עמוד 5 מתוך 6

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 3:24 pm
על ידי שברי לוחות
להעיר שגם האריז"ל מתואר בכמה מקורות בתואר ריא"ל

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 9:30 pm
על ידי ושא_נס
ייש"כ כל המשיבים, אך לצערי לא התקדמתי.
מדובר באחרון שכתב כפי הנראה חידושים על מסכתות מן התלמוד.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2018 10:54 pm
על ידי שבענו מטובך
ושא_נס כתב:ייש"כ כל המשיבים, אך לצערי לא התקדמתי.
מדובר באחרון שכתב כפי הנראה חידושים על מסכתות מן התלמוד.

ככל שתקמץ בנתינת פרטים על המקור שמביא את 'ריא"ל', הסיכויים להיענות חלשים יותר.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ש' אוגוסט 11, 2018 9:55 pm
על ידי ארזי הלבנון
ארזי הלבנון כתב:
ארזי הלבנון כתב:ר' יצחק עראמה כתב בפתיחת פירושו למגילת רות:
"התורה האלהית נפלאת היא ורחוקה מאד במדרגת ספוריה מדרכי שאר הספרים, ודברי שאר הדתות בכל ספוריהם במה שהוא, שת"ת אין השקפתה אל הגדת הספור ההוא והודעתו לבד רק אל עניינים נפלאים"

כמובן כוונתו ז"ל אל התורה, אך האם נכון לפענח זאת כך: 'תלמוד תורה'? לשונית זה לא מסתדר.
מה הסבירות שראשי תיבות אלו הן אולי ראשי תיבות של 'תורה תמימה'?
[כך בכתב יד. בעוז והדר הגדילו לעשות ופשוט מחקו את ראשי התיבות ובמקומם כתבו 'תורה'...].

האם ייתכן לפתור זאת כמקובל - תלמוד תורה, ולשון המשך המשפט בנקבה נסוב על ה'תורה' (ולא על ה'תלמוד' כמקובל)? האם מצאנו מי שנקט בלשון כזו?

בכתב יד כתוב - ללא ראשי תיבות - "שתורתנו הקדושה' (תודה לרב 'שבע' שפענח). אלא שהרב שמחה חסידה לא סמך ידיו על כתה"י הזה. ועדיין, נראה שהכיוון הוא ככתה"י. על כן, נראה שראשי התיבות הן: שתורתנו תתעלה.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 2:04 am
על ידי מה שנכון נכון
האם מצאנו שאומרים 'התורה תתעלה'?
יותר נראה שבמקום ת"ת צ"ל ת"ה, והפענוח כבכתה"י.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 2:53 pm
על ידי ארזי הלבנון
מה שנכון נכון כתב:האם מצאנו שאומרים 'התורה תתעלה'?
יותר נראה שבמקום ת"ת צ"ל ת"ה, והפענוח כבכתה"י.

בשער ז ושער עב מופיע 'התורה האלוקית שתתעלה'.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 3:05 pm
על ידי מה שנכון נכון
תודה. (אעפ"כ לענ"ד מסתבר כנ"ל).
חיפוש באוצר מעלה שלשון זו מצויה בפרט אצל חכמי מרוקו.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 3:58 pm
על ידי ארזי הלבנון
מה שנכון נכון כתב:תודה. (אעפ"כ לענ"ד מסתבר כנ"ל).
חיפוש באוצר מעלה שלשון זו מצויה בפרט אצל חכמי מרוקו.

בתחילה סברתי כך.
כאמור, לפניי יש את מהדורות עקי"צ השונות, ואת מהדורת הרב שמחה חסידה. בשיחה עמו בע"פ סיפר לי שבתחילה ההדיר את פירושו לפי כת"י אחד, אך כעבור זמן מצא כת"י מדוייק יותר, ועל פיו הוציא את מהדורתו מחדש, והדגיש שלא ראה לנכון לציין לשינו"ס בגלל ודאותו בכתב יד זה שהוא המדוייק בהחלט.
ראיתי את כתה"י וברור ללא ספק שהר"ת הן שת"ת, כפי שכתב גם הרב חסידה.
האם בכל זאת לדעתך יש לפתוח את הר"ת בשונה מן האותיות הללו? האם הסבירות שפתיחת 'שתורתנו תתעלה' היא נמוכה?

---
אציין כאן את האבסורד הגדול, שמהדיר עקי"צ בעוז והדר הדגיש שעקי"צ על רות הוא מהרב חסידה, ואעפ"כ איפה שלא הסתדר - כתב אחרת ממנו. וגם איפה שכן הסתדר - כתב אחרת... ועוד הרבה יש לי להעיר על מהדורה זו. (אם כי חייבים להם הכרת הטוב על הנעימות בלימוד כעת. אך בבירור ניתן לומר - כשקשה להבין את העקי"צ אני בהחלט לא סומך על גרסתם אלא רואה את כתה"י או מהדו"ק, והפלא ופלא - הבדלים תהומיים בינם לבין עוז והדר. ואין כאן מקומו, ועוד חזון למועד אי"ה).

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 3:07 am
על ידי ושא_נס
החכם ארזי הלבנון נר"ו
כצופה מן הצד בלבד אנכי הפעוט מתפעל ומתרשם מאד מרצונך בדיוק ובשלמות, וטרחתך הרבה בפרט אחד בלבד מלמדת הרבה על מלאכתך הכללית.
ירבו כמותך. יישר כחך.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2018 6:06 am
על ידי מיללער
בהגהות וחי' הגריעב"ץ עמס' גיטין ס. הא דרבי יוחנן ור"ל מעייני בספרא דאגדתא, נ"ל ספר של ע"ת וחכמת האמת הוא שאנו קורין קבלה וכו' ומסיים: ואין זה אגדה של סיפורי מעשיות שנקראו הגדה שה"א ע"כ

מהו הר"ת של ע"ת? ומהו שה"א?

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2018 6:42 am
על ידי שבענו מטובך
מיללער כתב:בהגהות וחי' הגריעב"ץ עמס' גיטין ס. הא דרבי יוחנן ור"ל מעייני בספרא דאגדתא, נ"ל ספר של ע"ת וחכמת האמת הוא שאנו קורין קבלה וכו' ומסיים: ואין זה אגדה של סיפורי מעשיות שנקראו הגדה שה"א ע"כ

מהו הר"ת של ע"ת? ומהו שה"א?

הגהות יעב"ץ יש לבדוק תמיד במהדורת וגשל. שם:
יעבץ.JPG
יעבץ.JPG (63.25 KiB) נצפה 1869 פעמים

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2018 7:01 am
על ידי מיללער
שבענו מטובך כתב:
מיללער כתב:בהגהות וחי' הגריעב"ץ עמס' גיטין ס. הא דרבי יוחנן ור"ל מעייני בספרא דאגדתא, נ"ל ספר של ע"ת וחכמת האמת הוא שאנו קורין קבלה וכו' ומסיים: ואין זה אגדה של סיפורי מעשיות שנקראו הגדה שה"א ע"כ

מהו הר"ת של ע"ת? ומהו שה"א?

הגהות יעב"ץ יש לבדוק תמיד במהדורת וגשל. שם:
יעבץ.JPG

יישר כח, התיקונים הם עפ"י כתב יד, או מסברא?

אני רואה שיש בה אריכות לשונו מה שאינו נמצא במהדורות הישנות, ונראה שהיה להם מקור שונה להגהותיו.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2018 7:05 am
על ידי שבענו מטובך
לפי ידיעתי, הם הדפיסו את הגהות יעב"ץ מתוך כתב היד.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2018 5:09 pm
על ידי זסבה
וילנא הדפיסו מגליון ש"ס שלו.
ווגשל הדפיסו מכתב יד קולן של סופרים.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוגוסט 26, 2018 7:01 am
על ידי מיללער
קטע מספר אליה רבה או"ח סי' ת"ק

מי הוא הספר ש"ל שמעתיק ממנה פירוש על משקל בשר במים? ומה הוא 'ספר תניא' שמביא ממנה אח"כ שגם הוא כתב כן

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוגוסט 26, 2018 7:04 am
על ידי מה שנכון נכון
מיללער כתב:קטע מספר אליה רבה או"ח סי' ת"ק

מי הוא הספר ש"ל שמעתיק ממנה פירוש על משקל בשר במים? ומה הוא 'ספר תניא' שמביא ממנה אח"כ שגם הוא כתב כן

שבלי לקט.
תניא הידוע.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוגוסט 26, 2018 7:09 am
על ידי מיללער
מה שנכון נכון כתב:
מיללער כתב:קטע מספר אליה רבה או"ח סי' ת"ק

מי הוא הספר ש"ל שמעתיק ממנה פירוש על משקל בשר במים? ומה הוא 'ספר תניא' שמביא ממנה אח"כ שגם הוא כתב כן

שבלי לקט.
תניא הידוע.

תודה

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ג' ספטמבר 04, 2018 6:46 pm
על ידי ושא_נס
בקובץ קבוצי אפרים שנה א חוברת א עמ' 6 (מי בדיוק הכותב? העורך?)
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =8&hilite=:

"ובאבות דרבי נתן פרק י"ז משנה ז' איתא: וכל מעשיך יהיו לשם שמים - לשם תורה. ע"י? ר"א? ד"א? ויה"ק [=ויד הקטנה] הלכות דעות פרק ב'".

יש לקרוא "עיין" או שמא "ע"י" והוא ר"ת של משהו? מה כונתו בכותבו "ר"א"? "ד"א"?

ייש"כ

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 4:20 am
על ידי דוב גרין
שברי לוחות כתב:אגב אורחא ראיתי לציין לספר באוצר החכמה שרק היום נודעתי על קיומו

בשם פנקס נוטריקון וראשי תיבות ממוחשבים
ספר מוזר קצת, אבל אוצר בלום של ראשי תיבות ופענוחיהם

באמת מה ענינו של ספר זה?
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?198603&lang=eng&pageid=19860300001

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 10:22 am
על ידי מה שנכון נכון
דוב גרין כתב:
שברי לוחות כתב:אגב אורחא ראיתי לציין לספר באוצר החכמה שרק היום נודעתי על קיומו

בשם פנקס נוטריקון וראשי תיבות ממוחשבים
ספר מוזר קצת, אבל אוצר בלום של ראשי תיבות ופענוחיהם

באמת מה ענינו של ספר זה?
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?198603&lang=eng&pageid=19860300001

נראה שהוא בנוי מעשיית ראשי תיבות מרשימת הספרים שבאוצר החכמה ופענוחם, ותל"מ.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 10:33 am
על ידי ושא_נס
אם כך אפשר להדפיס עוד כמה כרכים לפי אוצר הספרים של בן יעקב, ובית עקד ספרים, ומפעל הביבליוגרפיה, וקטלוג הספריה הלאומית, ועוד ועוד. אפילו עם שינויי נוסחאות ומקבילות, כמובן היכן שיש סתירות בין קטלוג לקטלוג ובין רושם לרושם.
ועל הדרך אפשר להכין רשימה של ספרים שהם בני מילה אחת בלבד, מדוע יגרע חלקם?

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 10:35 am
על ידי מה שנכון נכון
ושא_נס כתב:ועל הדרך אפשר להכין רשימה של ספרים שהם בני מילה אחת בלבד, מדוע יגרע חלקם?

הוא כולל גם את אלו.
---
לפעמים אפשר להעזר בו ע"מ לברר אם ספר מסוים היה באוצר והוסר.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 2:54 pm
על ידי ארזי הלבנון
בספר פסקי תשובות סימן תרל הערה 9

"ובס' חו"ב נסתפק דאולי צריך להיות תוך ז' טפחים כדי שיהיה עומד מרובה על הפרוץ בדופן זה, ואם עושה צורת הפתח בין דופן זה לאחד מב' הדפנות דעריבן לכו"ע יועיל"


חשבתי חיים וברכה, אך בעניותי לא מצאתיו בפנים

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 2:59 pm
על ידי מה שנכון נכון
חדושים וביאורים לר"ח גריינמן.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 3:00 pm
על ידי ארזי הלבנון
מה שנכון נכון כתב:חדושים וביאורים לר"ח גריינמן.

יישר כח גדול!

לצערי אינו באוצר...

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 3:04 pm
על ידי מה שנכון נכון
ארזי הלבנון כתב:לצערי אינו באוצר...

אבל ישנו בפורום של האוצר.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 3:11 pm
על ידי ארזי הלבנון
מה שנכון נכון כתב:
ארזי הלבנון כתב:לצערי אינו באוצר...

אבל ישנו בפורום של האוצר.

שוב יישר כח גדול, אך לצערי סוכה לא בנמצא

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 3:13 pm
על ידי מה שנכון נכון
ארזי הלבנון כתב:שוב יישר כח גדול, אך לצערי סוכה לא בנמצא

נמצא. "יב-כ ר"ה-חגיגה".

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 3:24 pm
על ידי ארזי הלבנון
מה שנכון נכון כתב:
ארזי הלבנון כתב:שוב יישר כח גדול, אך לצערי סוכה לא בנמצא

נמצא. "יב-כ ר"ה-חגיגה".

המון תודה!

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 12:43 am
על ידי יהודה בן יעקב
אשמח לקבל עזרה בפתיחת הר"ת ומציאת המראי מקומות - לקט הקמח החדש [סי קכח, צו]
עי׳ סה״מ סדר העבודה ורמב״ם נשיאת כפים (פי"ד הי"ד), ודו״ק.
לקט.png
לקט.png (133.87 KiB) נצפה 660 פעמים

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 1:13 am
על ידי בקרו טלה
יהודה בן יעקב כתב:אשמח לקבל עזרה בפתיחת הר"ת ומציאת המראי מקומות - לקט הקמח החדש [סי קכח, צו]
עי׳ סה״מ סדר העבודה

לכאורה [עי' שם בס"ק ב (עמ' 199 סוף טור א)]

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2018 1:01 am
על ידי ושא_נס
הגאון הנצי"ב בספרו העמק שאלה (דפוס ראשון) ח"ג דף קו ע"ב: "דקא משמע לן אם אפילו נתן איסר בשחרית יותר מן הראוי ליתן פעם אחת לעני המחזר , אל יאמר כבר נתתי דיי, ודיי שיהא עולה גם על הד"א ליתן גם בערבית לעני אחר, אלא גם לשני אל תחזירהו ריקם מיהת, ואל ישוב דך נכלם, ואולי השני עדיף. ומקור הדרש הוא על פי דכתיב [הושע יו'ד יב] זרעו לכם לצדקה וגו', ועיין סוכה דף מ"ט ב' אדם זורע כו' . כך במי שנותן צדקה אינו יודע אם הגון הוא".

איך נכון לפענח ר"ת "הד"א"?
ייש"כ

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2018 4:18 am
על ידי שבענו מטובך
ושא_נס כתב:הגאון הנצי"ב בספרו העמק שאלה (דפוס ראשון) ח"ג דף קו ע"ב: "דקא משמע לן אם אפילו נתן איסר בשחרית יותר מן הראוי ליתן פעם אחת לעני המחזר , אל יאמר כבר נתתי דיי, ודיי שיהא עולה גם על הד"א ליתן גם בערבית לעני אחר, אלא גם לשני אל תחזירהו ריקם מיהת, ואל ישוב דך נכלם, ואולי השני עדיף. ומקור הדרש הוא על פי דכתיב [הושע יו'ד יב] זרעו לכם לצדקה וגו', ועיין סוכה דף מ"ט ב' אדם זורע כו' . כך במי שנותן צדקה אינו יודע אם הגון הוא".

איך נכון לפענח ר"ת "הד"א"?
ייש"כ

ר"ת זה רגיל אצל הנצי"ב במקומות מספר בשאר ספריו. ועדיין איני יודע מה הוא.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2018 1:39 pm
על ידי הבטחתי
ושא_נס כתב:הגאון הנצי"ב בספרו העמק שאלה (דפוס ראשון) ח"ג דף קו ע"ב: "דקא משמע לן אם אפילו נתן איסר בשחרית יותר מן הראוי ליתן פעם אחת לעני המחזר , אל יאמר כבר נתתי דיי, ודיי שיהא עולה גם על הד"א ליתן גם בערבית לעני אחר, אלא גם לשני אל תחזירהו ריקם מיהת, ואל ישוב דך נכלם, ואולי השני עדיף. ומקור הדרש הוא על פי דכתיב [הושע יו'ד יב] זרעו לכם לצדקה וגו', ועיין סוכה דף מ"ט ב' אדם זורע כו' . כך במי שנותן צדקה אינו יודע אם הגון הוא".

איך נכון לפענח ר"ת "הד"א"?
ייש"כ


א. אין זה מקומו כאן, כאן זה פענוח ר"ת של ספרים, לא פענוח ר"ת, שלזה יש אשכול אחר.
ב. למה לא לפתוח הדרך ארץ, והיינו רגילות? שלא יאמר שזה יעלה גם להרגלי לתת בערב לעני אחר.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2018 2:28 pm
על ידי מה שנכון נכון
ושא_נס כתב:"דקא משמע לן אם אפילו נתן איסר בשחרית יותר מן הראוי ליתן פעם אחת לעני המחזר , אל יאמר כבר נתתי דיי, ודיי שיהא עולה גם על הד"א ליתן גם בערבית לעני אחר,

לכאו' יש לפסק "נתתי דיי ודיי, שיהא עולה ...", כמו שהוא בל' כתה"י. והיינו 'די והותר'.

גם לענ"ד נראה שאפשר לפענח: הדרך ארץ. [לא במובן 'רגילות', אלא במובן 'הנהגה ראויה', שס"ד שכעת אינו צריך לנהוג בה].

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2018 4:32 pm
על ידי ושא_נס
ייש"כ רב לכל המשיבים (אכן רצוי להעתיק הודעתי לאשכול העלול והמיועד לכך).
גאון אחד שיחיה עצום ור"ב נר"ו כתב לי: "הפתרון הוא 'הדעת אנושי', מה שנקרא 'הסברא החיצונית'.
דעת אנושי' הוא ביטוי שגור אצל הנצי"ב. תעשה חיפוש בפרוייקט השו"ת ותמצאהו עשרות פעמים בחיבוריו".
אלו דבריו נר"ו ישל"א, דברי פי חכם חן.

ואחינוע'ם שיחיה כתב אלי שאפשר הפתרון: "היכא דאפשר". ומסתדר זה גם מצד התוכן.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2018 5:43 pm
על ידי מה שנכון נכון
מה פירוש בהקשר דידן "שיהא עולה גם על הדעת האנושי"?

אם הכוונה לדעת אנושי ליתן בעלמא צדקה גם בערב - למה זה דעת אנושי חיצוני ולא דרכי התורה, (ומאי נ"מ אם זה גם דעת אנושי)?
אם הכוונה לדעת אנושי ליתן צדקה ביום זה שנתן בבוקר יותר מן הראוי - אדרבה הדעת אנושי פוטרו.
בין אם 'שיהא עולה' פי' עולה במחשבה, ובין אם פי' 'עולה' שמהני - לא מתאים השילוב עם דעת אנושי.
אגב מהחיפוש עולה שהנצי"ב כמעט ולא כותב (עכ"פ שלא בר"ת) הדעת אנושי בתוספת ה', למעט ב' מקומות.
הוסף לזה את הבעיתיות שיש בהנחה שנעשה שימוש בר"ת לא שכיחים. (האם יש מקום שוודאי התכוין הנצי"ב לפענוח זה? כמובן לא במקום שהזכירו מלא סמוך ונראה).


[גם 'היכא דאפשר' לענ"ד ל"נ].

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 2:23 pm
על ידי שמואלייזער
מנחת שי לתהלים סוף פרק קד כותב "ותו גרסינן התם בפסחים, וילקוט, ורי"ב, איתמר רב חסדא אמר הללויה סוף פרקא...
המילים 'וילקוט ורי"ב' הם פענוח של הדפוס הראשון (מנטובה תק"ב) מן הכתיב הזה [את הו"ו של 'וילקוט' הם הוסיפו, משום שהמנש"י כתב זאת כהגהה בשולי הגליון], אבל ראשי התיבות רי"ב אינן מובנות, וגם אינן ברורות, יתכן שכתוב כאן ורי"ר, ראו תמונה
יש למישהו השערה מה זה יכול להיות?
ורי''ר.jpg
ורי''ר.jpg (5.08 KiB) נצפה 252 פעמים

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 5:29 am
על ידי שמואל דוד
בספר מלכה של תורה ציין לספר ש"א, אשמח בפענוח.

Re: פענוח ראשי תיבות של ספר

פורסם: ד' נובמבר 28, 2018 5:34 am
על ידי בקרו טלה
שמואל דוד כתב:בספר מלכה של תורה ציין לספר ש"א, אשמח בפענוח.

שם אפרים - מרגליות, או שערי אהרן - רוטר