מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי מורה צדק » א' אפריל 01, 2012 10:24 am

ראיתי לאחרונה שנתעוררו לגבי המשאבות הנמצאות בעיקר בבניינים הגבוהים שיש בזה בעיה בשבת, האם מישהו יכול להגדיר את הבעיה ופתרונה?

כמו כן נתפרסם כעת מכתב של מו"ר הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א לגבי שעוני מים דיגיטאליים, שנראה מדבריו שראוי לחוש לדעת הסוברים לאסור בזה ולכך יש להדר ולהתקין שעון מיוחד המתוכנת מראש שבשבת ויו"ט יעבוד בצורה מכנית. ונצטרף למכתב זה הראשל"צ הגאון ר' שלמה עמאר שליט"א.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי לייטנר » א' אפריל 01, 2012 10:44 am

מים בשבת בבנינים רבי קומות
הרב ישראל רוזן, מהנדס, ראש מכון 'צומת

לאחרונה התפרסמו מודעות במיגזר החרדי ובו אזהרות ואיסורים בקשר לשימוש במים בשבת בבתים רבי קומות, בשל הפעלת משאבות מקומיות, בבנין, להגברת הלחץ. בתקשורת התפרסמה גם 'תגובתי' שלא במדוייק. להלן הבהרה 'רשמית':

הבעיה: בבנינים רבי קומות (ולא רק בהם) אין די בלחץ העירוני לספק מים לקומות גבוהות, ומותקנות בהם משאבות 'מקומיות' להגברת הלחץ. ושתי שיטות עקרוניות בדבר:

א. משאבה פועלת ומפסיקה: המשאבה דוחסת מים למיכל לחץ שיש בו פרסוסטט (מד-לחץ), או מעלה מים לבריכה עליונה סמוך לגג, שיש בה מצוף גובה. צריכת המים בדירות מקטינה את הלחץ במיכל או מורידה את המיפלס בבריכה. ברגע מסוים המשאבה מופעלת, לפי הלחץ בפרסוסטט או מיפלס הגובה במצוף.

התייחסות הלכתית: עקרונית הנושא דומה למקרר שיש בו תרמוסטט. רוב הציבור פותח 'חפשי', ויש המהדרין להתקין סידור שבתי מיוחד. הכרעה הלכתית מדויקת תלויה בסיכוי ההפעלה המיידית בעת צריכת מים גדולה, כמו שטיפת כלים.

פתרון הלכטכני: שילוב מנגנון 'המשכת מצב' למהדרין המפעיל את המשאבה בזמנים קצובים והפרסוסטט רק ממשיך את הפעולה. פרטים במכון 'צומת'. למהנדס: 0524-295291.

ב. משאבה עם בקרת מהירות (תדר משתנה): הלהיט כיום היא משאבת 'תדר משתנה' ועליה יצא הקצף ה'בני ברקי'. בצנרת קיים רגש החש בלחץ המים ברציפות, והוא מגביר או מפחית את עוצמת המשאבה בצורה רציפה, תוך-כדי צריכת המים בדירות.

התייחסות הלכתית: עמדתנו, בהתייעצות עם פוסקים מובהקים ובניגוד למודעה ה'בני-ברקית', היא שמותר לכתחילה לשנות זרם/מתח/תדר ברציפות (אם אין חוט לוהט!). אכן עדין קיימת בעיה כשהמשאבה דוממת, כאשר אין שום צריכת מים בבנין.

פתרון הלכטכני: צריך להסדיר שבשבת תהיה כל היום 'צריכה מלאכותית' מינימלית ע"י סחרור מים בצינור דק. כך המשאבה (או המשאבות!) פועלת תמיד לפחות בעצימות נמוכה. פרטים במכון 'צומת'. למהנדס: 0524-295291.

מתוך 'שבת בשבתו' לפרשת יתרו י"ח בשבט התשע"ב.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי מורה צדק » א' אפריל 01, 2012 10:54 am

מצד אחד הוא מתייחס בזלזול לחומרא החרדית והבני ברקית כביכול, ומצד שני הוא מציע פתרון.

בברכה המשולשת
הודעות: 14176
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 01, 2012 11:27 am

מורה צדק כתב:מצד אחד הוא מתייחס בזלזול לחומרא החרדית והבני ברקית כביכול, ומצד שני הוא מציע פתרון.


זו המטרה של מכון צומת- למצוא פתרון לבעיות כאלו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אפריל 01, 2012 12:42 pm

זה לא נראה שאתם מפרשים את כוונתו נכון
אם אני מבין את מה שהוא אומר, הרי הפתרון שהוא מציע למקרה השני (למשאבה הרגישה ללחץ) מותנה בהנחה ששינוי בעצמת הזרם מותר וע"ז מבוסס הפתרון. וזה לפי דעתו ע"פ ההלכה ובניגוד לדעת המחמירים שהובאו בבני ברק.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי מורה צדק » ה' אוגוסט 30, 2012 12:06 am

שמעתי שבעיר טבריה יע"א החליפו להם השעונים, וא' אמר לי שהוא שבר את השעון והעירייה החזירה את השעון הקודם, ולטענתו כך קיבל הוראה מרבנים בעיר ומכמה רבנים שהסתובבו בכוללים (מחמת חוסר האמון אני לא מציין את השמות שהוא הזכיר, ובפרט שידוע לי על א' מהם שיש לו בעלות בחברת אדג, המייצרת שעונים כשרים).
האם מותר לעשות כן? לגזול את העירייה בשביל למנוע (ספק) חילול שבת?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי יאיר » ה' אוגוסט 30, 2012 12:10 am

במקומות מסויימים יש אפשרות לצלצל לאחראים בעיריה ולבקש שלא יתקינו את השעון או באם כבר הותקן לבקש להחזיר את הישן.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' אוגוסט 30, 2012 12:59 am

מה הקשר בין בעיית המשאבה לבעיית מד המים?

בברכה המשולשת
הודעות: 14176
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 30, 2012 10:35 am

מורה צדק כתב:שמעתי שבעיר טבריה יע"א החליפו להם השעונים, וא' אמר לי שהוא שבר את השעון והעירייה החזירה את השעון הקודם, ולטענתו כך קיבל הוראה מרבנים בעיר ומכמה רבנים שהסתובבו בכוללים (מחמת חוסר האמון אני לא מציין את השמות שהוא הזכיר, ובפרט שידוע לי על א' מהם שיש לו בעלות בחברת אדג, המייצרת שעונים כשרים).
האם מותר לעשות כן? לגזול את העירייה בשביל למנוע (ספק) חילול שבת?


א. זה לא גזל מהעירייה אלא גזל מהציבור (זה כספי ציבור לא כספים פרטיים של אנשי עירייה).
ב. מצאנו מחלוקת על להזיק ממון חבירו לאפרושי מאיסורא (קשור למח' הקצות והנתיבות לגבי לולב וכו' עד שתצא נפשו), וכן קשור להא דרב אדא בר אהבה.
ג. אם כמו שנאמ ר אפשר לבקש שלא יחליפו, מעיקרא, בוודאי שאין היתר להזיק.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוגוסט 30, 2012 11:53 am

לא ברור לי למה אתה משייך את זה לאפרושי מאיסורא, הרי האיסור תלוי בו ואם לא ירצה לא ישתמש ולא יעשה איסור, אולי יש כאן טענה אחרת, שלי יש זכות להשתמש במים ואם אתה מאלץ אותי לעשות איסור זה דומה למצב שאתה חוסם לי את החצר בקנקנים שאז למאן דאמר עביד איניש דינא לנפשיה מותר לי לשבור את הקנקנים, ואפשר לטעון עוד עטענות אחרות על זכות העיריה כממונים מטעם הציבור וכולי.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי מורה צדק » ה' אוגוסט 30, 2012 8:09 pm

בברכה המשולשת כתב:
מורה צדק כתב:שמעתי שבעיר טבריה יע"א החליפו להם השעונים, וא' אמר לי שהוא שבר את השעון והעירייה החזירה את השעון הקודם, ולטענתו כך קיבל הוראה מרבנים בעיר ומכמה רבנים שהסתובבו בכוללים (מחמת חוסר האמון אני לא מציין את השמות שהוא הזכיר, ובפרט שידוע לי על א' מהם שיש לו בעלות בחברת אדג, המייצרת שעונים כשרים).
האם מותר לעשות כן? לגזול את העירייה בשביל למנוע (ספק) חילול שבת?


א. זה לא גזל מהעירייה אלא גזל מהציבור (זה כספי ציבור לא כספים פרטיים של אנשי עירייה).
ב. מצאנו מחלוקת על להזיק ממון חבירו לאפרושי מאיסורא (קשור למח' הקצות והנתיבות לגבי לולב וכו' עד שתצא נפשו), וכן קשור להא דרב אדא בר אהבה.
ג. אם כמו שנאמ ר אפשר לבקש שלא יחליפו, מעיקרא, בוודאי שאין היתר להזיק.


ברור שזה גזל מהציבור בעקיפין.
במקרה של טבריה העירייה לא מחליפה עד ששוברים את השעון, ואני נסתפקתי אולי להתיר, שא' אמר לי שיש לו דירה שהוא רוצה להשכיר, ויש לו שוכרים אך אינם מסכימים בגלל השעון, וא"כ בא לו הפסד ממון, ולכך נסתפקתי אולי יוכל ליטול את הדין לעצמו? שהרי הם מחוייבים לשים שעון, ומבחינה חוקית הם לא יכלו להחליף את השעון (לא ניכנס לכל הפרטים, אך ההחלפה לא הייתה חוקית), ואם הם שמו ברשותי שעון שכביכול (לו נניח) גורם לחילול שבת, זכותי לסלק אותו.
כל זה רק בדרך אפשר.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: בעיית שעוני המיים והמשאבות החשמליות

הודעהעל ידי מורה צדק » ה' אוגוסט 30, 2012 8:10 pm

אפרקסתא דעניא כתב:מה הקשר בין בעיית המשאבה לבעיית מד המים?


אין קשר מלבד ששני הנושאים נפתחו באותו אשכול.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 253 אורחים