מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 16, 2012 1:53 pm

כתב רד"ק בפירושו לתהלים פרק יז: שמרני כאישון בת עין, כמו ששומר אדם אישון עינו. והוא השחור שממנו האור, ונקרא אישון לפי שנראית בו צורת איש, והוא"ו והנו"ן להקטין, לפי שהצורה היא קטנה. וכן וא"ו נו"ן שבתון שעניינו על תוספת קדושה. וכן תוספת יו"ד האמינון (ש"ב יג, כ) להקטין. וכ"כ במלכים ב פרק יח: ותוספת הנו"ן להקטינו כמ"ד האמינון וי"ו נו"ן אישון שבתון.

וכן כתב רבינו בחיי פרשת האזינו: בת העין נקראת "אישון" על שם שיש בה צורת איש, ולשון "אישון" על שם קטנות הצורה, וכן: (ויקרא טז, לא) "שבת שבתון", כי שבת נאמר על עיקר היום, ושבתון נאמר על התוספת, והוא לשון הקטנה, וכן לשון אמנון: (שמואל - ב יג, כ) "האמינון".

וכן במהרש"א ח"א חגיגה יד,א: ונו"ן מורה אקטנות כמ"ש המפרשים במלת אישון ובמלת שבתון.

אולם בדברי המלבי"ם בכמה מקומות נראה להיפך כי הנו"ן שבסוף התיבה באה לחזק ולהגדיל הענין, וז"ל בפר' אמור: עוד נזכר גבי יוהכ"פ שני פעמים שבת שבתון. פה ובפ' אמור. ואסמכו חכמים עליו את השבותין, כי הכפל שבת שבתון. מורה שביתה לגמרי ולדעת חז"ל נון האמנתיו הנוסף בסוף השם, מורה על חוזק הדבר שהשם מורה עליו כמ"ש בפסחים (דף קיח). ובב"ר (פ' כף) קשה מזונות כפלים כיולדה. ביולדה כתיב בעצב תלדי בנים, ובמזונות כתיב בעצבון תאכלנה. וכן שבתון מורה השביתה הגמורה, ואסמכו א] שביתה מדבר הרשות, ב] מדבר מצוה. כמו שחשב בביצה (דף לו).

ועוד כתב להלן שם: שם שבת אינו מציין יום השביעי לבד. רק השביתה וההפסק ממלאכה. וגם יום טוב מקרי שבתון ע"ש הפסק ממלאכה. וכבר כתבתי (אחרי ס' עג) שלדעת חז"ל שם שבתון וכן כל השמות שנוסף בהם נון בסופם מציינים הדבר יותר כמו עצבון זכרון שמורים על חוזק הדבר והתעצמו. ושביתת השבת עקרו הוא למען ינוח מכל עסק. וא"כ המנוחה עקר וביטול המלאכה מסובב ממנה. אבל ביום טוב שהותר מלאכת אוכל נפש ולא נאסר רק מלאכת עבודה השביתה הוא בעצם ולכן נקרא שבתון. שמורה בעצם על ביטול העבודה.

ושוב מצאתי שעמד בזה בשו"ת דברי מלכיאל ח"ד סי' יד, ואביא כאן אריכות לשונו לתועלת המעיינים, וז"ל:
ע"ד מ"ש בחיבורי ח"ג סי' כ"ה ששבתון מורה על הקטנת השביתה. הנה כ"כ הרד"ק ושאר מפרשים דנו"ן נוסף מורה על הקטנת הדבר. ועתה הראו לי בהתוה"מ פ' אמור שכתב להיפוך ששבתון מורה על כפל השביתה. והביא ראיה מהא דאיתא בפסחים (דף קי"ח) שפרנסה קשה כפלים מלידה. דבלידה כתיב בעצב תלדי בנים ובפרנסה כתיב בעצבון תאכלנה. הרי דעצבון משמע כפלים לשון רבים. והמ"ם נתחלף בנו"ן. וכ"כ הרשב"ם שם דעצבון תרי משמע וכ"כ שם המהרש"א בח"א. ולפז"ק על מ"ש המפרשים שנו"ן בא להקטין הדבר ופירשו בזה אישון שהוא מלשון איש קטן.
אבל לענ"ד דברי הרשב"ם צ"ע דהא מצינו הרבה שמות כמו זכר וזכרון שבר ושברון עישור ועשרון עור עורון ירוק ירקון צמא צמאון כליה כליון. וכן בשמות שדפון פקדון הריון קנמון דראון ודומיהם הלא כולם לשון יחיד ולא לשון רבים. ואף כי שמות עור צמא ירוק יש להם הוראה אחרת משמות עורון צמאון ירקון כידוע. אבל בכ"ז מוכח שאינו לשון רבים. וגם לשון שבתון שנזכר ביום טוב ולא בשבת מוכח ג"כ שאינו על כפל השביתה.
והנלע"ד עיקר שהחילוק בין זכר לזכרון ועצב ועצבון שבר ושברון. כי עצב זכר שבר הם שמות שנעשו מפעל בנין הקל שעין הפעל רפה כידוע. אבל זכרון שברון עצבון ושארם הם שמות שנגזרו מפעל בנין הכבד שיש בו דגש בעין הפעל. ולזה בשמות הללו יש דגש בעין הפעל. ובאותיות אחהע"ר בא צירה לפניהם במקום החירק וכידוע שכ"ה ע"פ דקדוק. וכמו ירקון דראון הריון. ולזה אין שייך לומר בשמות הללו שבא הנו"ן להקטין. כי הרי הם מבנין הכבד. וזה מורה שהשמות הללו הונחו על חיזוק הפעולה בדבר זה. וכמו ירוק שאפשר לומר שמקצתו ירוק או שירוק מעט. אבל ירקון הונח על עצם הירקות. וכן כולם. והנו"ן הנוסף בזה הוא כמו בשם פשתן קלשון גזלן ודומיהם שאינו להקטין רק שכן הוא גדר שם זה. וזהו החילוק בין שם זכר עצב שבר שבאו להורות על פעולה קלה. אבל עצבון זכרון שברון מורים על פעולה חזקה. וזהו דקאמר הש"ס בפסחים שפרנסה קשה מלידה מדכתיב בה עצבון מבנין הכבד. ודקאמר כפלים י"ל דנקטה להפלגה בעלמא כי כ"ה דרך לשון חז"ל כפלים כיוצאי מצרים בסוכה (דנ"א ע"ב) וכה"ג בכ"ד. [וי"ל דקרי לה הש"ס כפלים לפי שעצבון מורה על עצב נמשך. ועצב הוא רק עצב בפעם אחד]
אבל בשם שבת שיש דגש בעין הפעל ומוכח שנגזר מבנין הכבד ההכרח לומר ששם שבתון מורה על הקטנת השביתה. דאלת"ה מה חילוק בין שבת לשבתון. וכ"כ הרד"ק בשורש איש ששבתון הוא סימן הקטנה. והובא בצוהר התיבה תיבת האותיות בהערה. וכ"נ בירמיה י"ז משנה שברון שברם. ואי נימא דשברון הוא לשון רבים יקשה למה כתב משנה שברון. דהא בלא"ה משמעותו שתי שברונות. ואף שיש לדחות. אבל פשטות הכתוב קשה. אכן לפמש"ל א"ש דנקיט שברון שנגזר מבנין הכבד המורה על שבר חזק. ואמר משנה שיהא שבר כפול וגם חזק. וראיתי בהגהות הרש"ש בפסחים שם שכתב דהא דאיתא בסנהדרין (דף ק"ה) דשפי הוי חיגר ברגל אחת ושפיפון בשתי רגליו הוי ג"כ בשביל הוספת הנו"ן. ולדעתי הלימוד מכפל הפ"א. ולשון רש"י שם שפיפון משמעו שנים. הכוונה ג"כ בשביל כפל אות פ"א. ועוד קשה על התוה"מ מדכתיב הרבה ארבה עצבונך והרונך. הרי דגם באשה כתוב עצבונך. וראיתי ביפ"ת במד"ר שם שכתב לישב דקאי על כמה עצבונות דחשיב אח"כ צער הריון ולידה וגידול בנים. וקשה דהא דרשו במדרש שם עצבונך זה צער גידול בנים לחוד. אך י"ל דצער גידול בנים הוי צער נמשך בכל עת והוי עצבונות מרובים. אכן עדיין קשה דהיכן מצינו שלשון רבים יהא בקשר היחס. והו"ל למיכתב עצביך ולא עצבונך. וצ"ל דאף שהנו"ן בא בשביל לשון רבים. בכ"ז נקבע בעצם השם. וכשבא בקשר היחס נשאר הנו"ן במקומו. והרונך ג"כ צ"ל דקאי על הריונות רבים והוא דוחק. והעיקר לענ"ד כמש"ל שהטעם מפני שהוא בנין הכבד. והוא מוכרח לדעת הרד"ק ושאר מפרשים שכתבו דנו"ן הוי סימן הקטנה:
וצ"ל לדעתם דזה ודאי שיש שמות שהנו"ן נוסף בהם בלי שום טעם וכמו דרבן פשתן קלשון וכדומה. ורק יש שהנו"ן בא להקטין. ולזה בשמות עצבון הריון ודומיהם שנגזרו מבנין הכבד ובאו על חוזק הפעולה. עכצ"ל שהנו"ן הוא נוסף בלי שום טעם. אבל בשם שבת שגם בלא הנו"ן הוא מבנין הכבד כמש"ל כיון שיש דגיש בעין הפעל. עכצ"ל שבשבתון נוסף הנו"ן להקטין. והיינו אף שבדבר האסור ביום טוב איסורו חמור. וצריך ליזהר כמו בשבת. מ"מ יש הרבה דברים המותרים ביום טוב. וחיוב השביתה בו פחותה מבשבת. כן צ"ל לדעת הרד"ק'


אשמח לכל תוספת ידיעות בנושא.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' אפריל 16, 2012 2:42 pm

מהרשום אצלי (ולא בדקתי אם כבר הבאת את המקורות):
ראה עוד פירוש רד"ק, מל"ב יח ד: "ותוספת הנו"ן להקטינו, כמו דכתיב (שמ"א יג כ): 'האמינון' - ו'ן', 'אישון', 'שבתון'";
שו"ת חוות יאיר, סי' א, השגה יא: "...דלרווחא דמלתא הוסיפו בה אותיות ו'ן' המורה על קטנות ושפלות, כמו שפירשו על 'שמשון' ו'אישון בת עין'.
וראה עוד: פירוש רד"ק, שמ"ב יג כ; פירוש מצודות ציון, שמ"ב יג כ; ספר של"ה, ח"ב, מסכת חולין, פרק אור תורה, יוזעפאף תרלט, דף ח סע"ב.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 16, 2012 2:44 pm

כמובן מקצתם הבאתי ומקצתם לא.
ייש"כ.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי הבונה » ב' אפריל 16, 2012 2:55 pm

בהקדמת תם ן' הר' דוד ן' יחיא ליוסיפון (קיימת גם במה' הומינר שבאוצר), כתב שנקרא "יוסיפון" בגלל שני אופני ההקטנה שמצאנו בכתוב "האמינון" ו"אישון". וקרא כך ספרו (לשיטתו שהוא עצמו כתב הספר) לגודל ענותנותו.
יש גם איזה סיפור מאחד האדמורים (באבוב?) שאמר לגאון הרוגאצ'ובער איזה תורה והזכיר בדבריו ש-ן' בא להקטנה, ואמר הגאון שכן מפורש בתניא, והנ"ל מצא אח"כ רמז דק לענין בס' התניא. קראתי פעם בהמודיע (וזכור לי שלא הצלחתי להבין כיצד זה מפורש בתניא), מישהו זוכר את הענין?

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי הבונה » ב' אפריל 16, 2012 3:01 pm

ומה שהביא הבאשי מהרד"ק במל"ב צ"ע, שב"האמינון" לא נוסף "ון" שהרי השם הוא "אמנון", אלא נוספה י' כדברי הרד"ק בתהילים שהביא הנוטר.
ועיינתי בלשון הרד"ק שהביא הבאשי, ומצאתי כך: ותוספת הנו"ן להקטינו כמ"ד האמינון וי"ו נו"ן אישון שבתון, הרי שכתב "ון" רק על אישון ושבתון, לכן נראה שנפלה טעות והמילה שסימנתי צ"ל: כיו"ד, ובטעות פוענח כ"כמו דכתיב".

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי צביב » ב' אפריל 16, 2012 3:08 pm

יום ט' לעומר
אולי שניהם כונה אחת
שכשמקטינים את הדבר, נשאר הקטן שאי אפשר להקטין יותר מחמת החוזק שבו
ואז מתחזקים יסודותיו יותר

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' אפריל 16, 2012 3:28 pm

הבונה,
תודה על הערתך.
ראוי לבדוק בפירוש הרד"ק שבמהדורת אוני' בר אילן. יש למישהו את הספר?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 16, 2012 4:08 pm

הבונה כתב:בהקדמת תם ן' הר' דוד ן' יחיא ליוסיפון (קיימת גם במה' הומינר שבאוצר), כתב שנקרא "יוסיפון" בגלל שני אופני ההקטנה שמצאנו בכתוב "האמינון" ו"אישון". וקרא כך ספרו (לשיטתו שהוא עצמו כתב הספר) לגודל ענותנותו.
יש גם איזה סיפור מאחד האדמורים (באבוב?) שאמר לגאון הרוגאצ'ובער איזה תורה והזכיר בדבריו ש-ן' בא להקטנה, ואמר הגאון שכן מפורש בתניא, והנ"ל מצא אח"כ רמז דק לענין בס' התניא. קראתי פעם בהמודיע (וזכור לי שלא הצלחתי להבין כיצד זה מפורש בתניא), מישהו זוכר את הענין?


אני ראיתי את הסיפור בהגדש"פ צפנת פענח שי"ל ע"י הג"ר דוד א' מנדלבוים בתחילת ההגדה. לפי המובא שם הסיפור הוא על בעל קדושת ציון מבאבוב שפגש את הרוגצ'ובער ואמר לו רעיון זה כדי לבאר את הילפותא של עירובי תבשילין מה"ת מהפס' את אשר אפו, שזה נלמד מה'שבתון' וכו', (קראתי מקופיא, ולכן לא כ"כ הבנתי את החשבון), ואת עצם הענין שנו"ן מקטינה הביא לו הצ"פ מהתניא, וטען שכתוב כבר בספר הישר לר"ת... כמובן, לא כתוב איפה הספר הישר, ואני לא מצאתיו.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אפריל 16, 2012 6:39 pm

הנצי"ב בהעמק דבר ויקרא כג ג: "שבתון משמעו בכ"מ להקטין השביתה" , ראה גם שמות לא טו: "בכ"מ דכתיב 'שבתון' מורה או להקטין את השביתה או להמעיט זמן השביתה".
לעומת זאת בפירושו לשיר השירים (א ו) מטיב שיר בדרך קצרה: "וכן מצינו ביתרון אות נו"ן מתחלף במשמעותו כמו 'שבתון' משמעו קטנות השביתה של יו"ט נגד שבת בראשית, ו'עצבון' משמעו כפלות העצב, כמבואר בפסחים [קיח ע"א] ובבראשית רבה פרשה צ"ז: 'קשה היא הפרנסה כפלים כלידה, דכאן כתיב 'בעצב' ובפרנסה כתיב 'בעצבון'', וכמו כן יש שרשים שלמים דמשמעם דבר וחילופו".

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי צביב » ב' אפריל 16, 2012 6:50 pm

באותו ענין
בפירוש יעיר קינו על מסכת קינים מדייק מה דכתיב למעלן ולא למעלה
שזה במקום המיוחד
בדפוס המשנה שאצלי נמצא בסוף העמוד הרביעי]

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי הבונה » ד' אפריל 18, 2012 1:30 pm

חכם באשי כתב:ראוי לבדוק בפירוש הרד"ק שבמהדורת אוני' בר אילן. יש למישהו את הספר?


אני חוזר על קריאתו של הבאשי, האם למישהו יש אפשרות לבדוק במהדורת אוני' בר אילן של הרד"ק כדלהלן:
כתב הרד"ק במל"ב יח ד: ותוספת הנו"ן להקטינו, כמ"ד 'האמינון' - ו'ן', 'אישון', 'שבתון', והוצע כאן כי במקום המילה שסומנה (ויש שפתחו הר"ת "כמו דכתיב") צ"ל: כיו"ד, כמנומק בהודעתי לעיל. האם מופיע שם כהצעת תיקון זו?
ותודה מראש

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי הוגה » ד' אפריל 18, 2012 1:37 pm

חיפוש באוצר "להקטינו כיו"ד" הראה לי, שבשני ספרים מובא כך, ב"כלי יקר" למהר"ש לניאדו, וככה"נ העתיק שם לשון הרד"ק, וכן ברד"ק מהדורת "יין הטוב".

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי הבונה » ד' אפריל 18, 2012 6:21 pm

תודה הרב הוגה
אמנם חיפשתי קודם באוצר, אבל בגי' 6 שלי, שכנראה אין בה הספרים הנ"ל, עכ"פ לא היו תוצאות.
כעת ביצעתי חיפוש ברשת, ואכן מצאתי כדבריך.

בראנסוויל
הודעות: 411
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' אפריל 18, 2012 6:48 pm

הבונה כתב:
חכם באשי כתב:ראוי לבדוק בפירוש הרד"ק שבמהדורת אוני' בר אילן. יש למישהו את הספר?


אני חוזר על קריאתו של הבאשי, האם למישהו יש אפשרות לבדוק במהדורת אוני' בר אילן של הרד"ק כדלהלן:
כתב הרד"ק במל"ב יח ד: ותוספת הנו"ן להקטינו, כמ"ד 'האמינון' - ו'ן', 'אישון', 'שבתון', והוצע כאן כי במקום המילה שסומנה (ויש שפתחו הר"ת "כמו דכתיב") צ"ל: כיו"ד, כמנומק בהודעתי לעיל. האם מופיע שם כהצעת תיקון זו?
ותודה מראש

מדברי הרד"ק עצמו בשרשים שורש אי"ש נראה כי התוספות הוא הה"א:
כאישון עינו (דברים לב, י.), פירוש בת עינו, וקראה
כן מפני שנראית בה צורת איש לפיכך סמך אישון על בת
ואמר שמרני כאישיון בת עין (תהלים טז, ח.) . וכתב אדני
אבי ז״ל כי אמר אישון להקטין, לפי שהצורה נראית בעין
קטנה. וכן דרך העברים להוסיף אותיות להקטין, כמו שבת
שבתון (ויקרא טז, לא.), שבת אמר על יום השבת מערב
ועד ערב ושבתון על התוספת שמוסיפין מחול על הקדש. וכן
האמינון אחיך (שמואל ב׳ יג, כ.), הוסיף בו אות להקטינו,
וכן דרך לשון הלעז שמוסיפין אותיות להקטין הדבר,

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי תורה תמימה » ד' אפריל 18, 2012 6:52 pm

רד"ק מלכים ב פרק יח פסוק ד

ויקרא לו נחשתן - דרך בזיון כלומר אינו אלא נחשת מה כח יש בו להרע ולהטיב בעת שכתתו קרא לו כן אמר להם לישראל איך יעלה בלב אדם כי זה יועיל כי אינו אלא נחשת ותוספת הנו"ן להקטינו כמ"ד האמינון וי"ו נו"ן אישון שבתון וי"ת והיו קרן ליה נחושתן כלומר ישראל שהיו עובדים אותו היו קורין אותו נחשתן:
גירסא 10

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי הבונה » ד' אפריל 18, 2012 6:54 pm

בראנסוויל כתב:מדברי הרד"ק עצמו בשרשים שורש אי"ש נראה כי התוספות הוא הה"א:
כאישון עינו (דברים לב, י.), פירוש בת עינו, וקראה
כן מפני שנראית בה צורת איש לפיכך סמך אישון על בת
ואמר שמרני כאישיון בת עין (תהלים טז, ח.) . וכתב אדני
אבי ז״ל כי אמר אישון להקטין, לפי שהצורה נראית בעין
קטנה. וכן דרך העברים להוסיף אותיות להקטין, כמו שבת
שבתון (ויקרא טז, לא.), שבת אמר על יום השבת מערב
ועד ערב ושבתון על התוספת שמוסיפין מחול על הקדש. וכן
האמינון אחיך (שמואל ב׳ יג, כ.), הוסיף בו אות להקטינו,
וכן דרך לשון הלעז שמוסיפין אותיות להקטין הדבר,


כיצד משמע? הוא כותב אות ולא מציין איזו אות, מדוע שלא נאמר שזו ה-י' כמ"ש במלכים ובשמואל, והיא אכן נוספת, בעוד ה-ה' היא ה' התמיהה, ואינה נוספת.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי הבונה » ד' אפריל 18, 2012 6:55 pm

תורה תמימה כתב:רד"ק מלכים ב פרק יח פסוק ד

ויקרא לו נחשתן - דרך בזיון כלומר אינו אלא נחשת מה כח יש בו להרע ולהטיב בעת שכתתו קרא לו כן אמר להם לישראל איך יעלה בלב אדם כי זה יועיל כי אינו אלא נחשת ותוספת הנו"ן להקטינו כמ"ד האמינון וי"ו נו"ן אישון שבתון וי"ת והיו קרן ליה נחושתן כלומר ישראל שהיו עובדים אותו היו קורין אותו נחשתן:
גירסא 10

כבר צוטט לעיל, וכבר התברר שנפלה כאן טעות והגירסה המדויקת, כיו"ד האמינון.

בראנסוויל
הודעות: 411
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' אפריל 18, 2012 7:29 pm

הרב הבונה, הצדק אתך.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' פברואר 06, 2014 12:31 pm

יש כלל המובא בכמה ספרים שאותיות האמנתי"ו באות להקטין.
ראה תיבת גמא יתרו, מלבי"ם אילת השחר א ה, פמ"ג או"ח תצח משב"ז ו, עבודת ישראל במדבר, ר' צדוק - אור זרוע לצדיק שימושי האותיות א.

האם מישהו יודע מקור מחז"ל או מהראשונים לכלל זה?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' פברואר 10, 2014 12:03 pm

איש רגיל כתב:יש כלל המובא בכמה ספרים שאותיות האמנתי"ו באות להקטין.
ראה תיבת גמא יתרו, מלבי"ם אילת השחר א ה, פמ"ג או"ח תצח משב"ז ו, עבודת ישראל במדבר, ר' צדוק - אור זרוע לצדיק שימושי האותיות א.

האם מישהו יודע מקור מחז"ל או מהראשונים לכלל זה?

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' פברואר 10, 2014 1:05 pm

ראה חומש דברים כאישון בת עינו ופירש"י הוא השחור שבעין - ובשפתי חכמים שם כתב. הוא השחור שבעין ולמה נקרא אישון משום דנראה בו כדמות אי שקטן כמו שנראה דמות איש במראות הנשים דאישון לשון איש וע"ש בשאר המפרשים.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ב' פברואר 10, 2014 1:10 pm

מחדשי העברית החליטו שקטן יותר צריך לומר על כלב כלבלב על זה הדרך. ובאחד הפעמים פגש בן יהודה זכותו יגון ואנחה ולאחר שבן יהודה הרצה לפניו את חידושו ענה לו ההוא אם כלב קטן נקרא כלבלב בהכרח שמלך קטן נקרא מלוכלך.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' פברואר 10, 2014 2:01 pm

לומד_בישיבה כתב:מחדשי העברית החליטו שקטן יותר צריך לומר על כלב כלבלב על זה הדרך. ובאחד הפעמים פגש בן יהודה זכותו יגון ואנחה ולאחר שבן יהודה הרצה לפניו את חידושו ענה לו ההוא אם כלב קטן נקרא כלבלב בהכרח שמלך קטן נקרא מלוכלך.

פגש את מי?

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי דמשק » ד' מאי 03, 2017 6:07 pm

העיר לי ידיד, דיל"פ תיבת 'ראשון' כנ"ל ראש-ון, דכל ראשון במספר הוא ה'ראש' לבאים אחריו, האם כבר העיר א' בזה?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי מיללער » א' נובמבר 18, 2018 6:22 pm

צביב כתב:באותו ענין
בפירוש יעיר קינו על מסכת קינים מדייק מה דכתיב למעלן ולא למעלה
שזה במקום המיוחד
בדפוס המשנה שאצלי נמצא בסוף העמוד הרביעי]

במשנה שבגמרא זבחים פרק ג' הגירסא נתן את הניתנין למעלן למטה ואת הניתנין למטה למעלן וכו' ואולי במשנה שבמשניות הגירסא למעלה

אפשר להעתיק מה שכתוב ביעיר קינו בענין זה? האם יש שינוי משמעותי בפירוש המילה של 'למעלה' או 'למעלן'?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' נובמבר 18, 2018 8:31 pm

מיללער כתב:
צביב כתב:באותו ענין
בפירוש יעיר קינו על מסכת קינים מדייק מה דכתיב למעלן ולא למעלה
שזה במקום המיוחד
בדפוס המשנה שאצלי נמצא בסוף העמוד הרביעי]

במשנה שבגמרא זבחים פרק ג' הגירסא נתן את הניתנין למעלן למטה ואת הניתנין למטה למעלן וכו' ואולי במשנה שבמשניות הגירסא למעלה

אפשר להעתיק מה שכתוב ביעיר קינו בענין זה? האם יש שינוי משמעותי בפירוש המילה של 'למעלה' או 'למעלן'?
קבצים מצורפים
יעיר קינו.PDF
(228.23 KiB) הורד 151 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי מיללער » א' נובמבר 18, 2018 10:38 pm

תודה רבה!

היינו שלמד שהנו"ן בסוף התיבה שם בלמעלן/למטן היינו 'למעלה שלהן' 'ולמטה שלהן', אולם בארמית הנו"ן בסוף התיבה הוא 'שלנו' ולא 'שלהן' (גבן, תנינן, נחתינן וכו')

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' דצמבר 05, 2018 5:00 pm

נוטר הכרמים כתב:
הבונה כתב:בהקדמת תם ן' הר' דוד ן' יחיא ליוסיפון (קיימת גם במה' הומינר שבאוצר), כתב שנקרא "יוסיפון" בגלל שני אופני ההקטנה שמצאנו בכתוב "האמינון" ו"אישון". וקרא כך ספרו (לשיטתו שהוא עצמו כתב הספר) לגודל ענותנותו.
יש גם איזה סיפור מאחד האדמורים (באבוב?) שאמר לגאון הרוגאצ'ובער איזה תורה והזכיר בדבריו ש-ן' בא להקטנה, ואמר הגאון שכן מפורש בתניא, והנ"ל מצא אח"כ רמז דק לענין בס' התניא. קראתי פעם בהמודיע (וזכור לי שלא הצלחתי להבין כיצד זה מפורש בתניא), מישהו זוכר את הענין?


אני ראיתי את הסיפור בהגדש"פ צפנת פענח שי"ל ע"י הג"ר דוד א' מנדלבוים בתחילת ההגדה. לפי המובא שם הסיפור הוא על בעל קדושת ציון מבאבוב שפגש את הרוגצ'ובער ואמר לו רעיון זה כדי לבאר את הילפותא של עירובי תבשילין מה"ת מהפס' את אשר אפו, שזה נלמד מה'שבתון' וכו', (קראתי מקופיא, ולכן לא כ"כ הבנתי את החשבון), ואת עצם הענין שנו"ן מקטינה הביא לו הצ"פ מהתניא, וטען שכתוב כבר בספר הישר לר"ת... כמובן, לא כתוב איפה הספר הישר, ואני לא מצאתיו.

אכיר טובה מאד למי שיגישנו בעדי.
או העתקה מהמודיע, או מן הגדת צפנת פענח
ישר כח
חנוכה שמחה

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' דצמבר 05, 2018 5:48 pm

נוטר הכרמים כתב: ואת עצם הענין שנו"ן מקטינה הביא לו הצ"פ מהתניא, וטען שכתוב כבר בספר הישר לר"ת... כמובן, לא כתוב איפה הספר הישר, ואני לא מצאתיו.

נא לעיין שוב בהגדש"פ, ואח"כ בספר הישר המצו"ב
אבא יודן כתב:אכיר טובה מאד למי שיגישנו בעדי.
או מן הגדת צפנת פענח
קבצים מצורפים
ספר הישר.PDF
(133.42 KiB) הורד 152 פעמים
הגדש''פ צפנת פענח.PDF
(227.62 KiB) הורד 175 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' דצמבר 05, 2018 6:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' דצמבר 05, 2018 7:36 pm

בקרו טלה כתב:
נוטר הכרמים כתב: ואת עצם הענין שנו"ן מקטינה הביא לו הצ"פ מהתניא, וטען שכתוב כבר בספר הישר לר"ת... כמובן, לא כתוב איפה הספר הישר, ואני לא מצאתיו.

נא לעיין שוב בהגדש"פ, ואח"כ בספר הישר המצו"ב
אבא יודן כתב:אכיר טובה מאד למי שיגישנו בעדי.
או מן הגדת צפנת פענח

ישר כח וישר כח

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: נו"ן בסוף התיבה - הקטנה או הגדלה?

הודעהעל ידי יתר10 » ה' פברואר 13, 2020 11:48 pm

מעיתון "פינסקער ווארט" [מצוי באתר 'עיתונות יהודית היסטורית']
אשר יעשון.PNG
אשר יעשון.PNG (140.35 KiB) נצפה 3253 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 441 אורחים