מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור חדש לחיוב גוף ומלבושים נקיים בתפילה

חיפושי מקורות וכדומה
מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

מקור חדש לחיוב גוף ומלבושים נקיים בתפילה

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ו' יולי 30, 2010 8:53 am

בפרשת וישלח: הסירו את אלהי הנכר אשר בתככם והטהרו והחליפו שמלתיכם (בראשית לה,ב).

ראה אבן עזרא: והטהרו-שירחצו הגוף. והחליפו שמלתיכם-מהמקום הזה נלמוד שחייב כל ישראל כאשר ילך להתפלל למקום קבוע להיות גופו נקי ומלבושיו נקיים.

לכאורה לפנינו מקור חדש מן התורהשלא הובא בפוסקים לחיוב הכנת הגוף והלבוש לתפילה, (מבואים רק מקורות מדברי קבלה, כמו 'הכון לקראת אלקיך ישראל', או 'השתחוו לה' בהדרת קודש', ראה שבת י,א וברמב"ם הל' תפילה ה,ה).

אך מהו הביאור במ"ש 'כאשר ילך למקום קבוע'?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקור חדש לחיוב גוף ומלבושים נקיים בתפילה

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' יולי 30, 2010 11:09 am

יתכן כי המילים 'למקום קבוע' אינם הוראה כללית, אלא שבאותו מעשה שיעקב אמר לבניו שיטהרו את בגדיהם זה היה קודם שהלכו 'למקום קבוע', אל המזבח שבנה אברהם, כבהמשך הענין שם.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: מקור חדש לחיוב גוף ומלבושים נקיים בתפילה

הודעהעל ידי גלילי » ו' יולי 30, 2010 11:35 am

ע"ע בעה"ט שם, שרמז הכנה לתפילה בפסוק זה.
בחיפוש כללי באוצר מילות חיפוש: להתפלל [ל]מקום-קבוע נקי
מצאתי כמה וכמה ספרים הדנים בזה אם דווקא מקום קבוע.
לדוגמא:
ScreenShot001.jpg
ScreenShot001.jpg (58.45 KiB) נצפה 2222 פעמים
ScreenShot002.jpg
ScreenShot002.jpg (40.91 KiB) נצפה 2222 פעמים

ויש עוד הרבה שם באוצרינו היקר.

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: מקור חדש לחיוב גוף ומלבושים נקיים בתפילה

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ו' יולי 30, 2010 11:40 am

לבינתיים, הן דברי החכם הדגול, והן דברי הקובצים המצו"ב דחוקים מאוד. ייש"כ לרב הגלילי על סיועו. ומ"מ כבר נתבאר כמה פעמים שעיקר תועלת אכסניה זו אינה בהפניות להפניות אוצר, אלא בהבעת דעות ומסקנות של החכמים שיחיו.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: מקור חדש לחיוב גוף ומלבושים נקיים בתפילה

הודעהעל ידי גלילי » ו' יולי 30, 2010 12:12 pm

מגיב ומניב כתב:לבינתיים, הן דברי החכם הדגול, והן דברי הקובצים המצו"ב דחוקים מאוד. ייש"כ לרב הגלילי על סיועו. ומ"מ כבר נתבאר כמה פעמים שעיקר תועלת אכסניה זו אינה בהפניות להפניות אוצר, אלא בהבעת דעות ומסקנות של החכמים שיחיו.

קודם כל, אם אתה לא רוצה, לא תקבל הפניות, אתה יודע לבד כמה זמן לוקח להביא הפניות.
שנית, אני חולק בנקודה זאת, כיון שכשיש המובאה, השיקול נתון לכל אחד, כחומר ביד היוצר, ותן לחכם ויחכם עוד.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: מקור חדש לחיוב גוף ומלבושים נקיים בתפילה

הודעהעל ידי כן מסתבר » ש' דצמבר 30, 2023 11:04 pm

אודות השאלה מה הכוונה תפילה ’במקום קבוע’ ומאי שנא מהמתפלל במקום שאינו קבוע.

לענ”ד הכוונה היא שכשם שתפילה בבית המקדש צריכה להיות בהיטהרות, כך התפילה בביהמ”ק מעט צריך היטהרות, יותר מהמתפלל בכל מקום, והגדרת בית המקדש מעט היא ’מקום קבוע לתפילה’ כגון במה או בית הכנסת.

והגדרה זו היא הגדרה דאוריתא, בשונה מהחילוק שבין בקשה בעלמא לבין תפילת שמונה עשרה, שזהו חילוק מדרבנן בלבד, כי מדאוריתא כל בקשה מיקרי תפילה.

לסיכום:

בקשה מהקב”ה אינה דורשת היטהרות מיוחדת, ואילו בקשה בבית הכנסת צריכה הכנה והיטהרות, ומדרבנן גם המתפלל שמונה עשרה בביתו צריך היטהרות.

אקווה שפירושי זה בדברי האבן עזרא יתקבל בעיני רואיו.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים