צבי-שפייר כתב:בשו"ת מנחת אלעזר ח"א סי' כט, דיבר אודות כלי הנקראת שטימגאבע"ל - שהשתמשו ביה החזנים לדעת את ה"טאן", וליישר קולם, והאם מותר להשתמש בה בשב"ק. וכתב שם לאסור, ומסיים שם: "וכן ראיתי נדפס תשובת גדול א' לאסור והביא מכמה גדולים לאסור זה".
האם ידוע לאחד מהחבירים מי הוא הגדול שערך תשובה לאסור כלי הנ"ל בשב"ק? האם היה בזה איזה קול קורא?
פרנצויז כתב:עיינתי עכשיו בשו"ת מנחת אלעזר ח"א סי' כ"ט, ואין שם כלום מכל מה שכתבת.
צבי-שפייר כתב:זה בקונט' שירי מנחה לסי' זו
אחרי החיפוש, נראה שכוונת המנחת אלעזר, ל
תשובת מה"ר אליעזר דייטש זצ"ל אב"ד באניהאד (בעל שו"ת פרי השדה ועוד ספרים) שנדפסה
בקובץ "וילקט יוסף" שנה ט' סי' נ"ה, בחודש טבת תרס"ז.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =38&hilite ואע"פ שמנחת אלעזר ח"א נדפס בתרס"ב, מ"מ "שירי מנחה" נדפס רק בשנת תרס"ז בסוף מנחת אלעזר ח"ב, (וכך הוא באוצר החכמה). ולכן מובן שהוא יכול להביא תשובה זו.
תשובת רבי אליעזר דייטש נדפסה ב"וילקט יוסף" שנה ט' בהמשכים, ההתחלה בסי' כ"ג,
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =17&hilite וההמשך בסי' ל"ח,
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?3 ... eid=P0016L והסוף בסי' נ"ה.
(דרך אגב, עורך "וילקט יוסף" היה חתנו של רבי אליעזר דייטש).
בתשובה זו הוא מדבר על "שטיממגאבעל" ועל "פייפערל", עיי"ש. והוא כותב שם שהסכימו עמו מהר"ר רא"י גליק, ומהרש"ם הכהן מברעזאן.ולפ"ז מה שכתב המנחת אלעזר בסוף דבריו בשירי מנחה שם: "וכן ראיתי נדפס תשובת גדול א' לאסור והביא מכמה גדולים לאסור זה",
לשונו מדוייק מאוד, כי הוא ראה תשובה שנדפסה בפני עצמה (ולא בתוך ספר שו"ת), וגם שהסכימו אתו כמה גדולים (ומיעוט רבים שנים).
וכבר הזכרתי תשובת רא"י גליק בספרו יד יצחק ח"ג סי' רס"ג בענין זה, ועיי"ש שהיא תשובה לרבי אליעזר דייטש שבה הוא מסכים אתו.