מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מאיר דב
הודעות: 7
הצטרף: ד' מרץ 07, 2012 10:01 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי מאיר דב » ג' מאי 01, 2012 2:08 pm

ירושלמי כתב:אם ארצה להצטרף איפוא למעגל הממליצים לפתרון בעיית אי הסיפוק הרוחני (כמובן שגם הכל בכפוף לדעת תורה), אצביע קודם על שורש הבעיה, לענ"ד הקלושה והרטושה: לימוד רוחבי לכולם, בשיטה וצורה אחידה, בעוד שכל אחד, נשמתו מוארת מאור אחר משלל אורות תורתנו הק'.
הפתרון איפוא (ברמת העיקרון, אין לי מיזם מעשי): דחיפת כלל הלומדים לחתירה אישית של כל אחד, לגילוי נטייתו הטבעית, וכמאמרם ז"ל "אין אדם לומד תורה אלא במקום שלבו חפץ".



לענ"ד, זאת אשר הסביר מחבר הספר, ועל כך קמה קול זעקה שהוא מזלזל בחשיבות הלמוד בעיון.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' מאי 01, 2012 2:10 pm

ירושלמי,
אחרי שהמיזם של 'אברהם' יתחיל עם מעט אנשים בעלי 'קבלות' בתחומי התעניינות, כפי שהנך דורש, תוך שנים ספורות אנשים יתחילו לגלות בעצמם את תחומי התעניינות המוגדרים שלהם, וה'עדריות' תחלש מעט.
בקיצור, רעיון נחמד. רק בעייה קטנה: כ-ס-ף.

(ידעתם כי ההפרש הגימטירי בין 'רצוי' ל'מצוי' עולה ל'כסף'!...)

מאיר דב
הודעות: 7
הצטרף: ד' מרץ 07, 2012 10:01 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי מאיר דב » ג' מאי 01, 2012 2:13 pm

צh33 כתב:זה פשוט שלכל אחד יש תפקיד בבריאה לאחד התפקיד להיות גדול הדור ולשני סנדלר. אלא מאי לאף אחד אין רוה"ק אז כולם מתחילים מגדול הדור וכו' וכמאחז"ל אלף נכנסים וכו'.
אבל סו"ס אחרי כמה שנות נסיון שבד"כ חופפות ליש"ג/כולל הרי ברור שכל אחד כבר יכול לשער את מקומו ותפקידו ואם תפקידו להיות סנדלר אין ענין שיצער את עצמו יומם וליל בשאיפות שענקיות ממנו ובהכרח באנו למיצוע השאיפות.


אם תפקידו להיות סנדלר, יכול הוא לשמוח בחלקו? או שמוטב שיצער את עצמו יומם וליל על שאינו 'גדול'?
דומני שגם על זאת נטושים חילוקי הדעות.

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי צh33 » ג' מאי 01, 2012 2:44 pm

נו, בטח נתכוונת להגאון האדיר ר' געציל ב"ר שמעריל שפנוביץ שליט"א..

בברכה המשולשת
הודעות: 10371
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 01, 2012 2:45 pm

שאלת תם (וסליחה על הבורות)- האם אין היום מסגרות מותאמות לדרכי לימוד וכיווני לימוד שונים?
הרי, למשל- מכונים לההדרת כתבי רבותינו הראשונים והאחרונים- האם שם אין כיוון שבו אברך יכול לבחור ללמוד היכן שלבו חפץ?
או למשל מכונים הלכתיים בתחומים מוגדרים (מצוות התלויות בארץ, רפואה והלכה וכו')
או תוכניות שקשורות לקירוב רחוקים (למי שמתאים לכך)?

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ג' מאי 01, 2012 2:55 pm

חיזוק לדברי הנ"ל אודות זה שהכוללים צריכים באיזה מקום להנהל בצורה דומה לזו שבישיבה מצאתי בראיון שנתן רבי אברהם פרבשטיין זצ"ל ראש ישיבת חברון, הובא בספר 'מפיהם' שם הוא נשאל אודות ירידת הדורות שניכרת בישיבות (בשנת תשמ"ו) והוא בסביר כי בזמנו היו לומדים בישיבה לפחות עשר שנים, כך שיכלו לצאת למדנים ובקיאים מלימודע הישיבה.
כיום מתחתנים מוקדם ואחרי ארבע חמש שנים כבר עוזבים את הישיבה, ואיך רוצים שיהיו למדנים?
אלא מאי? לדעתו היה צריך שיהיה תיאום מוחלט בין הישיבה הקטנה, הגדולה, והכולל, בכדי להוציא ת"ח כראוי.
אלא שכל אחד נכנס בתחומו של חבירו ובישיבה קטנה מלמדים לומדע'ס עד כדי כך שלפעמים בישיבה גדולה בחורים מנסים למלא את החסר בידיעות סוגיות על בורים.
ולכולל יוצאים אחרי כמה שנים בודדות וכך בחור בן עשרים ואחת שעדיין נמצא במצב גולמי כבר מתחתן ומוצא את עצמו בכולל להוראה...
לדעתו היו חייבים שהכולל ימשך באותה צורה של הישיבה לעוד שנים ניכרות כולל שיעורים וכו' עד שאפי' שהתחתן מוקדם יוכל להתפתח כראוי ולא יזרק לחיים כשהוא לא מוכן.

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ג' מאי 01, 2012 3:05 pm

בברכה המשולשת כתב:שאלת תם (וסליחה על הבורות)- האם אין היום מסגרות מותאמות לדרכי לימוד וכיווני לימוד שונים?
הרי, למשל- מכונים לההדרת כתבי רבותינו הראשונים והאחרונים- האם שם אין כיוון שבו אברך יכול לבחור ללמוד היכן שלבו חפץ?
או למשל מכונים הלכתיים בתחומים מוגדרים (מצוות התלויות בארץ, רפואה והלכה וכו')
או תוכניות שקשורות לקירוב רחוקים (למי שמתאים לכך)?

סליחה, בחור בן עשרים ואחת שמתחתן- מאיפה הוא שייך ומכיר את הנ"ל?

אמנם נראה לי שצריך לעשות פה איזה חלוקת נושאים שהתערבבו פה.
הנושא הוא שגרה לא מבורכת בכוללים. אין מערכת שגורמת לאברך למצות את עצמו. ומצד כמה ענינים שונים שכתבו כאן-
א. מצד הגילאים שאין שום הבדל ברמת הלומדים בכוללים אחרי שכולם באותו סטטוס של 'אברך'.
ב. מצד היעדים, שאין כמות מסויימת או נושא מסויים שמוכרחים להקיפו.

אמנם זה ברור שתמיד חייבים לדעת שכל שינוי יכול להזיק יותר מאשר לבנות ולהועיל כי במשך שנים יכול להיות כאן מציאות לא מחייבת כי בחור מתחתן ומנסה כולל מסויים ומשאינו רואה ברכה בעמלו הוא משנה כיוון ועובר למקום אחר ותמיד יש לו במה לתלות את חוסר הצלחתו, במקום להתחיל לעבוד כמו שצריך.
וזה גם קצת פירכא לדברי. כי אחרי הכל כל אחד צריך לעבוד ולהתאמץ ומי שיתאמץ יצליח. לפום צערא אגרא. אלא שמכיוון שכולנו נמצאים במסגרת כולל ויש שוני בין כל אחד ואחד, לכן את הנ"ל כל אחד צריך להגיד לעצמו אבל על ראשי הכוללים מוטל החובה למצוא עד כמה אפשר לייעל משהו בכדי לגרום לאברכים למצות את עצמם ולגרום לאיזה תחרותיות כלשהי שממצה הישגים יפים בכל מקום מכל אחד. ע"כ הנלענ"ד.

מאיר דב
הודעות: 7
הצטרף: ד' מרץ 07, 2012 10:01 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי מאיר דב » ג' מאי 01, 2012 3:20 pm

מאיר דב כתב:
צh33 כתב:זה פשוט שלכל אחד יש תפקיד בבריאה לאחד התפקיד להיות גדול הדור ולשני סנדלר. אלא מאי לאף אחד אין רוה"ק אז כולם מתחילים מגדול הדור וכו' וכמאחז"ל אלף נכנסים וכו'.
אבל סו"ס אחרי כמה שנות נסיון שבד"כ חופפות ליש"ג/כולל הרי ברור שכל אחד כבר יכול לשער את מקומו ותפקידו ואם תפקידו להיות סנדלר אין ענין שיצער את עצמו יומם וליל בשאיפות שענקיות ממנו ובהכרח באנו למיצוע השאיפות.


אם תפקידו להיות סנדלר, יכול הוא לשמוח בחלקו? או שמוטב שיצער את עצמו יומם וליל על שאינו 'גדול'?
דומני שגם על זאת נטושים חילוקי הדעות.


ר' ישראל, מה דעתכם על זה?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' מאי 01, 2012 3:59 pm

מאיר דב כתב:אם תפקידו להיות סנדלר, יכול הוא לשמוח בחלקו? או שמוטב שיצער את עצמו יומם וליל על שאינו 'גדול'?
דומני שגם על זאת נטושים חילוקי הדעות.

מזכיר לי קצת
http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=17&t=4246&hilit=%D7%AA%D7%97+%D7%A2%D7%A6%D7%95%D7%91
[סתם בצחוק...]

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' מאי 01, 2012 4:20 pm

שימו לב, שהאשכול הנוכחי הוא הגדול ביותר בפורום, גם בכמות ההודעות וגם בכמות הציפיות.
זה מראה כמה הספר 'בעצתך תנחינו' קלע למטרה, או יותר נכון: הציף בעיה הכואבת לרבים וטובים.

ליפניק
הודעות: 12
הצטרף: א' פברואר 19, 2012 6:49 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ליפניק » ג' מאי 01, 2012 5:12 pm

חכם באשי כתב:זה מראה כמה הספר 'בעצתך תנחינו' קלע למטרה, או יותר נכון: הציף בעיה הכואבת לרבים וטובים.

אם כבר מציינים את התועלת של 'בעצתך תנחיני' ראוי לציין גם שהדיון הזה הביא ל'נוטר הכרמים' לנטוש ולחסום כליל את הגישה לפורום
וכמובא למעלה:
ישיבה מאן דהו כתב:
נוטר הכרמים כתב:{למנוע לזות שפתים, החיבור לאינט' הוא בהוראת רבותי בהכרח פרנסת ביתי שתחי' העובדת מהבית, מזה שנים, וכמובן בחסימה המהודרת ביותר}.

שאלה הלכתית: האיסור להתחבר למרשתת הוא איסור גברא או חובת הדר? כי מדבריך משמע שאם הותר שיהיה בבית חיבור לאינטרנט, השימוש בו אינו מוגבל למי שהותר בשבילו, אלא מותר בשופי לכל הדרים באותו בית. כלומר, שהאיסור אינו אלא איסור שהייה, שאסור שיהיה אינטרנט בבית, אבל לא איסור הנאה מהשתמשות בו. וכיון שהותר להשהות, הותר השימוש. ויל"ע.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי חיים » ג' מאי 01, 2012 5:32 pm

ליפניק כתב:אם כבר מציינים את התועלת של 'בעצתך תנחיני' ראוי לציין גם שהדיון הזה הביא ל'נוטר הכרמים' לנטוש ולחסום כליל את הגישה לפורום
וכמובא למעלה:

מסתבר ש'נוטר הכרמים', כדרכו בקודש, לוקח פסק זמן לרגל ימי ספירת העומר, ותו לא.

חקר
הודעות: 847
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי חקר » ג' מאי 01, 2012 5:34 pm

אכן כך היתה תוכניתו, אבל הוא זרק לי בחצי מילה שלבסוף הוא חסם את עצמו לגמרי, ועדיין צריך בירור.
מחד ברכות יחולו על ראשו על המפנה המבורך, ומאידך חבל על דאבדין - שומרי משמרת הקודש...

בגולה
הודעות: 793
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי בגולה » ג' מאי 01, 2012 5:42 pm

אם כן פנים הדברים, חבל על דאבדין!

הוגה
הודעות: 1072
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי הוגה » ג' מאי 01, 2012 5:43 pm

נזכרתי בהספדים שערכו על ה"אור שמח", כידוע, בחייו...

חקר
הודעות: 847
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי חקר » ג' מאי 01, 2012 5:44 pm

למה לא, החלק הזה כבר מת אצלו...

ליפניק
הודעות: 12
הצטרף: א' פברואר 19, 2012 6:49 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ליפניק » ג' מאי 01, 2012 5:58 pm

אכן רואים אנו כי למרות כל הביקורת מנוטר הכרמים כלפי הספר שיכול להביא נזק, הרי שבינתיים המבקר עצמו יצא נשכר...

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי כרם » ג' מאי 01, 2012 6:32 pm

כנקודת מבט לדיון שהתפתח אודות ההבדל בין הישיבות לכוללים, ארשה לעצמי להציע דברים, אבקש רק לא לקרוא את הדברים בטעם העליון, רק בטעם התחתון.
בדרך כלל בישיבה, לומדים איך ללמוד. יש מטרה מוגדרת של לימוד "לומדות". אין המדד של בחור בכמות, גם לא מה וכמה הוא זוכר ממה שהוא למד, המדד העיקרי הוא כמה למדן הוא, כמה הוא התפתח מבחינת יכולת הלימוד. ותחושת התפתחות זו, שלב אחר שלב בגדילה תורנית, הבנה בריאה, כושר הבחנה ויכולת הסברה וכו' וכו'.
אבל בכולל מגיע הזמן לעשות שימוש ביכולת הזו, ללמוד ולהוסיף לימוד, לדעת ולזכור.
נקודות הסיפוק שהיו דלק לשקידה הישיבתית, אינם נותנות אנרגיה בכולל. ועדיין לא ניתן להם איזה כח שיתן להם אנרגיה בכולל.

כמדומני שיש יותר ממשהו אמת במה שאני כותב, והחברים החכמים יגיבו.

אברהם
הודעות: 1258
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אברהם » ג' מאי 01, 2012 9:28 pm

ירושלמי כתב:אני מרשה לעצמי להוסיף כלל שלישי (סו"ס אני הבאתי את הכסף...): האברך יצטרך להוכיח שאכן נטייתו לתחום מסויים היא רצינית, ויש לו אי אלו 'קבלות' להוכיח בתחום.
שכן, לאו כל כמיניה לבוא ולהחליט, לאור פרסום המבצע כמובן, שהוא מאד מאד רוצה להיות מו"צ להל' טהרה/מג"ש קדשים/משגיח נכבד וכו'. עלינו לתור אחר אברכים שאנו יודעים שנטיית ליבם היא לתחום תורני מסויים, ובשל מחסור כלכלי הם חייבים להיצמד למסגרת הכולל, כך שההצעה של ר' אברהם אכן תהיה מועילה. הלא כן?


פילנתרופ נכבד, למרות שהבאת את הכסף עליך להבין ששום אברך לא יצטרך להוכיח כלום, אלא פשוט - אם הוא יעמוד ביעדים הוא יקבל את הכסף ואם הוא לא יתאים ולא יתקדם - הוא לא יקבל שקל מכספך. [גם אם הוא לא באמת 'נמשך' ורק בחר את הנושא היותר קל לו בשביל לקבל את הכסף, הרי תפקידו של הממונה להקשות עליו ולאתגר אותו, בשביל להביא אותו להצלחות גדולות וסיפוק עצום].


ירושלמי כתב:אם ארצה להצטרף איפוא למעגל הממליצים לפתרון בעיית אי הסיפוק הרוחני (כמובן שגם הכל בכפוף לדעת תורה), אצביע קודם על שורש הבעיה, לענ"ד הקלושה והרטושה: לימוד רוחבי לכולם, בשיטה וצורה אחידה, בעוד שכל אחד, נשמתו מוארת מאור אחר משלל אורות תורתנו הק'.
הפתרון איפוא (ברמת העיקרון, אין לי מיזם מעשי): דחיפת כלל הלומדים לחתירה אישית של כל אחד, לגילוי נטייתו הטבעית, וכמאמרם ז"ל "אין אדם לומד תורה אלא במקום שלבו חפץ".


דרך הלימוד בעולם הישיבות לא תשתנה, וזאת מהרבה סיבות, חינוכיות בעיקר. כלומר, הלימוד העיוני מקנה לתלמיד כלים להמשיך אח"כ בשנותיו הבוגרות יותר ולהתפתח בתחום שהוא חפץ בו. וכמו שציין כרם בהודעה האחרונה. ועוד ועוד סיבות חשובות ויסודיות.
הוי אומר, שיישום הפתרון שלך לדחיפת כלל הלומדים לחתירה אישית וכו', זמנו הוא בשנות האברכות, וביישומו עוסק המיזם 'שלי'.


בברכה המשולשת כתב:שאלת תם (וסליחה על הבורות)- האם אין היום מסגרות מותאמות לדרכי לימוד וכיווני לימוד שונים?
הרי, למשל- מכונים לההדרת כתבי רבותינו הראשונים והאחרונים- האם שם אין כיוון שבו אברך יכול לבחור ללמוד היכן שלבו חפץ?
או למשל מכונים הלכתיים בתחומים מוגדרים (מצוות התלויות בארץ, רפואה והלכה וכו


אתה צודק שאברך שנמשך לתחומים אלו, ויש לו כשרון כתיבה ועריכה יכול להגיע בהם לידי סיפוק ויצירה, אבל מה נעשה עם אלו שהחלום שלהם הוא 'רק' לדעת שני תלמודים בע"פ? או להיות מומחה בדיני ממונות?
ועוד, והוא העיקר, אני מכיר רבים שעוסקים בההדרת ועריכת ספרים (ובתוכם עבדך הנאמן) שמתגעגעים ומשתוקקים ללמוד בהספק ובמתיקות / בעיון והעמקה / בהיקף גדול וכדו'. אם הממונה יזהה את זה, הוא יכלול ביעדים לימוד סך מסויים של דפים ובחינה בע"פ עליהם, וכדו'.
אני למשל, אחד מן הדברים שליבי חפץ לעסוק בהם הוא עיון בתרגומי המקרא, בודאי הממונה לא יאשר לי שזה יהיה תחום העיסוק היחיד שלי, שכן אצא כך עם הארץ גמור, הוא ישלב מספר יעדים בכמה תחומים כפי העניין.

כרם כתב:כנקודת מבט לדיון שהתפתח אודות ההבדל בין הישיבות לכוללים, ארשה לעצמי להציע דברים, אבקש רק לא לקרוא את הדברים בטעם העליון, רק בטעם התחתון.
בדרך כלל בישיבה, לומדים איך ללמוד. יש מטרה מוגדרת של לימוד "לומדות". אין המדד של בחור בכמות, גם לא מה וכמה הוא זוכר ממה שהוא למד, המדד העיקרי הוא כמה למדן הוא, כמה הוא התפתח מבחינת יכולת הלימוד. ותחושת התפתחות זו, שלב אחר שלב בגדילה תורנית, הבנה בריאה, כושר הבחנה ויכולת הסברה וכו' וכו'.
אבל בכולל מגיע הזמן לעשות שימוש ביכולת הזו, ללמוד ולהוסיף לימוד, לדעת ולזכור.
נקודות הסיפוק שהיו דלק לשקידה הישיבתית, אינם נותנות אנרגיה בכולל. ועדיין לא ניתן להם איזה כח שיתן להם אנרגיה בכולל.

כמדומני שיש יותר ממשהו אמת במה שאני כותב, והחברים החכמים יגיבו.


אני מסכים איתך לגמרי, ורמזתי בזה לעיל שלפיכך בשנים הראשונות מוצא הבחור סיפוק מעצם התפתחות העיון והעמקה.

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' מאי 02, 2012 9:54 am

קיבלתי במייל תגובה מחכ"א שליט"א אודות דברי.
הניתוח של האברכים לעומת הישיבה הוא מבריק, אך דומני שההצעות לא כ"כ רלוונטיות, יש יותר סיבות מכפי שנמנו להבדל בין אברך לבחור, ולא פתרון זה או אחר יביא בכנפיו את השינוי המיוחל.
אפרט כפי העולה במחשבתי כעת, א' הבחור נמצא כל המעל"ע בישיבה ברציפות, נושם הרבה יותר עמוק את האוירה של ההתעלות בתורה, לעומת אברך ממוצע שכל יום יוצא ל'בין הזמנים' לביתו. ב' על שולחנו של האברך מוטלות הרבה יותר בעיות קיומיות מבחור, כמו פרנסה, ילדים, קניות, סיוע כזה או אחר בניהול הבית ותפקודו וכו' אשר שוחקים את הרעננות והחיות, ומכניסים אותו בע"כ לאיזו שגרה מסוימת. אצל בחור עד לשידוכים הבעיות הן בטלה, חברה, חברותא, ותו לא מידי. ג' ובעיקר, עול אשה על כל המשתמע מכך, ואין המקום להאריך.
משגיח טוב או שיעור משובח יכולים לרומם מעט, אבל לא לשנות את המתכונת, ופשוט.
לענ"ד הפתרון הוא אחר לגמרי, אברך בן עליה אמיתי צריך לדאוג היטב לכולל מובחר, שבו ההשגות של הסובבים יותר גבוהות, הן בתורה [בשקידה ועיון וידיעה וכו'] והן בעבודת ה', וממילא גם הוא יושפע לטובה במישרין או בעקיפין, ולא תדעך אצלו הפרישקייט. להמחשה, ברור שבב"ב הרמה בבית הלל הרבה יותר גבוהה ותובענית ממקומות אחרים.
ישנה בעיה אחרת בכוללים, שלפעמים אין דגש על העבודה הפנימית ועשיית רצון ה' בכללות מעבר ללימוד כמו בישיבות שהאוירה יותר מקיפה, את הבעיה הזאת ניסה ר' נפתלי קפלן לתקן ע"י 'מוסר' מוגבר וועדים ע"י אברכים וכד', יכול להיות שזה מועיל, אם לא בהרבה לפחות חלקית.
זה על רגל אחת.
כט"ס.

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' מאי 02, 2012 11:04 am

מאיר דב כתב:
מאיר דב כתב:
צh33 כתב:זה פשוט שלכל אחד יש תפקיד בבריאה לאחד התפקיד להיות גדול הדור ולשני סנדלר. אלא מאי לאף אחד אין רוה"ק אז כולם מתחילים מגדול הדור וכו' וכמאחז"ל אלף נכנסים וכו'.
אבל סו"ס אחרי כמה שנות נסיון שבד"כ חופפות ליש"ג/כולל הרי ברור שכל אחד כבר יכול לשער את מקומו ותפקידו ואם תפקידו להיות סנדלר אין ענין שיצער את עצמו יומם וליל בשאיפות שענקיות ממנו ובהכרח באנו למיצוע השאיפות.


אם תפקידו להיות סנדלר, יכול הוא לשמוח בחלקו? או שמוטב שיצער את עצמו יומם וליל על שאינו 'גדול'?
דומני שגם על זאת נטושים חילוקי הדעות.


ר' ישראל, מה דעתכם על זה?

מה תפקידו של אדם אף אחד לא יודע ולכן לא אדבר בזה.
אם כי יש לציין שיתכן ובאמת אחד הדברים הקשים שאנו מרגישים בחסרון הנביאים ובני הנביאים, זה מי שידריך אותנו לדרכי עבודת ה' המוטלת על פי תפקידינו, ויתכן שבגלל זה נצטרך 'לסחוט' מאיתנו הרבה יותר ממה שהיינו צריכים באמת, בשביל להיות רגועים בוודאות שאכן עשינו את המוטל עלינו.
מאידך, האם יתכן לומר כזה דבר? הלא אם הצלחנו- כנראה יכלנו, ולמה לא נחשוב שכנראה זה מה שנדרש מאיתנו. אלא מאי, יתכן שבכדי להגיע למה שהגענו ע"י 'סחיטה' חזקה, איבדנו את האיזון הנפשי והשלווה שכה נדרשת מאיתנו.
וזה אכן קורה הרבה, אבל שוב פעם, אני לא יודע אם יש למישהו פיתרון חוץ מלהיות חכם ופקח ולדעת את 'משקל החסידות' שלימדנו רבינו הרמח"ל ב'מסילת ישרים'.

מה שכן הייתי מוכן לחשוב לעצמי, זה אחרי שכבר בן אדם נמצא במצב מסויים. לדוגמא- סנדלר.
לא אברר מה תפקידו, כי אני לא יודע, אבל כן אברר מה בכוחו לעשות על מנת להיות 'יותר'. יותר במה? יותר בהכל! התפילה, בתיקון המידות, בלימוד התורה ובהבנתה, בחיזוק בקשר לרוחניות ופחות לחומריות, וכן על זה הדרך.
לא להיות 'סנדלר', אלא להיות כמה שיותר גדול לפי הכוחות והיכולת הנפשית, ולעסוק לפרנסה בתיקון נעליים.
למה להיתפס על סטיגמה עצמית ולעצור את הרצון הטבעי (כן, יש כזה דבר בתוך כל אחד ואחד, אם לא נהרס או נתכסה בהבלים) לגדול ולעלות, והכל בגלל שתפקידי להיות סנדלר.
וכי מי החליט מה כולל תפקיד זה בעולם? רק תיקון נעליים? זה הבן אדם? שם הוא נגמר? מה הקשר בין התפקיד לבין עליית האדם בסולם הרוחני האישי בו הוא אמור לעלות?
דא עקא, שזה נכון שזה לא מה שהולך בכולל או בישיבה אבל מי שחייו גלגלו אותו לשם, או שהוא לא מוצא את עצמו בצורה בה הוא חי, והוא החליט (לא 'התגלגל' לשם) להיות כזה, למה שלא יחשוב על עצמו כמו שכתבנו, שעסקו הוא ענין אחד ועבודתו הרוחנית היא ענין אחר ועיקרי בחייו.

ראיתי את מה שכתב זה שלפני (בינתיים הוא מחק את דבריו) זה באמת תפיסה גולמית שלא יודעת להפריד בין רעיון עקרוני לבין מה שמציאות החיים גרמה לנו שמי שיוצא להיות סנדלר כמעט ולא ימצא גם אחד מאלף שישאר סנדלר ואפי' לא כתפיסת השואל בענין לעיל (דהיינו איש פשוט שכל כולו סנדלריות) , אלא מהר מאוד הוא יהיה גם סנדלר וגם איש רחוב המוני, עם מושגים גסים ואיבוד החושים העדינים לקליטת רשמים רוחניים בתפילה ולימוד.
לא פלא שטעם הלימוד נשכח לגמרי ותפילה נראית כמו שהיא נראית אצל אלו.
לא שעצם העבודה היא בעיה. אבל מציאות החיים בעייתית כיום. ומי שרוצה להציל את עצמו אין לו ברירה אל 'לסחוט' את עצמו גם אם יתכן ותפקידו שונה.
וחבל שהמגיב לא יודע לחלק בין רעיון עקרוני לבין מה שנדרש מאיתנו וכדאי לנו בכדי להציל את עצמינו.
יום אחד יבוא משיח ואנחנו נגיע (עם לשון בחוץ אולי, אבל נגיע!) ונאמר הצלחנו- איכשהו- להביא לך את העם שאליו באת, עם קדוש וטהור. זה היה באמת לא קל ואפי' קשה ומעוות את צורת החיים הנורמלית בה חיו אבותינו, אבל שאלנו את מנהיגי הדור שתקלה לא תצא על ידם, שמענו בקולם, והנה- הגענו!!!

אברהם
הודעות: 1258
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אברהם » ה' מאי 03, 2012 12:51 pm

בעניין מציאת 'מחייב' ויעד מוגדר ככלי להמרצת הלימוד והשקידה

נתקלתי באקראי אתמול בהקדמת ספר 'איל משולש' על בורר [שהוא כידוע אחד הספרים המוצלחים והפופולריים שיצאו לאור בדורינו (אפשר לומר שהוא היה האב טיפוס של ספר ארחות שבת שבא בעקבותיו, כלומר, ספר שמשלב מסקנת ההלכות בהיבט אקטואלי תוך נתינת רקע וביאור למדני משהו]
בהקדמתו מגלה המחבר, שיצירה חשובה זו לא היתה באה לעולם אילולי הצורך שראה ב'מחייב' אישי.

הנה:
תמונה


מכיון שאינני מצליח לעלות את התמונה עצמה
אסתפק בקישור

http://www.otzar.org/aspcrops/23921_12_1722333787-352012.asp

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' מאי 03, 2012 1:12 pm

הנה התמונה-
לכידה.PNG
לכידה.PNG (52.28 KiB) נצפה 6097 פעמים

אברימי
הודעות: 40
הצטרף: ב' נובמבר 01, 2010 5:58 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אברימי » ה' מאי 03, 2012 2:13 pm

תיתי ליה לחכמים דכאן שהציפו נושא חשוב כ"כ. יראתי בפצותי שיח אבל נראה שמוסכם כאן על החכמים שהזכות הגדולה לשבת בבית ה' ולשקוד על תורתו אינה נחלה של כל איש הישראלי ראוי א"כ לשלב את דבריו של של הכהן הגדול מדוינסק
אינו דומה בחיוב תלמוד תורה האיש אשר נפשו מרגשת בשכלה הזך ונקשרה בעבותות אהבה לתלמוד תורה, לאיש אשר כוחות נפשו נרפים ועצלים (או"ש ת"ת פ"א הל"ב)
(ודו"ק שאינו מחלק בין מהירי תפיסה לאחרים אלא בין אלו שכוחות נפשם מסוגלים לשקידה לאלו שלא זכו)

עכ"פ העצה שהעלה ר' אברהם היא נאה ויאה. ולענ"ד אין צורך בתמריץ כספי גבוה כי העיקר שיהיה איזה מסגרת מקובלת שלא תגרום בושה ואי נחת לחברים שבתוכה. (ויל"ע האם מסגרת מפעל הש"ס -השונה בכמה אנפין מהרעיון שכאן -יכולה ללמד על יישום הרעיון וצ"ע).

אגרת
הודעות: 239
הצטרף: ה' אוגוסט 25, 2011 12:36 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אגרת » ה' מאי 03, 2012 2:29 pm

עתה ראיתי את האשכול ויש בו לא מעט מן האמת שרבים הם שאינם יודעים מה חפצם ותכליתם ולאן פניהם מועדות. פשוט הדבר שלימוד התורה אינה כשאר חכמות
אלא עצם לימודה הוא תכליתה אך פשוט הוא גם שא"א ללמוד בלא חשבון והעיקר לשבת בכולל. אם בשאר חכמות הלומדים לומדים נבחנים ויודעים אין כל סיבה שזה לא יקרה גם אצלנו.(כמובן שא"א להתעלם מהיצה"ר משקיע שעות נוספות). מי שביכלתו ללמוד את כל התורה או להתמחות בנושא מסויים כנכתב לעיל אלא שמפאת אילוצים שונים לא לומדים במה שליבם חפץ אלא במה שליבו של ראש הכולל חפץ וחבל. אני מכיר אברך יקר שמכר את ביתו (לאחר התייעצות עם הגר"ח קנייבסקי שליט"א) כדי לשבת וללמוד את מה שליבו חפץ ורבים חשבו שהוא "השתגע"...
ודאי שאין הדבר הנ"ל מתאים לכולם אך ניתן ללמוד מכך שאם רוצים, יכולים.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מאי 03, 2012 2:32 pm

לא הייתי מציע לאף אחד כאן מחברי הפורום לקחת על עצמו תמריץ כמו הוצאת ספר כי האכזבה אח"כ היא אין לשער בפרט בזמנינו אנו שכל מי שיש לו מדפסת בבית מוציא ספר ואנשים לא יודעים להעריך. (וכבר כתב כאן ח"א לעיל מזה שבזמנינו אנו לא כל מה שמדפיסים צריך לחשוב).

אני מכיר הרבה מחברים ות"ח מופלגים שמחפשים מחסנים לספר שהוציאו כאשר חוץ מאשר להביא אותם לבר מצוות אין בהם חפץ ומדובר בספרים טובים מאוד.

ואם מדובר במהדירי ראשונים וכהנה בדרך כלל כעבור תקופה נולד לו תאום בשום צורה. וד"ל.

נוכחתי לראות שלימוד הלכה בפרט או"ח ויו"ד הוא מצרך מבוקש מאוד והמעמד מחייב להשקיע עוד ועוד.

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' מאי 03, 2012 2:46 pm

כמו שמישהו הציע לגבי טוביה פרשל, כך שמעתי שכבר יש שעשו כך ובמקום להוציא ספר מודפס יצרו PDF ושלחו לאוצר החכמה!
כמו כןן כהרתי חבר בכולל שאסף את כל פרי יגיעתו והדפיס עשרה עותקים, לשווער, לאבא, ולאחים והגיסים שלו. ותו לא.
זה עלה יקר יחסית לסתם ספר אבל זה היה שווה את העגמת נפש ומחיר האחסון.
אני אישית קיבלתי חלישות הדעת נוראית בערב פסח כשבבית הכנסת הסמוך לביתי העמיד 'אוצר הספרים' ספרים מיותרים למכירה. בעיקר ספרים שנתרמו וקבצים שאין מקום בארונות של ביה"כ.
המחירים היו בין 3-5 ש"ח ו'התמכרתם ואין קונה'... הספרים עמדו ועמדו ואפי' במחיר הזה לא היה מי שלקח.
ולא נשכח, מדובר בספרים שהיה מי שעמל ויגע בכדי להוציאם, בלימוד, בירור, סיכום, כתיבה, הגהה, והדפסה- כולל כל הטירחה הכרוכה בכך.
וחלומי הגדול אודות כתיבת ספר (או יותר נכון הספר) נגוזה לה שם סופית.
מי שמשתוקק בכל אופן לדברי תורתי יאלץ לשלוח בקשה במייל....
נערך לאחרונה על ידי ישראל הר כסף ב ה' מאי 03, 2012 2:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אברימי
הודעות: 40
הצטרף: ב' נובמבר 01, 2010 5:58 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אברימי » ה' מאי 03, 2012 2:54 pm

אצלנו היה גרוע יותר הספרים (יותר נכון חוברות) הצטנפו בקופסה וחולקו חינם אין כסף ואפ"ה דורש אין להם. תשתפכנה אבני קודש בראש כל חצות.

צניעומעלי
הודעות: 36
הצטרף: ג' פברואר 07, 2012 3:50 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי צניעומעלי » ה' מאי 03, 2012 4:11 pm

תלוי כמובן איזה ספר, לא חסר מחברי ספרים בדורינו ואפי' אברכים די צעירים שגמרו מהדורות תוך זמן קצר, [ולא מדובר בספרי מראי מקומות וציונים].
אכן, ספר שמורכב מקובץ חידו"ת בענינים שונים שעלו במוחו של האברך היקר דנן אחת דתו לגניזה - או במחסן או בארונות הספרים בביהמ"ד, אבל מי שעמל באמת על חיבור ספר בענין מסוים יכול בהחלט למצוא מקום להתגדר בו, ויזכה לרוות נחת מפרי עמלו. כמובן אין שום השוואה בין העמל הנצרך לחיבור ספר על נושא מסוים, שמחייב להקיף את כל הענין ולעורכו כראוי, לבין קובץ חידו"ת בענינים שונים שאין שייכות ביניהם. ואשרי הזוכה להרביץ תורה בכתב.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מאי 03, 2012 4:39 pm

הרב צנעומעלי תן לי להניח שעדיין לא התנסית בזה.
דווקא הספרים שיש להם שוק הם ספרים מאוד רדודים בדרך כלל.
ובכל אופן אין לאף אחד מרשם איזה ספר אמור ללכת ואיזה לא.
מה שאוכל לומר לך.
שמספרי מכון ירושלים סיפר בזמנו הרב בוקסבום ז"ל.
שמכל הספרים שהוציא האחד מהם התקבל מאוד והוא המנחת חינוך והשני קצת וזה אוצר מפרשי התלמוד.
ר אהרן בלום סיפר שהספר שהכי הצליח לו זה היה אור החיים המנוקד.
ובשם הגרח"ק שמעתי שאמר שיש לו ספר אחד שהולך טוב וזה הדרך אמונה על שביעית.

ובקשר למה שהקשה קודמי (אברימי, וכבר מוחקו) בנוגע לרצונם של המחברים להפיץ ספריהם.
אעתיק כאן מדברי בעל קונטרס הספיקות והוא מדהים.

וגם ידעתי את נפשו וגודל תשוקתו להפיץ חוצה מעיינו חכמתו.
כי כן דרך כל משכיל יתאווה להודיע לזולתו.
מכל מה שישיג וישכיל מעוצם כוחו.

והרב מוהר"י מוסקאטו ז"ל כתב:
שגם אם היה אפשר לאדם עלותו השמימה לראות בצבאות מעלה סדרם וישרם, לא היה מתענג בהשגתו עד שובו הנה לספר לחבריו את המראה הגדול ההוא ולהם יתן אומר המבשר צבא רב הנופים היקרים ההם עם פלאי פלאות נעשו במלאכתם, הכי נכבדתי. ע"כ.


ובל נשכח שכותב כל זה על אחיו בעל קצות החושן והדברים מדהימים.

צניעומעלי
הודעות: 36
הצטרף: ג' פברואר 07, 2012 3:50 am

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי צניעומעלי » ה' מאי 03, 2012 5:04 pm

בעלזער, בהחלט כתבתי מנסיון, אתה מצריך אותי לכתוב נגד השם שלי...
וכהוספה לדבריך בשם בעל הקונטה"ס, אוסיף עוד את אשר עלה על ליבי מזה כמה שנים, עפי"מ שכתב בספר הקדמון 'צרור החיים' לחג השבועות, הובא בספר בנין עולם פרק ט"ז, וז"ל, שהשגת חידושי תורה הוא כעין נבואה וצריכה הכנה כמותה'. ולענין נבואה כתיב בירמיה כ' ט' 'ואמרתי לא אזכרנו ולא אדבר עוד בשמו והיה בלבי כאש בוערת עצר בעצמותי ונלאיתי כלכל ולא אוכל''. ופירש"י, והיה בלבי הנבואה כאש בוערת ועל כרחי אני צריך לילך.

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' מאי 03, 2012 6:19 pm

הנושא מתגלגל והולך אבל אני חוזר קצת בחזרה.
דווקא לי יש קצת פירכא על הרעיון של אברהם ושלי.
כיוון שכמו שקורה היום בישיבות, שיש ישיבות טובות ופחות טובות, ועם הזמן בכדי להצליח להחזיק גם את הבחורים הפחות מוצלחים נפתחים עוד ועוד מסגרות שבאמת אין מי שיודע איך הקשר בינם לבין השם 'ישיבה' חוץ מזה שבשניהם לא מתגייסים לצבא. המציאות הנ"ל נוצרת עם הזמן וכל הזמן יש התפתחות גרועה מאוד בתחום כי כל הזמן יש עוד מסגרות ותתי מסגרות שנפתחות לפחותים יותר ויותר.
כך גם אין סיבה שלא יקרה בחזון הכוללים המוצלחים לרבינו אברהם.
בהתחלה זה יהיה מאוד מלהיב, ויגרם בזה עליה גדולה וכו', אבל כמה שבאמת ישקיעו יש? נגיד שמונים אחוז? אבל עם הזמן יהיו גם כאלו שינשרו, ומה יעשו איתם? תמיד יהיה מי שירצה לשמור עליהם בתוך מסגרת הכוללים, וכמו שהיה מי שהקים את מוסד ה'ליבו חפץ' (שעם מעלתו לאברכים מסויימים, יש בו גריעותא גדולה לאחרים, כידוע) כך יהיה מי שיקים ברעיון מהפכני כוללים עם מסגרת נוקשה (דהיינו כמו שיש היום...) ודרישות מחייבות וכו'. ובעצם חזרנו לנקודת ההתחלה.

ואביא דוגמא מעולמינו המוכר- התוספת ל'שמירת סדרים'.
הייתי בכולל שבו זה היה ברצינות, מי שמילא את הסדרים כל החודש כדבעי, קיבל תוספת מיוחדת על זה. אבל זה 'לא תפס', וכששאל רה"כ את האברכים למה הם לא מגיעים בזמן וכו' הם ענו לו שהתוספת של שמירת סדרים לא מצליחה להכריח אותם כיוון שאם הם היו כמעט כל החודש ולבסוף קרו תקלות ממש בסוף החודש- הלכה לה המלגה, אז הם מראש מוותרים. טוב, ענה רה"כ, אז בואו נחליט שהתוספת היא על כל סדר בנפרד, וכמו שאתם מבינים, לא מיניה ולא מקצתיה, כבר אחרי יומיים לא ראו שום שינוי, כי האברכים אמרו שמה יש להם להפסיד אם פעם אחת (...) הם יאחרו, הרי את המלגה הם בכל אופן יקבלו ורק על הסדר הזה הם לא יקבלו, נו, מה ההפסד..., בקיצער- מה שלא עשו לא עזר כלום.
כינס רה"כ את האברכים ונתן לכולם על הראש. ושם הוא אמר את האמת, והיא ש'אין דרך עוקפת ליצר הרע' מי שילחם יצליח ומי שירצה שירקדו סביבו ויבנו לו את כל הנסיבות שאולי על ידם הוא יצליח להזיז את עצמו- לא יצליח אף פעם!!!

זוכרים את המשגיח מהישיבה- אם הוא דיבר 'למעשה', אמרו הבחורים שחסר 'רוממות' בשיחות, ואם הוא דיבר גבוה- אמרו הבחורים שהוא 'מרחף' מידי, ושצריך לצאת עם משהו ביד...

גם בנושא הזה, אחרי הכל מי שיתאמץ יצליח ומי שיחפש את התנאים הנכונים בלבד ויתלה את תזוזתו ומאמציו בזה- יפול.
כל הנושא שלנו הוא איך אנחנו כבוני עולם התורה (....) נעשה שהכל יהיה יותר לכתחילה.
אבל אם אנחנו כלומדים ננסה לחפש את התנאים המתאימים בלבד ונתלה בזה את הצלחתינו, הנה הצלחתינו היא מכאן והלאה.

ומכאן מופנית המחשבה לכל אלה שעמלים ויגעים ומוצאים סיפוק בעמלם מתוך עצמם ולא בתנאים החיצוניים, חילם לאורייתא.
וכאב לב על כל מי שעדיין מחכה שיבוא המנחם התורן ו'יוותר' לו על הצורך לגדול. חבל, אם נבין שאחרי הכל ה'עסק' הזה הוא שלנו, בסוף אנחנו המרוויחים והמפסידים בכל מה שאנחנו עושים, הרי שמיד היינו עושים הכל כדי להצליח. עוד לא שמענו על בעל עסק שרק אם לא יהיו לו מתחרים ועוד אי אלו תנאים מוצלחים אז הוא מוכן לעשות טובה ולהיכנס לשוק. מה פתאום, נכנסים למים העמוקים ונלחמים!!!
וכמו שכתבנו במקום אחר- 'עצמאים לא חולים' הוא כלל ידוע בשוק העבודה. אם העסק הוא שלך- אין לך את הפריוולגיה להיות חולה ולא להרגיש טוב אלא כשבאמת באו מיים עד נפש, וזה כמעט לא קורה.
ניקח את עצמינו בידיים- ונצליח!

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי חיים » ה' מאי 03, 2012 10:19 pm

אולי לא בדיוק הנושא, אך בנוגע לנקודה שדוברה כאן על התחושה כאילו לא מתקדמים לשום מקום, ישנו חלום מעניין של המגיד מקאזניץ עם הבעש"ט בספר עבודת ישראל פר' שמיני:
קבצים מצורפים
עבודת ישראל שמיני.png
עבודת ישראל שמיני.png (71.3 KiB) נצפה 5973 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17489
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 03, 2012 11:04 pm

דברי ישראל מזכירים לי מעשה שהיה כשלמדתי ברמת השרון. אחד האברכים הצטרף לאיזו מסגרת של מבחנים, אחד האברכים המבוגרים יותר ביטל את העניין, (אז זה עוד לא היה מקובל) , טען לו הלומד הלא אתה רואה שזה ממריץ אותי ואני לא רק לומד לצאת ידי חובה. השיב לו הלז, בא נראה מה יהיה בעוד כמה חדשים, וכאשר אמר כן היה (כך סיפר הלומד) אחרי הלידה של אשתו היה חודש אחד שהיה לו קשה ללמוד במסגרת הזאת, אבל למבחן הוא רצה לגשת, ואז הוא "למד" את הפטנט איך אפשר ל"החפיף", וזהו! אח"כ לא היה יכול לחזור ללמוד באותו מרץ שלמד קודם, שכבר למד גופו איך אפשר להצליח עם לימוד פחות נמרץ.

מאיר דב
הודעות: 7
הצטרף: ד' מרץ 07, 2012 10:01 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי מאיר דב » ו' מאי 04, 2012 10:29 am

ישראל הר כסף כתב:מה תפקידו של אדם אף אחד לא יודע ולכן לא אדבר בזה.


מה שכן הייתי מוכן לחשוב לעצמי, זה אחרי שכבר בן אדם נמצא במצב מסויים. לדוגמא- סנדלר.
לא אברר מה תפקידו, כי אני לא יודע, אבל כן אברר מה בכוחו לעשות על מנת להיות 'יותר'. יותר במה? יותר בהכל! התפילה, בתיקון המידות, בלימוד התורה ובהבנתה, בחיזוק בקשר לרוחניות ופחות לחומריות, וכן על זה הדרך.


מדוע לחשוב שאף אחד לא יודע מה תפקידו של אדם?
ברור לכל שלמוד התורה הוא נעלה, ויש למסור את הנפש עבורו.
שאלתי היא - אם אדם נועץ ברבו, במצב של קושי כלכלי גדול, ורבו הורה לו שיעסוק גם בפרנסתו. - האם עליו להצטער? או לשמוח שהוא עושה את רצון בוראו ככל יכולתו בהתאם למצב שיצר הקב"ה אצלו?
(אין צורך להבהיר שעליו לעשות מה בכוחו כדי להיות 'יותר'. זה ברור ומובן לגבי כל יהודי בכל מצב.)

ישראל הר כסף
הודעות: 888
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ו' מאי 04, 2012 10:45 am

אם זה תפקידו למה לא להצטער?
אם בתייעץ עם רבותיו וזה מה שהורו לו, מה הבעיה?
השווה את דברי הרב לויכטר שבקישור דלהלן לדברינו, יש איזה קשר, הרעיון שמה שהוא תפקידך איננו בא מן היצר הרע ואין לדחותו- viewtopic.php?f=17&t=5900&hilit=+%D7%9C%D7%95%D7%99%D7%9B%D7%98%D7%A8#p51841

אגרת
הודעות: 239
הצטרף: ה' אוגוסט 25, 2011 12:36 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אגרת » ש' מאי 05, 2012 9:53 pm

מהדברים הכתובים עמדי.
א. לכל יהודי יש תפקיד בבריאה שאותו הוא צריך לעשות ועפ"י תפקידו ניתנים לו הכלים הנדרשים לביצוע תפקידו.

ב. כל יהודי חייב לעבוד את ה' בכל כוחו ובכל מצב וכו' שנמצא.


ג. אין מי שיודע מה תפקידו ועל כן כולם חייבים לנסות להגיע לדרגה הגבוהה ביותר.

ד. אפשר וניתן לשנות את תפקידו ע"י מאמץ. (וכמה סיבות יש לדבר איך שאפשר להצליח אע"פ שיש את החסרונות הנ"ל האחת מהם הוא מה שאמר החזון איש דבריו אלו מבוססים על כתבי האר"י ואכמ"ל, שהרבה פעמים הסיבה שיש לאדם חוסר חשק או חוסר יכולת לדברים מסוימים בעבודת השם יתברך נובעת מזה ששורש נשמתו הוא משורש שקשור לדברים אחרים בעשיית רצון השם ולא לדברים אלו אמנם מוטל על האדם אעפ"כ להתאמץ בדברים אלו ועל ידי מאמציו אלו זוכה שמהשמים מוסיפים לו עוד חלקים על נשמתו חלקים השייכים לדברים שהיו חסרים לו ואז מקבל את החשק והיכולת לדברים הטובים שקודם חסרו לו. ספר דברי יעקב, באורי אגדות לג"ר יעקב עדס).


ה. מי שתפקידו לעבוד את ה' מהדרגה העליונה שבסולם העלייה האם שווה למי שעבודתו מדרגה הנמוכה. וזאת לאחר שעשה את כל המאמצים ולא עלתה בידו. כ"א עמל בכל כוחו, האם דרגתם שווה.( מצאתי עתה מפורש בספר אבן ישראל למרן הגרל"ס זצ"ל דרשה ח' דעי"ש אחר שהסיק עמוד ל"ו כי אין צווי הבורא להגיע אל הידיעה בשלימות כי לא עליך המלאכה לגמור רק שתהיה היגיעה בתמידות ובשלימות גדול עד שמצדו לא יבצר ההשגה אז אפילו לא ידע מאומה הוא צדיק גמור ואהוב יותר אצל הקב"ה ממי שהשיג בשכלו חלק גדול מן התורה והיה זה בלא יגיעה מרוב זכות שכלו ומהירותו עכ"ל והקשה על זה בעמוד ל"ז וז"ל לפי זה יקשה מאד משנה פ"ג דהוריות משנה ח' שממזר ת"ח קודם לכה"ג ע"ה וכן הוא בגמרא לענין לפדות וכן הוא באבות פרק ח' משנה י"ב עיין ברוי"ב שם שהנ"מ הוא לפרנס את הקשה לאבד קודם ממהיר לאבד מפני שזה גדול יותר הלא העיקר הוא היגיעה והיה לנו להקדים את מי שמיגע יותר על מי שלא יגע כל כך אף שהשיג הרבה ותירץ שם אך כל זה שאמרנו אינו אלא לענין עולם הבא להיות יקר בעיני ה' אבל לצורך העולם ודאי יותר טוב מי שהוא גדול בתורה יותר אף שהיה זו בלא יגיעה כלל כי הוא יכול להורות לאחרים הדרך ילכו בה והמעשה אשר יעשון
בדיני התורה ולהדריך אלפים ורבבות השפלים ממנו אבל היגע ולא השיג מה לנו ביגיעתו והוא אינו יודע שום דין מה לעשות ולא שום הדרכה נמצא אינו מועיל כלל לזולתו וכו' נמצא שבזה יש מעלה הרבה למי שהשיג יותר שראוי לכבוד הרבה כי המליט כל העיר בחכמתו עכ"ל. ועוד כתב שם קדשו של מרן הגרא"מ שך זצוק"ל ערב "כ תשל"ט נדפס בקובץ ישורון קובץ י א עמוד תס"ד בבאור הגמרא עולם הפוך ראיתי לולא שראיתי הדברים כתובים הייתי ירא מלאומרם וז"ל הגמרא מביאה על ר' יוסף שחלש ואינגד וכשנתעורר ושאלוהו מה ראית אמר עולם הפוך
ראיתי עליונים למטה ותחתונים למעלה ונפרש מאמר הגמרא בלשונינו הנה ר' יוסף היה מגדולי האמוראים ובשיקול דעתו וכפי מראה עיניו היו שנקראו עליונים הם הראויים לישב במזרח לצד ארון הקודש אף אמנם מואין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא מכל מקום לפי דעת תורתו של ר' יוסף יש שראויים להיות עליונים והנה גילה שהעולם הפוך ושם בעולם האמת לפי פסק דין של בסד של מעלה הם תחתונים ומקומם ליד פתח בית המדרש ואולי אפילו מחוץ לדלת בית המדרש אין בהם מעשים טובים הזקוקים לתיקון וזיכוך אלא עולם הפוך לגמרי ושם הם למטה יתכן שאדם יקרא בעוה"ז גאון וצדיק ובני אדם מבקשים את ברכותיו ומ"מ שם למעלה הוא מן התחתונים והנה ודאין שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות וברור שההנהגה שלנו כלפי בני אדם צריכה להיות כפי שיקול דעתינו הבנוי על מראה עינים צריכה להיות זהירות בכבוד ת"ח שהרי הוא הראוי לכך בעוהז אבל צריך להוסיף ולדעת שאין זה מכריח שכך יהיה מקומו ומעמדו בעולם האמת ומכאן גודל הפחד מדין ראש השנה הדיין ביום הדין הוא הקב"ה בעצמו קל דעות שאינו פוסק כפי המעשה החיצוני האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב הפחד הנורא שצריך ליפול על האדם הוא האם מעשיו עומדים גם בפני משפט האמת האם גם בדין שמים הוא מעשה מצוה או שמא נתערב בתוך המעשה נטיות ומידות שמקלקלות את זכותו ובדעתו של קל דעות לשקול איזה מעשה הוא טוב אלא שצריך תיקון והשלמה ואיזה מעשה אינו ראוי כלל ואינו נמנה כזכות לאדם והוא היודע האיך עורכין הזכויות כנגד העוונות וזה שאמר רב יוסף עולם הפוך ראיתי הביטו וראו מי האומר לנו אין מושג בראשונים ובגאונים וק"ו שאין לנו הבנה בגדלות של האמוראים שבכוחם היה להחיות מתים ורב יוסף הוא האומר שאף מי שבעולם הזה וכפי ראות עיני האמורא ראוי להקרא עליונים נמצא בעולם האמת בשפל המדרגה "תחתונים" עולם הפוך ממש עכ"ל. ספר הבוטח להר' דוד פלק).

ו. אשרי למי שאומנותו בסם וכו' נראה לפני שיודע והיינו בתחילת הדרך. או שהכוונה אשרי מי שבוחר להיות בסם והיינו שיש ב' אפשרויות, דרכים וביכולתו לבחור בזה ואף שמוכרח שיהיה גם בורסקי אך לא עליו הדאגה לזה.

יאיר
הודעות: 10044
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי יאיר » א' מאי 06, 2012 12:12 am

מאיר דב כתב:
ישראל הר כסף כתב:
שאלתי היא - אם אדם נועץ ברבו, במצב של קושי כלכלי גדול, ורבו הורה לו שיעסוק גם בפרנסתו. - האם עליו להצטער? או לשמוח שהוא עושה את רצון בוראו ככל יכולתו בהתאם למצב שיצר הקב"ה אצלו?
(אין צורך להבהיר שעליו לעשות מה בכוחו כדי להיות 'יותר'. זה ברור ומובן לגבי כל יהודי בכל מצב.)

אם נפשו חשקה בתורה יתפלל לה' שוב ושוב ("קוה אל ה'...וקוה אל ה'") שיתן סע"ד שיוכל לעזוב מלאכתו ולישב באהלה של תורה תמיד.
ויישר כח לר' אגרת על דבריו המאירים.

בר ששת
הודעות: 668
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי בר ששת » א' מאי 06, 2012 10:07 am

יאיר כתב:
אם נפשו חשקה בתורה יתפלל לה' שוב ושוב ("קוה אל ה'...וקוה אל ה'") שיתן סע"ד שיוכל לעזוב מלאכתו ולישב באהלה של תורה תמיד.
.


וגם אחרי שיחזור ויקווה, כדאי לו לזכור מאמר רבותנו, הרבה עשו כ... ולא עלתה בידם.

אברהם
הודעות: 1258
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: אודות הספר 'בעצתך תנחיני' והפולמוס סביבו

הודעהעל ידי אברהם » א' מאי 06, 2012 12:10 pm

בעלזער כתב:לא הייתי מציע לאף אחד כאן מחברי הפורום לקחת על עצמו תמריץ כמו הוצאת ספר כי האכזבה אח"כ היא אין לשער בפרט בזמנינו אנו שכל מי שיש לו מדפסת בבית מוציא ספר ואנשים לא יודעים להעריך.


התמריץ בהוצאת הספר הוא לא בשביל הצלחתו המסחררת בשוק הספרים, כי אם בשביל היותו מחייב לברר וללבן את הנושא הדק היטב. את התמריץ הכלכלי לענין מעניקה קרן המלגות הנכבדה בתמיכה חודשית גדולה, וכאמור. (וגם עם הוצאות ההדפסה אפשר להתמודד..).


ישראל הר כסף כתב:אני אישית קיבלתי חלישות הדעת נוראית בערב פסח כשבבית הכנסת הסמוך לביתי העמיד 'אוצר הספרים' ספרים מיותרים למכירה. בעיקר ספרים שנתרמו וקבצים שאין מקום בארונות של ביה"כ.
המחירים היו בין 3-5 ש"ח ו'התמכרתם ואין קונה'... הספרים עמדו ועמדו ואפי' במחיר הזה לא היה מי שלקח.
ולא נשכח, מדובר בספרים שהיה מי שעמל ויגע בכדי להוציאם, בלימוד, בירור, סיכום, כתיבה, הגהה, והדפסה- כולל כל הטירחה הכרוכה בכך.
וחלומי הגדול אודות כתיבת ספר (או יותר נכון הספר) נגוזה לה שם סופית.



חבל מאוד שחלום כ"כ מתוק נגוז לו.

א. אל תשכח, שהמטרה הגדולה לפרש את התורה שנמסרה בסיני ולגלות צפונותיה, איננה אתגר אישי שלך, כי אם פרויקט כלל – ישראלי, כולנו יחד לומדים ומבררים, מקשים ומתרצים, פורכים ומחדשים, עד שמבין כולנו תסתיים שמעתתא.
א"א לדעת מראש איזה חיבור יתפרסם יותר בין הוגי התורה, אבל זאת אנו יודעים, שאם כל אחד יתרשל מהוצאת ספרו מפני זה, הרי בודאי נפסיד כמה וכמה חיבורים גדולים שהיו אמורים להתפרסם.

מה היה קורא אילו בתחום המחקר הכללי, להבדיל אלפי הבדלות, היו מתייאשים מלכתוב עבודות מחקר, משום שרובם המוחלט של אלו נגוז בין הארכיונים בלי שמישהו קרא אותו, רגע לאחר אישורו. הרי רוב רובם של אלו בנאליים, רדודים, או סתם משעממים, ואפ"ה ברור להם שכל אחד תורם את חלקו הקטן ולאט לאט מורכב הדבר לפסיפס שלם של ידיעות מבוררות שנותנות תמונה גדולה על הנידון.

ובכלל, וכי סבור אתה שרוב הספרים שכתבו הקדמונים, קוראים רבים כל כך היו להם? כמה אנשים לדעתך למדו את כל אריכות דברי בעל העקידה על התורה? בטוחני שמימי חיבורו ועד ימינו לא עלה מניינם על מאות בודדות. וכי המעיט הדבר בחשיבותו הגדולה?

ב. כמו"כ צודק צנועומעלי שמי שבוחר נושא מסויים – שלא דשו בו רבים – וכותב עליו חיבור מקיף, הרי סביר להניח שהספר יתפרסם בין לומדי אותו נושא. [וכמדומני שהגר"מ גרוס שליט"א התחיל חיבוריו בספר על הלכות השבת אבידה, וכן כל כה"ג].

ג. ועדיין לא הזכרנו שלאחר שזכינו למפעל אוצר החכמה ומכונת החיפוש שלו, הרי בלא"ה יכול כל מחבר לזכות בהפצת דברי תורתו בלא תשלום וללא משוא פנים, ובפרט אם עוסק החיבור בנושא יחודי, או שהעלה ענין שלא דנו בו עדיין כל כך וכדו'. [ובאמת יש כאן גם חסד גדול ועצום לגאול דברי הגאונים מחברי הספרים מהגולה, שהשקיעו דמים מרובים וטירחה עצומה בשביל להדפיס חידושיהם ועם השנים הרבות ולאחר החורבן הנורא נשתכחו הספרים ונעלמו בתהום הנשיה, ועתה ע"י פעולת החיפוש שולים הלומדים יהלומים ואבני חפץ שנשתקעו בקרקעית ים השכחה, ושבים ומנצנצים בכל זוהרם].

אני למשל כתבתי קונטרס קטנטן (כחמישים עמודים) בענין נדוש מאד (ארבעת המינים), ולאחר שנכנס לאוצר סיפר לי ידידי איש הספר שבחיפוש שעשה בענין מסויים (על דברי התוס' המחודשים בר"ה, דשו"ט למה העושה סוכתו ביותר מג' דפנות אינו עובר בבל תוסיף) עלה הקונטרס שלי כתוצאה יחידה בחיפוש! ומי יודע כמה עוד לומדים הגיעו לדברי בקונטרס ע"י תוכנת החיפוש.
ולהזכירך מדובר בקונטרס קטן מאד בנושא שדשו בו מאד, ק"ו ב"ב של ק"ו למי שכותב ספר נרחב על נושא יחודי, שבודאי יזכה להרביץ תורה לאנשים רבים ולשנים ארוכות ע"י אוצר החכמה.

[ד. בשולי הדברים, מהתגובות דלעיל נלמד כמה יקר למחברים לקבל משוב מהלומדים, וכמה חסד נעשה אם נרים טלפון או נשלח מכתב למחבר שנהנינו מספרו.
מכיר אני ת"ח גדול שחיבר קונטרסים נכבדים על תרגום אונקלוס, והוא מיצר על כך שאף אחד לא קורא והוגה בדבריו. כשסיפרתי לו שבעיני ראיתי אנשים רבים לומדים את דבריו כסדר, בכל שבוע, ממש ויפג ליבו כי לא האמין לי. לאחרונה ראיתי אברך אחד מעביר הסדרה שמו"ת כשהוא משתמש בחיבור הנ"ל, פניתי אליו וביקשתיו להתקשר ולהודות ולמחבר, אבל הוא סירב מפני הבושה... אוי לאותה בושה.
- ותוך כדי הדברים עולה ברעיוני, האם ישנה אפשרות שתוכנת האוצר תזהה [ע"י הנתונים במקוון, וכן ע"י העדכונים וכדו'] כמה 'כניסות' היו לכל ספר בשנה, ויוכל המחבר לדעת כמה אנשים עיינו בספרו, ויהי לו למשיב נפש..]

בקיצור,
כולנו מחכים לספרך העצום!


אוצר החכמה כתב:דברי ישראל מזכירים לי מעשה שהיה כשלמדתי ברמת השרון. אחד האברכים הצטרף לאיזו מסגרת של מבחנים, אחד האברכים המבוגרים יותר ביטל את העניין, (אז זה עוד לא היה מקובל) , טען לו הלומד הלא אתה רואה שזה ממריץ אותי ואני לא רק לומד לצאת ידי חובה. השיב לו הלז, בא נראה מה יהיה בעוד כמה חדשים, וכאשר אמר כן היה (כך סיפר הלומד) אחרי הלידה של אשתו היה חודש אחד שהיה לו קשה ללמוד במסגרת הזאת, אבל למבחן הוא רצה לגשת, ואז הוא "למד" את הפטנט איך אפשר ל"החפיף", וזהו! אח"כ לא היה יכול לחזור ללמוד באותו מרץ שלמד קודם, שכבר למד גופו איך אפשר להצליח עם לימוד פחות נמרץ.


אכן, כבר כתבתי לעיל שלדעתי המבחנים הנהוגים בכוללים ובמסגרות הנלוות אינם 'מחייבים' רציניים ללימוד יסודי.
למרות שמי שיתאים לו הדבר ניתן לחבר עבורו מבחנים מקיפים, דוגמת אלו שבמסלול הדף בישיבת מיר, שם בכל שאלה צריך לכתוב חצי עמוד עם 10 דוגמאות מכל רחבי המסכת על השיטות והטעמים..


אברימי כתב:עכ"פ העצה שהעלה ר' אברהם היא נאה ויאה. ולענ"ד אין צורך בתמריץ כספי גבוה כי העיקר שיהיה איזה מסגרת מקובלת שלא תגרום בושה ואי נחת לחברים שבתוכה. (ויל"ע האם מסגרת מפעל הש"ס -השונה בכמה אנפין מהרעיון שכאן -יכולה ללמד על יישום הרעיון וצ"ע).


לדעתי בלי תמריץ כספי גבוה (ובקרה גדולה על העמידה ביעדים), מהר מאד יתרפו הידיים שאינם רגילות בחריצות יתר, וכפי שתאר אוצר החכמה לעיל.
ולגבי מבחני מפעל הש"ס, כמדומני שעל זה ודומיו היה הסיפור של אוצר החכמה.

ישראל הר כסף כתב:כך גם אין סיבה שלא יקרה בחזון הכוללים המוצלחים לרבינו אברהם.
בהתחלה זה יהיה מאוד מלהיב, ויגרם בזה עליה גדולה וכו', אבל כמה שבאמת ישקיעו יש? נגיד שמונים אחוז? אבל עם הזמן יהיו גם כאלו שינשרו, ומה יעשו איתם? תמיד יהיה מי שירצה לשמור עליהם בתוך מסגרת הכוללים, וכמו שהיה מי שהקים את מוסד ה'ליבו חפץ' (שעם מעלתו לאברכים מסויימים, יש בו גריעותא גדולה לאחרים, כידוע) כך יהיה מי שיקים ברעיון מהפכני כוללים עם מסגרת נוקשה (דהיינו כמו שיש היום...) ודרישות מחייבות וכו'. ובעצם חזרנו לנקודת ההתחלה.


שמונים אחוז? הלואי!
ולזה אתה קורא 'חזרנו לנקודת ההתחלה'?
אני בחלומותי חולם על עשרים אחוז שמתקדמים מאד, ואני מתרגש מהחזיון.

ובכלל, הלא כתבתי שאינני קורא לשינוי סדרי הכוללים עצמם, ואלו ישארו באותה המתכונת דהיום, השינוי היחיד יהיה שתתווסף קרן מלגות צדדית שתדרבן אברכים להציב לעצמם יעדים מוגדרים ומותאמים ולעמוד בהם.

אבל כיון שדיברת על שמונים אחוז, אני כבר לא יכול להבליג מלהתחיל לפעול 'למעשה' -
מי הנדיב מצטרף להקמת הקרן???..


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אישצפת, אמת איש1, ושא_נס ו־ 21 אורחים