מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית | ענין חולות בכרמים

חיפושי מקורות וכדומה
יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית | ענין חולות בכרמים

הודעהעל ידי יעקב1 » ש' אוגוסט 20, 2016 11:32 pm

א. האם יש מקור כתוב למה שנוהגים שלא לשוח כשקושרים ציצית. דלכאו' אחר שאמר שעושה לשם מצות ציצית למה שלא ידבר וכי גם בעשיית מצות מצוה כן הוא ? וכן הביה"ל בענין עיבוד עורות כ' שאם אומר שמעבד לשם תפילין מהני אף אם עובד עליהם בכמה ימים וכי אינו שח כל אותם ימים ?

ב. מה ביאור ענין "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים" בט"ו באב (מצד צניעות ובכלל איך היה מתנהל מציאת כלה בזמנם ?)

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » א' אוגוסט 21, 2016 12:09 am

יעקב1 כתב:א. האם יש מקור כתוב למה שנוהגים שלא לשוח כשקושרים ציצית. דלכאו' אחר שאמר שעושה לשם מצות ציצית למה שלא ידבר וכי גם בעשיית מצות מצוה כן הוא ? וכן הביה"ל בענין עיבוד עורות כ' שאם אומר שמעבד לשם תפילין מהני אף אם עובד עליהם בכמה ימים וכי אינו שח כל אותם ימים ?

ב. מה ביאור ענין "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים" בט"ו באב (מצד צניעות ובכלל איך היה מתנהל מציאת כלה בזמנם ?)

מי נוהג שלא לדבר?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אוגוסט 21, 2016 12:19 am

יעקב1 כתב:
ב. מה ביאור ענין "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים" בט"ו באב (מצד צניעות ובכלל איך היה מתנהל מציאת כלה בזמנם ?)

עיין במכתב-מאליהו שמראה איך שזה היה בצניעות מוחלטת, ביחס למקובל במציאת שידוך [למשל הוא מדייק שהן היו אומרות ולא שרות].

יעקב1
הודעות: 136
הצטרף: ב' מרץ 31, 2014 1:44 pm

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

הודעהעל ידי יעקב1 » א' אוגוסט 21, 2016 12:21 am

שומע ומשמיע כתב:
יעקב1 כתב:
ב. מה ביאור ענין "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים" בט"ו באב (מצד צניעות ובכלל איך היה מתנהל מציאת כלה בזמנם ?)

עיין במכתב-מאליהו שמראה איך שזה היה בצניעות מוחלטת, ביחס למקובל במציאת שידוך [למשל הוא מדייק שהן היו אומרות ולא שרות].


יש לך מיקום מדיוק ? ומישהו יכול להעלות לכאן את הדפים הרלוונטים

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אוגוסט 21, 2016 12:22 am

ראיתי לפני שנים.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1476
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' אוגוסט 21, 2016 12:41 am

יעקב1 כתב:א. האם יש מקור כתוב למה שנוהגים שלא לשוח כשקושרים ציצית. דלכאו' אחר שאמר שעושה לשם מצות ציצית למה שלא ידבר וכי גם בעשיית מצות מצוה כן הוא ? וכן הביה"ל בענין עיבוד עורות כ' שאם אומר שמעבד לשם תפילין מהני אף אם עובד עליהם בכמה ימים וכי אינו שח כל אותם ימים ?


לכאורה אין זה אלא חומרא בעלמא, שכן מסתמכים על הכלל שכל העושה על דעת ראשונה הוא עושה, שבעצם מבאר למה לא לחזור כל הזמן על "לשם מצוה", ולכן חשבו להחמיר שלא להסיח דעת בדיבור מסיח דעת מדיבורו הראשון.
אבל אה"נ מעיקר הדין אין צורך לכאורה, כדמשמע בסימן ח' במשנ"ב ס"ק ה.
ועוד, אולי הוא מצד סלסולי "הכנה" למצוה, כמו שיש מי שאומר "לשם יחוד" לפני עשיית כל מצוה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14236
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית וענין חולות בכרמים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 21, 2016 8:43 am

יעקב1 כתב:ב. מה ביאור ענין "ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים" בט"ו באב (מצד צניעות ובכלל איך היה מתנהל מציאת כלה בזמנם ?)


היו על זה כבר כו"כ אשכולות

י. אברהם
הודעות: 2853
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מקור למנהג השתיקה בקשירת ציצית | ענין חולות בכרמים

הודעהעל ידי י. אברהם » א' אוגוסט 21, 2016 10:39 am

במנהג ישראל תורה הביא שכך הי' מנהג הרה"ק מקאריץ

וציין עוד לשו"ת מנחת יצחק ח"ט סי' ח אות ו וז"ל:
נראה דהוי רק מדת חסידות שלא להפסיק, משום שהכל ביחד רומזים לאחדות השם, וכמ"ש בש"ע סי' י"א סעי' י"ד, ועי' בברכ"י שם, בהעתק מס' הכונות והיש"ש עד שחשבו איזה חכמים שיש בהתרת הכריכות משום מחיקת השם ח"ו עיי"ש.
וא"כ לשיטתם יש בקשירה ג"כ ענין של כתיבת השם ומבואר (ביו"ד סי' רע"ו סעי' ג') גודל האיסור של הפסק בשעת כתיבת השם עיי"ש, אבל לענין הלכה אין בזה משום מחיקת השם וכמ"ש בשו"ת בית יהודה שהביא הברכ"י והשע"ת שם סק"י, וממילא אין בזה ג"כ משום כתיבת השם, אבל אולי יש בזה מדת חסידות שלא להפסיק, כמו בכתיבת השם משום הכונה כנ"ל.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים