מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ב"ד מו"ש?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
איש אשכולות
הודעות: 276
הצטרף: ג' מרץ 01, 2011 10:35 pm

ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי איש אשכולות » ו' פברואר 03, 2012 1:47 am

מה זה "ב"ד מו"ש"?

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי נאשער » ו' פברואר 03, 2012 1:56 am

כתוב בבקשה כמה מילים מלפניה ומלאחריה כך נוכל להבין יותר משמעות הדברים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 03, 2012 1:57 am

חידה ותהי לחידה.

כתב ע"כ רש"ח קוק בספרו ועדין אין פתרון ברור. ככל הידוע לי.

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי נאשער » ו' פברואר 03, 2012 1:59 am

אולי הכוונה על בן דוד שבא במוצאי שביעית, בן דוד מוצאי שביעית.
------------
אי"ס, במחילה, לא הבנתי א"ד.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' פברואר 03, 2012 2:03 am

אולי כאן למטה
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 24&pgnum=5

בית דין מושב שלושה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 03, 2012 2:04 am

מאמרו של רש"ח קוק.
לא ידוע לי אם נוסף משהו במשך השנים
ש.PDF
(851.13 KiB) הורד 535 פעמים


[יכול להיות שפתרונו מושלם ואיני זוכר עתה]

טפח
הודעות: 100
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי טפח » ו' פברואר 03, 2012 2:07 am

הפתרון פשוט ביותר ומעניין. מדובר בהרכבת שני ר"ת אחד על השני.
בית דין מורי שו"ה (והוא בתורו: שאלות והוראות). יש בתי דין רבים שהיו מכונים מו"ש, כמו דייני מו"ש בפראג (עי' כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 7&pgnum=12 שו' 16).

איש אשכולות
הודעות: 276
הצטרף: ג' מרץ 01, 2011 10:35 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי איש אשכולות » ו' פברואר 03, 2012 2:11 am

ייש"כ.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 03, 2012 2:24 am

טפח כתב:הפתרון פשוט ביותר ומעניין. מדובר בהרכבת שני ר"ת אחד על השני.
בית דין מורי שו"ה (והוא בתורו: שאלות והוראות). יש בתי דין רבים שהיו מכונים מו"ש, כמו דייני מו"ש בפראג (עי' כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 7&pgnum=12 שו' 16).

פתרון זה הוא עוד השערה בכלל שאר ההשערות, (ורש"ח מביא גם את פתרון זה ודוחהו), ומה שכתבת 'שהיו בתי דין רבים כמו וכו' בפראג', לכאורה אינו נכון ומלבד פראג לא ידוע על כינוי כזה במקום אחר. ואם טעיתי נא תקנוני.

טפח
הודעות: 100
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי טפח » ו' פברואר 03, 2012 2:33 am

איש_ספר כתב:
טפח כתב:הפתרון פשוט ביותר ומעניין. מדובר בהרכבת שני ר"ת אחד על השני.
בית דין מורי שו"ה (והוא בתורו: שאלות והוראות). יש בתי דין רבים שהיו מכונים מו"ש, כמו דייני מו"ש בפראג (עי' כאן http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 7&pgnum=12 שו' 16).

פתרון זה הוא עוד השערה בכלל שאר ההשערות, ומה שכתבת 'שהיו בתי דין רבים כמו וכו' בפראג', לכאורה אינו נכון ומלבד פראג לא ידוע על כינוי כזה במקום אחר. ואם טעיתי נא תקנוני.

על פה אני זוכר כמה הסכמות שניתנו ע"י חברי בית הדין בפראג שנאמר עליהם כינוי זה. מחיפוש מהיר בגולל אני מתרשם שר"ת זה שימש כנראה בפראג דווקא. ולכאורה הצדק כדבריך. בחיפוש כעת מצאתי באתר שטורעם נט:

[הערת אגב; בס' שיבת-ציון שם נאמר שכך נתייסד בפראג בהסכמת בית דינו הגדול ב"ד מו"ש, והפענוח הוא "בית-דין מורה-שוה" (ולא "בית-דין מורי שאלות" כפי שנתפרש בקונטרס שם). וראה ביאור ענין זה בס' עיונים ומחקרים לרש"ח קוק (ב, עמ' 184-179), ובקובץ 'תגים' א (תשכ"ט, עמ' 93)].

http://www.shturem.net/index.php?sectio ... ang=hebrew

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' פברואר 03, 2012 11:10 am

ייש"כ על המאמר
אני רואה שאת השערתי הפשוטה (ב ית ד ין מ ושב ש לושה) הוא לא מביא
וידוע שרגיל לקרוא לבי"ד מושב תלתא, ואי"ז מופקע שעשו לזה תרגום
כמובן שהשערתו שלו של מורה שוה מגובה בעדויות אך במידה ולא נקבלם אזי נראה לי שהשערתי היא הראשונה בתור לפני מורה שאלות וכו'
אפשר גם להניח שהיה מקום קבוע של מושב שלושה בפראג או שהיו כמה הרכבים ואחד מהם היה עם יותר משלושה

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי הגהמ » ו' פברואר 03, 2012 3:28 pm

ר"ש אשכנזי ייחד מאמר לזה בספרו האחרון, וגם הוא לא העלה דבר ברור. ואני משער שאולי 'מורה שוה' נבע ממה שרגילים היו לבטא על המתפשרים בדין 'ויבאו אל עמק שוה'. וגם זה השערה ככל ההשערות.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי מעיין » ו' פברואר 03, 2012 5:28 pm

כמדומה שראיתי באיזה מקום דביאור מורי שוה הוא שהיתה מעמד כל הדיינים בהרכב הבי"ד בשוה או משהו דומה לזה ומילתא מני אזלא...

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' מאי 04, 2012 12:46 pm

עכשיו כתבו על זה
http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616

אולי מישהו יעדכן אותם

בינה נא זאת!
הודעות: 100
הצטרף: ו' מאי 04, 2012 10:43 am

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי בינה נא זאת! » ו' מאי 04, 2012 1:02 pm

כמדומה ששם מעודכנים יותר מכאן:
webberebbe: ... ראה שם בהערה שמציין כמה ספרים בהם מופיע הכינוי "מורה שוה". עליהם נראה להוסיף שו"ת הרמ"א (סי' י"ז, סי' ס"ג).
מי יודע פשר הדבר לכינוי זה לדיינים "מורה שוה"?

מוטי בן שלום: דיין שהושוו הצדדים עליו כאחד, להורות את דינם.

chouteng: אכן כך, ועיין בשו"ת מהר"ם מינץ סימן ל"ב שכן משמע להדיא.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מאי 04, 2012 1:24 pm

בינה נא זאת! כתב:כמדומה ששם מעודכנים יותר מכאן:
webberebbe: ... ראה שם בהערה שמציין כמה ספרים בהם מופיע הכינוי "מורה שוה". עליהם נראה להוסיף שו"ת הרמ"א (סי' י"ז, סי' ס"ג).
מי יודע פשר הדבר לכינוי זה לדיינים "מורה שוה"?

מוטי בן שלום: דיין שהושוו הצדדים עליו כאחד, להורות את דינם.

chouteng: אכן כך, ועיין בשו"ת מהר"ם מינץ סימן ל"ב שכן משמע להדיא.

לא רק שלא מעודכנים אלא גם משבשבים, ראו במאמרו של רש"ח קוק שצורף למעלה שפתרון זה הינו חלקי בלבד. ופלא שחוזרים כל פעם (אחרי ס"ט) על אותם חקירות כאילו ממציאים את הגלגל. והנה משהו חדש בכל זאת:
קבצים מצורפים
Scan_Pic0008.jpg
מקובץ עץ חיים החדש
Scan_Pic0008.jpg (76.17 KiB) נצפה 7389 פעמים

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי תוכן » א' מאי 06, 2012 10:59 am

איש_ספר כתב:לא רק שלא מעודכנים אלא גם משבשבים, ראו במאמרו של רש"ח קוק שצורף למעלה שפתרון זה הינו חלקי בלבד. ופלא שחוזרים כל פעם (אחרי ס"ט) על אותם חקירות כאילו ממציאים את הגלגל. והנה משהו חדש בכל זאת:


כבר כתב הרמב"ם על אלו הסבורים שכל דבר שנדפס הרי שאסור לערער עליו כלל וכלל. והנה פתרונו של רש"ח קוק נסתר משו"ת מהר"ם מינץ הנ"ל שמשם יוצא ברור שמורה שוה, הכוונה שהושוו בו, עיין בפורום הנ"ל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' מאי 06, 2012 11:05 am

תוכן כתב:כבר כתב הרמב"ם על אלו הסבורים שכל דבר שנדפס הרי שאסור לערער עליו כלל וכלל. והנה פתרונו של רש"ח קוק נסתר משו"ת מהר"ם מינץ הנ"ל שמשם יוצא ברור שמורה שוה, הכוונה שהושוו בו, עיין בפורום הנ"ל.

??????

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי תוכן » א' מאי 06, 2012 11:22 am

נדפס = התפרסם עלי ספר. (אזא טיפש בין איך נישט)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מאי 06, 2012 12:32 pm

הרב תוכן. ככל הנראה הכינוי ב"ד מו"ש עבר גלגולים ושימושים שונים. קח בעצמך את כל האזכורים הנזכרים בדברי רש"ח קוק, וכאן, ותוכח שהפתרון של דיין אחד, לא יכול להלום את כולם.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי תוכן » א' מאי 06, 2012 12:43 pm

לא עברתי על כל האזכורים אבל אני מניח שאפשר לפרש את כולם או כדיין שהושוו בו כולם, או כבית דין שהושוו בו כולם. האם יש מקרה אחד שפירוש זה אינו הולם לו?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מאי 06, 2012 12:51 pm

תוכן כתב:לא עברתי על כל האזכורים אבל אני מניח שאפשר לפרש את כולם או כדיין שהושוו בו כולם, או כבית דין שהושוו בו כולם. האם יש מקרה אחד שפירוש זה אינו הולם לו?

ואלו בעצם דברי רש"ח קוק, שהכינוי נכון הן לדיין והן לב"ד.

בינה נא זאת!
הודעות: 100
הצטרף: ו' מאי 04, 2012 10:43 am

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי בינה נא זאת! » ב' מאי 07, 2012 8:04 am

איש_ספר כתב:לא רק שלא מעודכנים אלא גם משבשבים, ראו במאמרו של רש"ח קוק שצורף למעלה שפתרון זה הינו חלקי בלבד. ופלא שחוזרים כל פעם (אחרי ס"ט) על אותם חקירות כאילו ממציאים את הגלגל.

באשכול שם אכן יותר מעודכנים, שכן הביאו לשונו של מהר"ם מינץ סי' לב: ועמד ואמר בפני כל קהלא קדישא, שרוצה להיות צ"ד (= ציית דינא) לשניכ' בכללו', או בפר' כסדר ב"ד, דתנן במתניתין זה בורר לו אחד וזה אחד והשנים בוררים להם שלישי, או לפני מורה השוה בק"ק רעגנשפוק, או לפני ר"ג מהרר"ט בק"ק נורבערג, או פה ק"ק מעגנץ.
שמשמע ממנה שהכינוי אינו שייך לפראגא דווקא, אלא גם לשאר ערים חשובות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 07, 2012 8:24 am

היא שיחתי כתב:ייש"כ על המאמר
אני רואה שאת השערתי הפשוטה (ב ית ד ין מ ושב ש לושה) הוא לא מביא
וידוע שרגיל לקרוא לבי"ד מושב תלתא, ואי"ז מופקע שעשו לזה תרגום
כמובן שהשערתו שלו של מורה שוה מגובה בעדויות אך במידה ולא נקבלם אזי נראה לי שהשערתי היא הראשונה בתור לפני מורה שאלות וכו'
אפשר גם להניח שהיה מקום קבוע של מושב שלושה בפראג או שהיו כמה הרכבים ואחד מהם היה עם יותר משלושה



אבל במאמר שם מביא מקרים (כך לפי הבנתי) שכתבו באופן פתוח מורה שווה ולא בר"ת, ורחוק לומר שכבר אז לא ידעו מה פתיחת הר"ת ופתחו לא נכון, אע"פ שמביא שלא היה ברור להם כוונת הדברים.

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ש' נובמבר 01, 2014 11:54 pm

השבוע כתב הבקי וחריף ר' ישכר בעריש וייס ב'עלים לתרופה' שפירוש הביטוי שבבית דין זה היה מעמדו של כל חבר בית הדין שווה למעמדו של האב"ד.

הקיק
הודעות: 393
הצטרף: ד' אפריל 27, 2011 11:51 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי הקיק » א' דצמבר 25, 2016 11:06 am

מצאתי את הכינוי הזה גם בשו"ת מהר"י אסאד על דיין בבית הדין בניקלשבורג, לא בפראג:
יו"ד סימן רפה: רוב ברכות לראש צדיק הלא הוא כבוד אהובי ידיד נפשי תלמידי החביב עד לאחת הרב הגדול החרוץ ובקי נפלא ומופלג מו"ה משה ליב כ"ץ נ"י דיין מו"ש בעיר ואם בישראל קהילת קודש ניקלשבורג יע"א.

שכניה בן יחיאל
הודעות: 113
הצטרף: ה' דצמבר 24, 2015 2:59 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי שכניה בן יחיאל » ה' ינואר 12, 2017 1:02 pm

מו"ש פרושו מורה שוה: בכמה קהילות היה תואר 'מורה שווה' שסמכותו הייתה כמו סמכות הרב, ולא היה לרב אפשרות לתקן כל תקנה או הנהגה בלי הסכמת כל ה'מו"ש' שבקהילה. לדוגמא בפרג היו חוץ מהרב 3 מו"ש. (ראה לדוגמא בהקדמה לספר של ר' יעקב גינצבורג מו"ש בפראג). ב"ד מו"ש, כנראה הכוונה ב"ד שיש להכרעת רוב הב"ד תוקף של מו"ש.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי הגהמ » ד' דצמבר 20, 2023 1:10 am

חדשות אני מגיד בסוגיא ישנה זו. ראה הערה 2 במסמך המצורף מתוך מהדורה חדשה של ספר תורת חיים העומדת לצאת לאור בימים אלו בע"ה.
קבצים מצורפים
מוש.png
מוש.png (631.47 KiB) נצפה 699 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 20, 2023 1:16 am

ולמה באפילנטין אין גרשיים לסימון הלעז?
הפתרון 'מורה שווה' נמצא גם בספרים שנדפסו בסמוך, למשל תדב"א-זקוקין דנורא תלו, לקט הקמח תסז.

ראז"מ במעלות היוחסין כותב שאפולאנטי הוא כינוי למורה שווה. וע"ע כאן.

---
תיקונים להסכמה שהועלתה, כמסתבר, וכאשר יראה הרואה במקור:
ראשי התיבות 'יא"ע' מצויים ואין להגיהם (למרות שבכותרת 'יע"א').
סימן השנה צ"ל 'בת"ן ברכה'.
כמו"כ צ"ל 'לנפש עיפה', ולא לנפש היפה.
וכן צ"ל 'מדליו יזלו מים' ולא ידלו.
'שמואל הלמן' ולא הילמן.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי הגהמ » ד' דצמבר 20, 2023 3:20 am

ייש"כ הרב משנ"נ על הדברים המאלפים ועל התיקונים. מקווה שהנר עדיין דולק ושאפשר עוד לתקן.

ההצעה הנ"ל מדברת על תקופה קדומה (לזכור שכבר בימי רש"י קיימת היתה הקהילה היהודית בפראג), אבל אה"נ שיש רגליים לדבר שבפראג של המאה הט"ז כבר נשכח מקורו של הביטוי ולכן נטו אף הם לאחד הפתרונים הרואים את מו"ש כר"ת, ולכן לא רק שלא סימנו אפילנטין בגרשיים, אלא יתרה מזאת, גם ניקדו את השין במו"ש כשין ימנית. [כבר היה לעולמים שר"ת בלתי שכיחות נפתרו בטעות עד שנתגלגלו הדברים ובאו לידי כך שהפתרון המוטעה נהיה לימים הפתרון האמיתי - ע"ע ס"ט].

אציין שישנם מספר גורמים התומכים בהצעה זו.
- התואר 'מורה שווה' (כמו גם יתר הפתרונים שהוצעו) טרם הוסבר בצורה מספקת, ומסיבה זו לא כולם הסכימו [או עמדו על כך] שזהו פתרונו.
- אין להכחיש שבעיקרון תואר זו נודע מתחילה כייחודי לב"ד של פראג, ורק משפתרו אותו כ'מורה שווה' התחילו מעטים לתאר בו בתי דין אחרים.
- אין קשר בין apellanten למורה שווה. אינני יודע עד כמה בקי היה ד' קאופמאן בלטינית, אבל מלה זו מוכרת עד היום באנגלית, והיא מאוד מצוייה כתואר לבית משפט לערעורים (appellate court), ואין לה שום משמעות כתואר להיושבים על מדין. [מש"כ במעלות היוחסין שאפולנטי הוא שם לדיין בב"ד מו"ש, לא קשור לזה. אין זה אלא שאפולנטי הוא כינוי למשמש בב"ד אפולנטין.]

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 20, 2023 3:27 am

הגהמ כתב:ההצעה הנ"ל מדברת על תקופה קדומה
יתכן, אך התייחסתי למש"כ בהערה 'תגיד עליה ריעה הכתובה בצדה', שבפשטות ר"ל שלכך כיוונו הכותבים.
בכל מקרה צריך ראיה לקדמותו של הכינוי לפני התקופה הנ"ל, מה גם שע"פ מה שלפנינו כנראה קדם הפתרון לחידה והכתיב המלא לראשי התיבות.

ניסיתי להשיג הגרן ח"א, ולא עלה בידי לע"ע.

האם המלה הלטינית mos אינה השורש למושג 'נימוס' שבחז"ל? וא"כ הרחיקו משום מה לחזור למקור הלטיני (האם שימש בלשון המדינה למושג ידוע בזמנם?).

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי הגהמ » ד' דצמבר 20, 2023 5:25 am

מה שנכון נכון כתב:ניסיתי להשיג הגרן ח"א, ולא עלה בידי לע"ע.

מצו"ב צילום העמוד מהגרן הנזכר (מכאן). מדובר בהערת קאופמאן לתשובה מאת הגר"ד אופנהיים שהוא פירסם, ולכי תבדוק בדברי הגר"ד אופנהיים בפנים תראה שהנכון כמו שכתבתי שהב"ד הוא הנקרא אפלנטין, ולא הדיינים מורי שווה.

מה שנכון נכון כתב:האם המלה הלטינית mos אינה השורש למושג 'נימוס' שבחז"ל? וא"כ הרחיקו משום מה לחזור למקור הלטיני (האם שימש בלשון המדינה למושג ידוע בזמנם?).

מסתבר אפוא כמו שסברו יאסטרוב ואחרים שנימוס הוא המלה היוונית νόμος, אבל עד כמה שבדקתי אין החוקרים רואים קשר בין המלה הלטינית עם זו היוונית.

לשון המדינה היומיומית שבפראג (בודאי בתקופה המדוברת) לא היתה לטינית, אבל מוסדות המשפט והמתקנים האדמיניסטרטיביים השתמשו לעתים קרובות בלטינית כשפתם העיקרית מאז ימי שליטת הרומיים על אירופה, מה גם שזו הייתה תמיד שפת הכמורה.
קבצים מצורפים
מוש.png
מוש.png (756.51 KiB) נצפה 614 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ב"ד מו"ש?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 20, 2023 11:37 am

הגהמ כתב:
מה שנכון נכון כתב:ניסיתי להשיג הגרן ח"א, ולא עלה בידי לע"ע.

מצו"ב צילום העמוד מהגרן הנזכר.
יישר כח.
ועדיין לענ"ד ההשערה רופפת ורחוקה מאד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 298 אורחים