מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הלמד מכל אדם
הודעות: 97
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ד' מרץ 14, 2012 4:25 pm

במנין שבו אני מתפלל ישנו חיוב, שאין בכוחו להתפלל לפני העמוד את כל התפילה. ולכן מנהגו, שבזמן פסוקי דזמרה עומד אחד, וכשמגיע לישתבח אומר החיוב קדיש וברכו וחוזר לשבת במקומו והש"צ של פסוקי דזמרה ממשיך להתפלל לפני העמוד עד אשרי ובא לציון, כשאז חוזר החיוב ואומר קדיש תתקבל.
ולהרגשתי אין ראוי להתנהג כך.
ושאילתי האם יש מקורות לענין?

בברכה המשולשת
הודעות: 14161
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 14, 2012 5:34 pm

בשו"ע מבואר שהקדישים הנ"ל הם חלק מתפקיד הש"ץ.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הוגה » ד' מרץ 14, 2012 5:39 pm

בבגדאד נהגו כל החיוביים לומר כל הקדישים, וכמ"ש ברב פעלים.

הלמד מכל אדם
הודעות: 97
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ד' מרץ 14, 2012 5:58 pm

בברכה המשולשת כתב:בשו"ע מבואר שהקדישים הנ"ל הם חלק מתפקיד הש"ץ.

מהי כוונתך?

בברכה המשולשת
הודעות: 14161
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 14, 2012 9:19 pm

הלמד מכל אדם כתב:
בברכה המשולשת כתב:בשו"ע מבואר שהקדישים הנ"ל הם חלק מתפקיד הש"ץ.

מהי כוונתך?


יעויין סי' נ"ה שדיני הקדיש מופיעים אחרי הלכות ש"ץ והלכות ישתבח, ומשמע שישתבח והקדיש הם חלק מתפקיד הש"ץ. ובכלל מרן הכניס את כל דיני מניין לסעיף זה, ומשמע שמכאן מתיחלה תפילת הציבור, בראשות השליח ציבור. וכן הוא הרצף לאחר מכן בסימן נו ובסימן נז.
לגבי קדיש תתקבל, כל עניינו הוא המשך חזרת הש"ץ.

הלמד מכל אדם
הודעות: 97
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ד' מרץ 14, 2012 11:41 pm

כנראה שלא קראת מה שכתבתי.
שבמנין שלי יש חיוב שניגש רק לישתבח ולקדיש שאחריו וברכו, וזהו. ואחריו חוזר החזן של פסוקי דזמרה וממשיך את התפילה עד אשרי

בברכה המשולשת
הודעות: 14161
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 15, 2012 8:56 am

הלמד מכל אדם כתב:כנראה שלא קראת מה שכתבתי.
שבמנין שלי יש חיוב שניגש רק לישתבח ולקדיש שאחריו וברכו, וזהו. ואחריו חוזר החזן של פסוקי דזמרה וממשיך את התפילה עד אשרי


בודאי שקראתי (למה שאגיב אם לא קראתי?).
ולכך בדיוק התכוונתי, שישתבח, קדיש וברכו הם ההתחלה לתפילת הציבור ע"י הש"ץ וקדיש תתקבל זה סופה, כך שלא שייך שהש"ץ לא יאמר קדיש וברכו וקדיש תתקבל אלא מישהו אחר, וכן להפך, לא שייך שמישהו יאמר רק את הקדישים הנ"ל וברכו וייחשב עי"ז לש"ץ, כי הא בהא תליא.

הלמד מכל אדם
הודעות: 97
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ה' מרץ 15, 2012 10:09 am

אם כן הרי דעתך כמוני, שאין ראוי לעשות כן.
אלא ששאלתי שאילה זו את רב ביהכ"נ (חסידי), ולא הסכים איתי.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הוגה » ה' מרץ 15, 2012 10:23 am

בברכה המשולשת כתב:שישתבח, קדיש וברכו הם ההתחלה לתפילת הציבור ע"י הש"ץ וקדיש תתקבל זה סופה, כך שלא שייך שהש"ץ לא יאמר קדיש וברכו וקדיש תתקבל אלא מישהו אחר, וכן להפך, לא שייך שמישהו יאמר רק את הקדישים הנ"ל וברכו וייחשב עי"ז לש"ץ, כי הא בהא תליא.

וז"ל רב פעלים ח"ב סי' י"ד:
במקומות אלו מנהגם שהחזן אינו אומר קדיש רק של תתקבל, ושאר הקדישים אפילו ברכו דישתבח אומרים היתומים במקום ש"צ, ונסתפקנו אם זה האומר קדיש עודנו בתוך פסוקי דזמרה והש"ץ והציבור גמרו ישתבח, אם יכול זה לומר הקדיש של ברכו, והוא עודנו בתוך פסוקי דזמרה, או לאו.
והשיב בתו"ד:
...ולכן האומר קדיש צריך לכוין שהוא מוציא את הציבור י"ח באמירת הקדיש, דחשיב כאלו כולם אמרו הקדיש, ונמצא האומר קדיש הוא במקום ש"ץ המוציא הציבור י"ח...ודע דאע"ג דקדיש זה אינו קדיש שתקנו חז"ל ליתומים בעבור תועלת המת, כי זה שתקנו חז"ל הוא קדיש שקודם עלינו לשבח, וכמ"ש בשער הכונות, מ"מ נהגו בכל קהילות ישראל דאומרים היתומים כל קדישים שהם חובת ציבור להוציא הציבור י"ח, שבזה יהיה נחת רוח ותועלת לנפש הנפטר...

הרי נקט שאין חשש באמירת ברכו וקדיש שלא ע"י הש"ץ, וכן שאר הקדישים, חוץ מקדיש תתקבל. וכנראה משום ש"תתקבל" הינו על חזרת התפלה, וזה שייך דוקא לש"ץ. ובסי' נ"ו סעי' ה': "לאחר שסיים הקדיש פוסע ג' פסיעות", ופירשו הפוסקים דהיינו קדיש תתקבל שאחר התפלה, שהש"ץ לא פוסע בסיום תפלתו אלא בסיום קדיש תתקבל.
כמו"כ כה"ח סי' נ"ג אות י"ג: "וכן במקום שנוהגים היתומים לומר הקדיש של אחר ישתבח...", והביא שם דברי הר"פ הנ"ל וחלק עליו אם יכול להפסיק לכך באמצע פסד"ז, אבל הסכים ג"כ שאין חשש שאחרים יאמרו הקדיש.
עוד שם סי' נ"ה אות ך': "ופה עיר קדשינו ירושלים ת"ו יש נוהגים לומר היתומים גם קדיש הודו וקדיש שקודם קוה, ושאר כל הקדישים אומרם החזן לבדו...", ועיי"ש אות כ"ג.

א"כ לכאו' אין חשש במנהג שהביא פותח האשכול, זולת מהקדיש של תתקבל שלכאו' צריך דוקא החזן לאומרו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14161
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 15, 2012 2:53 pm

הוגה כתב:
בברכה המשולשת כתב:שישתבח, קדיש וברכו הם ההתחלה לתפילת הציבור ע"י הש"ץ וקדיש תתקבל זה סופה, כך שלא שייך שהש"ץ לא יאמר קדיש וברכו וקדיש תתקבל אלא מישהו אחר, וכן להפך, לא שייך שמישהו יאמר רק את הקדישים הנ"ל וברכו וייחשב עי"ז לש"ץ, כי הא בהא תליא.

וז"ל רב פעלים ח"ב סי' י"ד:
במקומות אלו מנהגם שהחזן אינו אומר קדיש רק של תתקבל, ושאר הקדישים אפילו ברכו דישתבח אומרים היתומים במקום ש"צ, ונסתפקנו אם זה האומר קדיש עודנו בתוך פסוקי דזמרה והש"ץ והציבור גמרו ישתבח, אם יכול זה לומר הקדיש של ברכו, והוא עודנו בתוך פסוקי דזמרה, או לאו.
והשיב בתו"ד:
...ולכן האומר קדיש צריך לכוין שהוא מוציא את הציבור י"ח באמירת הקדיש, דחשיב כאלו כולם אמרו הקדיש, ונמצא האומר קדיש הוא במקום ש"ץ המוציא הציבור י"ח...ודע דאע"ג דקדיש זה אינו קדיש שתקנו חז"ל ליתומים בעבור תועלת המת, כי זה שתקנו חז"ל הוא קדיש שקודם עלינו לשבח, וכמ"ש בשער הכונות, מ"מ נהגו בכל קהילות ישראל דאומרים היתומים כל קדישים שהם חובת ציבור להוציא הציבור י"ח, שבזה יהיה נחת רוח ותועלת לנפש הנפטר...

הרי נקט שאין חשש באמירת ברכו וקדיש שלא ע"י הש"ץ, וכן שאר הקדישים, חוץ מקדיש תתקבל. וכנראה משום ש"תתקבל" הינו על חזרת התפלה, וזה שייך דוקא לש"ץ. ובסי' נ"ו סעי' ה': "לאחר שסיים הקדיש פוסע ג' פסיעות", ופירשו הפוסקים דהיינו קדיש תתקבל שאחר התפלה, שהש"ץ לא פוסע בסיום תפלתו אלא בסיום קדיש תתקבל.
כמו"כ כה"ח סי' נ"ג אות י"ג: "וכן במקום שנוהגים היתומים לומר הקדיש של אחר ישתבח...", והביא שם דברי הר"פ הנ"ל וחלק עליו אם יכול להפסיק לכך באמצע פסד"ז, אבל הסכים ג"כ שאין חשש שאחרים יאמרו הקדיש.
עוד שם סי' נ"ה אות ך': "ופה עיר קדשינו ירושלים ת"ו יש נוהגים לומר היתומים גם קדיש הודו וקדיש שקודם קוה, ושאר כל הקדישים אומרם החזן לבדו...", ועיי"ש אות כ"ג.

א"כ לכאו' אין חשש במנהג שהביא פותח האשכול, זולת מהקדיש של תתקבל שלכאו' צריך דוקא החזן לאומרו.


גם אם נהגו כן בחלק מקהילות הספרדים וכפי שמעיד על כך ג"ע הבא"ח, הרי שלא שמענו מעולם שנהגו כן אצל האשכנזים.
ולאור העובדה שמהשו"ע מוכח שהקדיש הנ"ל הוא חלק מתפקידו של הש"ץ, ולא שאומר ה'דיש הוא ש"ץ נפרד לקדיש ולברכו, קשה מאוד לראות איך ניתן לחדש זאת היכא דלא נהגו כן.
מה גם ש-"ברכו" היא הזמנה והתחלה לברכות ק"ש ע"י הש"ץ, ומה שייך שאחר יזמין במקומו?

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הוגה » ה' מרץ 15, 2012 4:07 pm

אינני מבין דברי מע"כ. הבא"ח וכה"ח מעידים על מנהג זה בפשיטות ולא מפקפקים בו, הם כלל לא טורחים לתרץ את המנהג עם סימן נ"ה בש"ע וכו', ש"מ שהבינו בפשיטות שאין שום קפידא כזו. ולדבריך הלא זו "הלכה" בש"ע, לא היה להם להזכיר ולתרץ?

ואכן באמת כלל לא הבנתי ראייתך מהש"ע. בקדיש/ברכו זה, הוא הוא השליח ציבור. מהיכ"ת שצריך שליח ציבור אחד לכל חלקי התפלה?

ומה ששאלת שהרי ברכו היא הזמנה וכו', מה בכך שאחר יזמין במקומו? גם אם נפרש "ברכו" - בואו וברכו את ה' בברכות ק"ש, מהיכ"ת שאותו אחד שאומר ברכות ק"ש בקול ומוביל את התפלה הוא אמור להגיד להם ברכו?

ומה בכך אם לא נהגו בזה האשכנזים (והיום באופן נורמלי אכן אף אחד לא נוהג כך)? - כל זמן שאין 'הלכה' אחרת מנוהג זה, כל אחד יכול לנהוג כרצונו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14161
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 15, 2012 4:20 pm

הוגה כתב:אינני מבין דברי מע"כ. הבא"ח וכה"ח מעידים על מנהג זה בפשיטות ולא מפקפקים בו, הם כלל לא טורחים לתרץ את המנהג עם סימן נ"ה בש"ע וכו', ש"מ שהבינו בפשיטות שאין שום קפידא כזו. ולדבריך הלא זו "הלכה" בש"ע, לא היה להם להזכיר ולתרץ?

ואכן באמת כלל לא הבנתי ראייתך מהש"ע. בקדיש/ברכו זה, הוא הוא השליח ציבור. מהיכ"ת שצריך שליח ציבור אחד לכל חלקי התפלה?

ומה ששאלת שהרי ברכו היא הזמנה וכו', מה בכך שאחר יזמין במקומו? גם אם נפרש "ברכו" - בואו וברכו את ה' בברכות ק"ש, מהיכ"ת שאותו אחד שאומר ברכות ק"ש בקול ומוביל את התפלה הוא אמור להגיד להם ברכו?

ומה בכך אם לא נהגו בזה האשכנזים (והיום באופן נורמלי אכן אף אחד לא נוהג כך)? - כל זמן שאין 'הלכה' אחרת מנוהג זה, כל אחד יכול לנהוג כרצונו.


1. אכן צודק כתר"ה, ואני הקטן לא הסברתי היטב את דברי.
2. התכוונתי לומר שג"ע הבא"ח מעיד שזה המנהג ומביא לו סימוכין, כדרכם של רבים מחכמי ישראל שלא לשלול מנהגים אא"כ אין ברירה. אין בדבריו דיון בסימן נ"ה, מפני שזו הנחת היסוד של הדיון.
3. הראיה מהשו"ע ברורה- לפי סדר הדברים שבשו"ע ברור שהש"ץ מתחיל בישתבח, ממשיך בקדיש וברכו, ואז מתחיל בברכות ק"ש, הכל אותו אדם- ש"ץ אחד ויחיד.
4. באשר למשפט האחרון, הרי שבודאי שא"א לומר שניתן לכל אדם לעשות כרצונו נגד הנהוג. זה כל עניינו של מנהג- שכך נוהגים הכל למרות שזו לא הלכה בפוסקים.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הוגה » ה' מרץ 15, 2012 4:37 pm

ב. יעיין נא בתשובה הנ"ל ברב פעלים בפנים, ויראה שכלל אין הנידון שם בתשובה על מנהג זה אם ראוי הוא או לא, ואף לא מביא לו סימוכין, אלא מסתמות דבריו נראה שהבין שאין שום בעיה במנהג זה ולא מנסה כלל לתרצו, סה"כ עיקר הנידון שלו: הנחת יסוד שאין שום בעיה בדבר כזה, וכל הנידון הוא כיצד ינהג יתום העומד בפסד"ז אם יכול להפסיק או לא.
גם כה"ח, כל המכיר דרכו יודע שלעולם לא יביא מנהג נגד המבואר בהלכה (ש"ע!) בשתיקה, ואם יביא, יסיים שלכתחילה לא ראוי כן או כיוצ"ב, ואילו כאן הביא בשתיקה, נראה שפשיט"ל שיכול לנהוג כן. ועוד, אני לומד מסתימתו, שאף בפוסקים האחרונים (עד לזמנו) לא מבואר דבר שניתן ללמוד ממנו הפך דבר זה.

ג. איך אתה רוצה שהש"ע יסדר? הוא יכול לסדר זאת באופן אחר? הוא מדבר באופן הנורמלי, שבן אדם אחד ניגש לכל התפלה. אבל אין כאן הלכה כזו.

ד. וכי אם כל עם ישראל יתחיל את התפלה בשבע בבוקר, ממחר אסור לי להתפלל בשש או שמונה? - בעניינים של מה בכך, דברים שלא נתבארו בהלכה לכאן או לכאן, פשוט שאין מושג כזה של 'מנהג'.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הוגה » ה' מרץ 15, 2012 4:52 pm

עוד יעיין נא ידידי בבא"ח המצוטט כאן:
בן איש חי, פרשת ויגש כתב:[טז] פה עירנו יע"א מנהגם לומר כל הקדישים שבתפילה, וגם קדיש ברכו שאחר ישתבח, האנשים שאומרים קדיש בעד המתים שלהם. וכמה צער יש בזה על קלקולים המתהוים מדבר זה, כי יש בהם בורים ועמי ארצות הרבה, אשר אין מבינים להוציא ידי חובה את הציבור, ועוד ממהרים הרבה בקריאת הקדיש, ומדלגים תיבות ממש, מה אענה ומה אומר על קלקולים המתהוים מדבר זה, שלא נתנו להכתב.
ותהילות לאל קודם כמה שנים עשיתי מנהג חדש פה עירנו, שבשבת ויום טוב, אומר החזן את קדיש ברכו... ואף על פי שהקהל היה קשה עליהם הדבר הזה בלבבם, כי חושבים באמירתם הקדיש הזה מחיים את המתים [...], עם כל זה שתקו וקבלו הדבר הזה...
והנה מזדמן שאלו האומרים קדיש זה, עודם בתוך הזמירות, והשליח ציבור סיים ברכת ישתבח, הוא והציבור, ואלו עומדים לומר קדיש ברכו, ובדבר זה הארכתי הרבה בסה"ק רב פעלים, ושם העליתי בסייעתא דשמיא כיון דקדיש זה הוא נתקן לצורך תפילת הציבור, שצריך להם הקדיש אחר שגמרו תפלת היצירה, שהם הזמירות, וזה האומר קדיש כבר הוא עומד בתוך הזמירות, והוא אומר בעד הציבור במקום השליח ציבור, אין לנו למחות ביד אלו האומרים קדיש זה, בהיותם בתוך הזמירות שעדיין לא גמרו, ומשום הפסק גם כן העליתי שם דאין חשש, ואף על פי שכתבתי שלא למחות, מכל מקום ודאי המדקדקים לא נכון להם לעשות כן, ולא יאמרו קדיש זה אלא אם כן גמרו ישתבח:

גם כאן קיבל המנהג בשלימותו, ולא הפריע לו במנהג זה אלא הבורים ועמי ארצות, שלא מוציאים את הציבור י"ח וכיוצ"ב.
ולבסוף הזכיר את תשובתו הנ"ל ברב פעלים, שלא דן בזה אלא משום הפסק כשעומד באמצע פסד"ז, ומסיים שהמדקדקים לא נכון להם לעשות כן באמצע פסד"ז אא"כ גמרו ישתבח, ולא הזכיר מילה שיש לדקדק ולא לאומרו אלא החזן!

אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי אברך כולל » ה' מרץ 15, 2012 5:12 pm

הוגה כתב:א"כ לכאו' אין חשש במנהג שהביא פותח האשכול, זולת מהקדיש של תתקבל שלכאו' צריך דוקא החזן לאומרו.

דווקא בענין קדיש תתקבל כמדומני שהמנהג הרווח שכשיש שני חיובים, אזי מתחלפים הש"צ באשרי ובא לציון. אלא שבקדיש שלפני יוצר לא ראיתי מעולם. ולא ראינו אינו ראיה.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הוגה » ה' מרץ 15, 2012 5:22 pm

אברך כולל כתב:
הוגה כתב:א"כ לכאו' אין חשש במנהג שהביא פותח האשכול, זולת מהקדיש של תתקבל שלכאו' צריך דוקא החזן לאומרו.

דווקא בענין קדיש תתקבל כמדומני שהמנהג הרווח שכשיש שני חיובים, אזי מתחלפים הש"צ באשרי ובא לציון.

לפי"ז צ"ל שאף המבואר בסי' נ"ו סעי' ה' שאחר סיום קדיש תתקבל פוסע ג' פסיעות, היינו ג"כ לאו בדוקא, אלא באופן הנורמלי שאחד הוא הש"ץ בכל התפלה, אבל אה"נ אם אח"כ הם מתחלפים, יש לו לפסוע בסיום תפלתו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14161
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 15, 2012 8:34 pm

1. שוחחתי על כך עם ת"ח גדול בכולל אצלנו, ואף הוא הסכים שאין לנהוג כן (מהסיבות שמניתי).
2. הוא גם מסר לי שהתפלל הרבה בביכ"נ של יוצאי בבל, ולא ראה מעולם מנהג זה.
3. לא ראיתי שג"ע הבא"ח כותב שכך ראוי לנהוג או שזה מנהג נכון, אלא רק דן בקלקולים הנובעים מהמנהג ומנסה להגיע לרע במיעוטו.
4. איני חושב שזו נקודה חסרת משמעות, ולכן בודאי ששייך כאן מנהג.
5. איני אומר קבלו דעתי, אבל קשה לי מאוד להצדיק מנהג זה- ונראה לי שהאבל הנ"ל יתרום הרבה יותר לע"נ אם לא ינהג כן אלא יאפשר לתפילה להתנהל כסדרה.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הוגה » ה' מרץ 15, 2012 9:56 pm

נדמה לי שגם מע"כ וגם אני הק' הבהרנו עמדותינו היטב, ומיצינו.

הרב "בברכה" [והרב "הלמד"] סבור, שכל הקדישים וברכו הינם חלק מתפילת הש"ץ דוקא, ואין לאחר לאומרם, והבין כך מהש"ע סי' נ"ה כדלעיל. (וכך ס"ל לת"ח גדול שהביא).
ואנכי דמתקרי "הוגה" סבור, שיכול לכתחילה כל אחד אחר לומר הקדישים וברכו, ובזה מוציא את הציבור ידי חובתם, והבנתי כך מהר"פ וכה"ח כדלעיל. (וכך ס"ל לרב ביכנ"ס חסידי שהביא הרב "הלמד").

היכן יתר חברי הפורום, שאולי יבואו להבהיר עמדתם/ראיות לכאן או לכאן, כך שאולי יהיו הדברים בגדר 'יבוא השלישי ויכריע ביניהם'?

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הוגה » ו' מרץ 16, 2012 9:45 am

אין ליתר החברים כאן דעה/מקור בענין?

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הוגה » ש' מרץ 17, 2012 10:02 pm

ראיה נוספת להאמור שלכתחילה כל אחד יכול לומר הקדיש והברכו ולאו דוקא הש"ץ:

משנ"ב סימן נ"ה סק"ד: "עיין פר"ח סימן ס"ט שקרא ערער על המקומות שנוהגין שהקטן אומר קדיש וברכו והקהל עונים אחריו דשלא כדין הם עושים, ואפילו אם יש עשרה אנשים גדולים חוץ ממנו, ועיין בפמ"ג שם שמצדד ג"כ להחמיר בזה לכתחלה".

- עיין גם בפר"ח שם בפנים, וגם בפרמ"ג, ולשניהם לא הפריע כלל הנקודה שהחזן לא אומר הקדיש והברכו! כל מה שדנו, זה אם הקטן יכול להוציא את הקהל ידי חובה או לא, עיי"ש.

בברכה המשולשת
הודעות: 14161
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 18, 2012 9:32 am

לא הבנתי. שם הפר"ח והפמ"ג עוסקים בפורס על שמע.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הוגה » א' מרץ 18, 2012 9:36 am

פרי חדש ריש סימן סט כתב:תנן במגילה קטן קורא בתורה ומתרגם אבל אינו פורס על שמע, ומכאן יש לקרות תגר על קצת מקומות שהקטנים אומרים קדיש עם ברכו ובהכי יוצאים הקהל ידי חובתם, ולאו שפיר עבדי, ובקצת מקומות מחיתי בידם ולא שמעו לקול מורים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14161
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 18, 2012 3:47 pm

הוגה כתב:
פרי חדש ריש סימן סט כתב:תנן במגילה קטן קורא בתורה ומתרגם אבל אינו פורס על שמע, ומכאן יש לקרות תגר על קצת מקומות שהקטנים אומרים קדיש עם ברכו ובהכי יוצאים הקהל ידי חובתם, ולאו שפיר עבדי, ובקצת מקומות מחיתי בידם ולא שמעו לקול מורים.


ראיתי את הפר"ח, והוא עוסק בפורס על שמע, כשעשרה התפללו ביחיד וכעת באים לפרוס על שמע.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי הוגה » א' מרץ 18, 2012 4:48 pm

הרב הכהן, במחכ"ת עייפתי.. בבקשה קרא שוב את דברי הפר"ח מרישא לגמירא, ואת המשנ"ב הנ"ל.

אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

Re: שאלה הלכתית מהו תפקידו של הש"צ ומתי?

הודעהעל ידי אברך כולל » א' מרץ 18, 2012 5:32 pm

הרב הוגה צודק. אכן כך מבואר מהפר"ח.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליהו חיים ו־ 199 אורחים