מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כשעושין רצונו של אדם - גופו משתבח

חיפושי מקורות וכדומה
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

כשעושין רצונו של אדם - גופו משתבח

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' מאי 08, 2022 12:43 am

בגיטין (מז, א) אי' דביומא בתרא כל דבעי מינייהו עבדיה ליה כי היכי דליחול אדמיה, ובערוך ביאר דעי"ז מתמתק דמו ויש בו טעם.

ומרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה בטעמא דקרא (אסתר, עה"פ את כל אשר תאמר ינתן לה לבא עמה וגו') ביאר עפי"ז דלכן הביאו לכל אחת את שביקשה - כדי שתהא עריבה למלך.

אשמח לשמוע אם ידוע לחברים כאן, מקורות נוספים בחז"ל, לדבר זה - שעשיית רצונו של אדם, משבחת את גופו ודמו, והמסתעף.

סמל אישי של המשתמש
מי אנוכי
הודעות: 225
הצטרף: ו' יולי 09, 2021 6:46 pm

Re: כשעושין רצונו של אדם - גופו משתבח

הודעהעל ידי מי אנוכי » א' מאי 08, 2022 1:40 am

דומה לזה יש בגמ' בגיטין נ"ו: במעשה הידוע של ר' יוחנן שאמר לקיסר שהוא מלך כי בית המקדש נופל רק ביד מלך ובהמשך הגמ' שם כתוב:
"אדהכי אתא פריסתקא עליה מרומי אמר ליה קום דמית ליה קיסר ואמרי הנהו חשיבי דרומי לאותיבך ברישא הוה סיים חד מסאניה בעא למסיימה לאחרינא לא עייל בעא למישלפיה לאידך לא נפק אמר מאי האי אמר ליה לא תצטער שמועה טובה אתיא לך דכתיב שמועה טובה תדשן עצם אלא מאי תקנתיה ליתי איניש דלא מיתבא דעתך מיניה ולחליף קמך דכתיב ורוח נכאה תיבש גרם עבד הכי עייל"
וכתב רש"י שם: לא נפיק - שנתדשנו אבריו משמחת השמועה.

באמונתו
הודעות: 3268
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: כשעושין רצונו של אדם - גופו משתבח

הודעהעל ידי באמונתו » א' מאי 08, 2022 3:13 am

מי אנוכי כתב:דומה לזה יש בגמ' בגיטין נ"ו: במעשה הידוע של ר' יוחנן שאמר לקיסר שהוא מלך כי בית המקדש נופל רק ביד מלך ובהמשך הגמ' שם כתוב:
"אדהכי אתא פריסתקא עליה מרומי אמר ליה קום דמית ליה קיסר ואמרי הנהו חשיבי דרומי לאותיבך ברישא הוה סיים חד מסאניה בעא למסיימה לאחרינא לא עייל בעא למישלפיה לאידך לא נפק אמר מאי האי אמר ליה לא תצטער שמועה טובה אתיא לך דכתיב שמועה טובה תדשן עצם אלא מאי תקנתיה ליתי איניש דלא מיתבא דעתך מיניה ולחליף קמך דכתיב ורוח נכאה תיבש גרם עבד הכי עייל"
וכתב רש"י שם: לא נפיק - שנתדשנו אבריו משמחת השמועה.

המדרש תנחומא (בובר) פרשת ויצא סימן יב:
ד"א למה היתה שנואה, לא שהיתה כעורה מרחל, אלא שהיתה יפה כרחל, שנאמר וללבן שתי בנות (בראשית כט טז), שוות בנוי וביופי ובזקיפה, למה אמר ועיני לאה רכות (שם שם /בראשית כ"ט/ יז), אלא כיון שילדה רבקה עשו ויעקב, נולדו ללבן שתי בנות לאה ורחל, שלחו אגרות אלו לאלו והתנו ביניהן, כדי שיטול עשו את לאה, ויעקב רחל, והיתה לאה שואלת במעשה עשו, והיתה שומעת שמעשיו רעים, והיתה בוכה בכל שעה לומר כך עלה גורלי לרשע הזה, ומתוך כך נעשו עיניה רכות, שנאמר ועיני לאה רכות. ורחל היתה יפת תואר ויפת מראה (שם /בראשית כ"ט/), למה שנאמר שמועה טובה תדשן עצם (משלי טו ל)...


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים