עמוד 1 מתוך 1

ברכה בלשון נגלה ונסתר - מקורות קדומים

פורסם: ב' פברואר 20, 2012 11:27 pm
על ידי איש_ספר
כתב בעל הכל בו בתחילת ספרו
ומצינו על ענין הברכות שתקנו חכמים בתחלת הברכה מדבר אדם לנכח הבורא יתברך שאומר ברוך אתה ולבסוף מברך שלא לנכח שאומר אשר קדשנו היה לו לומר אשר קדשתנו, אסמכוה רבנן אקרא שבמזמור תהלה לדוד דכתיב (שם קמה, י) יודוך יי כל מעשיך וחסידיך יברכוך והוא מלא כה לומר כה יברכוך כדמפרש אחריו כבוד מלכותך יאמרו והדר אומר להודיע לבני האדם גבורותיו וכבוד הדר מלכותו ובקרא אחר כתוב ולגדולתו אין חקר (שם קמה, ג).
בנתיים מצאתי את הרעיון הזה עם האסמכתא רק ברבינו בחיי עה"ת פרשת בשלח. האם מישהו מכיר את הרעיון והאסמכתא ממקורות קדמונים נוספים?
(כל בו ח"א של הרב אברהם חסר באוצר ולפיכך לא יכלתי לראות אם ציין משהו)

תודה מראש לכולם.

Re: ברכה בלשון נגלה ונסתר - מקורות קדומים

פורסם: ג' פברואר 21, 2012 12:02 pm
על ידי חכם באשי
עי' אבודרהם, עם פירוש תהלה לדוד (לגאון המופלג ר' אליהו גרינצוויג), עמ' 109 מעמודי האוצר, בהערותיו שם, ובמיוחד בנסמן בהערה פ.
וכנראה אם תבדוק בכל הפניותיו תמצא כהנה וכהנה.
(ובנוגע לרבינו בחיי, ראוי מיד לבדוק בספר 'עיונים בפירוש רבינו בחיי על התורה' [על אתר] לר' אלעזר ליפשיץ, מצוי באוצר)

Re: ברכה בלשון נגלה ונסתר - מקורות קדומים

פורסם: ג' פברואר 21, 2012 4:07 pm
על ידי איש_ספר
תודה רבה על המראה מקום. הבעיה שאי אפשר לדעת שם מי מהנזכרים הביא את האסמכתא מתהילים שהזכרתי. ולפתוח את כולם למי יש כח.
והנה מפירוש תהילים קדמון שנזכר באשכול אחר:
כבוד.jpg
כבוד.jpg (65.17 KiB) נצפה 1254 פעמים

Re: ברכה בלשון נגלה ונסתר - מקורות קדומים

פורסם: ג' פברואר 21, 2012 4:51 pm
על ידי חכם באשי
מה הבעייה 'לפתוח את כולם'. תעשה כך: תסמן את הספרים שנרשמו שם בהערה, ותעשה חיפוש כזה (רק בהם, כמובן): "(ברכה/ברוך) (נוכח/נסתר)".
מובטחני, שתעלה על חלק נכבד מהם.