מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי הוא הגביר שהזכיר החפץ חיים

חיפושי מקורות וכדומה
יושב_ודורש
הודעות: 157
הצטרף: ב' ינואר 30, 2023 4:04 am

מי הוא הגביר שהזכיר החפץ חיים

הודעהעל ידי יושב_ודורש » ה' יולי 18, 2024 4:11 am

הנה בחפץ חיים על התורה הביא המשל הידוע
ונבאר דברינו על פי משל לסוחר גדול שהיו נוהרים אליו קונים, לא רק מעירו אלא גם מהעיירות הסמוכות ולרגלי מסחרו הי' טרוד כל היום והלילה, לא הי' לו זמן אפילו ללכת לביהכנ"ס להתפלל בצבור.
עברו שנים ושער לבן נראה בו בזקנו כחותיו נתדלדלו והתחיל להרגיש כי הוא כבר מתקרב אל התכלית וכי עליו יהי' לתת מהר דין וחשבון מפעליו החלים להכין צידה לדרכו ויעבור עליו מה התחיל ללכת לבית הכנסת להתפלל בצבור.
ואחר התפלה ללמוד שתי שעות בבית המדרש לא ישגיח על הסוחרים והקונים כי הבל המה ולא יועילו.
בשובו למסחרו מביהכנ"ס אחרי שעשה שם שלש שעות, שאלתהו אשתו בתמהון, על מה שאחר לבוא. הלא כל החנות מלאה סוחרים ואצים הם לדרכם? ענה ואמר לה, כי הי' טרוד והי' מוכרח להתעכב .

ומשמע שהגביר הזה "לא היה ולא נברא אלא משל היה"

אולם בספרו שמירת הלשון כתב רבינו החפץ חיים
(שמירת הלשון חלק א שער התורה פרק ד)
הג"ה. ושמעתי מעשה על גביר אחד ובעל עסקים גדול, שפירש עצמו לגמרי מהבלי עולם לעסוק בתורת ה' יומם ולילה. וחברו עליו אחיו ובית אביו ואנשי ביתו להחזירו לענינו הראשון, ולא הטה אזן להם, ונתיאשו ממנו. ושאלוהו האנשים המכירים אותו מכבר לעסקן גדול, באיזה אופן פעל בעצמו שלא להטות אזן לצעקת אנשי ביתו.
ויען ויאמר אליהם, התבוננתי במה שאחז"ל אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה שנאמר וגו', ופירושו כאלו כבר מת. והיינו שיתבונן בעצמו כאלו כבר גמר כל עסקיו שהיה בכחו, וגם גמר בהם את ימי חייו, והביאוהו לדין לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא על כל הענינים שכלה בהם את זמנו להבל ולריק, ויצא חייב בדין של מעלה. והוא צועק אוי לי וי לי על רוע מעשי ועל רוע עניני. ואלו בתוך כך הרשוהו שירד תיכף לעוה"ז ויעשה תשובה, בודאי לא היה מתעצל אפילו רגע אחד מזה, ולא היה מטה אזנו כלל לידע מעסקי ביתו.
וא"כ יחשוב האדם בעצמו לפי עונותיו שהיה ראוי לו למות מכבר, ואם אחרי המות היה הקדוש ברוך הוא מתנהג עמו בחסד גדול והיה נותן לו רשות שיחזור בתשובה, בודאי לא היה מתרפה מזה אפילו רגע אחד, א"כ מה היזק עושה לו הקדוש ברוך הוא שהוא מאריך את ימי חייו כדי שיעשה תשובה בחייו ממש, בודאי צריך לזרז את עצמו בכל כחותיו לעשות תשובה על עונותיו, וללמוד התורה תמיד, ועכ"פ להיות לו עת קבוע תמיד לתורה, ולא להטות אוזן כלל למי שרוצה להפריעו מזה.

ומשמע מלשונו שאכן היה גביר שעשה מעשה כזה.
האם ידוע על גביר כזה?

ברשילא
הודעות: 236
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: מי הוא הגביר שהזכיר החפץ חיים

הודעהעל ידי ברשילא » ה' יולי 18, 2024 2:14 pm

אולי מדובר ב"פרוש הרב ר' יהושע" - הנזכר בקיצור תולדות הח"ח:
קיצור תולדות החח.JPG
קיצור תולדות החח.JPG (186.75 KiB) נצפה 241 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9389
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מי הוא הגביר שהזכיר החפץ חיים

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 18, 2024 7:39 pm

יושב_ודורש כתב:הנה בחפץ חיים על התורה הביא המשל הידוע
ומשמע שהגביר הזה "לא היה ולא נברא אלא משל היה"
אולם בספרו שמירת הלשון כתב רבינו החפץ חיים
(שמירת הלשון חלק א שער התורה פרק ד)
ומשמע מלשונו שאכן היה גביר שעשה מעשה כזה.
האם ידוע על גביר כזה?

מהו הקשר בין שתי המעשיות?

יושב_ודורש
הודעות: 157
הצטרף: ב' ינואר 30, 2023 4:04 am

Re: מי הוא הגביר שהזכיר החפץ חיים

הודעהעל ידי יושב_ודורש » ה' יולי 18, 2024 9:18 pm

לבי במערב כתב:
יושב_ודורש כתב:הנה בחפץ חיים על התורה הביא המשל הידוע
ומשמע שהגביר הזה "לא היה ולא נברא אלא משל היה"
אולם בספרו שמירת הלשון כתב רבינו החפץ חיים
(שמירת הלשון חלק א שער התורה פרק ד)
ומשמע מלשונו שאכן היה גביר שעשה מעשה כזה.
האם ידוע על גביר כזה?

מהו הקשר בין שתי המעשיות?

בהמשך בחפץ חיים על התורה הגביר אומר (פחות או יותר) אותו ה״ווארט״.

ברשילא
הודעות: 236
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: מי הוא הגביר שהזכיר החפץ חיים

הודעהעל ידי ברשילא » ו' יולי 19, 2024 2:44 am

יושב_ודורש כתב:
לבי במערב כתב:
יושב_ודורש כתב:הנה בחפץ חיים על התורה הביא המשל הידוע
ומשמע שהגביר הזה "לא היה ולא נברא אלא משל היה"
אולם בספרו שמירת הלשון כתב רבינו החפץ חיים
(שמירת הלשון חלק א שער התורה פרק ד)
ומשמע מלשונו שאכן היה גביר שעשה מעשה כזה.
האם ידוע על גביר כזה?

מהו הקשר בין שתי המעשיות?

בהמשך בחפץ חיים על התורה הגביר אומר (פחות או יותר) אותו ה״ווארט״.

ודאי שהגירסה בשמירת הלשון - שיצאה מקולמוסו של הח"ח - היא היא המדוייקת.
חפץ חיים על התורה אינו מכתב ידו של הח"ח אלא מפי השמועה, כפי שנכתב ע"י הר"ש גריינימן.
מסגנונו הספרותי (ומבלי לזלזל חלילה בספר ובמחברו - קרוב למצועצע לעיתים) ניכר שלא בדיוק כך יצאו הדברים מפיו של הח"ח, ורש"ג הוסיף מדיליה (לא בתוכן, אלא בסגנון). כך שאי אפשר לדייק מאומה.

ובהמשך לזהות האיש:
לפי הסגנון הספרותי בח"ח על התורה, מדובר לאחר ש"עברו שנים ושער לבן נראה בו בזקנו, כחותיו נדלדלו" וכו' וכו' - רחוק מהתיאור של ר' יהושע הפרוש "שעזב את מסחרו בהיותו כבן שלשים".
לפי הגירסה בשמיה"ל - עדיין יתכן שמדובר בו.

יושב_ודורש
הודעות: 157
הצטרף: ב' ינואר 30, 2023 4:04 am

Re: מי הוא הגביר שהזכיר החפץ חיים

הודעהעל ידי יושב_ודורש » ו' יולי 19, 2024 1:18 pm

ברשילא כתב:ובהמשך לזהות האיש:
לפי הסגנון הספרותי בח"ח על התורה, מדובר לאחר ש"עברו שנים ושער לבן נראה בו בזקנו, כחותיו נדלדלו" וכו' וכו' - רחוק מהתיאור של ר' יהושע הפרוש "שעזב את מסחרו בהיותו כבן שלשים".
לפי הגירסה בשמיה"ל - עדיין יתכן שמדובר בו.

ייש״כ מעניין מאוד.
האם ידוע יותר על הרבי יהושע הזה?

ברשילא
הודעות: 236
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: מי הוא הגביר שהזכיר החפץ חיים

הודעהעל ידי ברשילא » ו' יולי 19, 2024 2:26 pm

יושב_ודורש כתב:
ברשילא כתב:ובהמשך לזהות האיש:
לפי הסגנון הספרותי בח"ח על התורה, מדובר לאחר ש"עברו שנים ושער לבן נראה בו בזקנו, כחותיו נדלדלו" וכו' וכו' - רחוק מהתיאור של ר' יהושע הפרוש "שעזב את מסחרו בהיותו כבן שלשים".
לפי הגירסה בשמיה"ל - עדיין יתכן שמדובר בו.

ייש״כ מעניין מאוד.
האם ידוע יותר על הרבי יהושע הזה?

חיפשתי פרטים ולא מצאתי, מלבד המסופר בקיצור תולדות הח"ח שם, שבזכותו יש לנו היום את ה"משנה ברורה"!
הוא זה שעורר את החפץ חיים בנחיצות חיבור שכזה.

פייביש אופטובסקי
הודעות: 971
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: מי הוא הגביר שהזכיר החפץ חיים

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ו' יולי 26, 2024 4:05 pm

ודאי שהגירסה בשמירת הלשון - שיצאה מקולמוסו של הח"ח - היא היא המדוייקת.
חפץ חיים על התורה אינו מכתב ידו של הח"ח אלא מפי השמועה, כפי שנכתב ע"י הר"ש גריינימן.
מסגנונו הספרותי (ומבלי לזלזל חלילה בספר ובמחברו - קרוב למצועצע לעיתים) ניכר שלא בדיוק כך יצאו הדברים מפיו של הח"ח, ורש"ג הוסיף מדיליה (לא בתוכן, אלא בסגנון). כך שאי אפשר לדייק מאומה.


שמא ידוע לך מה היחס בין ספרו 'ח"ח על התורה' לספרו 'הונדערט משלים און מעשיות פון חפץ חיים'?
כלומר, האם יש בזה מה שאין בזה? האם הדברים מובאים בשינוי?


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 20 אורחים