עמוד 6 מתוך 79

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 11:54 am
על ידי פלוריש
מיכאל1 כתב:
פלוריש כתב:אני מחפש מקום בו הרוגוצ'בר כותב שאם בשיעור שלם יש איסור, חצי השיעור הוא אותה מהות ואיכות של איסור ורק הכמות חסרה, ולכן חצי שיעור אסור מן התורה למרות שחיוב מלקות חל רק בשיעור שלם, ולפי זה, שדין חצי שיעור שייך לא רק באכילה אלא גם באיסורים אחרים (כגון המבשל חצ"ש של בשר וחלב).
תודה רבה!

אולי הכוונה לצפנת פענח סי' רפ"ח

תודה, אבל לפי מה שהבנתי הדיון שם הוא אחר.
לעת עתה אני מסתפק במפענח צפונות שהובא לעיל.

בקשת מקור

פורסם: ה' אוקטובר 19, 2017 11:36 pm
על ידי צפנת פענח
"דאיתא בכתבי האריז"ל (?) דאף שכל המצוות שעשה האדם בימות החול בלא דחילו ורחימו לא פרחת לעילא (תיקוני זוה"ק דף כה:), אבל בהגיע יום השבת קודש עולים כל המצוות על ידי קדושת היום למעלה לשרשם ותיקונם".

האם מישהו יכול להצביע מקור לדברים הללו בכתבי האריז"ל?

מחפש מקור ראשון לאימרא

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 1:30 pm
על ידי תוכי מדבר
מי זה הראשון שאמר "כל חכמה שאינו נכנס עם אדם לבית הכסא אינו חכמה" - דהיינו מה שיש בספרים של אדם אינו נחשב לחכמתו אלא מה שיש בראשו.
תודה מראש
תוכי

Re: מחפש מקור ראשון לאימרא

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 1:44 pm
על ידי מה שנכון נכון
ראה אוצר המשלים לדוידזון עמ' 114 פתגם 1824, ובמצויין שם.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 2:42 pm
על ידי נוצר תאנה
ראיתי בכמה ספרים בשם המדרש, ואגדלה שמך - בתורה, ולא מצתי מקורו בשום מדרש.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 3:07 pm
על ידי אותה אבקש
איני יודע מקורו במדרש אך מעניין לציין לשפת אמת בפרשתן תר"נ ..."ואגדלה שמך
הוא בחינת התורה שהוא הנהגה עליונה למעלה" ובכל הקטע מאריך בענין.
אולי הביאור כדאי' בגמ' (פסחים) ואגדלה שמך זהו שאומרים אלוקי יעקב ויעקב - תורה כנודע.
ואכ"מ.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 11:52 pm
על ידי חיימקה
ספר חובות הלבבות שער ח - שער חשבון הנפש פרק ג
וכבר נאמר, כי הימים מגלות, כתבו בהם מה שתחפצו שיזכר לכם.

היכן נאמר?

מציאת מקור - בשם הערוגת הבושם

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 11:06 pm
על ידי מצפה
מי יוכל לאתר המקור:
בשם הערוגת הבושם שאמר יעקב 'אפשר שעברתי מקום שהתפללו אבותי ולא התפללתי, יהב דעתיה למהדר וקפצה לו הדרך', 'מקום שהתפללו אבותי' זה ר"ה ויוה"כ, שאחריהם תופס האדם עצמו, וחושב 'אפשר שעברתי וכו' ולא התפללתי' כראוי, כמו שהתפללו הם. 'יהב דעתיה למהדר' בתשובה (כמו 'הדרי ביה'), 'וקפצה לו הדרך' שבשמחת תורה אפשר להשלים זה.
המקור נחוץ לי יען לא מובן מדוע 'קפצה לו הדרך' זה שמח"ת.
והמסייע תבוא עליו ברכת שמים.

Re: מציאת מקור - בשם הערוגת הבושם

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 11:08 pm
על ידי דרומי
את המקור איני יודע, אולם מקופיא נראה שבשמח"ת שמחים וקופצים ופשוט

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 11:31 pm
על ידי לענין
תורת איש - מהרי''ש אונגר ח''א עמ' שפ''ו

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 11:48 pm
על ידי ושא_נס
מחפש מקור בספרים שנדפסו עד שנת תע"ד, לכך שהחטא באכילת עץ הדעת גרם השכחה, וקודם האכילה מעץ הדעת לא היתה שכחה.
תודה רבה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אוקטובר 30, 2017 12:09 am
על ידי מצפה
לענין כתב:תורת איש - מהרי''ש אונגר ח''א עמ' שפ''ו

יישר כח

Re: חיפוש מקור המדרש

פורסם: ב' אוקטובר 30, 2017 12:30 am
על ידי איש פלוני
איש פלוני כתב:מצאתי כתוב "איתא דיש עקרב הנושך לחמה ולבנה ומיראתם ממנו הולכין בסדרן" מישהו יודע מה המקור?

הקפצה

Re: בקשת מקור

פורסם: ב' אוקטובר 30, 2017 4:07 am
על ידי צפנת פענח
צפנת פענח כתב:"דאיתא בכתבי האריז"ל (?) דאף שכל המצוות שעשה האדם בימות החול בלא דחילו ורחימו לא פרחת לעילא (תיקוני זוה"ק דף כה:), אבל בהגיע יום השבת קודש עולים כל המצוות על ידי קדושת היום למעלה לשרשם ותיקונם".

האם מישהו יכול להצביע מקור לדברים הללו בכתבי האריז"ל?


כעת מצאתי בתפארת שלמה שהביא כן שהי' מרגלא בפומי' דרבו רבי ישעיה מפשעדברוז ז"ל לומר כן בשם המגלה עמוקות.
האם מישהו יכול להצביע מקור לדברים אלו במגלה עמוקות?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 07, 2017 3:50 pm
על ידי קאצ'קלה
בספר כוכבי אור לר' חיים יצחק כהנא דף ח מובא:
...דבהרבה מקומות בפירוש המשניות מפרש נגד סוגיית הש"ס... ומי יודע רוח קדישין של אדונינו הרמב"ם ז"ל בזה. ואם בפסקי דינים שהשמיט, לא מצאו אנשי חיל במלחמה של תורה לבאר למה השמיטום, מכל שכן שלא נוכל לידע רוח קדשו בזה (כן הוא לשון התבואות שור ז"ל)...

מישהו יודע לציין לי מראה מקום מדויק בתבואות שור?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 12:16 am
על ידי וונדרבר
קאצ'קלה כתב:בספר כוכבי אור לר' חיים יצחק כהנא דף ח מובא:
...דבהרבה מקומות בפירוש המשניות מפרש נגד סוגיית הש"ס... ומי יודע רוח קדישין של אדונינו הרמב"ם ז"ל בזה. ואם בפסקי דינים שהשמיט, לא מצאו אנשי חיל במלחמה של תורה לבאר למה השמיטום, מכל שכן שלא נוכל לידע רוח קדשו בזה (כן הוא לשון התבואות שור ז"ל)...

מישהו יודע לציין לי מראה מקום מדויק בתבואות שור?

עיין שמלה חדשה סימן ל"ו תבואות שור ס"ק מ"ד:
"ולענ"ד אין ללמוד מהשמטת הרמב"ם דמי יודע רוח קדישין דהרמב"ם לתת טעם להשמטותיו"
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 140&hilite

[דרך אגב, ראה שם סוף סי' י' סס"ק ל"ה שכתב תואר כזה על הרשב"א]

הקשה הרח"ו לאריז"ל

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 3:43 am
על ידי במסתרים
ישמח ישראל (אלכסנדר) כתב:שמעתי מכ"ק אאמו"ר זצללה"ה זי"ע בשם הר"ח וויטאל שהק' להאר"י הק' על הירושלמי (שבת סוף פ"ה) על המשנה פרתו של ר' אלעזר בן עזרי' היתה יוצאת ברצועה שבין קרני' שלא ברצון חכמים, אר"ח פעם אחת היתה יוצאת והשחירו שיניו מפני הצומות, ועי"ש בגמ' שאמרו לא שלו היתה אלא של שכינו היתה ומפני שלא מיחה נקראת על שמו, והק' אם בארזים נפלה שלהבת מה יעשו אזובי קיר, ואנן מה נעני אבתרי', והשיב לו אשר אנחה אחת מעומק הלב בזמן הזה יקר וחביב בעיני ד' יותר מהתעניתים והסגופים של הראשונים מחמת גודל הסתרת הפנים


מה מקורו?

Re: הקשה הרח"ו לאריז"ל

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 3:51 am
על ידי בקרו טלה
במסתרים כתב:
ישמח ישראל (אלכסנדר) כתב:שמעתי מכ"ק אאמו"ר זצללה"ה זי"ע בשם הר"ח וויטאל שהק' להאר"י הק' על הירושלמי (שבת סוף פ"ה) על המשנה פרתו של ר' אלעזר בן עזרי' היתה יוצאת ברצועה שבין קרני' שלא ברצון חכמים, אר"ח פעם אחת היתה יוצאת והשחירו שיניו מפני הצומות, ועי"ש בגמ' שאמרו לא שלו היתה אלא של שכינו היתה ומפני שלא מיחה נקראת על שמו, והק' אם בארזים נפלה שלהבת מה יעשו אזובי קיר, ואנן מה נעני אבתרי', והשיב לו אשר אנחה אחת מעומק הלב בזמן הזה יקר וחביב בעיני ד' יותר מהתעניתים והסגופים של הראשונים מחמת גודל הסתרת הפנים


מה מקורו?

מענין לענין
שער הגלגולים - הקדמה לח
פעם אחת שאלתי למורי ז"ל, איך היה אומר לי שנפשי היתה כ"כ מעולה כנז"ל, והרי הקטן שבדורות הראשונים, היה צדיק וחסיד, שאין אני מגיע לעקבו. ואמר לי, דע לך, כי אין גדולת הנפש תלויה כפי מעשה האדם, רק כפי הזמן והדור ההוא. כי מעשה קטן מאד בדור הזה שקול בכמה מצות גדולות שבדורות אחרים כי בדורות אלו הקליפה גוברת מאד מאד לאין קץ, מש"כ בדורות ראשונים. ואלו הייתי בדורות הראשונים, היו מעשי וחכמתי נפלאים מכמה צדיקים הראשונים. ושחז"ל על נח תמים היה בדורותיו, ואלו היה בדורות צדיקים היה יותר צדיק, ולכן שלא אצטער על זה כלל, כי בלי ספק יש לנפשי מעלה גדולה על כמה צדיקים הראשונים מזמן תנאים ואמוראים:

קנ"א טבילות

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 8:28 pm
על ידי גם זה יעבור
בצוואת רבי משה חסיד מפראג כתוב: ונמצא בכתבים כשהיה [האר"י ז"ל] עוסק באיזה לימוד היה טובל קנ"א טבילות...
האם מישהו יודע את המקור היכן נמצא בכתבים?

Re: קנ"א טבילות

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 9:07 pm
על ידי גבול ים
גם זה יעבור כתב:בצוואת רבי משה חסיד מפראג כתוב: ונמצא בכתבים כשהיה [האר"י ז"ל] עוסק באיזה לימוד היה טובל קנ"א טבילות...
האם מישהו יודע את המקור היכן נמצא בכתבים?

איני יודע מקורו, אבל עצם השייכות למנין קנ"א מפורש בשעה"כ בכוונות הטבילה, שהוא שם אקי"ק במילוי ההין העלה כמנין מקוה.

Re: קנ"א טבילות

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 10:12 pm
על ידי איש בער
קנ''א טבילות.png
קנ''א טבילות.png (8.87 KiB) נצפה 13725 פעמים

Re: קנ"א טבילות

פורסם: ו' נובמבר 10, 2017 9:17 am
על ידי בברכה המשולשת
גם זה יעבור כתב:בצוואת רבי משה חסיד מפראג כתוב: ונמצא בכתבים כשהיה [האר"י ז"ל] עוסק באיזה לימוד היה טובל קנ"א טבילות...
האם מישהו יודע את המקור היכן נמצא בכתבים?


ראיתי היום אצל הגרב"צ מוצפי:

שאלה - 150769
מו"ר מביא שתיקון לבטל כעס לטבול 151 פעמים.האם הרב יכול לומר היכן זה מובא בפירוש?מובא מהאריז"ל שמקוה גי' קנ"א גימטריה כעס וכו', אך לא מצאתי את ענין מספר הטבילות.
תשובה
אמת הדבר כי בשער רוח הקודש די"ג ע"ד. ובשער היחודים ענף ג, פרק ו. כתב כי מקוה גימטריא קנ"א, והוא גימטריא שם אקי"ק במילוי יודי"ן [אלף, קי, יוד, קי], וכן כתב רבנו יעקב צמח ז"ל בספר נגיד ומצוה ענין תיקוני הפגמים.
אלא שהגאון רבנו יוסף חיים ז"ל בכמה מספריו כמו עטרת תפארת, ולשון חכמים חלק א סימן ע"ב, וכן בספרו עוד יוסף חי כתב תיקון לטבול קנ"א טבילות. וכן הוא בצוואת רבי משה חסיד מפראג ז"ל.

Re: קנ"א טבילות

פורסם: ו' נובמבר 10, 2017 11:47 am
על ידי גם זה יעבור
תודה רבה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' נובמבר 10, 2017 2:14 pm
על ידי קאצ'קלה
בשו"ת מהר"ץ, קונטרס אחרון פרק ג (=כל ספרי מוהר"ץ חיות עמ' תתנג-תתנד) מובא ויכוח שבין ר' מרדכי דוב פריעדענטאהל לבין 'המשכילים', בענין זהותו של רבן גמליאל המוזכר בסנהדרין יא ע"ב. היכן ניתן למצוא את הדין ודברים שבין רמ"ד ומשכילי דורו?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' נובמבר 10, 2017 2:31 pm
על ידי יבנה
קאצ'קלה כתב:בשו"ת מהר"ץ, קונטרס אחרון פרק ג (=כל ספרי מוהר"ץ חיות עמ' תתנג-תתנד) מובא ויכוח שבין ר' מרדכי דוב פריעדענטאהל לבין 'המשכילים', בענין זהותו של רבן גמליאל המוזכר בסנהדרין יא ע"ב. היכן ניתן למצוא את הדין ודברים שבין רמ"ד ומשכילי דורו?

בהיברובוקס נמצאים כמה חיבורים שלו, מאמר מרדכי, חוברות החכמה התבונה והדעת, ומאמר הכנסת אורחים.
ובאוצר נמצאים גם חוברות יסוד הדעת, ועיקרי אמונה.
בדקת בהם?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' נובמבר 10, 2017 3:28 pm
על ידי קאצ'קלה
יבנה כתב:
קאצ'קלה כתב:בשו"ת מהר"ץ, קונטרס אחרון פרק ג (=כל ספרי מוהר"ץ חיות עמ' תתנג-תתנד) מובא ויכוח שבין ר' מרדכי דוב פריעדענטאהל לבין 'המשכילים', בענין זהותו של רבן גמליאל המוזכר בסנהדרין יא ע"ב. היכן ניתן למצוא את הדין ודברים שבין רמ"ד ומשכילי דורו?

בהיברובוקס נמצאים כמה חיבורים שלו, מאמר מרדכי, חוברות החכמה התבונה והדעת, ומאמר הכנסת אורחים.
ובאוצר נמצאים גם חוברות יסוד הדעת, ועיקרי אמונה.
בדקת בהם?

כן, כמובן. בעליל לא מצאתי. הגם שיתכן שנמצא באחד מהם.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' נובמבר 14, 2017 11:54 pm
על ידי פלוריש
אני מחפש מקור של אחד מגדולי תימן שכתב שאין חובה לחלוט את הבשר באפיה ובטיגון. תודה!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' נובמבר 15, 2017 12:26 am
על ידי חלמישצור
פלוריש כתב:אני מחפש מקור של אחד מגדולי תימן שכתב שאין חובה לחלוט את הבשר באפיה ובטיגון. תודה!

בשו"ת שבאתר 'מורשת' התיר הרב רצון ערוסי חליטה בתנור, אך רק במצב בו הבשר אינו יושב על תבנית אלא על רשת, שיפוד, חצובה וכד', ומקבל חום מכל צדדיו. טיגון בשמן רותח ועמוק הוא מתיר לכתחילה. אידוי בתנור הוא מתיר בעדיפות שנייה. בשר טחון הוא אוסר בכל מקרה, אך מציין שיש מתירים בצלייה. עיי"ש בתשובות רבות.

האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

פורסם: א' נובמבר 19, 2017 9:24 pm
על ידי להודות ולהלל
האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

Re: האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

פורסם: א' נובמבר 19, 2017 9:25 pm
על ידי צופר הנעמתי
פעם בדקתי - אין מקור.

Re: האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

פורסם: א' נובמבר 19, 2017 10:50 pm
על ידי להודות ולהלל
צופר הנעמתי כתב:פעם בדקתי - אין מקור.


למה בכל זאת רואים נשים שמקפידים על כך?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: א' נובמבר 19, 2017 11:25 pm
על ידי אותה אבקש
כמדומני שראיתי בעבר המקור איני זוכר היכן הוא.
אך בספרו של הגרי"א כהנא ארחות טהרה [פרק י"ט] כתב בזה"ל "אשה מעוברת לא תלך להלויה ולא תלך לבית החיים בשום אופן".

Re: האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

פורסם: א' נובמבר 19, 2017 11:40 pm
על ידי מה שנכון נכון
להודות ולהלל כתב:האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

נשמת ישראל.PDF
(337.84 KiB) הורד 334 פעמים

השאלה מהו גדר 'מקור'.

Re: האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

פורסם: א' נובמבר 19, 2017 11:44 pm
על ידי צופר הנעמתי
מה שנכון נכון כתב:
להודות ולהלל כתב:האם ידוע לכם מקור שאשה מעוברת לא תשתתף בלווית המת?

נשמת ישראל.PDF

השאלה מהו גדר 'מקור'.

זהו מקור מפורש שאין מקור...
וכעי"ז בספרים אחרים שמביאים את זה, לפי מה שבדקתי אז.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' נובמבר 20, 2017 2:12 pm
על ידי זקן ששכח
רש"י שמות יט ה: ועתה - אם עתה תקבלו עליכם יערב לכם מכאן ואילך.
אודה למקור קדום לפתגם זה: 'מכאן ואילך יערב לכם'.
תודה רבה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 9:06 am
על ידי קראקובער
כי דרך נשים לי; החתם סופר כותב ששמע שיש מדרש שדרך נשים שמשקרות ומכזבות וזה כוונת רחל, ידוע למישהו איפה זה?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 9:09 am
על ידי מה שנכון נכון
קראקובער כתב:כי דרך נשים לי; החתם סופר כותב ששמע שיש מדרש שדרך נשים שמשקרות ומכזבות וזה כוונת רחל, ידוע למישהו איפה זה?

המדרש - ראה בילק"ש עה"פ ותכחש שרה. [ובמדרש אגדה ובראשית רבתי ובחזקוני שם].

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 6:00 pm
על ידי ושא_נס
מחפש מקור בספרי בעלי הכללים לזה: "כי זה הוא מכללי הש"ס אשר הלשון 'איתיביה' הוא רק מתלמיד להרב".

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 8:26 pm
על ידי אותה אבקש
ושא_נס כתב:מחפש מקור בספרי בעלי הכללים לזה: "כי זה הוא מכללי הש"ס אשר הלשון 'איתיביה' הוא רק מתלמיד להרב".

לכאורה ציטוט המשפט מספר ארחות חיים דברי הרב המפרש שם.
ועיין בקובץ עץ חיים - באבוב י"ט עמ' שס"ט במאמרו הנפלא של הרב מיללער, ואכמ"ל.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 8:28 pm
על ידי ושא_נס
אכן, הציטוט הוא משם, ולא ראיתי צורך להכביד ולכתוב זה, אלא רק לחפש המקור למה נתכוין אותו קדוש.
כבר שאלתי את הרב הנ"ל נר"ו קודם שכתבתי כאן. בכל אופן יישר כוח. ועדיין אשמח לתשובה להנ"ל.