סליחות כתב:האם הרמב"ם מנה את הלכות חנוכת המזבח חוץ ממה שהזכיר ד"א במעשה הקרבנות סופ"ב?
לבי במערב כתב:ראה סה"מ בשרש ג.
ט [י] בית דין שרצו להוסיף על ירושלים, או להוסיף על העזרות--מוסיפין; ויש להם למשוך העזרה עד מקום שירצו מהר הבית, ולמשוך חומת ירושלים עד מקום שירצו.
י [יא] אין מוסיפין על העיר, או על העזרות--אלא על פי מלך, ועל פי נביא, ובאורים ותומים, ועל פי סנהדרין של שבעים ואחד זקנים: שנאמר "ככול, אשר אני מראה אותך . . . וכן, תעשו" (שמות כה,ט), לדורות; ומשה רבנו, מלך היה.
יא [יב] וכיצד מוסיפין על העיר: עושין בית דין שתי תודות, ולוקחין לחם חמץ שבהם, והולכים בית דין אחר שתי התודות, ושתי התודות זו אחר זו; ועומדין בכינורות ובנבלים ובצלצל, על כל פינה ופינה ועל כל אבן ואבן שבירושלים, ואומרין "ארוממך ה', כי דיליתני . . ." (תהילים ל,ב), עד שמגיעין לסוף המקום שמקדשין אותו ועומדין שם. ואוכלין שם לחם תודה אחת משתי התודות, והשנייה נשרפת. ועל פי הנביא--שורפין את זו, ואוכלין את זו.
יב [יג] וכן אם הוסיפו על העזרה, מקדשין אותה בשיירי המנחה: מה ירושלים, התודה שנאכלת בה מקדשתה--אף העזרה, שיירי המנחות שאין נאכלין אלא בה הן שמקדשין אותה בהן; ואוכלין אותן בסוף המקום שקידשו.
יג [יד] כל מקום שלא נעשה בכל אלו, וכסדר הזה--לא נתקדש קידוש גמור. וזה שעשה עזרא שתי תודות, זכר הוא שעשה; ולא במעשיו נתקדש המקום, שלא היה שם לא מלך ולא אורים ותומים. ובמה נתקדשה: בקדושה ראשונה שקידשה שלמה--שהוא קידשה העזרה וירושלים לשעתה, וקידשה אותן לעתיד לבוא.
ופירש"י, ארוממך ה', הוא מזמור חנוכת הבית, לכך אומר אותו. שיר של פגעים יושב בסתר עליון, לפי שאמרו משה בהקמת המשכן.
מוכח שם דדעת הרמב"ם לא כן היא, שא"כ הי' מונה אותה בין הנוהגות לדורות.סליחות כתב:בכ"ז זו מצוה שנוגעת לבית השלישי.
באמונתו כתב:בכסף משנה:ופירש"י, ארוממך ה', הוא מזמור חנוכת הבית, לכך אומר אותו. שיר של פגעים יושב בסתר עליון, לפי שאמרו משה בהקמת המשכן.
לבי במערב כתב:מוכח שם דדעת הרמב"ם לא כן היא, שא"כ הי' מונה אותה בין הנוהגות לדורות.סליחות כתב:בכ"ז זו מצוה שנוגעת לבית השלישי.
סליחות כתב:באמונתו כתב:בכסף משנה:ופירש"י, ארוממך ה', הוא מזמור חנוכת הבית, לכך אומר אותו. שיר של פגעים יושב בסתר עליון, לפי שאמרו משה בהקמת המשכן.
לענ"ד אין המדובר בהלכות חנוכת המזבח אלא בהלכות הוספה.
הכס"מ בס"ה הביא טעם למה אומרים את מה שאומרים בהוספה.
וכמה חנוכות הם, שבע חנוכות הם, ואילו הן;
חנוכת שמים וארץ, שנאמר ויכולו השמים והארץ (בראשית ב' א') ומה חנוכה היה שם ויתן אותם אלהים ברקיע השמים להאיר (שם /בראשית/ א' י"ז)
וחנוכת החומה, שנאמר ובחנוכת חומת ירושלים (נחמיה י"ב כ"ז)
וחנוכת של [עולי] גולה, שנאמר והקריבו לחנוכת בית אלהינו דנא וגו' (עזרא ו' י"ז)
וחנוכת הכהנים, זו שאנו מדליקין
וחנוכת העולם הבא, שנאמר אחפש ירושלים בנרות (צפניה א' י"ב)
וחנוכת הנשיאים, זאת חנוכת המזבח (במדבר ז' פ"ד)
וחנוכת המקדש, מה שקראו בענין מזמור שיר חנוכת הבית לדוד.
נפק"מ אם הציווי שבתורה קאי אף על הבית השלישי (ואז שייך למנות הלכותי' בין כלל המצוות הנוהגות לדורות), או שיהא גם הוא ב'הוראת שעה' כבימי עזרא (מלבד מה שנתגלה לנו כבר עתה, ע"ד צורת הבית שביחזקאל).סליחות כתב:אין נפק"מ אם זה נוהג לדורות או לא
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים