עמוד 2 מתוך 3

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 12:04 am
על ידי אש משמים
לא יודעים מה זו אהבה ומה זו צניעות ולכן דנים בשטויות.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 1:52 am
על ידי עתניאל בן קנז
אישצפת כתב:מכל התגובות עד כה. נראה שתופעה זו היתה מצויה בעיקר אצל יהדות אשכנז. האם ידוע על מחברים מעדות המזרח שנהגו כן בדורות הקודמים?.


שאלה שאולי אסור לשאול אותה בקול.
האם בקרב יהדות עדות המזרח והמערב, היחס של כבוד לנשים היה בסגנון שהיה מקובל באירופה [ובעיקר במערבה]. או שמא היה להם מעמד אחר?
אולי זה גם יוכל לסייע בכיון אודות שאלתך.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 2:17 am
על ידי חלבנה
ספר קטן נמצא באמתחת ותלמוד בבלי שמה, הובא שם סיפור בתלמוד חכם אחד ועקיבא בן יוסף שמו, דרש בפני כל הקהל עם ועדה ( היה אדמו''ר לקהלה קדושה ככ''ד אלף משפחות ) בשבח אשתו פתח ואמר שלי ושלכם שלה הוא.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 10:16 am
על ידי אישצפת
עתניאל בן קנז כתב:
אישצפת כתב:מכל התגובות עד כה. נראה שתופעה זו היתה מצויה בעיקר אצל יהדות אשכנז. האם ידוע על מחברים מעדות המזרח שנהגו כן בדורות הקודמים?.


שאלה שאולי אסור לשאול אותה בקול.
האם בקרב יהדות עדות המזרח והמערב, היחס של כבוד לנשים היה בסגנון שהיה מקובל באירופה [ובעיקר במערבה]. או שמא היה להם מעמד אחר?
אולי זה גם יוכל לסייע בכיון אודות שאלתך.

במחילה מכבוד תורתו איני חושב כמותו.
הרמב"ם שהיה מבני עדות המזרח כתב לנו כיצד צריך להיות הכבוד בין איש לאשתו. ולא חשידי רבנן דעברי אהלכתא.
ואף אמנם שלא מצאתי בדבריהם עד כה שהזכירו נשותיהם לשבח בספריהם אולי היה זה מפני הצניעות באשר היו חיות עדנה. אולם לאחר פטירתם אפשר שהזכירום. וכמו שמצאתי להגאון בעל יפה ללב (בנו של רבי חיים פאלאג'י) בהקדמת ספרו אבות הראש שמלבד שרמז בשם הספר את אמו ואשתו שנפטרו. כתב בהאי לישנא: גם לרבות אשתי ביתי, יונתי תמתי, זוגתי הראשונה, מרגניתא טבא המלאה לה דעת ויראת ה', כמאן דתני אהבה, והיא מר"ת רחל מזל טוב המכונה קאדין מ"ך, בת בתו של ש'ם סבא יקירא, הוא זיוה הוא הדרה, הנהנה מיג[יע]ו, בכוחו הגדול ובזרועו, סמ"ה דכלה ביה, בעל ספר נוה צדק, זכר צדיקה לברכה, זכותיה מגנא אכולא כרכא. עכ"ל.
והנה ספרו זה (שהוא הספר הראשון שהדפיס) יצא בשנת תרכ"ב שהם עשרים וחמש שנה אחר פטירתה אולם מאידך כבר היה נשוי עשרים ושלש שנה לאשתו השניה. ואותה לא ראיתי שהזכיר, וכנראה מפני הצנע'ה.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 2:45 pm
על ידי ישראל אליהו

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 2:56 pm
על ידי אישצפת
ישראל אליהו כתב:http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21838&st=&pgnum=68

גם במקור שהביא כבודו השב'ח השבי'ח מרן החיד"א את אשת נעוריו רק אחר פטירתה. והוא ממש כפי שנהג היפה ללב שהובאו דבריו לעיל בראש אמי'ר.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ו' אוגוסט 18, 2017 3:29 pm
על ידי מה שנכון נכון
אישצפת כתב:והנה ספרו זה (שהוא הספר הראשון שהדפיס) יצא בשנת תרכ"ב שהם עשרים וחמש שנה אחר פטירתה אולם מאידך כבר היה נשוי עשרים ושלש שנה לאשתו השניה. ואותה לא ראיתי שהזכיר, וכנראה מפני הצנע'ה.

הר"י פלאג'י לא בא לשבח בעלמא, אלא לרמז את שמה בשם הספר כדי להעמיד לה זכר, ומקובל להעמיד זכר לאלו שנפטרו יותר מלחיים.

הנהנה מיג[יע]ו,
אי"צ לסוגריים בתיבת יגיעו. מדובר בטשטוש בעותק/סריקה שבה"ב, באוצר כתקנו.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ש' אוגוסט 19, 2017 10:40 pm
על ידי פרשת_דרכים
אישצפת כתב:
ישראל אליהו כתב:http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21838&st=&pgnum=68

גם במקור שהביא כבודו השב'ח השבי'ח מרן החיד"א את אשת נעוריו רק אחר פטירתה. והוא ממש כפי שנהג היפה ללב שהובאו דבריו לעיל בראש אמי'ר.


אמנם ניתן ללמוד מיומנו האישי של החיד"א פרטיים ביוגרפיים והיסטוריים רבים, אך אינו דומה כלל לעניננו - חיבורים נדפסים כי ידפו"ס איש מראש הררי קד"ם אשר ל"ה קדמו יקר וגדולה, מתקנים שם תיקון גדול נשים מלמעלה.

ולהעיר מתופעה מקבילה: חידושים ופשטים המתחדשים מן האשה רב"ה. עיין שה"ג, מערכת גדולים, ערך 'רבנית' (קונטרס אחרון), שם מעלה את 'זכרון יוסף' לר' יוסף שטיינהארט המביא חידושים בשם אשתו הרבנית קריינדל, אחות הגרי"פ ברלין ("ופיר"ש מן האשה").

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' אוגוסט 20, 2017 9:49 am
על ידי דודי צח
לו היו מקפידים על האמת היו מוצאים מי שכותבים: ואגלה בזה, כי למרות הקשיים שהטילה עלי אשתי במשך עיסוקי בהוצאת הספר הלזה, השגיח עלי השי"ת להימלט מכל צוקה ולהצליח במשימה - -

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' אוגוסט 20, 2017 9:56 am
על ידי קו ירוק
דודי צח כתב:לו היו מקפידים על האמת היו מוצאים מי שכותבים: ואגלה בזה, כי למרות הקשיים שהטילה עלי אשתי במשך עיסוקי בהוצאת הספר הלזה, השגיח עלי השי"ת להימלט מכל צוקה ולהצליח במשימה - -

האם נאים הדברים למי .......

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' אוגוסט 20, 2017 10:13 am
על ידי אוצר החכמה
דודי צח כתב:לו היו מקפידים על האמת היו מוצאים מי שכותבים: ואגלה בזה, כי למרות הקשיים שהטילה עלי אשתי במשך עיסוקי בהוצאת הספר הלזה, השגיח עלי השי"ת להימלט מכל צוקה ולהצליח במשימה - -



לו היו מקפידים על האמת היו כותבים עוד הרבה דברים. למשל יודעני שבספר הזה אין תועלת לאף אדם בעולם אלא שאני צריך להתכבד בו לפני ...

ולפני ששואלים אין הדברים נכונים עלי לא הוצאתי ואין בדעתי להוציא ספר.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' אוגוסט 20, 2017 1:50 pm
על ידי א' זעירא
באחד מגליוני דאצ'ה הובא:

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 12:39 am
על ידי היא שיחתי
גאולה בקרוב כתב:לעיתים יוצא לראות בספרים נדפסים שהכותב בהקדמתו לספר משבח את אשתו בכל מיני ענינים וכו'.
ולהעיר, שהוא נגד מידת הצניעות לכאורה אם מכירים אותה [גם אם אין בעיה בעצם הזכרת שמה, וכידוע שלא כו"ע מחמירים לכתוב בהזמנות לחתונה ובר מצוה "ורעייתו"],
וגם סותר את "והצנע לכת", שלכאורה משבח את עצמו ומשפחתו,
וגם מצד האמת, מה נפקא מינה שכו"ע צריכים לדעת זאת?
ודי שיכתוב הכרת הטוב צנועה, וגם זה לאו דוקא נצרך אלא שכבר הורגלו בכך ומי שלא יעשה זאת "יחשד" בבעיה בשלום בית...

[וכל זה כתבתי מהרוהורי לבי, ונא לא להביא דוגמאות מספרי זמננו, כדי שלא נכשל בלשה"ר או באבקה]


לגבי אמו מי גדול לנו מהספר 'ציון לנפש חיה' והספר 'נפש חיה' וראה שם בהקדמות
אתה רואה הבדל בין אשתו לאמו?
היש מקום לומר שאשה זה לא צנוע ואמא זה צנוע?
זה הרי לא עניין של גיל שהרי אם האמא צעירה וכן אם האשה זקנה

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 1:25 am
על ידי קאצ'קלה
מענין לענין, ר' משה קוניץ כתב בראש ספרו 'בן יוחאי' את שמות זקניו וזקנותיו, ובין השאר הזכיר את דודו-זקנו ר' מרדכי קעמפנר ואשתו הרבנית שפרינצה. בין מעלותיה כתב: "גם יפיה וצדקתה מפורסם מאוד".
ולא ראיתי סגנון כזה בספרי רבותינו.
אלא שאין זו הקושיא היחידה על ר' משה קוניץ.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 4:23 am
על ידי אישצפת
קאצ'קלה כתב:מענין לענין, ר' משה קוניץ כתב בראש ספרו 'בן יוחאי' את שמות זקניו וזקנותיו, ובין השאר הזכיר את דודו-זקנו ר' מרדכי קעמפנר ואשתו הרבנית שפרינצה. בין מעלותיה כתב: "גם יפיה וצדקתה מפורסם מאוד".
ולא ראיתי סגנון כזה בספרי רבותינו.
אלא שאין זו הקושיא היחידה על ר' משה קוניץ.

אפשר שהתכוין ליופי מעשיה ולא ליופי חיצוניותה. או כלך לדרך זו שאף על פי שנבראה ביופי מיוחד עם כל זאת נשארה בצדקותה. ולא היתה כמשל הגמרא בסנהדרין כב 'חסריה לגנבא נפשיה בשלמא נקיט'. כשהגנב לא מוצא מקום לגנוב מחזיק עצמו בענוה.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 6:19 am
על ידי מיכאל1
כבר קדם לפותח האשכול בס' משנת פיקוח נפש להגרי"א לורנץ בהקדמה
עמ' 9 באוצר המקוון.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ו' אוגוסט 25, 2017 1:45 pm
על ידי פרשת_דרכים
דודי צח כתב:לו היו מקפידים על האמת היו מוצאים מי שכותבים: ואגלה בזה, כי למרות הקשיים שהטילה עלי אשתי במשך עיסוקי בהוצאת הספר הלזה, השגיח עלי השי"ת להימלט מכל צוקה ולהצליח במשימה - -


ראה בסוף פרוש חמש מגלות לדון יוסף ן' יחייא:

"ולהיותי טרוד במשא מלך ושרים מחנויות וסחורות. ובהנהגת המעיקים ומונעים מחוץ טף ונשים ועבדיהם."

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=87

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 6:17 pm
על ידי כדכד
דודי צח כתב:לו היו מקפידים על האמת היו מוצאים מי שכותבים: ואגלה בזה, כי למרות הקשיים שהטילה עלי אשתי במשך עיסוקי בהוצאת הספר הלזה, השגיח עלי השי"ת להימלט מכל צוקה ולהצליח במשימה - -

אף כשזה נכון זה מיותר ואם לשנות התירו מפני השלו' ק"ו שלא להזכיר את כל האמת
מה שאין כן הנידון באשכול של דברי שבח שבזה יש מקום לכתוב מצד הרת הטוב ויש מקום שלא לכתוב משום הצניעות

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 10:01 am
על ידי פלגינן
מצאתי כתוב:
...כי שמע מרבי שמחה זליג שאחרי שגמר הגרי"ז זצ"ל לכתוב את ההקדמה על ספר חידושי רבנו חיים הלוי, באה הרבנית ע"ה בחלום וטענה למה לא הזכירו אותה? ושאלו את רבי שמחה זליג זצ"ל ואמר שהיא צודקת, ואז הוסיפו כמה שורות עליה בזה"ל: 'ונציב בזה מצבת זכרון לא"מ הרבנית הצנועה והצדקנית א"ח בתן של גדולי הדור מרת ליפשא זכרה לחיי עד. אשר היתה יחידה במינה בצניעותה וטוהר נפשה ומדותי' הנפלאות ומסירותה לתורה בכל לבה ובכל נפשה באמת ובה בטח לב אאמו"ר הגאון החסיד זצוקללה"ה לשבת במנוחת הנפש אמתית ודעה פנוי' על שדה הלמוד והעיון. זכרה לה ה' לטובה ותנצב"ה לאור באור החיים'.
ושאלו את רבנו מה זה מוסיף לה בעולם האמת שבאה עבור זה בחלום, ואמר דמפרסמים עושי מצוה דיש תועלת שילמדו ממעשיהם [כמ"ש הרשב"א תשו' תקפ"א]...

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 10:42 am
על ידי איש ימיני
ישראל אליהו כתב:http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21838&st=&pgnum=68

סיפור מדהים!!!

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 8:22 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
דעתי העניה בכוונת פותח האשכול הוא, שאברך הפותח ספר ורואה איך נוות ביתו של זה לא חשכה כל עמל שיוכל ללמוד, ומחברתו של אחר מנעו ממנו טרדות הבית ועוד ועוד, יכול לבא לידי מדת הקנאה רח"ל.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' נובמבר 05, 2017 8:26 pm
על ידי עובדיה חן
תוכן כתב:מכיון שעיקר כתיבת ספרים דהיום אינו בכדי לפרסם דברי תורתו, שהרי כידוע שרובא דרובא של הספרים שיוצאים היום, מעטים מעיינים בהם ונער יספרם, אלא עיקר הכוונה הוא בכדי שהאברך לא ישקע במרה שחורה וכדומה, וכמו שכתב הקהילות יעקב בקריינא דאיגרתא. אם כן, הרי גם לנשותיהם של אברכים אלו יש לדאוג שמרוב עמלם בפרנסת הבית ובגידול הילדים, ובמיעוט הממון וכדומה, גם הם ישקעו בדכאון, ואשר על כן גם זה חלק מכתיבת הספר לשבח את הנשים כמה שיותר בכדי שלא תשקענה לדכאון. ומה שיש לחשוש מחסרון צניעות, הרי מכיון שבין כך אין כמעט אף אחד שמסתכל בספרים, למיעוטא לא חששו רבנן וכדאמרינן בכולא תלמודא.

חריף

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 11:02 pm
על ידי פלגינן
בשב"ק קראתי בספרו הנפלא של החכם אברהם גרוסמן, חסידות ומורדות: נשים יהודיות באירופה בימי הביניים (ירושלים תשס"ג), ונודע לי לראשונה כי המנהג "לצנזר" שמות נשים הנו קדום ביותר ונהג בקרב בני בבל וארצות האסלאם, ולדבריו, אזכרת שם אשה פגע בצניעותה. לעומתם, חכמי אשכנז וצרפת לא נמענו מאזכור שמות נשים.

מצ"ב העמודים הרלוונטיים, עמ' 184-182 (באדיבות חד ברנש):
חסידות ומורדות 182.jpg
חסידות ומורדות 182.jpg (154.67 KiB) נצפה 10347 פעמים

חסידות ומורדות 183.jpg
חסידות ומורדות 183.jpg (189.24 KiB) נצפה 10347 פעמים

חסידות ומורדות 184.jpg
חסידות ומורדות 184.jpg (190.8 KiB) נצפה 10347 פעמים

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 7:32 am
על ידי עובדיה חן
מעניין במיוחד המשפט הבא: והרי אני מודה לאשתי כי שלי ושלכם שלה היא.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 10:41 am
על ידי חד ברנש
היה אחד שהודה לאשתו בנוסח: "בזכותה הספר יצא לאור זה עתה", ובלבו הוסיף, "זה עתה" ולא לפני עשר שנים...

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2018 2:27 pm
על ידי משולש
כמה הערות על הדיון באשכול זה:

מצאתי פעם פרסום מאתר הספריה הלאומית שמביא כת"י של אחד שמתלונן בצורה חריפה על אשתו, וגם מקלל אותה על כל מה שהרעה לו דברים נוראים ואיומים שכל הזמן צועקת עליו ומכה אותו ומגרשת אותו מהבית...
***
נפסק בהלכה שאין לעשות דברי חיבה בפני אחרים כמו לעיין בשערו וכדומה, ולכן אם מגזימים בכתיבה (כמו אהובת נפשי, יונתי תמתי) זה יכול להכנס באיסור הנ"ל. ואם זה לא עד כדי כך, אז יש כאן משום "סחור סחור אמרינן לנזירא".
***
ההבדל בין נשות אשכנז לנשות ספרד מתבטא הלכתית בליל הסדר שנשות אשכנז חייבות בהסבה כי הם "חשובות" (ובפולין הוצרכו לסמוך על הראבי"ה כדי לפטרן), לעומת נשות ספרד שאינן מסבות כדין "תלמיד בפני רבו".
***
יתכן שבבית שהאשה היא המפרנסת העיקרית, והבעל עיקר עיסוקו בתורה, זה כבר מספיק בשביל להיות הכרת הטוב גדולה כלפיה גם אם מבקשת ממנו לעזרה בעבודות הבית, סוף סוף הוא כבר לא בחור ישיבה שחי לעצמו...
***
בעניין אחר: יש שכותבים תודה לרבותיהם ששותים תורה מפיהם, ואחר כך עוברים לכולל אחר, ואז צריכים לכתוב תודה לראש הכולל הנוכחי, וכך אפשר לעבור בין ספריהם ולראות את כל תחנות חייהם במשך השנים...

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ג' אוגוסט 14, 2018 7:30 am
על ידי ושא_נס
החכם משולש נר"ו
אחר הקידה כיאות.
מה שהבאת פרסום מאתר הספריה הלאומית, במחילה אינו ענין לכאן, ומה שהכותב ההוא כתב הוא חריג מאד, ודומני כי זהותו אינה ודאית, ופשוט שאינו אחד מגדולי תלמידי החכמים המפורסמים אלא אדם פשוט כפי הנראה, והכי חשוב: כל מה שהוא כתב הוא כתב בכריכת הספר או בדפים הראשונים, כמזכרת לעצמו, ואולי כתיבתו זו שימשה לו מעין פורקן על הייסורים שהיו לו מאשתו, אך ברור שהוא לא כתב זאת לצורך פרסום. והדברים פשוטים.

מה שהבאת גבי כינוי "יונתי תמתי".
אני מאמין שר' יצחק פאלאג'י זצ"ל שהיה "חסידא קדישא", ו"מתחסד עם קונו", ובתארים אלו כונה בין על ידי אנשי עירו ובין על ידי אורחים מן החוץ שעברו באזמיר, והיה זה דומני עוד בטרם מלאו לו חמשים שנה, ועם כל זה הוא לא חשש למה שהעלית.
ויותר מזה, זה היה בחיי אביו הגאון ר' חיים פאלאג'י זצ"ל, וסיכוי סביר שאביו ראה זאת קודם ההדפסה, והסכים על זה (הסכמתו של אביו מתנוססת שם בראש הספר).
ועוד יותר מזה, ר' יצחק פאלאג'י זצ"ל גדל בבית שאביו חשש לכל חומרא שהוא רק ראה באיזה ספר, וכשהיה מוצא חומרה אחרת שמתנגדת לחומרה שנהג בה, התחבט הרבה כדי לצאת ידי חובת שתי החומרות (כך בזכרוני מספר צוואה מחיים, ואקוה שאיני טועה או מגזים). ומן הסתם חלק מן החששות לחומרות ולסייגי "סחור סחור וכו'" הוא היה מודע. ובפרט שחששות וסייגים בעניני נידה והרחקות מוזכרים באדר"נ פ"ב אשר כל ספר אבות הראש היא שיטה מפוארה על מסכת אדר"נ מרישא לסיפא בשלש מהדורות נכבדות עם מלואים והשמטות והוספות שכל חייו ר' יצחק פאלאג'י זצ"ל עסק בהם.

וכבר הביאו פה דבריו הנעימים וחריזותיו המופלאות בהקדמת ספרו אבות הראש ח"א (שאלוניקי תרכ"ב), וליקרת חינם אציגם שוב כפי שהם מועתקים אצלי:

שמן אחת מצלעותיו האשה שנתקדשה ∙ עקרת הבית צנא דדובשא ∙ אדונתי ועט"ר אימא שלום ∙ הרבנית המעטירה גם חסידה גזרת יהלום ∙ מרת אסתרולה תנצב"ה. הלא היא ברב"ת אחות משה היינו רביתי'ה ∙ מ"ר ניהו רבה הרב הר המר דיקר אורייתיה ∙ היא האשה אשר הוכיח ה' טובה תוכחת ∙ יסורין של אהבה ואין נחת ∙ גם לרבות לאשתי ביתי ∙ יונתי תמתי ∙ זוגתי הראשונה מרגניתא טבא ∙ המלאה לה דעת ויראת ה' כמאן דתני אהב'ה ∙ והיא מרת רחל מזל טוב המכונה קאדין מ"ך בת בתו של ש'ם סב'א יקירא ∙ הוא זיוה הוא הדרה ∙ הנהנה מיגיעו ∙ בכחו הגדול ובזרועו ∙ סמ"ה דכלא ביה בעל ספר נוה צדק זכר צדיק לברכה ∙ זכותיה מגנא אכוליה כרכא ∙
זאת זכרון אבות הראש שם רמז בריש אתוון אלה שמות אמי אסתרולה ואשתי הראשונה רחל תנוחו בעדן גן אלהים בחצר גינת ביתן ∙ דרך הנאתן ∙ בשלשה עשר נהרי דאפרסמונא דכיא ∙ בהדי צדיקייא וחסידייא ∙ למעלה ראש


*
גם הגאון ר' אברהם פאלאג'י זצ"ל דומני בהקדמת ספרו וימהר אברהם, מזכיר את אשתו הראשונה לשבח ומעלה. פוק חזי. ובכלל אפשר ללמוד הרבה על יחסם של גדולי רבני ספרד לנשותיהם, מההספדים על נשותיהם וקרובותיהם וכו', וגם מעצם מיקום הדרושים בספרי הדרושים יש ללמוד, ואכמ"ל.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ג' אוגוסט 14, 2018 9:14 am
על ידי פלגינן
משולש כתב:מצאתי פעם פרסום מאתר הספריה הלאומית שמביא כת"י של אחד שמתלונן בצורה חריפה על אשתו, וגם מקלל אותה על כל מה שהרעה לו דברים נוראים ואיומים שכל הזמן צועקת עליו ומכה אותו ומגרשת אותו מהבית...

http://blog.nli.org.il/list/

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ג' אוגוסט 14, 2018 7:14 pm
על ידי איש-אחד
צנזורה בצוואת סמיכת חכמים?
viewtopic.php?t=24552

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 3:56 pm
על ידי אישצפת
זה עתה ראיתי בשו"ת זכרון יוסף שטיינהרט או"ח סימן י"ג
וכאשר אמרתי דבר זה בפני זוגתי המושכלת והמלומדת הרבנית הגבירה היקרה מרת קרינדל תחי' לאוי"ט בת הגאון המפורסם בכל קצווי ארץ המנוח מוהר"ר לייב זצ"ל והיה נקרא בפי העולם מוה"ר לייבש אייזן שטאט בן החסיד המפורסם המוכיח מוה"ר מרדכי זצ"ל וזכה להיות כל צאצאי מעיו כמותו הן אותן שכבר מתו והן אשר חיים עודנו לאוי"ט כידוע אמרה לי שבזה יש לפרש וכו' ודוק כי נכון הוא והנאני דבריה מאוד וה' יאריך ימיה לאוי"ט אמן סלה

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 8:23 pm
על ידי פרנצויז
פלגינן כתב:
משולש כתב:מצאתי פעם פרסום מאתר הספריה הלאומית שמביא כת"י של אחד שמתלונן בצורה חריפה על אשתו, וגם מקלל אותה על כל מה שהרעה לו דברים נוראים ואיומים שכל הזמן צועקת עליו ומכה אותו ומגרשת אותו מהבית...

http://blog.nli.org.il/list/

לא מדובר במחבר שהתכוין לפרסם את הדברים, אלא באדם פרטי שחיפש מקום לרשום את מעלליה למזכרת, ורשם אותם (כנהוג מלפנים) בכריכת ספר שהזדמן לו.
אחרי כותבי שמתי לב שכבר העיר ע"ז ושא נס.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 9:11 pm
על ידי פרנצויז
היא שיחתי כתב:לגבי אמו מי גדול לנו מהספר 'ציון לנפש חיה' והספר 'נפש חיה' וראה שם בהקדמות
אתה רואה הבדל בין אשתו לאמו?
היש מקום לומר שאשה זה לא צנוע ואמא זה צנוע?
זה הרי לא עניין של גיל שהרי אם האמא צעירה וכן אם האשה זקנה

ספר חוות יאיר נקרא על שם זקנתו מרת חוה כנזכר בהקדמה
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?157643&p ... 5764300017

ספר דבש לפי נקרא על שם אמו מרת שרה (דבש נוטריקון דוד בן שרה) כנזכר בדף השער
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?83900&pageid=P0003

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ש' ספטמבר 22, 2018 9:01 pm
על ידי אישצפת
זאת מצאתי בשבת ואמרתי לשתף הקוראים.
לפי החשבון מדובר על אשה לפני 300 שנה שזוכה לשבחים רבים אולם לא על ידי בעלה.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' יולי 19, 2020 3:09 pm
על ידי גל של אגוזים
מצו"ב מס' שאלת רב - תשובות הגרח"ק
(לציין שהמחבר 'החמיר' ולא הזכיר כלל את אשתו בהקדמתו, וילמדו תועים בינה).

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' יולי 19, 2020 3:13 pm
על ידי גל של אגוזים
אישצפת כתב:זאת מצאתי בשבת ואמרתי לשתף הקוראים.
לפי החשבון מדובר על אשה לפני 300 שנה שזוכה לשבחים רבים אולם לא על ידי בעלה.


משהו לא מסתדר, פירסה נדה והולידה בן. אולי ר"ל משום שהולידה ה"ה כנדה, וצ"ב. מוזר.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' יולי 19, 2020 5:04 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
גל של אגוזים כתב:מצו"ב מס' שאלת רב - תשובות הגרח"ק
(לציין שהמחבר 'החמיר' ולא הזכיר כלל את אשתו בהקדמתו, וילמדו תועים בינה).

א"צ לא אומר שאסור. אני מכיר רב שבספרו כתב שאסור להזכיר את האשה. ואח"כ בספריו התיר כריתות.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' יולי 19, 2020 5:10 pm
על ידי גל של אגוזים
ברור ופשוט שאין כוונתו לאסור ע"כ כתבתי שהמחבר (-השואל) 'החמיר'...

ועל הרב שאסר זה והתיר כריתות (!) בכגון כי האי גוונא אמר האדמו"ר החכם מהר"נ מרופשיץ זצ"ל פתגמו הנודע ד'פרום' ר"ת פ'יהל ר'שעות ו'וייניג מ'צוות [הרבה רשעות - פחות מצוות].

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' יולי 19, 2020 5:44 pm
על ידי זקן ששכח
גל של אגוזים כתב:ברור ופשוט שאין כוונתו לאסור ע"כ כתבתי שהמחבר (-השואל) 'החמיר'...

ועל הרב שאסר זה והתיר כריתות (!) בכגון כי האי גוונא אמר האדמו"ר החכם מהר"נ מרופשיץ זצ"ל פתגמו הנודע ד'פרום' ר"ת פ'יהל ר'שעות ו'וייניג מ'צוות [הרבה רשעות - פחות מצוות].

מעט מצות.
כמדומני שמופיע בספר 'בית אהרן' לר"א מקרלין.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: א' יולי 19, 2020 9:14 pm
על ידי לבי במערב
הפתגם הנ"ל הוא מהרה"ק דראפשיץ נ"ע.

בהוספות לסה"ק 'בית אהרן' נמצא הפתגם 'פרום איז פאלש'.

Re: הערה לגבי דברי שבח לאשתו בהקדמת הספר

פורסם: ב' יולי 20, 2020 1:26 am
על ידי זאב ערבות
מאחרי דף השער של תולדת אדם מהדורת מכון מורשת הגר"א יש הקדשה מעניינת זו (וראו כאן viewtopic.php?f=7&t=49407&p=644856#p644856 על הספר עצמו)