מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ציצית בפראק

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

ציצית בפראק

הודעהעל ידי אליהוא » ג' מאי 15, 2012 5:07 pm

יש כמה עדויות על רבנים בליטא שהלכו עם ציצית בפראק.
במי מדובר?

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי כרם » ג' מאי 15, 2012 5:35 pm

בזכרוני, כי בספרו של הרב ישר על החפץ חיים מסופר על חתנו של הח"ח רבי הירשל לויסון שהיה מטיל ציצית בפראק שלו.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ג' מאי 15, 2012 5:52 pm

מהי הסיבה באמת שלא כולם ילכו? איזה עניין יש להיפטר ממצוות ציצית? (בפרט שזהו עיקר מצוות ציצית שאם כבר לובשים בגד של ד' כנפות יש להטיל בו ציצית, ולענ"ד לכאו' זה יותר מהודר מאשר הציצית שאנו לובשים היום שהיא בגד מיוחד בשביל ציצית)

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי הוגה » ג' מאי 15, 2012 8:53 pm

ארי במסתרים כתב:מהי הסיבה באמת שלא כולם ילכו? איזה עניין יש להיפטר ממצוות ציצית?

אין סיבה שלא ילכו, רק נוהג נפוץ בעולם הוא ללכת בכה"ג בלא ציצית, והפוסקים חיפשו תירוצים ותחבולות בטעמי הדבר. ב"י וש"ע סימן י' סעי' ח' וביה"ל שם.
ואם תשאל, למה כולם לא מחמירים ומטילים ? פשוט לאו אורח ארעא הוא. ולכן בספק כתב הביה"ל לכתחילה לדאוג שיהיה עגול ולא כתב להטיל.

רק היו מקרים יוצאים מהכלל של רבנים שהספירה היחידה שלהם היתה ספירת העומר, והטילו ציצית בפראק שלהם.

ארי במסתרים כתב:ולענ"ד לכאו' זה יותר מהודר מאשר הציצית שאנו לובשים היום שהיא בגד מיוחד בשביל ציצית)

מהיכ"ת הידור זה ? מה זה משנה אם זה בגד מיוחד או לא ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 15, 2012 9:15 pm

אבל וודאי יש הידור בזה מצד הגודל שט"ק שלנו אפילו הגדולים אין גדול היום מתכסה בזה ארעי ויוצא לשוק וכבר האריכו בזה האחרונים.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי בעלזער » ג' מאי 15, 2012 9:22 pm

הרב אוצה"ח כבר טחנו את כל זה באשכול אחר והבאנו דברי הב"י שכתב שתי טעמים מדוע לא להטיל ציצית בגלימות אם משום שזה עלול להיקרע בכל רגע ודרכיה דרכי נועם אם משום שאינו עשוי לצינה אלא לכבוד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 15, 2012 9:28 pm

אני יודע וג"א כתבתי שם סברא למה עיגלו ולא הטילו ציצית, אבל מעבר לזה אי אפשר להכחיש שמי שכן מטיל מרוויח את ההידור של הגודל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 15, 2012 10:39 pm

אוצר החכמה כתב:אבל וודאי יש הידור בזה מצד הגודל שט"ק שלנו אפילו הגדולים אין גדול היום מתכסה בזה ארעי ויוצא לשוק וכבר האריכו בזה האחרונים.


ולכן יש מי שלא לובש ט"ק, אלא משתדל להתעטף בטלית גדול כמה שיותר מן היום.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי הוגה » ד' מאי 16, 2012 11:37 am

וודאי צודק הרב אוצה"ח שמצד הגודל יש כאן הידור, אך מצד בגד מיוחד או לא - לא מצינו לענ"ד כזה דבר,

אך מ"ש הרב "בברכה" שלכן יש מי שמתעטף בט"ג כל היום, באמת זה לא רק מצד הידור הגודל, אלא הוא רוצה להרויח ג"כ דעות כמה מהראשונים שמצות ציצית בעיטוף דוקא, וסבירא להו ש"עיטוף" היינו עטיפת הגוף וי"א עטיפת הראש, ושלכן היו שפסלו ט"ק שלנו, כמבואר כ"ז בב"י סי' ח'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 16, 2012 4:32 pm

הוגה כתב:אך מ"ש הרב "בברכה" שלכן יש מי שמתעטף בט"ג כל היום, באמת זה לא רק מצד הידור הגודל, אלא הוא רוצה להרויח ג"כ דעות כמה מהראשונים שמצות ציצית בעיטוף דוקא, וסבירא להו ש"עיטוף" היינו עטיפת הגוף וי"א עטיפת הראש, ושלכן היו שפסלו ט"ק שלנו, כמבואר כ"ז בב"י סי' ח'.


פשיטא שכדברי כתר"ה. רק התכוונתי לומר שכך אנחנו מרוויחים גם את עניין הגודל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 16, 2012 5:58 pm

רק למה הוא לא לובש גם ט"ק? וע"פ אריז"ל יש עניין נפרד גם בט"ק.
רק בשבת אולי יש הידור להחמיר, אע"פ שמבואר באחרונים שגם אם חייב מספק אין בזה טילטול.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 17, 2012 12:41 am

אוצר החכמה כתב:רק למה הוא לא לובש גם ט"ק? וע"פ אריז"ל יש עניין נפרד גם בט"ק.
רק בשבת אולי יש הידור להחמיר, אע"פ שמבואר באחרונים שגם אם חייב מספק אין בזה טילטול.


על דברי האר"י הקדוש אכן העירו לי, אבל נראה לענ"ד שאפשר לפרש כוונתו על טלית קטן גדולה ובדרך עיטוף (וכפי שהאריך בכך, בהקשר אחר, הגאון המקובל רבי יעקב משה הלל שליט"א בקונטרס ויצץ ציץ).

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי הוגה » ה' מאי 17, 2012 10:06 am

בברכה המשולשת כתב:אבל נראה לענ"ד שאפשר לפרש כוונתו על טלית קטן גדולה ובדרך עיטוף (וכפי שהאריך בכך, בהקשר אחר, הגאון המקובל רבי יעקב משה הלל שליט"א בקונטרס ויצץ ציץ).

איני מבין, לדעת האר"י ההבדלים בין ט"ק לט"ג, הם (אשר ידוע לענ"ד): א' - ט"ג זהו מעל הבגדים וט"ק "על החלוק מתחת המלבושים", ב' - ט"ק זמנו "תמיד ביום ובלילה ולישן עמו" בביה"כ ובשעת תשה"מ, משא"כ ט"ג, ג' - למנהג האר"י בט"ק שני נקבים סמוכים זל"ז משא"כ בט"ג, ד' - בט"ק לא יהיו בתי זרועות לידים, ה' - ט"ק שיעורו עד מקום החזה (ואולי בזה כוונתו לכה"פ).
עוד מבואר בכ"מ שינויי כוונות ט"ק וט"ג, וששתיהם נצרכים, א"כ איני מבין איך אפשר לוותר - אליבא דהרוצה לצאת כדעת האר"י - על ט"ק על כל המשמעויות שבה המעשיות והפנימיות ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 17, 2012 11:29 am

הוגה כתב:
בברכה המשולשת כתב:אבל נראה לענ"ד שאפשר לפרש כוונתו על טלית קטן גדולה ובדרך עיטוף (וכפי שהאריך בכך, בהקשר אחר, הגאון המקובל רבי יעקב משה הלל שליט"א בקונטרס ויצץ ציץ).

איני מבין, לדעת האר"י ההבדלים בין ט"ק לט"ג, הם (אשר ידוע לענ"ד): א' - ט"ג זהו מעל הבגדים וט"ק "על החלוק מתחת המלבושים", ב' - ט"ק זמנו "תמיד ביום ובלילה ולישן עמו" בביה"כ ובשעת תשה"מ, משא"כ ט"ג, ג' - למנהג האר"י בט"ק שני נקבים סמוכים זל"ז משא"כ בט"ג, ד' - בט"ק לא יהיו בתי זרועות לידים, ה' - ט"ק שיעורו עד מקום החזה (ואולי בזה כוונתו לכה"פ).
עוד מבואר בכ"מ שינויי כוונות ט"ק וט"ג, וששתיהם נצרכים, א"כ איני מבין איך אפשר לוותר - אליבא דהרוצה לצאת כדעת האר"י - על ט"ק על כל המשמעויות שבה המעשיות והפנימיות ?


לא הסברתי את כוונתי כיאות, ולכן מובנת תמיהת כתר"ה.
בודאי שלפי האר"י הקדוש א"א לוותר על טלית קטן, אך אפשר לומר שכוונתו היתה לט"ק הנהוגה בזמנו שהיתה גדולה ובדרך עיטוף (ועל דרך הנהגת אדוננו הגר"א בטלית קטן).

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי הוגה » ה' מאי 17, 2012 11:49 am

בברכה המשולשת כתב:שכוונתו היתה לט"ק הנהוגה בזמנו שהיתה גדולה ובדרך עיטוף (ועל דרך הנהגת אדוננו הגר"א בטלית קטן).

שוב פעם איני מבין הכוונה.. מנין שהטלית הנהוגה בזמנו של האר"י היתה גדולה ? אדרבה, לשון שער הכוונות: "נמצא כי הטלית אינו מלביש רק עד שליש ת"ת שהוא רובו של גוף האדם עד החזה אשר משם יצאה הנו"ק..", והיינו עד החזה ועד בכלל, וכמ"ש כ"ז בכה"ח סי' ט"ז. (ועי' בא"ח לך לך אות י"א וי"ב).

מה זה "בדרך עיטוף" ? - הט"ק שנהגו בה מזמן הראשונים האו"ז וכו' הרי היא כט"ק שלנו, שלובשים הבגד דרך החור, ובזה נחלקו הראשונים אם יוצא י"ח או לא, ותלוי אם צריך עיטוף או לא, וגם תלוי אם נחשב עיטוף. וטלית כזו ס"ל להאר"י שאדרבה, צריך אותה, ולבש את הט"ק זו כמנהגינו היום בלבישתה (רק בד' אמות של שעת הלבישה נהג בה כמנהג ט"ג שלנו בעטיפת ישמעאלים).

דעת הגר"א שהט"ק תגיע עד הברכים, ואל"כ - דנו האחרונים לשיטתו שאסור לצאת בזה לרה"ר, ודאי איננה דעת שעה"כ, שמצריך רק עד סוף החזה, וכנ"ל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 17, 2012 11:30 pm

הוגה כתב:
בברכה המשולשת כתב:שכוונתו היתה לט"ק הנהוגה בזמנו שהיתה גדולה ובדרך עיטוף (ועל דרך הנהגת אדוננו הגר"א בטלית קטן).

שוב פעם איני מבין הכוונה.. מנין שהטלית הנהוגה בזמנו של האר"י היתה גדולה ? אדרבה, לשון שער הכוונות: "נמצא כי הטלית אינו מלביש רק עד שליש ת"ת שהוא רובו של גוף האדם עד החזה אשר משם יצאה הנו"ק..", והיינו עד החזה ועד בכלל, וכמ"ש כ"ז בכה"ח סי' ט"ז. (ועי' בא"ח לך לך אות י"א וי"ב).

מה זה "בדרך עיטוף" ? - הט"ק שנהגו בה מזמן הראשונים האו"ז וכו' הרי היא כט"ק שלנו, שלובשים הבגד דרך החור, ובזה נחלקו הראשונים אם יוצא י"ח או לא, ותלוי אם צריך עיטוף או לא, וגם תלוי אם נחשב עיטוף. וטלית כזו ס"ל להאר"י שאדרבה, צריך אותה, ולבש את הט"ק זו כמנהגינו היום בלבישתה (רק בד' אמות של שעת הלבישה נהג בה כמנהג ט"ג שלנו בעטיפת ישמעאלים).

דעת הגר"א שהט"ק תגיע עד הברכים, ואל"כ - דנו האחרונים לשיטתו שאסור לצאת בזה לרה"ר, ודאי איננה דעת שעה"כ, שמצריך רק עד סוף החזה, וכנ"ל.


כתר"ה צודק, וככל הנראה אני לא הבנתי נכונה את לשונו של הגרי"מ הלל שם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מאי 17, 2012 11:42 pm

הוגה כתב:דעת הגר"א שהט"ק תגיע עד הברכים, ואל"כ - דנו האחרונים לשיטתו שאסור לצאת בזה לרה"ר, ודאי איננה דעת שעה"כ, שמצריך רק עד סוף החזה, וכנ"ל.

הגר"א? איפה?

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי הוגה » ו' מאי 18, 2012 2:27 pm

איש_ספר כתב:
הוגה כתב:דעת הגר"א שהט"ק תגיע עד הברכים, ואל"כ - דנו האחרונים לשיטתו שאסור לצאת בזה לרה"ר, ודאי איננה דעת שעה"כ, שמצריך רק עד סוף החזה, וכנ"ל.

הגר"א? איפה?

מפורסם כן, (ואאל"ט הגר"ש אויערבאך נוהג בט"ק כזו מחמת זה ?), אשמח להתעדכן אם לדעת אחרים אי"ז דעת הגר"א, ומדוע.
ואלו דברי "משנה הלכות" ח"ח:

משנה הלכות חח.JPG
משנה הלכות חח.JPG (63.45 KiB) נצפה 5852 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מאי 18, 2012 2:51 pm

אין שום מקור שזה הגר"א רק מר' חיים ואלאזי'נר.
בשאילתות מובא ששאלו את רבינו על השיעור, וכנראה מישהו טעה שרבינו זה הגר"א, ולא היא.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי הוגה » ו' מאי 18, 2012 2:52 pm

טוב לדעת.
גם המובא בשערי רחמים וכו' הנ"ל בשם הגר"א, הכל אותו שיבוש ?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ציצית בפראק

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מאי 18, 2012 2:56 pm

אכן


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 432 אורחים