי לבדוק קודם.

Re: בירור ב"תורת חמד" - שיטת הדילוגים בתורה

פורסם: ג' ינואר 24, 2012 10:16 pm
על ידי יאיר
בקשתי כעת מר' בגולה שליט"א לבדוק אם יש אולי דילוג מה"א אחרת של 49-50 בתחילת ספר דברים אך אין בנמצא. וצע"ג.

מה היחס לשיטת הדילוגים בתורה בימינו

פורסם: א' אוגוסט 11, 2013 2:07 pm
על ידי שלח
בהרבה מקומות וסמינרים מחזירים בתשובה על ידי שיטת הדילוגים, האם השיטה אמיתית ומוכחת ונבדקה מדעית, האם ראוי להשתמש בשיטה מחודשת זאת, או שכדאי להחזיר בתשובה בשיטות מבוססות יותר, ויש סכנה להשתמש בשיטות מחודשות

Re: מה היחס לשיטת הדילוגים בתורה בימינו

פורסם: א' אוגוסט 11, 2013 2:30 pm
על ידי תוכן
אין ממצאים חד משמעותיים בינתיים, למרות שיש כיוון ברור שיש לשיטת הדילוגים בסיס מדעי, אלו שחוקרים את התחום מנסים למצוא צורה אוביקטיבית שעל פיה יהיה אפשר לבסס בצורה ברורה את ההנחות המתמטיות לשיטת הדילוגים.

אין לי ספק שיהיו הרבה בפורום שילעגו לשיטת הדילוגים, אני בטוח שרובם ככולם לעולם לא חקרו את הנושא, ואין להם מושג במה מדובר.

Re: מה היחס לשיטת הדילוגים בתורה בימינו

פורסם: א' אוגוסט 11, 2013 2:47 pm
על ידי שלח

Re: מה היחס לשיטת הדילוגים בתורה בימינו

פורסם: א' אוגוסט 11, 2013 2:58 pm
על ידי שלח
וגם פה

Re: מה היחס לשיטת הדילוגים בתורה בימינו

פורסם: א' אוגוסט 11, 2013 3:14 pm
על ידי אשבמבש
למה יש לי תחושה שטענותיהם של מצדדי הדילוג הובאו במאמר בעוד שטענות המתנגדים הובלעו? האם זה בגלל שהמאמר מוטה או בגלל שטענות המתנגדים אכן רופפות? למה לא הוסברה הסיבה שבשלה פרופסור אומן חזר בו?

Re: מה היחס לשיטת הדילוגים בתורה בימינו

פורסם: א' אוגוסט 11, 2013 3:22 pm
על ידי מרחביה
שלח כתב:וגם פה


מאחר והוזכרו בקובץ דברי הגר"ש פישר, אפנה גם לדבריו בהקדמת ספרו דרשות בית ישי.

Re: מה היחס לשיטת הדילוגים בתורה בימינו

פורסם: א' אוגוסט 11, 2013 4:21 pm
על ידי אוצר החכמה
ראוי לדעת שיש כאן שני דיונים נפרדים האחד הוא על הסבירות הסטטיסטית והשני הוא האם זו דרך לימוד מדרכי התורה (גימטריה אין לה הוכחות סטטיסטיות כמובן אבל כיוון שקיבלנו שזו דרך מדרכי התורה הדברים ניתנים להדרש) וממילא אם לדרושים המתבססים על זה יש ערך של רמז. כמובן שבמקרה כזה צריך להיות לדברים גם ערך תכני.
ד"ר אלכס רוטנברג שהוזכר במאמרים למעלה ואני מכירו, עוסק ברמזי שיטת הדילוגים לפירושי רש"י, מעין מה שעשה הסטייפלער בדרך הגימטריה.

Re: מה היחס לשיטת הדילוגים בתורה בימינו

פורסם: א' אוגוסט 11, 2013 4:52 pm
על ידי איש-אחד
ביקורת על שיטת הדילוגים בתורה
http://www.gadial.net/2012/05/14/bible_jump_1/
http://www.gadial.net/2012/05/17/bible_jump_2/

יש להתעלם כמובן מהערות ותכנים כפרניים שאינם קשורים לנדון.

Re: מה היחס לשיטת הדילוגים בתורה בימינו

פורסם: א' אוגוסט 11, 2013 10:56 pm
על ידי אשבמבש
צריך לשים לב להבדל הברור בין דרוזנין (אני מקוה שאני מצטט את שמו נכון) שהוא אדם הזוי למדי ואף אחד שפוי לא מנסה לטעון שהוא צודק, ובין הפרופסרים היהודים שהם שומרי תומ"צ ומתעסקים בזה ברצינות רבה.

למי יש תוכנה לדילוגים בתנ"ך? מבקש משהו מוגדר...

פורסם: ו' ספטמבר 13, 2013 11:03 am
על ידי משכיל אל דל
איפה מוזכר ראול ולנברג ( או ואלנברג)?
והאם הוא מצטלב עם נבוזראדן רב טבחים?
נא עזרתכם.
תודה.

Re: למי יש תוכנה לדילוגים בתנ"ך? מבקש משהו מוגדר...

פורסם: ש' ספטמבר 14, 2013 11:47 pm
על ידי בין גברא לגברא
בדקתי בפרויקט השו"ת ולא נמצא כלום.
יש להעיר שכל ענין הדילוגים אינו כ"כ מוסכם.

Re: למי יש תוכנה לדילוגים בתנ"ך? מבקש משהו מוגדר...

פורסם: ש' ספטמבר 14, 2013 11:49 pm
על ידי יאיר
ע"י מי אינו מוסכם?

הנושא הוכח מעל לכל ספק.

לא שמעתי על רב שבדק את הנושא לעומק וטען שאין בכך ממש.

Re: למי יש תוכנה לדילוגים בתנ"ך? מבקש משהו מוגדר...

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 1:24 am
על ידי בין גברא לגברא
איזה גדול מפורסם הסכים לזה? אין כוונתי שעודד אנשים העוסקים בזה אלא שהכריז חד משמעי שיש בזה ממש.
איך הוכח הנושא מעל לכל ספק?

Re: למי יש תוכנה לדילוגים בתנ"ך? מבקש משהו מוגדר...

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 1:52 am
על ידי יאיר
כבודו טען שהנושא אינו כ"כ מוסכם ושאלתי ע"י מי וכבודו משיב בשאלה?

הוכח, כי ניסו שיטה זו עשרות פעמים בספרים אחרים ולא מצאו שום תוצאה הגיונית..

Re: למי יש תוכנה לדילוגים בתנ"ך? מבקש משהו מוגדר...

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 2:02 am
על ידי בין גברא לגברא
יאיר כתב:הוכח, כי ניסו שיטה זו עשרות פעמים בספרים אחרים ולא מצאו שום תוצאה הגיונית..

מי עשה הנסיון ואיפה הם מפורסים? פעם ראיתי ספר המוקדש לענין זה והייתי מאד לא משוכנע לכנות הדברים.
פשוט שאם מחשפים מספיק עם מחשב ימצא "מציאות" בכל ספר. כשאתה מקבל רק תוצאות חיובית, ולא שליליות, כגון בנידון דידן, אפשר להראות אלפי "תוצאות חיוביות" המראה אמיתית הענין.
אם יש מקורות מוסכמות בדברי חז"ל או בדברי גדולי הדורות, או שיש גדולים שקבעו חד משמעי דיש בזה ממש, אני מוכן לקבל. עד אז זה לא נראה שזה מוסמך.
אני מציע לציבור לעשות נסיון משלנו. בפרויקט השו"ת של בר-אילן יש אפשרות לחפש דילוגים [מתוך כלים/פרפראות תנ"ך]. נעשה חיפושים ונספור האחוז כמה פעמים יצא הענין בדילוגים כלל, וכמה פעמים מהם זה יצא במקום שיש בו איזה ענין שיש לו שייכות.

Re: למי יש תוכנה לדילוגים בתנ"ך? מבקש משהו מוגדר...

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 2:09 am
על ידי יאיר
בין גברא לגברא כתב:
יאיר כתב:הוכח, כי ניסו שיטה זו עשרות פעמים בספרים אחרים ולא מצאו שום תוצאה הגיונית..

טענה זה שייך רק אם ניסו אותו גם בספרים אחרים ולא מצאו כלום. פשוט שאם מחשפים מספיק עם מחשב ימצא "מציאות" בכל ספר. בפרט כשאתה מקבל רק תוצאות חיובית, ולא שליליות כגון בנידון דידן.


לא ממש הבנתי...

בעקרון השיטה עובדת על דילוג אותיות הכי נמוך שקיים שבאותם פס' יש קשר לדילוג עצמו שחיפשו.

לדוגמא מצאו את כל סוגי עצי הפרי בדילוג הכי נמוך שלהם בתורה, כולם ללא יוצא מן הכלל נמצאו בפרשת בראשית בפס' של בריאת העצים!
(אם תרצה טבלה של זה אנסה להשיג לך).

Re: למי יש תוכנה לדילוגים בתנ"ך? מבקש משהו מוגדר...

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 11:53 am
על ידי מזמור שיר
פרופ' ישראל אומן תמך בשיטה, אך לבסוף חזר בו. וזה אומר משהו.
דוקא הרב אבינר העלה נקודה נכונה:
"יש מאד להיזהר מסוג הוכחות 'מדעיות', כאילו אמיתות התורה תלויה בהן, וכאשר הן תיפולנה, התורה חס וחלילה תיפול אתן. ... בעלי הקודים מוצאים כל מיני מאורעות רמוזים בתורה בשיטת הדילוגים. אך זהו רק לאחר מעשה, כגון תאריך פטירתו של תלמיד חכם. אך מעולם לא ידעו מראש על מאורע. לכן אפשר לטעון שהעניין לא הוצפן בתורה אלא הומצא אחר כך על ידי תכנון דילוגים מתאים כדי למצוא מה שרוצים, ונופלת כל ההוכחה." בתשובה לשאלה נוספת ענה: "גם לו יצויר שיש בתורת הקודים הוכחה שכלית מוחלטת, הרי יש לנו הרבה יותר טוב מזה, סוף סוף האמונה היא לעילא ולעילא מן השכל ומן המדע. איננו מתנגדים להוכחות מדעיות, אך הם בגדר קביים, הנצרכות לתמוך בעניין צולע."
ראו בכ"ז בויקיפדיה.
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%93%D7% ... 7%A8%D7%94

Re: למי יש תוכנה לדילוגים בתנ"ך? מבקש משהו מוגדר...

פורסם: א' ספטמבר 15, 2013 1:16 pm
על ידי יתר10
לענ"ד יש כאן עירבוב בין הדברים
יש שיטת הדילוגים ע"פ הרחמ"ד ויסמנדל שהוא היה הראשון שגילה את זה בדורינו והראה מקור לזה ברמ"ק. והוא ז"ל לא השתמש בזה כלל כ'הוכחה' לאמיתת התורה אף לא ניסה לגלות צפנים ועתידות בתורה, אלא זה היה בעיניו עוד דרך נפלאה מדרכי הרמז שכולם בכלל פרפראות לתורה, וכמו שמצינו במשך הדורות שמצאו נפלאות בדרך הגימטריא איך כמה דרשות חז"ל והלכות מרומזים בגימט' או נוטריקון בפסוקים (רק לאחרונה מישהו הו"ל ספר המוצא את דברי רש"י מרומזים בגימ' בפסוקים) כן הלך הגרחמ"ד ודרש כל מיני רמזים על פי שיטת הדילוגים, כמו שניתן לראות בספרו תורת חמ"ד. ושוב הוא לא התכוון להוכיח בזה את אמיתת התורה למסתפקים אלא יש כאן הטעמה בדברי תורה בחינת תורתך שעשועי. (דוגמא נוספת כעין זה ספר 'נפלאות מתורת השי"ת']
לא כן דורון ויצטום וחבר מרעיו, שהם השתכנעו שאחרי שמצאו את הסוד של הדילוגים בטח יש איזה צופן מוסתר שהקב"ה הטמין בתורה ושאם נשכיל לפענחה נדע בזה עתידות ונעלמות, עוד הלכו וניסו לבדוק את זה בכלים מדעיים ומכאן הבילבול הגדול, שיש אומרים שהצליחו להוכיח את זה ויש פירכות וכו' וכו'.

רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 7:16 pm
על ידי רחמים
סיפר רבי יעקב מרדכי גרינוולד כך: היום ידוע ומפורסם עניין צפונות
התורה, והנה, אני זכיתי לשמש את רבי מיכאל דוד וייסמנדל זצ''ל שהיה
''אבי הקודים''. לא היה לו מחשב, הכל היה במוחו, מוח של עילוי גדול.
הייתי אצלו פעם סמוך לפורים, והוא שאל אותי: כבר ספרת כמה אותיות
יש במגילה? אמרתי לו: אינני יודע. והוא אמר: אני יודע, יש 12196 אותיות!
ושאלתי: ומה אפשר לעשות עם המספר הזה?
''תביא לי חומש''. הבאתי. ''תמנה מהאות א' הראשונה בתורה כמניין
האותיות שבמגילה [12196] – תגיע לאות ס'. מאות זו תמנה שוב כמניין
אותיות המגילה – תגיע לאות ת'. ומשם תשוב ותמנה כמנין אותיות
המגילה ותגיע לאות ר', שזהו השם אסתר. זהו דבר פשוט נפלא!
אמרתי לו בבת צחוק: ומה יעשה מרדכי, הרי תהיה לו עגמת נפש?...
השיב הרב: אינני יודע, אבל תבוא בשנה הבאה.
שנה לאחר מכן, חזרתי ושאלתיו: מה עם מרדכי? אמר לי: מצאתי רמז גם
למרדכי, הרי אמרו חז''ל: מרדכי מן התורה מנין? דכתיב ''ואתה קח לך
בשמים ראש מר דרור'' ומתרגמים ''מירא דכיא'', דהיינו אותיות מרדכי.
ועכשיו תמנה מהאות מ' של ''מר דרור'' כמניין אותיות המגילה – תגיע
לאות ר'. תמנה שוב – תגיע לאות ד'. תמנה שוב – תגיע לאות כ', ושוב
תמנה ותגיע לאות י', שזהו השם מרדכי! פלאי פלאים!!!

בדקתי את זה בתוכנת תורת אמת ולא נמצא כלל כדברים האלו :-(
מה דעתכם

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:22 pm
על ידי יאיר
א. את המשך הסיפור קראת?

ב.אני מוריד את התוכנה כדי לבדוק...

ג.השוה גם לכאן: viewtopic.php?f=7&t=7972
(ואולי זה עשוי לפתור את הבעיה).

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:23 pm
על ידי איש.dot
יאיר כתב:א. את המשך הסיפור קראת?

???

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:26 pm
על ידי יאיר
איש.dot כתב:
יאיר כתב:א. את המשך הסיפור קראת?

???

"ממשיך הרב גרינוולד: לפני שנים רבות התארחה בביתנו אשה מאד חכמה
ומכובדת. היא שהתה בסמינר ליהדות, שם התווכחה עם כל הרבנים, והיה להם
קשה איתה...
שלחו אותה להתארח אצלנו. לאחר הסעודה, היא ביקשה קצת לדבר.
שאלה את כל השאלות שהיו לה, ואמרה שאינה מאמינה בתורה מן
השמים, ושזה דבר שאי אפשר להשיג.
לפתע עלו במוחי הדברים הנפלאים ששמעתי מהרב ווייסמנדל. סיפרתי לה
את עניין הפורים, ואת רמזי ''מרדכי ואסתר'' בתורה. היא הקשיבה
לדברים, ואחר כך קמה מהשולחן והלכה לחדרה.
בבוקר ראינו אותה טרוטת עיניים ועייפה. היא אמרה שישבה על המחשב,
ועבדה על העניין, זה היה תחום עבודתה. לקח לה כמה שעות עד שעלה
בידה לברר מהם אחוזי הסיכוי שדבר שכזה יקרה. ולאיזו מסקנא הגיע? --
--זה בלתי אפשרי מבחינה הסתברותית-סטטיסטית!!!
שנים רבות אחרי כן, הייתי בחתונה. כשירדתי מהחופה, שמעתי אשה
קוראת בשמי. אמרתי: סליחה, אינני מכירך. אמרה לי: אני אסתר
ומרדכי... אתה רואה ברוך ה' אני הולכת בכיסוי ראש, יש לי בעל שלומד
בכולל, ויש לנו ילדים שהולכים לישיבה!"

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:32 pm
על ידי יאיר
אולי מישהו יכול לבדוק בנתיים בפרוייקט השו"ת כמו שבדקו באשכול השני?..

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:38 pm
על ידי קולמוס הסופר
יאיר כתב:אולי מישהו יכול לבדוק בנתיים בפרוייקט השו"ת כמו שבדקו באשכול השני?..

לא הולך... (במרדכי ובאסתר)

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:39 pm
על ידי יאיר
קולמוס הסופר כתב:
יאיר כתב:אולי מישהו יכול לבדוק בנתיים בפרוייקט השו"ת כמו שבדקו באשכול השני?..

לא הולך... (במרדכי ובאסתר)


יישר כח. די מוזר אם באמת לא ימצא פתרון..

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:40 pm
על ידי רחמים
בדקתי בפרוייטק השו''ת על מרחק שהוזכר לעיל 12196 והתוצאה היא:
אסתר יש בחומש שמות ולא בא' הראשונה בתורה
ומרדכי אין בכלל.

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:42 pm
על ידי מה שנכון נכון
אור התורה רמ צוריאל.GIF
אור התורה רמ צוריאל.GIF (35.38 KiB) נצפה 15907 פעמים

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:46 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
גם י"ב אלפים מאה ועשר או תשע או אחד עשר לא הולך...

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:47 pm
על ידי יאיר
יישר כח!

גרסה חדשה: 12,110

עובד?

(אני עדיין מנסה ללמוד איך עובדים עם 'תורת אמת')?...
----
[ר' קולמוס הקדמני]

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:47 pm
על ידי איש.dot
נכון או לא נכון, דיינו בכך שאשה חזרה בתשובה והקימה בית נאמן בישראל...
בדומה לכך ראיתי השבוע בספר 'הכשרות', הכותב אודות טבילת כלים חשמליים שמעשים בכל יום שאינם נהרסים ע"י טבילתם, ולא יאונה לצדיק כל און. אולי כדאי להוסיף מעמד טבילת קומקומים לסמינרים של הידברות :)

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:48 pm
על ידי רחמים
קודם כל מנין האותיות לא מדוייק והוא 12196 כנ''ל וכן מופיע בפרוייקט השו''ת
דבר שני בדקתי בפרוייקט השו''ת על מרחק של 12110 ושוב אסתר נמצאה אבל לא בא' הראשונה בתורה ומרדכי לא נמצא כלל.

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:49 pm
על ידי יאיר
מצאתי זאת!:
http://www.torahcode.co.il/weis1_heb.htm

ב"ה ב' אלול התשס"ח



שיחזור ממצא
של הרב וייסמנדל

מאת דורון ויצטום



בשנים האחרונות זכו לפרסום כמה מתגליותיו של הרב חיים מיכאל דב וייסמנדל זצ"ל, שכונסו בידי תלמידיו בספר "תורת חמ"ד" [1]. תגליות אלה, מלפני כ-68 שנה, הן דוגמאות של מד"שים [מד"ש = מלה בדילוג שווה] היוצרים מבנים שאינם נראים כלל וכלל כאקראיים. הרב וייסמנדל לא התעניין במד"שים סתמיים. כאשר בדק ביטוי, או נושא שלם, כמד"שים, היה מתמקד בדילוגים שגודלם המספרי נגזר מאופי הביטוי או הנושא. בו זמנית אף הקפיד כי יימצא קשר ענייני מסוים בין המד"שים ובין הטקסט בו הם נמצאים.

נדגים זאת באמצעות שחזור רעיון יוצא דופן של הרב וייסמנדל: ניסיון להראות כיצד ספר מן הנ"ך (נביאים, כתובים), מגילת אסתר, רמוז על ידי מד"שים בתורה. הרב וייסמנדל אמר, כי ביטויים מסוימים הקשורים למגילת אסתר מופיעים כמד"שים בדילוג של 12,111. מה פשר המספר המוזר הזה – 12,111? - זה מספרן של האותיות במגילת אסתר! אולם, לא ברור לאילו ביטויים התכוון [2]. עשרות שנים לאחר מכן, ניסיתי לשחזר דוגמא זו באמצעות מחשב מהיר.

עבודתי נעשתה בספר בראשית. הרעיון הפשוט ביותר הוא לבדוק את הביטוי "מגלת אסתר" עצמו. חפשתי מפגש אפשרי בין "מגלת" ל"אסתר", באמצעות הדילוג המסוים הזה. מתברר, שבכל התורה נמצאת רק פעם אחת ויחידה מלה שאותיותיה "אסתר" (אומנם בניקוד שונה). היא נמצאת בספר בראשית פרק ד' פסוק י"ד:

"הן גרשת אתי היום מעל פני האדמה ומפניך אסתר … "

האות "מ" של המלה "מעל" באותו פסוק עצמו, היא האות הראשונה של מד"ש של המלה "מגִלת" (זה הכתיב המדויק של מלה זו) בדילוג של … כן, 12,111 אותיות! – כך שנוצר הצמד "מגִלת" -"אסתר". ועוד מתברר, שהמלה "מגִלת" מופיעה בדילוג הזה רק פעם אחת ויחידה בספר בראשית!

נכתוב את ספר בראשית כולו כטבלה ובה 12,111 טורים. על פני טבלה כזו המד"ש של "מגִלת" יופיע באופן אנכי ורצוף (שימו לב, כי לפנינו קטע מן הטבלה – הטורים מימין ומשמאל "נחתכו"):



הידיעה שמגילת אסתר מתארת שלב אחד - חשוב מאד ודרמטי ביותר – במאבק ההיסטורי בין ישראל לעמלק, הביאה לבדיקה הבאה. ד"ר משה כ"ץ, חיפש את המלה "עמלק" בספר בראשית בדילוג של 12,111 אותיות. הוא מצא שקיים מד"ש אחד ויחיד כזה. מד"ש זה נמצא בקטע אחר מן הטבלה הקודמת, שבה 12,111 טורים:



כאמור, זו ההופעה היחידה של "עמלק" בדילוג 12,111 בספר בראשית; היא מתחילה באות "ע" של "עמלק" הנזכר לראשונה בספר בראשית בכתוב: "- - - ויכו את כל שדה העמלקי - -" (י"ד, ז'), ומסתיים באות "ק" של האזכור השני של "עמלק" בבראשית: "ותמנע היתה פילגש לאליפז בן עשו ותלד לאליפז את עמלק - - -" (ל"ו, י"ב). [עמלק מוזכר סך הכל 3 פעמים בספר בראשית.]

נציגו המרכזי של עמלק במגילת אסתר הוא המן המפורסם לשמצה. לפי המגילה, המן היה בן המדתא האגגי. נתבונן שוב בטבלה שראינו:



כאן הבחנתי בשם המדתא. זה שם אביו של המן, צאצא של אגג מלך עמלק. נשים לב לכך, כי למד"ש של "עמלק" נוסף "ל" השייכות בתחילתו, וכי אנו קוראים על פני הטבלה: "לעמלק" – המדתא". בקריאה על פני כל הטבלה (כל ספר בראשית), במאוזן, במאונך או באלכסונים, נמצא השם המדתא בדיוק פעמיים, לא יותר! [זו דוגמא למבנה מתוכנן המתגלה באמצעות "קריאה על פני טבלאות".]



בעקבות מציאת "המדתא", חפשתי את השם "אגג". נשוב ונתבונן בקטע נוסף מן הטבלה, שבה 12,111 טורים:



זו ההופעה היחידה של אגג בדילוג 12,111 בספר בראשית. ה"א" של "אגג" משותפת ל"אלוף עמלק"! המונח "אלוף עמלק" (=מלך עמלק) נזכר פעם יחידה בספר בראשית.
סומן כאן גם שמו של שאול, אשר נלחם נגד אגג ותפש אותו. [יש 8 מופעים כאלה של "שאול" כרצף אותיות בספר בראשית.]

מתבקש עתה חיפוש אחרי השם המן עצמו. המן מופיע לא פחות מ-36 פעמים בדילוג המיוחד של 12,111 בספר בראשית. אכן, המלה המן היא רק בת שלוש אותיות, ושלשתן שכיחות (שלא כ"אגג" בו נמצאת האות הנדירה "ג" – פעמיים). לכן ידוע מראש, כי גם אם נמצא שם זה במקום "מתאים ביותר" – המובהקות הסטטיסטית לכך אינה צפויה להיות גבוהה במיוחד.

לדוגמא, אצביע על הופעה כזו של המן, הנמצאת בקטע אחר של הטבלה דלעיל:



כאן עובר המן דרך המלה "שִֹטְנָה" בכתוב. בכל התנ"ך נמצאת המלה "שִֹטְנָה" פעמיים בלבד: כאן, כשם הבאר אשר חפרו עבדי יצחק, ובספר עזרא, פרק ד' פסוק ו': "ובמלכות אחשורוש בתחלת מלכותו כתבו שטנה על ישבי יהודה וירושלם." לפי מסורת חז"ל היו אלה המן ובניו שכתבו שטנה זו [3]. [נעיר, כי קשר מיוחד זה בין המלה "שטנה" להמן, הביא כבר את רבנו יעקב "בעל הטורים" לכתוב: "שטנה - כנגד המן שכתב שטנה על ירושלם."]

יש להזכיר, כי ברשותו של הרב וייסמנדל לא היה מחשב פנטיום מתקפל בהסתתרו מן הנאצים בבונקר בברטיסלבה. כיצד ידע אודות רמזים חשובים בדילוג מיוחד זה? – אין אנו יודעים. אנשים רבים טועים בספירת אותיות כאשר הם מנסים למצוא מד"ש, שדילוגו כמאה אותיות בלבד. לצאת למבצע של ספירה ידנית של 12,111 אותיות, כמה פעמים … ואיך ידע שלא טעה? ושאלה אחרת: מאיפה להתחיל? הרי בוודאי שאי אפשר להעלות על הדעת שהוא השתמש כאן בתהליך של "ניסוי וטעייה" (trial and error)!

[לעדכונים נוספים על הממצאים של הרב וייסמנדל – הקש כאן.]



מקורות והערות

1. הרב חיים מיכאל דב וייסמנדל, תורת חמ"ד. יצא לאור ע"י ישיבת נייטרא, מאונט קיסקו, ניו יורק התשי"ח. בידי נמצאת המהדורה השניה, שיצאה לאור על ידי בני המחבר בשנת התשנ"ה.
(חזור)

2. בספר תורת חמ"ד, ב"קונטרס מדרש האותיות" עמ' ל"ט כותבים בני המחבר, כי בידם רמזים שנרשמו בראשי פרקים ע"י מר רוטנברג בשבתו ליד מיטת חוליו של הרב וייסמנדל בשוויץ. הם מודיעים כי כנראה נפלו טעויות בפרטים שונים. שם, בעמוד מ', מובאת גם הדוגמא הקשורה למגילת אסתר:

א. מצויין שם, שמספר אותיותיה הוא 12,110. לפי ספירה שלנו, המספר הוא 12,111. אולם, דוקא נקודה זו אינה משנה: כידוע, גודל הדילוג לפי הרב וייסמנדל, במקרים רבים הוא מספר האותיות שדולגו. (למשל, הרב וייסמנדל הצביע על הופעה של המלה "תורה" בדילוג שווה של 49 אותיות מן ה"ת" הראשונה בתורה. להופעה כזו אני קורא תמיד "הופעה בדילוג שווה של 50 אותיות" – כלומר האות "ו" היא האות ה – 50 מן ה"ת". שני הדברים נכונים.) לכן, מד"ש שדילוגו 12,110 לפי הרב וייסמנדל, הוא מד"ש שדילוגו 12,111 לשיטתי.
ב. מצויין שם כי השמות "אסתר" ו"מרדכי" מופיעים בדילוג הנ"ל במקומות מסוימים בתורה. אולם, בדיקתנו העלתה שאין זה כך.
(חזור)

3. ראה ילקוט שמעוני בעזרא פרק ד', ובאסתר פרק א'.

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:51 pm
על ידי יאיר
וזאת מויקי':

"עיקר הדגש של הרב ויסמנדל היה על המשקל של המספר בו מתרחש הדילוג. לעקרון זה יש כאמור סמך מדברי רבינו בחיי. כך הוא טען שאת דילוגי מגילת אסתר יש למצוא לפי מספר הדילוג 12,111 שזה מספר אותיותיה של המגילה. ואכן המלה "מגלת" (כך הכתיב של מילה זו בתנ"ך) מופיעה פעם אחת בדילוג זה בספר בראשית כאשר האות הראשונה שלה היא מעל פני האדמה ומפניך אסתר", ופסוק זה גם מכיל את הפעם היחידה בתורה בה מופיעות האותיות "אסתר" בדילוג אפסי (אך בניקוד שונה)[3].
השימוש במחשב למציאת דילוגי אותיות בעלי משמעות הפך משימה זו לפשוטה לאין שיעור, ואיפשר גישה חדשה לנושא זה, שפותחה בידי דורון ויצטום. הוא לא שם דגש על מספר אותיות משמעותי שבו מתרחש הדילוג, אלא על עיקרון חדש שקבע ריפס הנקרא "דילוג מינימלי".

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:52 pm
על ידי איש.dot
אינני רוצה להיות הכופר השכונתי, אבל מכיון שדילוגי האותיות לא הוזכרו אצל רבותינו הראשונים והאחרונים (כמדומני) - האם מישהו ניסה פעם לחפש מרווחי אותיות וכו' בסתם ספר רגיל, ספר ילדים או קומיקס? אם שם לא נמצאו כל תוצאות חיוביות, יהיה כאן חידוש עצום. אם כן...

Re: רמז על מרדכי ואסתר בתורה

פורסם: ש' פברואר 22, 2014 9:54 pm
על ידי יאיר
איש.dot כתב:נכון או לא נכון, דיינו בכך שאשה חזרה בתשובה והקימה בית נאמן בישראל...
בדומה לכך ראיתי השבוע בספר 'הכשרות', הכותב אודות טבילת כלים חשמליים שמעשים בכל יום שאינם נהרסים ע"י טבילתם, ולא יאונה לצדיק כל און. אולי כדאי להוסיף מעמד טבילת קומקומים לסמינרים של הידברות :)

אולי תואיל לבאר מה ענין קומקום לנושא?
(מישהו חזר בתשובה בגלל שהטביל קומקום והוא לא ניזוק?)...

אגב, הידברות לא עורכים סמינרים..