מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת מקור לדברים בשם הרמב"ם

חיפושי מקורות וכדומה
אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

בקשת מקור לדברים בשם הרמב"ם

הודעהעל ידי אלכס » ה' דצמבר 24, 2015 8:48 pm

אודה מאד למי שיעלה בידו להמציא לידי מקור לדברים אלו בשם הרמב"ם (מקור: הקדמת הספר ישע אלהים לר"א צהלון).
הקדמת ישע אלקים.PNG
הקדמת ישע אלקים.PNG (20.02 KiB) נצפה 4107 פעמים

יבנה
הודעות: 3816
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: בקשת מקור לדברים בשם הרמב"ם

הודעהעל ידי יבנה » ה' דצמבר 24, 2015 10:11 pm

אלכס כתב:אודה מאד למי שיעלה בידו להמציא לידי מקור לדברים אלו בשם הרמב"ם (מקור: הקדמת הספר ישע אלהים לר"א צהלון).
הקדמת ישע אלקים.PNG

זה גמ' בב"ק צב:
"אמר ליה רבא לרבה בר מרי מנא הא מילתא דאמרי אינשי חמרא למריה טיבותא לשקייה אמר ליה דכתיב וסמכת את ידך עליו למען ישמעון ויראון כל עדת בני ישראל וכתיב ויהושע בן נון מלא רוח חכמה כי סמך משה את ידיו עליו וישמעו אליו כל בני ישראל וגו'"
לכאורה צריך להגיה "וכמו שכתב הגמ'".

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: בקשת מקור לדברים בשם הרמב"ם

הודעהעל ידי אלכס » ה' דצמבר 24, 2015 10:16 pm

לא מסתבר, מה נעשה עם תיבת ז"ל?

יבנה
הודעות: 3816
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: בקשת מקור לדברים בשם הרמב"ם

הודעהעל ידי יבנה » ה' דצמבר 24, 2015 11:34 pm

אלכס כתב:לא מסתבר, מה נעשה עם תיבת ז"ל?

ומה נעשה שזה מפורש בגמרא?

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: בקשת מקור לדברים בשם הרמב"ם

הודעהעל ידי אלכס » ה' דצמבר 24, 2015 11:40 pm

נסביר שכוונתו בציון לדברי הרמב"ם היא אדלעיל, שהקב"ה אינו חפץ וכו'.

הוגה ומעיין
הודעות: 1985
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: בקשת מקור לדברים בשם הרמב"ם

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' דצמבר 25, 2015 12:27 am

הרי בעל המימרא בהחובל הוא רבה בר מרי, ר"ת רבב"מ. כנראה כך נכתב במקור, כ"ש רבב"מ בהחובל, והמעתיק הבור החליף רבב"מ לרמב"מ והוסיף ז"ל כנהוג.

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: בקשת מקור לדברים בשם הרמב"ם

הודעהעל ידי אלכס » ו' דצמבר 25, 2015 12:30 am

לכא' קשה לומר כן על ספר שיצא בחיי המחבר.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: בקשת מקור לדברים בשם הרמב"ם

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' דצמבר 27, 2015 10:44 am

אלכס כתב:נסביר שכוונתו בציון לדברי הרמב"ם היא אדלעיל, שהקב"ה אינו חפץ וכו'.

מסתבר כדבריך. יתכן שכאשר תעלה מספר שורות לפני ואחרי הקטע המצוטט יהיו הדברים ברורים יותר.
כרגע מצאתי שכתב כן הרמב"ן, דברים י כא: וטעם הוא תהלתך והוא אלהיך הוא יהיה תהלתך, שתתן כל תהלתך אליו, אותו תהלל תמיד וכבודו לאחר לא תתן ותהלתו לפסילים, ולא אל האלהים והאדונים הנזכרים.

אלכס
הודעות: 139
הצטרף: א' ספטמבר 29, 2013 10:29 pm

Re: בקשת מקור לדברים בשם הרמב"ם

הודעהעל ידי אלכס » א' דצמבר 27, 2015 1:31 pm

זקן ששכח כתב:
אלכס כתב:נסביר שכוונתו בציון לדברי הרמב"ם היא אדלעיל, שהקב"ה אינו חפץ וכו'.

מסתבר כדבריך. יתכן שכאשר תעלה מספר שורות לפני ואחרי הקטע המצוטט יהיו הדברים ברורים יותר.
כרגע מצאתי שכתב כן הרמב"ן, דברים י כא: וטעם הוא תהלתך והוא אלהיך הוא יהיה תהלתך, שתתן כל תהלתך אליו, אותו תהלל תמיד וכבודו לאחר לא תתן ותהלתו לפסילים, ולא אל האלהים והאדונים הנזכרים.

תודה רבה. אכן ידיעה נכבדה.

סמל אישי של המשתמש
אשרי משכיל אל דל
הודעות: 124
הצטרף: א' יוני 28, 2015 12:40 am

Re: בקשת מקור לדברים בשם הרמב"ם

הודעהעל ידי אשרי משכיל אל דל » א' דצמבר 27, 2015 7:54 pm

שו"ת ציץ אליעזר חלק טז סימן נד

ונראה דסמיכת ידים ממש שהיתה אצל יהושע הוא משום נתינת הוד החכמה עליו כמו שכתוב מפורש במשנה תורה (ל"ד ט') "ויהושע בן נון מלא רוח חכמה כי סמך משה את ידיו עליו". ועיין בב"ק (ד' צ"ב ע"ב) במה דסמכינן ללמוד המימרא של "חמרא למריה טיבותא לשקיה" מפסוק זה של ויהושע בן נון מלא רוח חכמה כי סמך משה את ידיו עליו, ע"ש ברש"י ד"ה ויסמוך, וכן בסנהדרין (ד' ק"ה ע"ב) ילפינן ממה שכתוב "ויסמוך את ידיו" אף על פי שה' לא צוה אלא על סמיכת יד אחת כמו שכתוב "וסמכת את ידך עליו" דבכל אדם מתקנא חוץ מבנו ותלמידו, וכן בבמדבר רבה (פרשה כ"א) במה דאיתא "וסמכת את ידך עליו כמדליק מנר לנר" עיין שם, אבל לא היה זה כלל משום עצם הסמיכה כדי שיקרא סמוך, דמשום זה לבד מספיק מינוי בפה כנ"ל, ומה דסמכינן הסמיכה למשה היינו שממנו התחילה הסמיכה ועד אליו צריכה להגיע הסמיכה, דהיינו שענין הסמיכה צריכה להיות מאיש מפי איש עד משה רבינו שקיבל מפי הגבורה, ובכך להמחיש את היותו ממשיך שלשלת הקבלה וסוד המסורת של דור דור עד משה רבינו שקיבל מפי הגבורה.

וכך פוסק הרמב"ם (בפ"ד מה' סנהדרין ה"א): ואחד בית דין הגדול ואחד סנהדרין קטנה או בית דין של שלשה צריך שיהיה אחד מהן סמוך מפי הסמוך, ומשה רבינו סמך יהושע ביד שנאמר ויסמוך את ידיו עליו ויצוהו, וכן השבעים זקנים משה רבינו סמכם ושרתה עליהן השכינה, ואותן הזקנים סמכו לאחרים ואחרים לאחרים ונמצאו הסמוכין איש מפי איש עד בית דינו של יהושע ועד בית דינו של משה רבינו, וכן מעתיק בלשון זה הסמ"ג (עשין צ"ז). הרי שעיקר הלימוד שאנו לומר מסמיכות הענין למשה הוא ה"ונמצאו הסמוכין איש מפי איש עד בית דינו של יהושע ועד בית דינו של משה רבינו.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים