מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

החי הצומח המדבר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
zsg
הודעות: 46
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 3:49 pm

החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי zsg » ג' יוני 22, 2010 11:49 pm

בהשראת פרשת בלק ופי האתון נתתי אל ליבי לדון שהרי מצינו כמה וכמה מקרים שבהן החיות דיברו.

א. אתון בלעם
ב. הנחש
ג. הפרות שנשאו את ארון הקודש בימי דוד כדכתיב "ותשרנה הפרות"

ויש להבין מה נתייחדה אתונו של בלעם שרק עליה מרעישים שפתחה פיה עד כדי שפי האתון נבראה בע"ש בין השמשות.

כמובן שחכמי הפורום יאמרו שהנחש עצמו לא דיבר כלל ורק שרו או המלאך הממונה וכו' דיברו, אלא שא"כ למה לא נימא כן אצל האתון.
ולגבי הפרות ששרו יש לי תשובה בצקלוני אך נתן לחכמים אם יחכמו.

יש עוד לדון במקרה הידוע שהדג פצה פיו ואמר שמע ישראל וידוע אף מקום קבורתו ומצבתו כדמות דג, אלא ששם יש לומר שהוא גלגול אדם ובזה אין פלא אם ידבר משא"כ אתון בלעם.

עוד יש לי תשובה מחוכמת על הנחש שזה אף הוא פלא גדול ומה שלא מצינו במשנה שמנוי בין י' דברים משום שהללו נבראו בער"ש ביהשמ"ש וחטא עץ הדעת היה עוד לפני כן שהרי בו ביום חטאו וכו'
וממילא נימא דזה נברא קודם לכן וע"כ אינו מנוי.

אם ישנה עוד הופעה במקורות על חי צומח ודומם שדברו, יאותו ויעלו על הכתב.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי גלילי » ג' יוני 22, 2010 11:52 pm

זכורני שיש שדיברו על העורב והיונה אצל נח אם דיברו ממש, או בשפתם.
עכ"פ לכאו' זה דיון בפנ"ע כל מקום שדיברו אם בשפתם או בשפת בנ"א.

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי בר ששת » ד' יוני 23, 2010 12:16 am

zsg כתב:
יש לומר שהוא גלגול אדם ובזה אין פלא אם ידבר משא"כ אתון בלעם.

.


מקווה שקראת את תגובתו של יהושע מונדשיין באשכול 'תחיית המתים לבהמות'...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יוני 23, 2010 12:25 am

כאן כמה מר"מ רובם על שיחת חיה ועוף ולא שדברו בלשון בנ"א.
קבצים מצורפים
ללא שם.jpg
ללא שם.jpg (113.23 KiB) נצפה 11052 פעמים

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' יוני 23, 2010 12:38 am

האם ניתן להסיק שהחידוש באתונו של בלעם היתה בכך שדיברה בלשון בני אדם?

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ד' יוני 23, 2010 1:24 am

הסיפור על הדג שפצה את פיו ונקבר והוקמה מציבה וכו', כולו בדייה שנהגו המשכילים לבדות על היראים, פעם בהודעה לעתונות על מעשה שאירע בקראקא ופעם במקום אחר.
וכדרכו של עולם, כעבור זמן קצר היראים קנו את הסיפור ואימצוהו לחיקם. שהרי אלמלא היה לרוחם לא היו המשכילים מייחסים אותו להם.

zsg
הודעות: 46
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 3:49 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי zsg » ד' יוני 23, 2010 1:37 am

בר ששת כתב:
zsg כתב:
יש לומר שהוא גלגול אדם ובזה אין פלא אם ידבר משא"כ אתון בלעם.

.


מקווה שקראת את תגובתו של יהושע מונדשיין באשכול 'תחיית המתים לבהמות'...


מיהרתי לקרוא את דבריו אולם איני רוצה להתגלגל עמו בדברים משום שלא הבנתי לאשורו כוונת דבריו "שהנפש תקועה בהם אבל אינה מתפקדת כנפש" וע"כ איני רוצה לתקוע עצמי בזה.

ובשאר דברי החכמים בודאי שיש מהחי והצומח המדברים בשפתם כגון שיחת העופות והחיות של שלמה ופרק שירה הנזכר במקורו של איש ספר. אולם בודאי שעיקר החידוש באתון בלעם הוא שדברה בשפת בנ"א, ולכאורה הפרות ששרו אף הן היו בלשון בנ"א.

והתשובה הנראית בעיני לענין החילוק בין האתון לפרות הוא שהפרות פיהם שר והוציא מילים אך לא היה זה 'חפצא' של הפרה ששר וכעין טייפ שהוכנס לפיהם, אבל באתון היה זה גוף וחפצא דהאתון שדיבר, והאות על כך, שנתווכחה עם בלעם ודיברה והוכיחה אותו הלוך ושוב הרי דהיה לה דעת של דיבור ורוח ממללא.

אולם העומד לנגדי דהנה מצינו גם בפר של אליהו בהר הכרמל שלא רצה ללכת לנביאי הבעל ומבואר שדיבר שם אף הוא ונתווכח שיחה שלמה וא"כ מדוע שם לא מצינו שהיה בזה מופת גדול ובריאה מיוחדת?

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי בר ששת » ד' יוני 23, 2010 1:41 am

לעניות דעתי, - אפשר ראיתי זאת באיזה ספר - יש כאן חידוש שהאתון פתחה את פיה ודיברה כמו שאר המדברים.
מה שאין כן שאר הניסים לא היו בפתיחת פה. וראיה לדבר, שהוצרך לנס מיוחד שהפך את האתון למדברת, ואותו נס מכונה על ידי רבותינו "פתיחת פה האתון" וכמו שביארו המפרשים על אתר, אין הכוונה שהאתון נבראה בער"ש בין השמשות, אלא שאז נגזר כי יהיה בכוחה לדבר.
בקיצור החילוק: האתון נהפכה ל'מדבר' ; שאר המוזכרים דיברו במקרה.

zsg
הודעות: 46
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 3:49 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי zsg » ד' יוני 23, 2010 1:47 am

בר ששת כתב:לעניות דעתי, - אפשר ראיתי זאת באיזה ספר - יש כאן חידוש שהאתון פתחה את פיה ודיברה כמו שאר המדברים.
מה שאין כן שאר הניסים לא היו בפתיחת פה. וראיה לדבר, שהוצרך לנס מיוחד שהפך את האתון למדברת, ואותו נס מכונה על ידי רבותינו "פתיחת פה האתון" וכמו שביארו המפרשים על אתר, אין הכוונה שהאתון נבראה בער"ש בין השמשות, אלא שאז נגזר כי יהיה בכוחה לדבר.
בקיצור החילוק: האתון נהפכה ל'מדבר' ; שאר המוזכרים דיברו במקרה.


אם איני טועה כיוונתי לדבריך בהודעה שמעליך.
אלא שאתה כתבת בתוך דבריך שני דברים שונים.
א. האתון היתה בפתיחת פה והשאר לא.
ב. האתון נהפכה ל'מדבר' והשאר לא.
למה פ(ת)חת על שני הסעיפים?

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי בר ששת » ד' יוני 23, 2010 1:04 pm

לא פתחתי לשני סעיפים (אגב אהבתי את המליצה - שלך?!),

אינני בטוח כדבריך, שאכן כל שאר בעלי החיים שדיברו - לא דיברו בשפת בני אדם.
לכך חילקתי, ראשית שהאתון היתה בה פתיחת פה - שהיא עשאתה ל'חפצא' של 'מדבר'.

zsg
הודעות: 46
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 3:49 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי zsg » ה' יוני 24, 2010 3:05 pm

אחר כל החילוקים מה נשתנתה האתון משאר המדברים, ראו זה מצאתי ריטב"א בע"ז כד

ריטבא 3.jpg
ריטבא 3.jpg (26.57 KiB) נצפה 10920 פעמים

יש עוד מקורות כיוצא או לפרוך?

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ה' יוני 24, 2010 4:14 pm

ישנו וורט מליצי ישן השואל שאלה זו, מה ראו על ככה ומה הגיע אליהם להתפעל מהאתון שדברה ולא מהפרות ששרו, הלא ה'ותשרנה הפרות' הוא נס גדול יותר. ותשובתם, דכשארון ברית ה' נמצא והפרות שרות זה מציאות של טבע, שהרי לשמחה כזו כיצד אפשר להישאר אדיש, אך כאשר אדם טמא כבלעם הולך ואתונו פותחת את פיו ומדברת עמו - זה כבר נס מופלא שצריך בריאה מיוחדת. איני זוכר מהיכן הוא נלקח, אך שמעתיו מספר פעמים מאנשים שונים. אולי אי מי מחכמי הפורום ימצא מקור לכך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 24, 2010 4:19 pm

בשאר דברי החכמים בודאי שיש מהחי והצומח המדברים בשפתם כגון שיחת העופות והחיות של שלמה ופרק שירה הנזכר במקורו של איש ספר.

בקשר לשיחת חיות ועופות ודקלים אין פירוש הדבר שבע"ח מדברים ויש להם דעת אלא שהאדם מבין מעניינם וממעשיהם את הדברים הרמוזים בהם
וכן הוא הדבר בפרק שירה
וה"ה במסירות נפש של הצפרדעים במצרים שלעולם הם אין בהם דעת רק מטבעם ומעניינם לומדים בעלי דעת ובחירה

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ו' יוני 25, 2010 3:50 am

מנין לקח כת"ר ענין זה, ששיחת חיות עופות ודקלים אינה בדיבור אלא הבנה ממעשיהם?
ואמנם גבי פרקי שירה כבר מובא מהריטב"א (הביאו בעין יעקב) "שהעופות מקלסין לאו שהם אומרים כלום, אלא סברא הוא שאם היה להם פה לדבר יש להם לומר כך וכך" וכבר תמה ע"כ החיד"א במראית עין (ע"ז יז.) אחר שהזכיר שלא מצא כן בריטב"א הנדפס, "הדבר תמוה איך הונח לרבינו לומר דכ"כ ברייתות שנו רבותינו וכו' כל אלה על מה דלא הוי". ואמנם שם באר דהכוונה לשר של מעלה ולא לשירתם בפועל. אך קושייתו יש להקשותה במלוא עוזה הכא, מנין לומר דשיחת עופות וכו' ענינו ללמוד ממעשיהם. ומצאנו בכמה מקומות באגדות חז"ל דידעו ושמעו שיחת רוחות ושיחת חיות ופעלו לפיהם?
אנא יפרש מר שיחתו.

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ו' יוני 25, 2010 3:50 am

מנין לקח כת"ר ענין זה, ששיחת חיות עופות ודקלים אינה בדיבור אלא הבנה ממעשיהם?
ואמנם גבי פרקי שירה כבר מובא מהריטב"א (הביאו בעין יעקב) "שהעופות מקלסין לאו שהם אומרים כלום, אלא סברא הוא שאם היה להם פה לדבר יש להם לומר כך וכך" וכבר תמה ע"כ החיד"א במראית עין (ע"ז יז.) אחר שהזכיר שלא מצא כן בריטב"א הנדפס, "הדבר תמוה איך הונח לרבינו לומר דכ"כ ברייתות שנו רבותינו וכו' כל אלה על מה דלא הוי". ואמנם שם באר דהכוונה לשר של מעלה ולא לשירתם בפועל. אך קושייתו יש להקשותה במלוא עוזה הכא, מנין לומר דשיחת עופות וכו' ענינו ללמוד ממעשיהם. ומצאנו בכמה מקומות באגדות חז"ל דידעו ושמעו שיחת רוחות ושיחת חיות ופעלו לפיהם?
אנא יפרש מר שיחתו.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי חיים » ו' יוני 25, 2010 10:07 am

הנה מקור לדברי "אוצה"ח", והוא יד רמה סנהדרין קח, ב ד"ה למשפחותיהם, ושם הוא כותב וז"ל:
והני מילי כולהו דקאמרינן דאמר ליה עורב לנח, כולהו הני בהמות וחיות לאו מעשה נס הוה, אלא אף בהמות וחיות ועופות אית להו שיחה דמשתעו בה להדדי, ולאו דיבור ממש אלא סימני בעלמא כעין שיחת דקלים, ומאן דחכים ידע לה לשיחה דידהו כדאמרינן בבבא בתרא (קלד.) גבי רבן יוחנן בן זכאי, דהוה ידע שיחת דקלים, וכל שכן נח דהוה חכם ונביא.

האגרא דכלה פרשת שופטים ד"ה והיה כקרבכם, מעלה טענה מעניינת בדבר, ומסיק כדברי אוצה"ח, וז"ל:
והנה מצאנו בשלמה המלך שהיה יודע שיחת חיות ועופות ודקלים (שהש"ר פ"א ט'), וכן מצאנו בגמרא סוכה כח ברבי יוחנן בן זכאי, אם כן מצאנו להם דיבור, ואי משום שאין אנו מבינים שיחתם זה הוה כמו הלועז שאינו מבין לשון אשכנזי אעפי"כ לשניהם יכונה מדברים, ואם כן למה יעדר מכל בעלי חיים כינוי שם מדברים, ומה שינוי בענין הדיבור יש ביניהם לבין האדם, אך הוא דבעלי חיים באמת אינם מדברים, רק רמיזותם בתנועותיהם ועפיפתם וצפצופם מורה לאיזה דבר והמבין יוכל להבין, מה שאין כן האדם מדבר הדבר כמו שהוא בעצם.
נערך לאחרונה על ידי חיים ב ו' יוני 25, 2010 10:18 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי בר ששת » ו' יוני 25, 2010 10:17 am

מבי מדרשא כתב:ישנו וורט מליצי ישן השואל שאלה זו, מה ראו על ככה ומה הגיע אליהם להתפעל מהאתון שדברה ולא מהפרות ששרו, הלא ה'ותשרנה הפרות' הוא נס גדול יותר. ותשובתם, דכשארון ברית ה' נמצא והפרות שרות זה מציאות של טבע, שהרי לשמחה כזו כיצד אפשר להישאר אדיש, אך כאשר אדם טמא כבלעם הולך ואתונו פותחת את פיו ומדברת עמו - זה כבר נס מופלא שצריך בריאה מיוחדת. איני זוכר מהיכן הוא נלקח, אך שמעתיו מספר פעמים מאנשים שונים. אולי אי מי מחכמי הפורום ימצא מקור לכך.


בשאלה המעניינת כשלעצמה, כיצד נותר בלעם אדיש לאתונו המדברת, דומני שעסק רבינו בחיי.
שכתב כי כל כך היה להוט לפעולתו, עד שלא הבחין במניעה 'הקטנה' של פתיחת פי אתונו.

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי מבי מדרשא » ו' יוני 25, 2010 12:24 pm

חיים, חיים הם למוצאיהם!‏ ישר כח עצום‏!‏ מזה זמן רב שנתחבטתי בשאלה זו אודות שוני מדבר באדם משפת עופות, דהא גם הם מדברים. וביותר דשפת אדם נאמר שהיא מרוח ממללא והיאך הם מדברים, ובאגרא דכלא ישבת לי קושיא זו. כה לחיים.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי תולדות אדם » ו' יוני 25, 2010 12:45 pm

ולכאורה זה די פשוט, דאל"כ מה מפליאה הגמ' את ריב"ז ור"א תלמידו שידעו שיחת עופות ודקלים, הלא כל אדם יכול לדעת (אם לא נדחוק לומר דהכונה "שפת" עופות ודקלים, אך לא נראה כך)

שמואל ברמה
הודעות: 105
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 1:05 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי שמואל ברמה » ו' יוני 25, 2010 6:18 pm

ומי באמת אמר שהאתון זה מקרה ייותר מיוחד מאשר כל הבע"ח שדיברו, אל שחז"ל היו מקובלים שהאתון נבראה בער"ש כי זה היה תפקידה בעולם.

וכעניין שאלה זו מצית בעוד מקומות: מה מיוחד כל כך בקריעת ים סוף, הלא מצאנו בעוד מקומות שנקרע הים וע"ז לא מרעישים כל כך?
אלא מאי אית לך למימר, ששם, אמנם שהיה אותו נס כמו בהרבה מקומות, אבל צורת הנס היתה שונה. כמו שאמרו חז"ל: ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי.
גם פה צורת הנס היתה מאד מיוחדת, הביזיון לבלעם, קדושת ה', ועוד'.  

zsg
הודעות: 46
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 3:49 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי zsg » ו' יוני 25, 2010 6:40 pm

שמואל ברמה כתב:ומי באמת אמר שהאתון זה מקרה ייותר מיוחד מאשר כל הבע"ח שדיברו, אל שחז"ל היו מקובלים שהאתון נבראה בער"ש כי זה היה תפקידה בעולם.
 

א. הראיה שהאתון זה מקרה מיוחד מזה שרק היא נבראה בער"ש, (לולא דברי הריטב"א שהאתון היא אב לכולם, וזה גופא תמוה שהרי איתא עשרה דברים נבראו, ומקום שיש מספר אין תנא ושייר?)
ב. האתון לא נבראה אלא "פי האתון" ולריטב"א דלעיל זה נפלא שכן הכח הזה שחי יוכל לדבר זה נברא בער"ש וממילא זה בית אב לכל החי שדיברו. (ובזה מתורץ נמי הקושיא באות א)
ג. על קריעת ים סוף הרעישו הרבה עיין אור החיים ועוד.

שמואל ברמה
הודעות: 105
הצטרף: ב' יוני 21, 2010 1:05 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי שמואל ברמה » ו' יוני 25, 2010 6:58 pm

zsg כתב:
שמואל ברמה כתב:ומי באמת אמר שהאתון זה מקרה ייותר מיוחד מאשר כל הבע"ח שדיברו, אל שחז"ל היו מקובלים שהאתון נבראה בער"ש כי זה היה תפקידה בעולם.

א. הראיה שהאתון זה מקרה מיוחד מזה שרק היא נבראה בער"ש, (לולא דברי הריטב"א שהאתון היא אב לכולם, וזה גופא תמוה שהרי איתא עשרה דברים נבראו, ומקום שיש מספר אין תנא ושייר?)
ב. האתון לא נבראה אלא "פי האתון" ולריטב"א דלעיל זה נפלא שכן הכח הזה שחי יוכל לדבר זה נברא בער"ש וממילא זה בית אב לכל החי שדיברו. (ובזה מתורץ נמי הקושיא באות א)
ג. על קריעת ים סוף הרעישו הרבה עיין אור החיים ועוד.


אכן מישהו פעם אמר לי שזה מוזכר באור החיים ושכחתי היכן זה וחיפשתי ולא מצאתי.
האם תוכל בבקשה לציין לי איפה המיקום המדוייק של הנושא באור החיים.

zsg
הודעות: 46
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 3:49 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי zsg » ש' יוני 26, 2010 10:08 pm

אור החיים על המקום..
אור.jpg
אור.jpg (2.22 MiB) נצפה 10741 פעמים

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי מבי מדרשא » א' יוני 27, 2010 1:05 am

מה שהאתון נבראה בע"ש בין השמשות זו ראיה אלימתא. שהרי מה שנברא בע"ש אין זה מכיוון שבדיוק אז נזכר הקב"ה כביכול שלא עשה זאת ורץ והכין לפני שתיכנס השבת (כפי שאנו שוכחים ורצים ומתרוצצים עד שעושים משהו בע"ש בין השמשות) אלא פשוט שזה היה הזמן המיוחד שנקבע מראש שבין השמשות של שישי ושבת יבראו עשרה דברים אלה וקביעת הזמן אומרת דרשני. [כמדומה לי שיודעי ח"ן מסבירי זאת בבחינה של מיצוע בין שישי לשבת שבו נבראו דברים שהם במהותם מיצוע - פי האתון מיצוע בין חי למדבר ועוד - אולי במהר"ל איני זוכר היכן ראיתי או שמעתי].
וכל דברי הריטב"א באים לישב רק את 'ותשרנה הפרות', אך אין בדבריו מאום כלפי כל שיחת עופות ודקלים וכל כיו"ב, דאפשר דכל הנס שהיה באתון ובפרות ששרו, היה שהם דיברו בלשון הקודש, אך לדבר בשפתם שלהם [אף אי נאמר שזו שפה שלמה ולא רק סימנים] אין צורך לזה בנס מיוחד.
אם כי לכאורה המושג של פי האתון, אומר שעד אז לא יכלה לדבר כלל והוצרך להיבראות לה פה מיוחד - ולא רק שהתחדש בה היכולת לדבר גם בשפה זו, דאם סתם כך בשפתה שלה דיברה, אם כן אין כאן בריה של פה, אלא של יכולת תיקשור נוספת. וזו לכאורה ראיה לדברי אוצה"ח.

zsg
הודעות: 46
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 3:49 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי zsg » א' יוני 27, 2010 1:56 am

אינה ה' לידי את פי' הראב"ד, ומבי מדרשו נראה דלא כ"בי מדרשא" ד"אוצר החכמה".

ראבד.jpg
ראבד.jpg (45.72 KiB) נצפה 10682 פעמים


היינו דהסיק הראב"ד שאמרו השירה בלשונם והיה שם מבין בלשונם כר' יוחנן בן זכאי שהיה יודע בשיחת דקלים, וע"כ אין זה מופת שנחשיבו מעשרה דברים, אבל הא מיהת שהיה זה דיבור גמור כמבואר בגמ' שאמרו פסוקים. ולא דמי לפרק שירה דכנראה שם מיירי במלאך הממונה.דאל"ה מה שנא שירת הפרות מכל חיה ועוף שמשוררים בפרק שירה.

zsg
הודעות: 46
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 3:49 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי zsg » א' יוני 27, 2010 2:32 am

שו"ר מהר"ל זה, וממנו נראה כאוצה"ח וסיעתו.

מהרל.jpg
מהרל.jpg (127.58 KiB) נצפה 10673 פעמים

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי גלילי » א' יוני 27, 2010 6:03 pm

בשפתי צדיק פר' בלק (אות כ-כא), עוד ישובים נוספים לקושייא מהפרות וכדו'

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 29, 2010 3:00 am

יהושע מונדשיין כתב:הסיפור על הדג שפצה את פיו ונקבר והוקמה מציבה וכו', כולו בדייה שנהגו המשכילים לבדות על היראים, פעם בהודעה לעתונות על מעשה שאירע בקראקא ופעם במקום אחר.
וכדרכו של עולם, כעבור זמן קצר היראים קנו את הסיפור ואימצוהו לחיקם. שהרי אלמלא היה לרוחם לא היו המשכילים מייחסים אותו להם.


ואני פגשתי ביהודי שהתגורר לפני המלחמה בווין שהעיד לפני שעיניו ראו ולא זר את מצבת הדג בבית הקברות...
ואולי ראה מצבת איש ושמו פיש ולפיכך זכה לדיוקן של דג על מצבתו.
(לפני איזה זמן - עוד לפני המהומות.. - פקדתי את ביה"ק העתיק ביפו, ושם ראיתי את מצבת קדש הרב ח"ק לישראל רבי אהרן עזריאל ז"ל ועל מצבתו צורת כפייו. כל הרואה בודאי סבור כי כהן היה, אלא שישראל בן ישראל הוא, ולמה זכה לכתר כהונה, על שום ספרו הנקרא כפי אהרן...).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: החי הצומח המדבר

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יוני 29, 2010 3:56 am

איש_ספר כתב:ואני פגשתי ביהודי שהתגורר לפני המלחמה בווין שהעיד לפני שעיניו ראו ולא זר את מצבת הדג בבית הקברות...

ואז מה?
אם אראה מצבה שנחקק עליה 'נמר' אחליט שנקבר כאן נמר שדיבר וצעק "השם הוא האלוקים"?...
(צריך קצת לגוון. בכל הסיפורים מסופר שהדג אמר "שמע ישראל", למה שלא נספר שהוא צעק "השם הוא האלוקים", זה מגוון, ואנשי האקדמיה שיחקרו את גילוגולי הסיפורים ו'מקורותיהם', יוכלו למלאות עוד כמה דפים...)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 198 אורחים