עמוד 5 מתוך 5

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 3:24 pm
על ידי שברי לוחות
להעיר שגם האריז"ל מתואר בכמה מקורות בתואר ריא"ל

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 9:30 pm
על ידי ושא_נס
ייש"כ כל המשיבים, אך לצערי לא התקדמתי.
מדובר באחרון שכתב כפי הנראה חידושים על מסכתות מן התלמוד.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 10:54 pm
על ידי שבענו מטובך
ושא_נס כתב:ייש"כ כל המשיבים, אך לצערי לא התקדמתי.
מדובר באחרון שכתב כפי הנראה חידושים על מסכתות מן התלמוד.

ככל שתקמץ בנתינת פרטים על המקור שמביא את 'ריא"ל', הסיכויים להיענות חלשים יותר.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ש' אוגוסט 11, 2018 9:55 pm
על ידי ארזי הלבנון
ארזי הלבנון כתב:
ארזי הלבנון כתב:ר' יצחק עראמה כתב בפתיחת פירושו למגילת רות:
"התורה האלהית נפלאת היא ורחוקה מאד במדרגת ספוריה מדרכי שאר הספרים, ודברי שאר הדתות בכל ספוריהם במה שהוא, שת"ת אין השקפתה אל הגדת הספור ההוא והודעתו לבד רק אל עניינים נפלאים"

כמובן כוונתו ז"ל אל התורה, אך האם נכון לפענח זאת כך: 'תלמוד תורה'? לשונית זה לא מסתדר.
מה הסבירות שראשי תיבות אלו הן אולי ראשי תיבות של 'תורה תמימה'?
[כך בכתב יד. בעוז והדר הגדילו לעשות ופשוט מחקו את ראשי התיבות ובמקומם כתבו 'תורה'...].

האם ייתכן לפתור זאת כמקובל - תלמוד תורה, ולשון המשך המשפט בנקבה נסוב על ה'תורה' (ולא על ה'תלמוד' כמקובל)? האם מצאנו מי שנקט בלשון כזו?

בכתב יד כתוב - ללא ראשי תיבות - "שתורתנו הקדושה' (תודה לרב 'שבע' שפענח). אלא שהרב שמחה חסידה לא סמך ידיו על כתה"י הזה. ועדיין, נראה שהכיוון הוא ככתה"י. על כן, נראה שראשי התיבות הן: שתורתנו תתעלה.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 2:04 am
על ידי מה שנכון נכון
האם מצאנו שאומרים 'התורה תתעלה'?
יותר נראה שבמקום ת"ת צ"ל ת"ה, והפענוח כבכתה"י.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 2:53 pm
על ידי ארזי הלבנון
מה שנכון נכון כתב:האם מצאנו שאומרים 'התורה תתעלה'?
יותר נראה שבמקום ת"ת צ"ל ת"ה, והפענוח כבכתה"י.

בשער ז ושער עב מופיע 'התורה האלוקית שתתעלה'.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 3:05 pm
על ידי מה שנכון נכון
תודה. (אעפ"כ לענ"ד מסתבר כנ"ל).
חיפוש באוצר מעלה שלשון זו מצויה בפרט אצל חכמי מרוקו.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 3:58 pm
על ידי ארזי הלבנון
מה שנכון נכון כתב:תודה. (אעפ"כ לענ"ד מסתבר כנ"ל).
חיפוש באוצר מעלה שלשון זו מצויה בפרט אצל חכמי מרוקו.

בתחילה סברתי כך.
כאמור, לפניי יש את מהדורות עקי"צ השונות, ואת מהדורת הרב שמחה חסידה. בשיחה עמו בע"פ סיפר לי שבתחילה ההדיר את פירושו לפי כת"י אחד, אך כעבור זמן מצא כת"י מדוייק יותר, ועל פיו הוציא את מהדורתו מחדש, והדגיש שלא ראה לנכון לציין לשינו"ס בגלל ודאותו בכתב יד זה שהוא המדוייק בהחלט.
ראיתי את כתה"י וברור ללא ספק שהר"ת הן שת"ת, כפי שכתב גם הרב חסידה.
האם בכל זאת לדעתך יש לפתוח את הר"ת בשונה מן האותיות הללו? האם הסבירות שפתיחת 'שתורתנו תתעלה' היא נמוכה?

---
אציין כאן את האבסורד הגדול, שמהדיר עקי"צ בעוז והדר הדגיש שעקי"צ על רות הוא מהרב חסידה, ואעפ"כ איפה שלא הסתדר - כתב אחרת ממנו. וגם איפה שכן הסתדר - כתב אחרת... ועוד הרבה יש לי להעיר על מהדורה זו. (אם כי חייבים להם הכרת הטוב על הנעימות בלימוד כעת. אך בבירור ניתן לומר - כשקשה להבין את העקי"צ אני בהחלט לא סומך על גרסתם אלא רואה את כתה"י או מהדו"ק, והפלא ופלא - הבדלים תהומיים בינם לבין עוז והדר. ואין כאן מקומו, ועוד חזון למועד אי"ה).

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 3:07 am
על ידי ושא_נס
החכם ארזי הלבנון נר"ו
כצופה מן הצד בלבד אנכי הפעוט מתפעל ומתרשם מאד מרצונך בדיוק ובשלמות, וטרחתך הרבה בפרט אחד בלבד מלמדת הרבה על מלאכתך הכללית.
ירבו כמותך. יישר כחך.