מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התמודדות פסכילוגית עם העוני

חיפושי מקורות וכדומה
חד ברנש
הודעות: 5814
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

התמודדות פסכילוגית עם העוני

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יולי 13, 2021 10:39 pm

האם מצאנו בחז"ל גישה להתמודד עם העוני באמצעות תרגלים מחשבתיים (ולמשל, שהעני ידמיין לעצמו שלא חסר לו מאומה) או באמצעות התמקדות ב"חצי הכוס המלאה" שיש לעני?
יש למישהו רעיונות, רעיון ואפילו בדל רעיון?

נוריאל עזרא
הודעות: 1879
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: התמודדות פסכילוגית עם העוני

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' יולי 13, 2021 10:49 pm

חד ברנש כתב:האם מצאנו בחז"ל גישה להתמודד עם העוני באמצעות תרגלים מחשבתיים (ולמשל, שהעני ידמיין לעצמו שלא חסר לו מאומה) או באמצעות התמקדות ב"חצי הכוס המלאה" שיש לעני?
יש למישהו רעיונות, רעיון ואפילו בדל רעיון?

איזהו עשיר השמח בחלקו.
כשחז"ל באו ואמרו את זה למדו אותנו לכאורה שהכל תלוי בהסתכלות והתבוננות שונה על המציאות.
כ"כ "כל המקיים את התורה מעוני סופו לקיימה מעושר". על אף שבאמת כוונתם שיתקיים דבר זה, האמירה נועדה לכאורה גם לתת כוחות ותקווה לעני. עצם המחשבה שבעתיד יהיה יותר מרווח מאפשר לעני ללמוד.

וכן ראה רש"י על תהלים מג טז: ""שויתי ה' לנגדי תמיד" - בכל מעשי שמתי מוראו לנגד עיני ולמה כי מימיני הוא תמיד לעזרני לבל אמוט..." כל אדם וגם עני שמקיים פסוק זה מבין שה' תמיד לצידו לעזרו בכל מצב ולכן הוא לא ימוט.
וכמדומה שבספרי המוסר מסבירים ששויתי ה' לנגדי תמיד שבכל דבר אני רואה את ה' שהוא גרם זה לטובתי וכך גם העני יראה את זה ויהיה לו כוחות.
(הכל כמובן השערה שלי ואינני מתיימר לרדת לעומק כוונתם חלילה).
נערך לאחרונה על ידי נוריאל עזרא ב ג' יולי 13, 2021 11:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 5814
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: התמודדות פסכילוגית עם העוני

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יולי 13, 2021 10:55 pm

אסיר תודה אני לך!!
"איזהו עשיר השמח בחלקו"! מדהים. איך שכחתי!!!

וכמובן אשמח לקבל מקורות נוספים בעניין.

נוריאל עזרא
הודעות: 1879
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: התמודדות פסכילוגית עם העוני

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' יולי 13, 2021 10:59 pm

חד ברנש כתב:אסיר תודה אני לך!!
"איזהו עשיר השמח בחלקו"! מדהים. איך שכחתי!!!

וכמובן אשמח לקבל מקורות נוספים בעניין.

אתה מחמיא לי בציניות או ברצינות?

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: התמודדות פסכילוגית עם העוני

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יולי 13, 2021 10:59 pm

חד ברנש כתב: התמקדות ב"חצי הכוס המלאה" שיש לעני...

משלי יז, א.

חד ברנש
הודעות: 5814
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: התמודדות פסכילוגית עם העוני

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יולי 13, 2021 11:08 pm

ר' נוריאל,
מחמיא. מחמיא. עזרת לי מאוד.
פשוט לא זכרתי את "איזהו עשיר" וכו'.

ויישר כוח גם לסגי נהור!

נוריאל עזרא
הודעות: 1879
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: התמודדות פסכילוגית עם העוני

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' יולי 13, 2021 11:11 pm

שמח (לשמוע)[לקרוא]. ייש"כ כח על המחמאות. ועל פתיחת אשכול מעניין זה.

קול מבשר
הודעות: 66
הצטרף: ו' אוגוסט 04, 2017 11:14 am

Re: התמודדות פסכילוגית עם העוני

הודעהעל ידי קול מבשר » ד' יולי 14, 2021 12:17 am

דוגמה לסוג של "דמיון מודרך" שחיפשת
אמנם זה לא בחז"ל אבל- מתוך "מעשה בחכם ותם" של ר' נחמן מברסלב.

התם הנ"ל למד מלאכת רצענות, ומחמת שהיה תם למד הרבה עד שקבל. ולא היה בקי בהאמנות בשלמות, ונשא אשה והיה מתפרנס מן המלאכה. ומחמת שהיה תם ולא היה בקי בהמלאכה כל כך, על כן היה פרנסתו בדחק גדול ובצמצום, ולא היה לו פנאי אפילו לאכל, כי היה צריך תמיד לעסק במלאכה מחמת שלא היה יכול האמנות בשלמות. רק בשעת המלאכה, בשעה שהיה נוקב במרצע והיה מכניס ומוציא החוט העב של התפירה כדרך הרצענים, אז היה נושך חתיכת לחם ואוכל. ומנהגו היה, שהיה תמיד בשמחה גדולה מאד, והיה רק מלא שמחה תמיד. והיו לו כל המאכלים וכל המשקות וכל המלבושים. והיה אומר לאשתו: אשתי, תן לי לאכל, והיתה נותנת לו חתיכת לחם ואכל. אחר כך היה אומר:תן לי הרטב עם קטנית, והיתה חותכת לו עוד חתיכת לחם ואכל. והיה משבח ואומר: כמה יפה וטוב מאד הרטב הזה. וכן היה מצוה לתן לו הבשר ושאר מאכלים טובים כיוצא בזה, ובעד כל מאכל ומאכל היתה נותנת לו חתיכת לחם, והוא היה מתענג מאד מזה ושבח מאד את אותו המאכל, כמה הוא מתקן וטוב, כאלו היה אוכל אותו המאכל ממש, ובאמת היה מרגיש באכילתו הלחם טעם כל מאכל ומאכל שהיה רוצה, מחמת תמימותו ושמחתו הגדולה. וכן היה מצוה: אשתי, תן לי שכר לשתות, ונתנה לו מים, והיה משבח: כמה יפה השכר הזה. תן לי דבש, ונתנה לו מים. והיה משבח גם כן כנ"ל. תן לי יין, וכו' כיוצא בזה, ונתנה לו מים, והיה מתענג ומשבח אותו המשקה, כאלו הוא שותה אותה ממש. וכן במלבושים, היה להם בשתפות לו ולאשתו פעלץ (מעיל פרוה חורפי) אחד. והיה אומר: אשתי, תן לי הפעלץ. כשהיה צריך ללבש פעלץ, כגון: לילך לשוק, והיתה נותנת לו. כשהיה צריך ללבש טוליפ (מעיל עליון) לילך בין אנשים, היה אומר: אשתי, תן לי הטוליפ, והיתה נותנת לו הפעלץ. והיה מתענג ממנו, והיה משבח: כמה יפה הטוליפ הזה. כשהיה צריך לקאפטין (קפוטה), כגון: לילך לבית הכנסת, היה מצוה ואומר: אשתי, תן לי הקאפטין, והיתה נותנת לו הפעלץ. והיה משבח ואומר: כמה יפה ונאה הקאפטין הזה, וכן כשהיה צריך ללבש יופא (מעיל עליון מכובד), היתה נותנת לו גם כן הפעלץ, והיה משבח ומתענג גם כן כמה יפה ונאה היופא הזאת כנ"ל וכן בכיוצא בזה.

חד ברנש
הודעות: 5814
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: התמודדות פסכילוגית עם העוני

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' יולי 14, 2021 7:23 pm

קול מבשר,
ייש"כ, אבל זה מקור מאוחר למדי עבורי.

בינתיים העירוני לבבלי, שבת קמ ע"ב, על העצות לעני שלא לאכול ירקות, אבל זה לא כ"כ נוגע לשאלתי.

מעט דבש
הודעות: 4044
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: התמודדות פסכילוגית עם העוני

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' יולי 14, 2021 7:59 pm

ראה מועד קטן כד: לענין הספד בני עניים, וברש"י ור"ן שם.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים